تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804641988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراموشی 7 ساله در افزایش بهره وری آب


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حاج رسولیها:
فراموشی 7 ساله در افزایش بهره وری آب
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:در طول 7 سال خشکسالی کشور، افزایش تولید آب داشتیم اما افزایش بهره وری نداشتیم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه کیفیت آب در برخی استانها به ویژه قم در چه شرایطی است، گفت:تازمانی که آب قم از چاهها تامین می شد کیفیت آب در شرایط مطلوبی نبود.

وی افزود: در شرایط موجود که آب این استان از سرشاخه ها تامین می شود وضعیت آب در شرایط مساعدی است.

حاج رسولیها بابیان اینکه کیفیت آب در برخی استانها به علت تفاوت در کیفیت آب سرشاخه ها و آبخوانها چندان مناسب نبوده، افزود:تغییر در کیفیت آبخوان که تا حدی ناشی از کاهش کیفیت آب قابل استحصال این مشکل را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: استان مرکزی و استانهایی که از آب شرب آنها از چاهها تامین می شود به شدت تحت تاثیر این امر هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب، گفت:کیفیت آب شرب اصفهان نیز تحت تاثیر کیفیت آبخوان قراردارد.

وی افزود:  کاهش بارندگی ها وافزایش EC از 1500 تا 2500 موجب شده تا کیفیت آب زیرزمینی کاهش یابد.

***خشکسالی 7 ساله در کشور

وی همچنین درباره وضعیت سال آبی جاری نیز گفت:از ابتدای سال آبی جاری تا امروز میزان کل نزولات جوی کشور حدود 216 میلیمتر بوده و پیش بینی می شود که تا پایان سال آبی بیشتر از 2 تا 3 میلیمتر به میزان بارندگی کشور اضافه شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با اشاره به اینکه میزان نزولات جوی 5 درصد و نسبت به میانگین دراز مدت 8 درصد کاهش را نشان می دهد اظهار داشت: از سال آبی 85  به بعد میزان بارندگی ها از کف نرمال بارش ها در ایران کمتر بوده و بر اساس آمارامسال هفتمین سال خشکسالی را تجربه می کنیم.

وی ادامه داد: در طول 7 سال خشکسالی کشور، افزایش تولید آب داشتیم اما افزایش بهره وری نداشتیم.

وی در خصوص استاهای کم بارش نیز گفت: سمنان با 34 درصد کاهش و تهران و خراسان رضوی با 30 درصد کاهش نسبت به میانگین درازمدت در بدترین شرایط از نظر میزان بارندگی دارند.

حاج رسولیها با بیان اینکه در طول سال با میزان بارندگی 250 میلیمتری حدود 400 میلیارد مترمکعب آوردهای بارندگی در کشور داریم، گفت: از این 400 میلیارد مترمکعب فقط حدود 110 تا 120 میلیارد مترمکعب به منابع آبی تجدید پذیر کشور تبدیل می شود و بقیه که حدود 70 تا 75 درصد است در چرخه چرخش آب تبخیر می شود.

وی همچنین وضیت سدهای کشور را مناسب ندانست و افزود: میزان آب ورودی به سدهای کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 32 میلیارد مترمکعب بوده 6 درصد کاهش دارد همچنین حجم موجود آب در مخازن سدهای کشور در حال حاضر 25 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب است که با توجه به تمهیدات و پیش بینی ها نسبت به سال گذشته حدود یک میلیارد مترمکعب و در حدود 4.3 درصد بیشتر است.

حاج رسولیها همچنین از کاهش 8 درصدی  آب سد بوکان، کاهش 30 درصدی سدامیرکبیر و دیگر سدهای تأمین کننده آب شرب شهر شیراز ، کاهش 25 درصدی آب سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد، کاهش 18 درصدی آب سد سفید رود نسبت به سال گذشته خبرداد.

وی همچنین در خصوص دیگرسدهای تامین کننده آب شرب نیزگفت: سد استقلال در استان هرمزگان با 21 درصد کاهش، سد زاینده رود در استان اصفهان با 2 درصد کاهش، سد لار با 3 درصد کاهش، سد طالقان با 14 درصد کاهش، سد کرج با 23 درصد کاهش و سد لتیان و ماملو که تأمین آب شرق تهران را برعهده دارند 33 درصد در ورودی ها کاهش داشته اند و همچنین سدهای حوزه خوزستان که وظیفه تأمین انرژی برقآبی را دارند 10 درصد کاهش آورد نسبت به سال گذشته دارند.

حاج رسولیها در خصوص میزان برداشت از منابع آبی زیرزمینی کشور گفت: درحال حاضر از760 هزار حلقه چاه کشور 48 میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود.

***تولید 22 هزارمگاوات ساعت برق از نیروگاه برق آبی

وی افزود: از سال 88 متوسط تولید روزانه انرژی در فصل تابستان در بخش برقآبی 22 هزار مگاوات ساعت بوده، این عدد در تابستان سال گذشته به 53 هزار مگاوات رسید.

حاج رسولیها گفت:برای مصرف تابستان سال جاری عددی را که برای این عدد متوسط 90 روز تابستان است، 57 هزار مگاوات پیش بینی شده که در تیرماه سال جاری این رقم به طور متوسط به 59 تا 60 هزار مگوات ساعت در روز رسید.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها در پایان سال آبی آینده این رقم  به 14 میلیون مگاوات ساعت برسد.

***16 هزار حوضه آبریز در شرایط بحران

وی افزود: حدود 16 حوزه آبریز درجه دو کشور شرایط بحرانی دارند، از ابتدای سال گذشته برنامه ریزی شد تا بتوانیم بخشی از مدیریت حوزه ای را ساماندهی کنیم و در این مدیریت حوزه ای، حسابداری تخصیص را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه این ساماندهی آغاز شده، گفت: حسابداری تخصیص را روی 15 تا 16 رودخانه اصلی در قالب هماهنگی با استانها اجرایی می کنیم.

** تدوین طرح آمایش سرزمین در مراحل پایانی است

حاج رسولیها در خصوص تدوین طرح آمایش سرزمین اظهار داشت: تدوین این طرح در مراحل پایانی است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران،گفت: عدم توجه به آب در آمایش سرزمین مشکلی است که درنبود طرح آمایش سرزمین به ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به طوری صنایع آب بدون توجه به اینکه آب مورد نیاز آنها در منطقه مورد نظر وجود دارد گسترده و بدون توجه به ظرفیت هر منطقه انواع کشت را توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه جانمایی احداث صنایع در کشور نامناسب بوده، افزود: صنایع آب بر مثل پتروشیمی ها باید در سواحل ایجاد شوند اما در پهنه کشور گسترده شده اند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل کشور در راستای اجرای اصل 44 واگذار شده که باید با تدیون آمایش سرزمین بخش خصوصی با دیکته آمایش سرزمین برای توسعه و احداث صنایع و حتی توسعه کشت مواجه شود اما متاسفانه هنوز به صورت سند رسمی ابلاغ نشده است.







تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن