تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821227782
حرفهای که در ایران 65 ساله شد/ روند افزایش گالری ها در یک نگاه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
حرفهای که در ایران 65 ساله شد/ روند افزایش گالری ها در یک نگاه
از روزی که نخستین گالری در ایران راه اندازی شد تا به امروز 65 سال می گذرد و امروز شمار آنها به 160 گالری در تهران رسیده که اگرچه همه آنها پر رونق و فعال نیستند اما برخی توانسته اند نقش تأثیرگذاری در اقتصاد هنر ایران ایفا کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، از آن روز که نسل اول نقاشان مدرنیست ایران یعنی محمود جوادی پور، حسین کاظمی و هوشنگ آجودانی تصمیم گرفتند که نخستین گالری را در ایران دایر کنند تا امروز 65 سال می گذرد.ایران تا دهه 20 شمسی هیچ گالری و نگارخانه ای نداشت و همه هنرمندان برای نمایش آثارشان باید متوسل به انجمن های خارجی در ایران می شدند.کمی بعد از ورود هنر مدرن به ایران، نیاز به داشتن فضایی برای نمایش آثار هنرمندان مدرنیست ایرانی هم احساس شد و به دنبال آن نخستین گالری در ایران به نام «آپادانا» در سال 1328 در خیابان انقلاب نبش خیابان بهار راه اندازی شد.
گالری «آپادانا» که نخستین تجربه ایرانی ها در گالری داری بود، بعد از یک سال فعالیت تعطیل شد. 10 سال گذشت تا گالری «استتیک» مارکو گریگوریان در میدان فردوسی آغاز به کار کند اما این گالری هم بعد از مدت کوتاهی تعطیل شد. گالری های «کبود» به مدیریت پرویز تناولی و «گیلگمش» به مدیریت هانیبال الخاص نیز از دیگر تجربه های هنرمندان ایرانی در راه اندازی گالری بودند که البته بعد از مدت کوتاهی فعالیت تعطیل شدند. از میان نسل اول گالری ها در ایران تنها گالری «سیحون» است که از سال 1345 تاکنون همچنان به حیات خود ادامه داده است.
امروز شمار گالری ها در تهران به حدود 160 گالری در تهران رسیده که البته همه آنها پر رونق و فعال نیستند، اما برخی توانسته اند با استفاده از تجارب خود و دیگران و همچنین شناختی که از هنر و هنرمندان ایرانی دارند نقش خود را در اقتصاد هنر ایران به خوبی ایفا کنند. بعد از رونق پیدا کردن خرید و فروش آثار هنری به خصوص در حراج های بین المللی کریستیز و ساتبیز، توجه بسیاری از علاقه مندان به آثار هنری متوجه گالری داری و نقش تأثیرگذار آنها در اقتصاد هنر ایران شد.
رفته رفته بر تعداد گالری گردها، خریداران و مجموعه داران آثار هنری و در نهایت علاقه مندان به گالری داری افزوده شد. روند افزایش گالری ها در تهران در سالهای اخیر مخالفان و موافقانی پیدا کرده است. برخی معتقدند این افزایش گالری ها بدون در نظر گرفتن شرایط لازم برای این حرفه، در نهایت به اقتصاد هنر ایران آسیب می زند و برخی دیگر بر این باورند که این یک رقابت آزاد است، هر گالری دار حرفه ای و موفقی به سود اقتصادی خود خواهد رسید و هنرمندان بیشتری گرد او جمع خواهند شد و گالری داران کم تجربه و کم دانش نیز خود به خود از میدان به در خواهند شد.
اما آنچه که همچنان بی پاسخ مانده، تعریف گالری داری و تأثیر این گالری های حرفه ای و غیر حرفه ای بر اقتصاد هنر و رشد هنر ایران است.
افزایش گالری ها با انگیزه مالی
رزیتا شرف جهان مدیر گالری «طراحان آزاد» معتقد است که افزایش گالریها بیشتر با انگیزه مالی است و وزارت ارشاد لازم است که بر روند اعطای مجوزها دقت بیشتری کند. به اعتقاد او تعداد گالریهای فعال و ارائهدهنده هنر فاخر در تهران بیش از 30 گالری نیست.
او با بیان این که تهران به بیش از 160 گالری فعال نیاز دارد، اعطای مجوز به افرادی خارج از گردونه هنر را باعث لطمه وارد شدن به حرفه گالریداری عنوان کرد و گفت: این مجوزها، گالری هایی را به وجود آورد که تمرکزشان روی هنر نبود.
این هنرمند با تأکید بر این که گالری های تهران به مرور زمان غربال خواهند شد، به انگیزه مالی بسیاری از علاقه مندان به حرفه گالریداری هم اشاره کرد و افزود: در دهه 70 روی مارکت هنر تمرکزی وجود نداشت و صرفاً علاقه بود که گالری داران را با وجود مشکلات بسیار وادار به استقامت می کرد اما امروز که بحث مارکت هنر پر رنگ شده است، به نظر می رسد که باید مولفه های تخصصی بیشتری را در نظر گرفت.
او معتقد است که برخی از این گالری های غیر حرفه ای اقدام به نمایش آثار تجربی می کنند که صرفاً با هدف فروش تولید شده و ارزش هنری ندارند، بنابراین وزارت ارشاد باید مجوزهای گالری داری را با رعایت اصول و مولفه های تخصصی در این حرفه اعطا کند.
افزایش گالری ها بدون بسترسازی بی فایده است
مدیر گالری «والی» معتقد است که مدیریت حرف اول را در حرفه گالری داری می زند که همراه با دانش هنری و ارتباطات موثر با جامعه هنری می تواند پردرآمد هم باشد، اما افزایش تعداد گالریها بدون فرهنگسازی و بسترسازی نتیجه منفی خواهد داشت.
مژگان والیپور یکی از سیاست های وزارت ارشاد در اعطای مجوز به علاقه مندان احداث گالری را ایجاد شغل دانست و بیان کرد: به اعتقاد من افزایش گالری ها در راستای توسعه هنر، بدون فرهنگسازی و بسترسازی لازم بی فایده است و نتیجه آن نیز منفی خواهد بود.
به گفته او بخش اعظم گالری های دارای مجوز، فعالیتی ندارند و برخی از آنها بازنشسته های وزارت ارشاد هستند که مجوز گالری دریافت می کنند ولی عملاً گالری دار نیستند. عضو گروه «هفت نگاه» در ادامه تعداد گالری های فعال و تأثیرگذار در تهران را حدود 30 گالری عنوان کرد و گفت: اگر همین تعداد 30 گالری بتوانند در جهت رشد و گسترش هنرهای تجسمی و «آرت» ایران فعال باشند، کفایت میکند.
مدیر گالری «والی» درباره تعامل وزارت ارشاد با گالریداران فعال تهران هم گفت: وزارت ارشاد هیچ گاه از ما برای سیاست گذاری هایش نظر نمیخواهد.
او درباره استاندارد بودن فضای نمایشگاهی گالری های تهران هم توضیح داد: گالری های تهران استاندارد لازم را برای نمایش آثار هنری ندارند، چون امکاناتشان محدود است.
والی بر این اعتقاد است که وزارت ارشاد به جای حمایت از گالری داران، گاهی خودش نقش گالری دار را ایفا می کند که درست نیست.
پرهیز از نگاه حذفی به گالری داران
نازیلا نوعبشری مدیر گالری «آران» با تأکید بر پرهیز از نگاه حذفی به حرفه گالریداری و افرادی که میخواهند وارد این مسیر شوند، تاکید کرد که اعطای مجوز برای راه اندازی گالری در دولت کنونی ضابطهمندتر شده است.
مدیر گالری «آران» معتقد است که وزارت ارشاد به شیوه اصولی و سختگیرانه مجوز راهاندازی گالریها را صادر میکند و اگر قبلا سختگیری هایی بی جهت انجام میشد، امروز کاملاً طبق اصول و ضوابط رفتار می شود که از این بابت باید به وزارت ارشاد بابت درستی عملکردش در این زمینه جایزه هم داد.
نوعبشری با تأکید بر نقد منصفانه گفت: اگر تعداد 160 گالری مجوز فعالیت دارند، اتفاق خوبی است چراکه همین تعدد است که بحث کیفیت را هم به همراه دارد و به سلایق مختلف مخاطبان در زمینه آثار هنری پاسخ داده می شود ضمن این که در شهری مثل تهران با توجه به جمعیت جوانی که دارد، 500 گالری هم کم است.
این گالری دار درباره نمایش آثاری هنر فاخر یا بازاری در گالری ها تصریح کرد: نمی توان گفت که چه هنری خوب و چه هنری بد است، چرا که برخی هنرها پیشروتر و برخی دیگر هم دکوراتیو هستند که این 2 مقوله مخاطبان خاص خود را هم دارد.
او با اشاره به تعریف حرفه گالریداری گفت: گالری تعریف مشخصی دارد و یک بنیاد فرهنگی نیست بلکه جایی است برای عرضه و خرید و فروش آثار هنری که در این تعریف هر مدیری برنامه ریزی خودش را می تواند داشته باشد.
مدیر گالری «آران» همچنین تعداد زیاد گالری های تهران را به نفع همگان دانست و گفت: نباید نگاه حذفی به حرفه گالری داری داشته باشیم.
داشتن تخصص گزینه مهمی در گالری داری است
مدیر گالری «گلستان» بر این اعتقاد است که علیرغم فعالیت حدود 160 گالری در تهران، تنها 10 گالری معتبر و حرفهای فعال هستند و بر این اساس از وزارت ارشاد خواست برای اعطای مجوز به متقاضیان گالریداری به دانش و هنرشناس بودن افراد نیز توجه نشان دهد.
لیلی گلستان درباره افزایش تعداد گالری ها و تأثیرگذاری آنها بر هنرهای تجسمی ایران گفت: من مخالف مجوز دادن برای راه اندازی گالری نیستم بلکه به مجوز دادن به افرادی که دارای چنین تخصصی نیستند مخالفم چراکه این امر باعث می شود بر اساس روابط و ناآگاهی آنها از این حرفه، به روند فعالیت سایر گالری های فعال لطمه وارد شود.
گلستان معتقد است که وزارت ارشاد در روند اعطای مجوز به متقاضیان تأسیس گالری تنها به مکان آن توجه دارد در حالی که داشتن تخصص بسیار بیشتر از مکان احداث گالری حائز اهمیت است.
مدیر گالری «گلستان» تصریح کرد: روابط و رفتار نادرست با هنرمندان به حرفه گالری داری لطمه وارد می کند و ما ناچاریم اشتباهات گالری داران ناآگاه را اصلاح کنیم که این موضوع برای دیگر گالری داران حرفه ای، انرژیبر و ناخوشایند است.
این فعال عرصه هنرهای تجسمی درباره تفاوت گالری های ایران با سایر کشورهای جهان هم بیان کرد: گالری های ما تفاوت چندانی با گالری های خارجی ندارند، از نظر بنا و ساختمان، گالری غیر استاندارد نداریم و مشکل ما گالری داری در ایران است.
گالری های ایران تخصصی کار نمی کنند
مهدی حسینی هنرمند نقاش نیز بر این باور است که گالری های ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا به صورت تخصصی فعالیت نمی کنند و سبک و سیاق مشخصی در نمایش آثار هنری ندارند.
حسینی تأکید کرد: این یک حرفه کاملا تخصصی است و باید افراد تحصیل کرده و صاحب تجربه وارد آن شوند.
او به نقش گالری ها در فضای هنرهای تجسمی کشور هم اشاره و بیان کرد: گالری ها بیشتر نقش مادی در فضای هنرهای تجسمی کشور ایفا می کنند، این در حالی است که در گالری های خارجی، بسیاری از آنها صرفا به دنبال سودجویی و فروش بیشتر آثار نیستند بلکه فضایی را برای نمایش آثاری ارزشمند از هنرمندانی که فروش ندارند، فراهم و تلاش می کنند که برای این آثار ارزشمند بازاریابی کنند.
مهدی حسینی در خاتمه با بیان این که گالری های ایران به صورت تخصصی کار نمی کنند، گفت: هر گالری ممکن است در طول ماه چند نمایشگاه مختلف برگزار کند از آثار چیدمانی گرفته تا فیگوراتیو و آثار انتزاعی. در حالی که در خارج از ایران گالری ها به صورت تخصصی فعالیت دارند و اگر یک گالری به نمایش آثار انتزاعی اختصاص دارد، ممکن نیست که آثار فیگوراتیو هنرمند مطرحی را به نمایش بگذارد چرا که در تخصص او نیست. اما در ایران چنین رویکرد تخصصی در فعالیت گالری ها مشاهده نمی شود و گالری ها هیچ سبک و سیاق خاصی را دنبال نمی کنند.
رقابت نابرابر گالری ها در شهرستانها
افسانه غفاری مدیر «نگارستان مهر» در شهر شیراز نیز به موضوع رقابت نابرابر میان گالری های دولتی و خصوصی در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این رقابت نابرابر گالری های خصوصی ناچارند برای تأمین هزینه های گالری داری به گزینه های دیگری از جمله آموزش در کنار گالری داری نیز فکر کنند.
افسانه غفاری درباره شرایط گالریداری در شهرستانها گفت: اخیراً وضعیت بهتر شده است و می توان این مجوز را از شهرستان محل اقامت نیز دریافت کرد.
از زمان حضور مجید ملانوروی به عنوان رئیس مرکز هنرهای تجسمی روند اعطای مجوز به گالری ها افزایش یافته است. او اعلام کرده که این مرکز به گالري ها مجوز يکساله مي دهد و اگر عملکردشان مثبت باشد، مجوز آنها تمديد مي شود.به گفته ملانوروزی اگر گالری بتواند ارتباط موثری با هنرمندان و مخاطبان برقرار کند، پابرجا می ماند و در غیراین صورت خودش کنار می کشد.
ملانوروزی افزایش تعداد گالری ها را به نسبت افزایش تعداد هنرمندان ضروری دانسته و بر نقش اقتصادی گالری ها و فروش آثار تأکید کرده است. به اعتقاد او نگاه فرهنگی را می توان در موزه ها و رویدادهایی چون بی ینال های هنری جستجو کرد و در گالری ها این اقتصاد است که اهمیت بیشتری دارد.
با توجه به موارد ذکر شده، به نظر میرسد که با افزایش علاقه روز افزون به گالریداری در کشور، این مهم علاوه بر فواید دارای آسیبهای مختص به خود نیز هست. از جمله فواید رشد گالریداری میتوان به تأثیرگذاری آنها بر رشد اقتصاد هنر، برآمدن ایدههای جدید از سوی گالریداران، مهیا شدن یک بستر رقابتی و امکانی برای نمایش آثار هنرمندان بیشتر اشاره کرد.
از سوی دیگر با توجه به این که این حرفه قدمت چندانی در ایران ندارد، با مشکلاتی نیز همراه است که اهتمام بیش از بیش مسئولان با بهرهگیری از خرد جمعی مختصصان برای رفع آن امری ضروری به نظر میرسد. آسیبهایی همچون نبود تعریف مشخصی از این حرفه، آشفته شدن عرصه ورود به اقتصاد هنر از طریق گالریداری، عدم وجود قوانین و ضوابط تخصصی برای اعطای مجوز گالری ها، ایجاد روابط ناسالم اقتصادی میان هنرمند و گالری دار و همچنین اضافه شدن فضاهای نامناسب و غیر استاندارد به عنوان گالری به فضای نمایشگاهی کشور، به دلیل عدم نظارت تخصصی در این عرصه است. این امر در نهایت بازنگری در قوانین با نگاه تخصصی و کارشناسانه را امری اجتناب ناپذیر میکند.
گزارش از: فاطمه حامدی خواه
۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۲:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
روسيه نگاه مثبتي به روند مذاکرات ايران با 1+5 دارد
۱۱ تير ۱۳۹۳ ۱۱ ۹ق ظ نماينده روسيه در گروه 1 5 روسيه نگاه مثبتي به روند مذاکرات ايران با 1 5 دارد ريابکوف گفت روسيه نگاه مثبتي به روند مذاکرات ايران با گروه 1 5 دارد و اميدواريم توافقنامه نهايي هسته اي در تاريخ 20 ژوئيه به امضاء برسد به گزارش خبرگزاري موج ريابکوف معاون امورآثار عکاس برجسته ایران در گالری مجازی
آثار عکاس برجسته ایران در گالری مجازی سومین نمایشگاه وان پیکس با داوری عکاسان برجسته در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود آرش حمیدی مسئول برگزاری سومین نمایشگاه وان پیکس در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت اولین نمایشگاه وان پیکس از روز یکشنبه 15 تیر ماه در خانه هنروزنامه ایران در یک نگاه
روزنامه ایران در یک نگاه تهران – ایرنا – روزنامه ایران در شماره روز سه شنبه گرمای هوا در آستانه رکوردشکنی را تیتر یک کرده و در ادامه با انتشار عکسی از نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت عنوان مهر تایید نعمت زاده بر نشانه های خروج از رکود را برای آن برگزیده است به گزارش ایرنا درافزایش گالری شیث به استقبال هنرمندان کمک میکند
افزایش گالری شیث به استقبال هنرمندان کمک میکند افزایش گالری شماره2 نگارخانه شیث در استقبال هنرمندان به جهت نمایش آثار نقش تأثیر گذاری دارد شیث یحیایی مدیر نگارخانه شیث در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت از ابتدای سال 93 نگارخانه شیث گالری دیگری را افتتاح کرد دربرنامه 8 ساله افزایش تولید زعفران در ایران تا سال 2021
برنامه 8 ساله افزایش تولید زعفران در ایران تا سال 2021ایران در نظر دارد تولید زعفران خود را تا سال 2021 میلادی به 500 تن برساند که ارزش صادراتی آن به یک میلیارد دلار خواهد رسید به گزارش گروه اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس به نقل از یوراسیا رویو از آنجایی که شرایط آب و هوایی اتئاتر دانشگاهی مقلد تئاتر حرفهای نباشد/ تماشاخانه ایرانشهر یک ریال کمک دریافت نمیکند
فرهنگ و هنر تئاتر رییس تماشاخانه ایرانشهر تئاتر دانشگاهی مقلد تئاتر حرفهای نباشد تماشاخانه ایرانشهر یک ریال کمک دریافت نمیکند آیین افتتاح دو نمایش قصر و ناصر سعید طهرانی 9 تیرماه با حضور مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر و جمعی از هنرمندان در تماشاخانه ایرانشهر برگزامعینی: بهتر است روند کنونی با کیروش ادامه یابد/ نگاه به فوتبال در ایران شکل جدیدی گرفت
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۳ عضو کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان اینکه موافق تداوم حضور کارلوس کیروش در راس تیم ملی ایران است گفت تمدید قرارداد این مربی مساله سادهای نیست و فدراسیون تصمیم نهایی را میگیرد اما از نظر فنی بنده موافق این تصمیم هستم فریدون معینی در گفتنگاهی امروزی به اساطیر آفرینش در ایران کهن
نشست نقد نمایشگاه پژوهشی یشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد نگاهی امروزی به اساطیر آفرینش در ایران کهن نشست نقد نمایشگاه پژوهشی یشت نگاهی به اساطیر آفرینش در ایران کهن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومیخانه هنرمنداجمعيت- آينده؛ نگاهي به نرخ رشد جمعيت در ايران و جهان
جمعيت- آينده نگاهي به نرخ رشد جمعيت در ايران و جهان جمعيت- آينده کاری از گروه جامعه و زندگی شبکه جهانی صدای آشنا در روز جهانی جمعيت از این شبکه پخش می شود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امورمخاطبان شبکه جهانی صدای آشنا جمعيت- آيندهنگاهی به آخرین نشست در پنجشنبه گذشته نشست فیلمسازان سینمای انقلاب، محفلی به وسعت ایران
نگاهی به آخرین نشست در پنجشنبه گذشتهنشست فیلمسازان سینمای انقلاب محفلی به وسعت ایرانبا پخش زنده جلسات هفتگی فیلمسازان سینمای انقلاب و امکان مشارکت کاربران اینترنتی در بحث ها بستر جدیدی برای ارتباط بین فیلمسازان و مردم فراهم شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از عمارفیلم حاآژانس عکس ایران احیا شد/ راه اندازی گالری تا معرفی عکاسان شهرستانی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی آژانس عکس ایران احیا شد راه اندازی گالری تا معرفی عکاسان شهرستانی مدیر آژانس عکس ایران از احیای این مرکز هنری و دور جدید فعالیت های آن خبر داد که راه اندازی گالری در ساختمان قدیمی انجمن سینمای جوان برپایی مسترکلاس و شناسایی و نمایش آثار عکاساآثار تجسمی هنرمندان بزرگ در گالری نگاه
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۷ مجموعهای از آثار برگزیده نقاشی و مجسمه بزرگان هنر ایران در گالری نگاه به نمایش گذاشته میشود تارا بافکر مسؤول برگزاری این نمایشگاه در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد گالری نگاه در ادامه برنامه خود برپاسخ به حواشی «ایران در گذر روزگاران»/ حقوق ممیزها افزایش مییابد
پاسخ به حواشی ایران در گذر روزگاران حقوق ممیزها افزایش مییابد فرهنگ > کتاب - مهر گزارش داد مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از تغییر شیوهنامه بررسی کتاب که در آن دستمزد ممیزان بهبود یافته است خبر داد شجاعی صائین همچنین با بیان اینکه «صدور مجوز به کتاب&zافزایش رشد علمی ایران در دولت یازدهم
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۵ روزنامه شرق نوشت طیفی از نمایندگان مجلس در حالی مشغول گرمکردن تنور استیضاح وزیر علوم هستند که به نظر میرسد دست پری از ادلههای محکمهپسند برای استیضاح رضا فرجیدانا ندارند محدودشدن اظهارات این نمایندگان به کلیاتی همچون انتصابات سیاسی کندشدن روندنگاهی به اتفاق جدید در دیپلماسی سینمایی صدور فرهنگی انقلاب یا صدور فرهنگی فتنه همراه با جریانات ضدایرانی خارج
نگاهی به اتفاق جدید در دیپلماسی سینماییصدور فرهنگی انقلاب یا صدور فرهنگی فتنه همراه با جریانات ضدایرانی خارجنشیناکران فیلمی ضدایرانی درباره فتنه 88 در آلمان و در کنار آن خبر برگزاری قریبالوقوع هفته فیلم رخشان بنیاعتماد در تونس سوالات بسیاری درباره دیپلماسی سینمایی کشور ایجاد ماستاندار: روند افزایش سرانه مطالعه در ایلام امیدوار کننده است
استاندار روند افزایش سرانه مطالعه در ایلام امیدوار کننده است ایلام- ایرنا- استاندار ایلام گفت روند رو به رشد و افزایش چشمگیر سرانه مطالعه و استقبال جوانان و نوجوانان ایلامی از کتاب و کتابخوانی بسیار امیدوار و خوشحال کننده است به گزارش ایرنا محمدرضا مروارید روز شنبه در نشست شوگزارش فارس از روند آمادهسازی کاروان ورزشی ایران برای حضور در بازیهای آسیایی از برزیل تا اینچئون؛ قضاوت 4 سال
گزارش فارس از روند آمادهسازی کاروان ورزشی ایران برای حضور در بازیهای آسیاییاز برزیل تا اینچئون قضاوت 4 ساله ورزش در راه است با شورای المپیک آسیا چه کنیم تا شروع بازیهای آسیایی اینچئون فقط 72 روز باقی مانده و باید مسئولان و رسانهها نگاه عمیقتری به این مسابقات داشته باشند ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها