محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852710922
نگاهی امروزی به اساطیر آفرینش در ایران کهن
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نشست نقد نمایشگاه پژوهشی "یشت" در خانه هنرمندان ایران برگزار شد
نگاهی امروزی به اساطیر آفرینش در ایران کهن
نشست نقد نمایشگاه پژوهشی «یشت، نگاهی به اساطیر آفرینش در ایران کهن» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومیخانه هنرمندان ایران، در این نشست نقد گالری که از سوی معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران و به دبیری فواد نجم الدین برگزار شد، دکتر سودابه فضائلی (اسطوره شناس)، دکتر بهمن نامور مطلق (پژوهشگر حوزه اسطوره، زبان شناسی و نقد هنر)، امیر سقراطی (منتقد هنر)، سید مرتضی افراشی (کیوریتور) و جمعی از هنرمندانی که آثارشان در نمایشگاه یشت به نمایش درآمده بود حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، فواد نجمالدین ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: جلسات نقدگالری که بانی آن خانه هنرمندان بوده است بیشتر به شکل دوستانه و غیر رسمی در هر گالری که آثار نمایشگاهش مورد نقد قرار میگیرد، برگزار میشود و بازدید کنندگان خانه هنرمندان و مخاطبان میتوانند در حین تماشای آثار به این گفتگو بپیوندند. اساتید شرکت کننده در این جلسات معمولا صحبت کوتاهی در زمینه آثار دارند و سپس به گفتگو با حاضران و هنرمندان آن نمایشگاه میپردازند.
نجم الدین در ادامه، افزود: نمایشگاه «یشت» از ویژگیهای خاصی برخوردار بود چون یک نمایشگاه پژوهشی بود که با یک پروسه پژوهشی و آموزش و تحقیق انجام شد.
دکتر سودابه فضائلی به عنوان سخنران اول، گفتوگو را با اشاره تک به تک به آثار موجود در گالری زمستان خانه هنرمندان شروع کرد و گفت: خود سوژه برای من خیلی جالب است، برای اینکه میبینم هنرمندان جوان به اسطوره علاقه مندی نشان میدهند ولی آنچه که برای من سوال ایجاد میکند این است که اگر من وارد چنین نمایشگاهی بشوم و از قبل ندانم که این آثار در ارتباط با اسطوره هستند، آیا متوجه میشوم که اینها در ارتباط با اسطوره خلق شدهاند یا خیر؟ فکر میکنم در مورد برخی از آثار پاسخ مثبت و در مورد برخی منفی است.
این اسطوره شناس، سپس به آنالیز آثار از دیدگاه اسطوره شناسی پرداخت و اضافه کرد: در برخی از موارد توضیحاتی که در مورد اساطیری که موضوع کار بودهاند، نوشته شده است یادآور تصویری که از آن ارائه شده است، نیست. البته من از منظر نقاشانه به موضوع نگاه نمیکنم بلکه فقط ارتباط آثار با اسطوره را بررسی میکنم. در برخی موارد جسارت هنرمندان جوان در بیان شخصی از اسطورهها برایم بسیار جالب است اما همچنان سوال اینکه آیا آنچه در فکر هنرمند بوده به مخاطب منتقل میشود و مخاطب را به یاد آن اسطوره میاندازد یا خیر، مطرح است.
دکتر فضائلی در پایان با تبریک به تلاش هنرمندان نمایشگاه «یشت»، خاطرنشان کرد: واقعا پیشرفتی که امر نقاشی در ایران داشته، فوقالعاده است.
در ادامه دکتر بهمن نامورمطلق با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاهی با مضمون اسطوره در عصر بی اسطورگی، گفت: ما در ارتباط با اسطورههای نخستین خیلی کم کار کردهایم و یکی از امتیازات این نمایشگاه همین پرداختن به اسطورههای نخستین است. به عنوان مثال درباره اسطورههای پسینتری مانند رستم، سهراب، اسفندیار و ... خیلی کار شده اما درباره اسطورههای نخستین تصاویر بسیار کمی وجود دارد به صورتی که من هر وقت میخواستم مطلبی راجع به بعضی از این اسطورهها بنویسم، هیچ تصویری از آنها وجود نداشت در نتیجه واقعا باید هنرمندانی را که این اسطورهها را دستمایه کار قرار دادهاند، تحسین کرد و اگر این کار را ادامه بدهند، فقدان بصری در حوزه اسطورههای نخستین برطرف خواهد شد. مورد دیگری که درباره این نمایشگاه از نظر من تحسین برانگیز است این است که دوستان این شجاعت را داشتند که به یک موضوع از دیدگاههای مختلف بپردازند و این ساده نیست که به عنوان مثال شما سه روایت از تیشتر داشته باشید، حال ممکن است من با یکی از اینها ارتباط برقرار کنم و دیگران با یکی دیگر از آنها؛ فکر میکنم به مرور آن تصویری که رساتر و گویاتر باشد، ماندگار خواهد شد.
این پژوهشگر حوزه اسطوره و نقد هنر در ادامه، اضافه کرد: ظاهرا نیمی از آثار این نمایشگاه در جای دیگری نمایش داده میشود که از یک منظر خوب است اما از سوی دیگر مخاطبی که به اینجا میآید از دیدن باقی آثار محروم میشود، خوب بود اگر هماهنگ میشد و همه آثار در یک جا به نمایش درمیآمد که در این صورت بهتر میشد راجع به آنها گفت و گو کرد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، بیان اسطورهای در آثار است که خانم دکتر فضائلی هم به آن اشاره داشتند. باید دید که این آثار چقدر توانستهاند به بیان اسطورهای نزدیک شوند.
دکتر نامورمطلق با اشاره به تفاوت درونمایه اسطورهای و عنوان اسطورهای به نقش پیرامتن و فرامتن اشاره کرد و افزود: عنوان در واقع پیرامتن است که در مورد برخی از این آثار اگر پیرامتن را حذف کنیم، کسی متوجه نمیشود که آن اثر راجع به اسطوره است. در مواردی فرامتن داریم که مربوط میشود به توضیحاتی که کنار آثار بر روی دیوار گرفته است که بازهم در خیلی از موارد اگر این توضیحات نباشد واقعا متوجه نمیشویم که موضوع چیست. اصولا وقتی نظام کلامی در یک نمایشگاه نقاشی زیاد دخالت میکند یعنی نظام بصری به کلام نیاز داشته است و این خیلی خوب نیست که در یک نمایشگاه نقاشی تا این حد احساس نیاز به کلام وجود داشته باشد. البته باید توجه داشت که همه این موضوع متوجه نقص بصری نیست مقداری از مشکل مربوط به این است که جامعه ما این اسطورهها را فراموش کرده است و هنرمند ناگزیر به ارائه توضیح میشود زیرا اگر توضیحات نباشد ممکن است اصلا مخاطب آن اسطوره را به خاطر نیاورد که ای بسا اگر این بحث نهادینه شود، در آینده دیگر نیاز نیست در کنار چنین آثاری، توضیح بگذاریم. اتفاقی که به عنوان مثال در مورد اساطیر اروپایی رخ داده و تصاویر ارائه شده از آنها برای یک مخاطب در سراسر دنیا جا افتاده و قابل شناسایی است. اما در جامعه ما در این زمینه ما دو مشکل مواجه هستیم یکی فرهنگ سازی در زمینه شناخت اسطورهها و دیگری در زمینه بیان تصویری مناسب از آنها است.
بهمن نامورمطلق در پایان با برشمردن ویژگیهای بیان اسطورهای، اظهار کرد: اندازه اثر، شگفتی در ترکیب بندی و کلیت بصری اثر، ابهام و رازآلودگی اثر و نمادهای تکرار شونده یا الگوهای اولیه به عنوان نمادهای اسطورهای را از لازمههای ارائه تصویر اسطورهای به شمار میآیند. موضوع دیگر روایت است، من در کارهایی که دیدم احساس کردم هنرمندان جوانی که باید پویا و کنشگر باشند، از کنش هراس دارند و گریزانند در نتیجه در آثار بیشتر به توصیف پرداختهاند و کمتر وقایع اسطورهای در آثار به چشم میخورد. در صورتی که اصولا تعریف اسطوره، الگوهای روایت دار است و همین روایت است که فرق اسطوره و نماد را میسازد، اسطورهها کنشگر هستند.
بعد از سخنان دکتر نامورمطلق، امیر سقراطی با تشکر از خانه هنرمندان ایران برای فراهم کردن امکان چنین گفتوگوهایی، گفت: من اینجا نه از منظر یک منتقد یا پژوهشگر بلکه در مقام یک نقاش روبهروی آثار قرار میگیرم و با مبحث کیوریتوری شروع میکنم، معضلی که در فضای تجسمی امروز ایران وجود دارد و در 3-4 سال اخیر به یک پز هنری تبدیل شده است؛ قاعدتا در این نمایشگاه تمام نگاه من به استیتمنت آقای افراشی و نگاهشان درباره جمع کردن این مجموعه آثار خواهد بود. نکته اول این است که کیوریتور را به عنوان نمایشگاه گردان مینویسیم که برای من بسیار مضحک است، البته واقعا کلمهای هم به عنوان جایگزین سراغ ندارم ولی خواهشم این است که تلاش کنیم و یک کلمه صحیح برای معادل سازی کیوریتور پیدا کنیم. 3-4 سال است که دائما میگوییم کیوریتور و استیتمنت و انگار فراموش کردهایم که پیش از این به جای این کلمات چه مینوشتهایم. فارغ از این بحث، وقتی کیوریتوری وجود دارد قاعدتا باید نگاه ویژه او در نمایشگاه دیده شود. در استیتمنت این نمایشگاه، به هیچ عنوان اشاره ای به «یشت» نشده است و من به عنوان یک مخاطب که وارد این مجموعه میشوم نمیدانم یشت چیست؟ قاعدتا کیوریتور باید بگوید این نمایشگاه درباره یشت، اسطوره آفرینش ایرانی است و درباره آن توضیح بدهد، که این اتفاق رخ نداده است.
سقراطی با بررسی بیشتر بر متن نمایشگاهی ارائه شده، افزود: به نظر میرسد استیتمنت باید کمی تفضیلیتر باشد و اگر این نمایشگاه پژوهشی است، استیتمنت آن نیز باید پژوهشی باشد در غیر این صورت چنین به نظر میرسد که کیوریتور صرفا به هنرمندان سفارش کار داده است. نکته دیگر این است که اشاره شده 22 اثر ارائه شده است که اینجا 14 اثر دیده میشود، کاش گفته میشد که بقیه آثار در گالری هوم به نمایش درآمده است.
این منتقد هنری در ادامه اظهار داشت: اگر من کیوریتور این نمایشگاه بودم به طرح پرسش میپرداختم، به عنوان مثال اینکه آیا میشود به صورت دیگری هم به اسطوره نگاه کرد؟
سوال دیگری که مطرح میشود این است که آیا اثری که درباره اسطوره ایرانی است باید ایرانی باشد یا خیر؟ نقاشی یک زبان بینالمللی است، اما آیا در وهله اول نباید متوجه شد که این اثر درباره یک فضای ایرانی است؟ میتوان پا را فراتر گذاشت و پرسش دیگری طرح کرد؛ اینکه تخیل هنرمند چقدر در خلق چنین آثاری میتواند موثر باشد و هنرمند چقدر میتواند پا را فراتر از تصویرگری اسطورهای بگذارد؟ و نکته دیگر اینکه آیا میتوان در کنار تصویرگری اسطورهای، نقاشی اسطورهای هم داشت؟ زیرا نقاشی قرار نیست دلالتمند باشد.
سقراطی در پایان افزود: این پرسشها باید فارغ از پاسخهایی که برای آنها میتوان یافت، طرح شوند و به آنها فکر شود. فضای آثار ارائه شده در این نمایشگاه اغلب بی زمان و مکان است و تصاویر بسیار مجرد و بی حرکت هستند.
در ادامه سید مرتضی افراشی به عنوان کیوریتور این نمایشگاه با اشاره به موضوع معادلسازی کلمه کیوریوتر، گفت: در این زمینه کاملا با آقای سقراطی هم عقیدهام، اما در زمینه کاری که در زمینه این نمایشگاه انجام شده باید بگویم که وقتی با دوستان جمع شدیم تا این پروژه را انجام دهیم، دغدغه اصلی همه ما اسطوره بود. در قسمت پایانی استیتمنت هم گفتهام که این آثار، نگاه شخصی هنرمندان به اسطوره است. برای من به عنوان یک کیوریتور ارتباط شخصی هنرمندان با اسطورهها خیلی مهم بود و به این دلیل هیچ دخالتی در پردازش ایده و تصویری آنها نداشتم. در حوزه نمایش و اجرا هم واقعا محدودیت داشتیم و من نقد وارد بر این حوزه را میپذیرم.
افراشی در پایان اضافه کرد: پیرو سخنان خانم دکتر فضائلی، در واقع ما سنتی را ایجاد کردیم و امیدواریم که این سنت ادامه پیدا کند. دغدغه اصلی من نزدیک کردن آدمهای امروز به اسطورههای یک حوزه فرهنگی بدون نگاه ایدئولوژیک است، زیرا من به ایران به عنوان یک حوزه فرهنگی متنوع نگاه میکنم.
پس از این سخنان، اساتید و حاضران در نشست به گفتوگو پیرامون سوالهای طرح شده و موضوعات دیگر پرداختند.
نمایشگاه «یشت» با نگاهی به اساطیر آفرینش در ایران کهن با آثاری از افشین باقری، مجید احمد آبادی، اسماعیل چشمرخ، ندا غیوری، شادی داوری، بهاره شهرستانی یکتا، اعظم صادقی، آناهیتا شمس، سارا بافتی زاده و سولماز حشمتی از 30 خرداد تا 5 تیرماه در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این نمایشگاه تا 10 تیرماه در گالری هوم ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
اساطیر آفرینش ایران کهن نقاشی شدند
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۲ نمایشگاه گروهی نقاشی با موضوع اساطیر آفرینش در ایران کهن در خانه هنرمندان ایران و نگارخانه هوم برگزار میشود مرتضی افراشی نمایشگاهگردان این نمایشگاه در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت نمایشگاه پژوهشی یشتایران، مهد قصهها و افسانههای کهن است/ بررسی ریشههای هزار و یکشب
فرهنگ و ادب ادیبات ایران علومی در گفتگو با مهر ایران مهد قصهها و افسانههای کهن است بررسی ریشههای هزار و یکشب محمدعلی علومی حاصل پژوهش خود در زمینه افسانهها که بخشی از آن به هزار و یکشب میپردازد را در قالب یک کتاب منتشر میکند محمدعلی علومی در گفتگو با خبرنگار مهر ازنقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت، اسطوره های آفرینش ایرانی
نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطوره های آفرینش ایرانی نشست نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطوره های آفرینش ایرانی در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران نشست نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطورهنقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت؛ اسطوره های آفرینش ایرانی
اخبار کوتاه فرهنگی نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطوره های آفرینش ایرانی تهران-ایرنا-نشست نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطوره های آفرینش ایرانی در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا نشست نقد گالری نمایشگاه پژوهشی یشت اسطوره های آفرینش ایراننگاهی به همه تساویهای بدون گل سرمربی ایران
امید به سبک کارلوس نگاهی به همه تساویهای بدون گل سرمربی ایران بعد از تساوی صفر ـ صفر تیم ملی مقابل نیجریه حالا خیلیها رویای متوقف کردن تیم ملی آرژانتین را در سر میپرورانند رویایی که با یک تساوی بدون گل دیگر رنگ واقعیت به خود میگیرد به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران &nbsنگاهی تطبیقی به جایگاه رسانه در هندوستان و ایران
نگاهی تطبیقی به جایگاه رسانه در هندوستان و ایران امیرحسین عالمی کد خبر ۴۰۹۳۱۸ تاریخ انتشار ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۲ - 19 June 2014 هم اکنون هندوستان بزرگترین دموکراسی جهان بزرگترین مرکز رسانههای جمعی را نیز دارد در آغاز این مقاله نخست با نگاهی تاریخی به جایگاه رسانه در این کشایران دومین تیم قاره کهن در جام جهانی/ همه آسیاییها چهارم شد
ورزشی جام جهانی بیستمین دوره جام جهانی - برزیل ایران دومین تیم قاره کهن در جام جهانی همه آسیاییها چهارم شد تیمهای آسیایی در جام بیستم عملکرد نه چندان مطلوبی داشتند و هیچکدام از آنها نتوانستند طعم پیروزی در این مسابقات را بچشند در این بین کرهجنوبی بهترین و استرالیا بدتریننگاهيآماري به نيمه اول ديدار آرژانتين و ايران
نگاهيآماري به نيمه اول ديدار آرژانتين و ايران نيمه نخست ديدار آرژانتين و ايران نشان ميدهد شاگردان آلخاندرو سابيا تيم برتر ميدان بودهاند ولي هنوز نتوانستهاند مقابل شاگردان کيروش به نتيجه مورد دلخواهشان برسند تيمهاي آرژانتين و ايران در دومين ديدار خود در مرحله گآبروداری ایران برای آسیایی ها/اولین امتیاز قاره کهن در جام جهانی را شاگردان کروش گرفتند
آبروداری ایران برای آسیایی ها اولین امتیاز قاره کهن در جام جهانی را شاگردان کروش گرفتند ورزش > فوتبال ملی - ملی پوشان ایران با تساوی مقابل نیجریه تا اینجای کار تنها تیم بدون شکست در جام جهانی هستند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ژاپن استرالیا و کره جنوبی دیگر نمایندگا˝زواره˝ دیار کهن ایران زمین
گردشگری در ایران ˝زواره˝ دیار کهن ایران زمین خبرگزاری پانا زواره این دیار کهن کویری یادگار ارزشهای ماندگار فرهنگی و هنری و سرزمین مردان نامی ایران زمین است ۱۳۹۳ سه شنبه ۳ تير ساعت 09 07 باشگاه خبرنگاران نوشت زواره این دیار کهن کویری یادگار ارزشهای ماندگار فرهنگیشوشتر کهن ترین شهر ایران
گردشگری در ایران شوشتر کهن ترین شهر ایران شهر شوشتر از شهرهای بسیار کهن ایران است به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران شهر شوشتر از شهرهای بسیار کهن ایران است قدیمی ترین آثار به دست آمده نشان میدهد که شوشتر در زمان ساسانیان نیز وجود داشته است مراکز دیدنی ایانتشار کتاب «در میدان انقلاب» با نگاهی به انقلابهای فرانسه، روسیه و ایران
انتشار کتاب در میدان انقلاب با نگاهی به انقلابهای فرانسه روسیه و ایران خبرگزاری رسا ـ کتاب در میدان انقلاب روایتی مختصر از انقلابهای فرانسه روسیه و ایران از سوی نشر معارف راهی بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری رسا کتاب «در میدان انقلاب روایتی مختصر از سهنگاهی به صنعت گیم ایران در هفته گذشته
جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۸ بازیسازان در هفته گذشته با آغاز فصل تابستان تصمیم گرفتند تا گیمهای خود را روانه بازار کنند بیشتر اخبار هفته گذشته به عرضه بازیهای گوناگون در بازار گیم ایران مربوط میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نیسان شگفت انگیز قهرمان ماقلعه کهنه | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قلعه کهنه قلعه ای قدیمی است که از خشت و گل ساخته شده و در ۲ کیلومتری شمال شرقی دبیران قرار دارد قدمت تاریخی این قلعه مشخص نیست و در کتابهای تاریخی نیامده است اما این قلعه شباهت بسیاری با قلعه های موجود در منطقه سریزد شهر یزد دارد که قدمت آنها مربوط به دوره ساسانیان و برخی از آزواره دیار کهن ایران زمین
گردشگری در ایران زواره دیار کهن ایران زمین زواره این دیار کهن کویری یادگار ارزشهای ماندگار فرهنگی و هنری و سرزمین مردان نامی ایران زمین است به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران زواره این دیار کهن کویری یادگار ارزشهای ماندگار فرهنگی و هنری و سرزمین مردان نامی با وسعت ۲۷ ۵-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها