واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به آخرین نشست در پنجشنبه گذشته
نشست فیلمسازان سینمای انقلاب، محفلی به وسعت ایران
با پخش زنده جلسات هفتگی فیلمسازان سینمای انقلاب و امکان مشارکت کاربران اینترنتی در بحث ها، بستر جدیدی برای ارتباط بین فیلمسازان و مردم فراهم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «عمارفیلم»، حالا دیگر خیلیها معتقدند ساختار و سازمان فعلی سینما و فیلم در ایران از برقراری ارتباط دو سویه بین فیلمساز و مخاطب عاجز است. در ساختار رایج سینما و فیلم در کشور، فیلمسازها تنها میتوانند فیلمشان را در جشنوارههای معمولاً یک هفتهای یا ده روزه شرکت دهند و در این جشنوارهها همراه مخاطبانی که خود یا فیلمسازند و یا دستاندرکار جشنواره ـ و نه توده مردم ـ فیلمشان را ببینند. در حالی که فیلمسازی که برای مردم فیلم ساخته است بیش از هر چیزی به آگاهی از نظرات مردم و اثر کارش روی مخاطب عام نیاز دارد؛ با این نگاه، حتی گاهی نظرات بیربط مخاطب نیز نه تنها کم ارزش نیست بلکه به فیلمساز میفهمانند که فیلمش در انتقال پیام ناموفق بوده است. با این مقدمه سراغ دور جدید نشستهای هفتگی فیلمسازان سینمای انقلاب میرویم که تنها چند هفته پس از آغاز توانسته است بستر جدیدی را برای ارتباط بین مخاطب و فیلمساز فراهم کند. در این نشستها که در حسینیه هنر برگزار میشود کارشناسان سینمایی، فیلمسازان جوان، اکرانکنندگان فیلمها و افراد علاقهمند به همراه سازندگان آثاری که قرار است نقد شوند گرد هم میآیند و علاوه بر این، جلسه نقد و بررسی به صورت زنده از فضای مجازی پخش میشود تا مردم دورترین شهرستانها هم بتوانند با سرعت پایین اینترنت، همراه فیلمساز و حاضران فیلمها را دیده و نظرشان را به صورت آنلاین درباره فیلمها اعلام کنند و سهمی در جلسه داشته باشند. پنج شنبه گذشته نیز یکی از این نشستها برگزار شد و فیلمهای مستند «چریکه بی دنگ» و «صبحانه ای با طعم مرگ» به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم شهر سردشت آذربایجان شرقی اکران و نقد شدند. در این نشست علاوه بر اینکه حاضران نظرات خود را درباره فیلمها بیان کردند تعدادی از کاربرانی هم که به صورت زنده از کانال فضای مجازی فیلمها را دیدند درباره آنها اظهار نظر کردند. کاربری به نام پوریا که به صورت زنده جلسه را تماشا میکرد درباره فیلم «چریکه بیدنگ» گفت: به نظرم حجم کار مستند چریکه بیدنگ فوقالعاده بود، اینکه فیلم با ذهن نوجوان های نسل سوم و چهارم جلو میرفت، آنها نمایشنامه و انشاء مینوشتند، نقاشی میکشیدند، میرفتند از مردم درباره واقعه سوال میپرسیدند و حتی بازی میکردند که بازی نگین در تئاتر عالی بود. این کاربر هم چنین با متفاوت دانستن مخاطبی که هر کدام از مستندها میتوانند داشته باشند، افزود: به نظر من مستند چریکه بی دنگ بیشتر با نوجوانها و مستند صبحانهای با طعم مرگ میتواند با نسل دوم و اول انقلاب ارتباط برقرار کند. همچنین کاربری دیگری که به گفته خود معلم و دانشجوست، ضمن ابراز رضایت از مستند چریکه بیدنگ اعلام کرد: خانم آبیار در این مستند از دانش آموزان به عنوان راوی استفاده کردهاند و از این طریق در انتقال احساسات بسیار موفق شدهاند، چون بچهها خیلی بهتر احساسات و دردها را به مخاطبان منتقل میکنند. این کاربر افزود: این مستند سوژهها و فوق برنامههای زیادی دستم داد، سوژه نمایش، سوژه انشاء، و...؛ وی همچنین گفت: من حادثه سردشت را فقط در تقویم میدیدم اما الان لمس کردم دشمن چه فجایعی به بار گذاشته است. کاربر دیگری به نام آقای قادرینیا نیز در نظر کوتاهی پیرامون مستند «صبحانهای با طعم مرگ» گفت: فکر کنم خلاصه و مفید بود، موسیقی متوسط بود و میتوانست بهتر باشد، در کل خوب بود. کاربر دیگری به نام امیر نیز با بیان اینکه تاکنون درباره سوژههای مربوط به جنایتهای دشمنان علیه ملت ایران کم کار شده است، افزود: این طور کارها باید خیلی حرفهایتر ساخته شود وگرنه درخوب بودن موضوع شکی نیست. به گزارش فارس، دور جدید نشست فیلمسازان سینمای انقلاب که از بهار سال جاری آغاز شده است عصر پنج شنبه ها ساعت 16 در حسینیه هنر واقع در خیابان 16 آذر پلاک 60 برگزار می شود. علاقه مندان برای شرکت به صورت اینترنتی در این نشست می توانند هنگام شروع نشست به سایت ammarfilm.ir مراجعه کنند. انتهای پیام/س
93/04/07 - 14:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]