تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819431905
وقتی ضربالمثلها میمیرند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
ضربالمثلها بخشی از ادبیات فارسی را تشکیل دادهاند و فارسیزبانان قرنها با استفاده از آنها تفکر و برقراری ارتباط را سادهتر کردهاند، اما آیا این ضربالمثلها با گذشت زمان به فراموشی سپرده میشوند؟ به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی محسنیان راد در کتابی با عنوان «ریشههای فرهنگی ارتباط در ایران» به بررسی «هنجارهای ارتباطی در ضربالمثلها و یازده قرن اشعار ایرانی» پرداخته است. این استاد علوم ارتباطات اجتماعی در مقدمه کتاب «ریشههای فرهنگی ارتباط در ایران» مینویسد: «حدود هفده سال پیش، وقتی پاسخ یکی از سؤالات نظرسنجی سراسری از خبرنگاران ایرانی، درباره دلیل کمی تعداد خبرهای کشفشده در مطبوعات ایران را استخراج میکردم، با شگفتی دیدم که چند خبرنگار گفته بودند "سری که درد نمیکند، دستمال نمیبندند!" در واقع آنها، ریشه یکی از رفتارهای معاصر دستاندرکاران رسانههای امروز ایران را به کمک یکی از ضربالمثلهای مانده در دل تاریخ اجتماعی ایران بیان کرده بودند. امروزه حضور هنجارهای ارتباطی نهادینهشده در ایران را حتا در استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین غیررسانهیی نیز میتوان مشاهده کرد. مثلا به نظر میرسد که در مکالمات تلفنی پارهفرهنگها و اقوام مختلف در ایران، مدت طیشده برای ورود به اصل مطلب - یعنی دقایق اولیه احوالپرسی - با یکدیگر متفاوت است، دیده میشود که بعضیها در ماههای اولیه دسترسی به تلفن، دقایق زیادی را به همان شیوه ارتباطات چهرهبهچهره "عجلهگریز روستایی" به احوالپرسیهای کشدار صرف میکنند و بسیار دیرهنگام سراغ اصل مطلب میروند. در واقع اگرچه سختافزار ارتباطی - یعنی دستگاه تلفن - در همه جای دنیا مشابه است، اما نحوه رفتار ارتباطی با آن تفاوت دارد. علت این امر را باید در ریشه فرهنگ ارتباطی هر قوم یافت.» محسنیان راد در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «شعر و ضربالمثل، نمادی از تعامل نخبگان و عوام» اظهار میکند: «به نظر میرسد که در حوزه ارتباطات، تعاملی گاه شدید و گاه ضعیف، میان این دو (نخبه و عامی) وجود داشته است. بخشی از این تعامل در تبدیل اشعار نخبگان به ضربالمثلهای عوامل بوده است. در واقع مجموع ضربالمثلهای مکتوبشده موجود، میتواند انعکاسی از تجربیات تلخ و شیرین عوام در طول تاریخ حیات اجتماعی تمدن ایرانی به علاوه نفوذ ساده شده اندیشه نخبگان به تلقی عامه باشد. چنانکه قاآنی شروانی، شاعر قرن سیزدهم هجری قمری، در یکی از مدیحهسراییهایش به وجود چنین جریان نفوذی اشاره کرده و میگوید: "الفاظ بدیعت (فریدون میرزا) از بداعت / ضربالمثل است در قبایل"». او در ادامه اظهار نظر جالبی از دورکیم را درباره ضربالمثلها و رابطه آنها با توسعهیافتگی و پیشرفت جوامع نقل میکند: «امیل دورکیم نیز کاربرد ضربالمثل را در میان طبقات عقبمانده جامعه همعصر خود دنبال کرده است. او ضربالمثل را بیان متراکم یک احساس، فکر و اعتقاد جمعی میداند که چون مابین تعدادی از افراد مشترک است، به صورت قاعده درمیآید و میافزاید: «ضربالمثلها، پندها، کلمات قصار و حکیمانه و مانند اینها، در بین اقوام بدوی فراوانتر بوده، به طوری که اغلب نژادهای غرب آفریقا گنجینهای غنی از ضربالمثل دارند و برای هر موقعیتی، میتوانند ضربالمثلی را بهکار گیرند. اما به موازات توسعه جوامع، کاربری و تعداد ضربالمثلها کاهش یافته است. آنچنان که جوامع پیشرفته، پس از رسیدن به مرحله پیشرفت، دیگر ضربالمثل جدیدی تولید نکردهاند و حتا همان ضربالمثلهای موجودشان نیز کمکم (از محاورات) محو شده است. اگر هم بازگو شود، مفاهیم آنها چنان از دست رفته که دیگر کمتر کسی آنها را درک میکند. زیرا این قاعدههای کوتاه دیگر گنجایش زیادی برای دربرگرفتن تمامی گوناگونیهای احساسات فردی را ندارند. به همین دلیل ضربالمثلها و کلمات قصار وقتی میتوانند بمانند که معانی (مفاهیم) وسیعتری بیابند.» (دورکیم، 1369، صص 185-184).» این پژوهشگر در بخش دیگری از کتاب «ریشههای فرهنگی ارتباط در ایران» با عنوان «ماندگار شدن رفتارهای فرودستی» مینویسد: «تداوم استبداد انواع قدرت در ایران، آنچنان بر هنجارهای ارتباطی جامعه ریشه دواند که در اوایل قرن حاضر نیز آثار آن در کتاب "خلقیات ما ایرانیان" محمدعلی جمالزاده ثبت شد. در آن کتاب، نهادینه شدن پذیرش عمودی بودن ارتباط فرادست با فرودست را میتوان اینگونه دید. (جمالزاده) مینویسد: «ایرانی به جای لفظ "شما" به رسم ادب و احترام "سرکار" و "سرکار عالی" و "جناب عالی" و "جناب مستطاب عالی" و "قربان" میگوید و به جای "من" از طریق تحقیر نفس خود و تعظیم طرف "بنده" و "فدوی" و "داعی" و "ذره بی مقدار" و "خاکسار" و غیره استعمال میکند.» (جمالزاده، بی تا، ص 18) جمالزاده در جمعآوری اظهارنظرها درباره اخلاق ایرانیان، مصادیق ارتباطی را نقل میکند که میتوان آثار آن انسان خوگرفته در جامعه استبدادزده را دید. مینویسد: «در تمام دنیا هیچ ملتی مانند ایرانیان منافق نیست و چه بسا همان موقعی که دارند با تو تعارف میکنند، تو باید از شرشان در حذر باشی... یکی از جملاتی که خیلی بین ایرانیها معمول است این است که غالبا به جان یکدیگر قسم میخورند و میگویند به جان عزیز شما و یا به مرگ شما و اینطور نشان میدهند که وجود شما برای آنها گرانبهاترین چیزهاست و حال اگر پشت بکنید، شروع به بدگویی خواهند کرد و ده عیب برای شما پیدا خواهند نمود و حتا مضایقه ندارند که در غیاب شما به شما ناسزا بگویند... آنها بسیار مخفیکار و متقلب و بزرگترین متملقین عالم هستند و در دنائت و وقاحت هم بیهمتا میباشند. به غایت دروغگو هستند و کارشان همه پرگویی و قسم و آیه است و برای اندک نفعی حاضرند به دروغ شهادت بدهند.» (جمالزاده، بیتا، صص 79-73).» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
وقتی که زنها زودتراز مردان میمیرند!
وقتی که زنها زودتراز مردان میمیرند مدت زمانی است که همچون گذشته به مانند دوران قاجار و پهلوی زنان و دختران قلیانهای خود را چاق میکنند و به مانند مردان از آن استفاده میکنند به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مصرف قلیان یکی ازمعضلات اجتماعی در جامعهی ما میباشد که بیشتر اوقتی دانلودکننده کتاب مجرم است
جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ مهدی فیروزان میگوید بزرگان ادبیات و فرهنگ برای کتابهای خود زحمت کشیدهاند و کسی که غیرقانونی کتاب دانلود میکند مجرم است به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فیروزان در نشستی که به معرفی فیدیبو اختصاص داشت و روز جمعه 19 اردیبهبمیرید بمیرید در این عشق بمیرید / وقتی محمدرضا لطفی و سایه از نحوه اشناییشان سخن میگویند
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید وقتی محمدرضا لطفی و سایه از نحوه اشناییشان سخن میگویند فرهنگ > موسیقی - زنده یاد محمدرضا لطفی و هوشنگ ابتهاج سایه چند دهه با هم دوست و همراه بودند و با همکاری هم آثار ماندگاری را خلق کردند به کزارش خبرگزاری خبرآنلاین مطلبی که میتصاویر صفحه اول روزنامههای امروز وقتی اوباما تهدید میکند روحانی باید به او تودهنی بزند/قهرمانی کشتی ایران در
تصاویر صفحه اول روزنامههای امروزوقتی اوباما تهدید میکند روحانی باید به او تودهنی بزند قهرمانی کشتی ایران در آسیا بدهی بانکی ۲۳نفر معادل افزایش قیمت یک سال بنزینروزنامههای صبح امروز کشور تیتر نخست خود را به عناوینی همچون آغاز گام دوم هدفمندی یارانه ها رنگپریدگی آمریکا را بایوقتی جهان پشت گوش تو جا میماند / شعرهایی که پس از 9 سال به بازار آمد
وقتی جهان پشت گوش تو جا میماند شعرهایی که پس از 9 سال به بازار آمد فرهنگ > ادبیات - مصطفی بصیری پس از ۹ سال مجموعهای از تازهترین اشعارش را روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این مجموعه شعر که «جهان پشت گوش تو جامانده است» سومین مجموعهوقتی نویسنده و خواننده رو در روی هم قرار می گیرند
وقتی نویسنده و خواننده رو در روی هم قرار می گیرند تهران - ایرنا - بسیاری از خوانندگان و مخاطبان همواره پس از خواندن کتابی معمولا مشتاق دیدن نویسنده آن کتاب می شوند که در واقعیت این امر به ندرت اتفاق می افتد ممکن است از نظر جغرافیایی خیلی از نویسنده ها فرسنگ ها از مخاطبان خود فاصفارس با نگاهی گذرا به آثار این سالها گزارش میدهد وقتی سینما و تلویزیون سوریه به افزایش روحیه مقاوم سوریها ک
فارس با نگاهی گذرا به آثار این سالها گزارش میدهدوقتی سینما و تلویزیون سوریه به افزایش روحیه مقاوم سوریها کمک میکنداز بیش از یک سال پیش روندی در سینما و تلویزیون سوریه و در میان هنرمندان سوری ایجاد شده است که تلاش میکنند در آثار هنری خود به ضرورت مقاومت و زندگی در جنگ بپردازنوقتی همه آمدند / مراسم یادبود لطفی با حضور محمدرضا شجریان
وقتی همه آمدند مراسم یادبود لطفی با حضور محمدرضا شجریان فرهنگ > موسیقی - مراسم یادبود استاد محمدرضا لطفی با حضور استاد محمدرضا شجریان و چهرههای مختلف فرهنگی هنری و برگزارشد مراسم یادبود استاد محمدرضا لطفی سعید فرج پوری صدیق تعریف حمید متبسم و ارشد طهماسبیمجموعه شعر «وقتی جهان پشت گوش تو جا میماند» چاپ شد
فرهنگ و ادب بازار نشر مجموعه شعر وقتی جهان پشت گوش تو جا میماند چاپ شد مجموعه شعر جدید مصطفی بصیری با عنوان وقتی جهان پشت گوش تو جا میماند پس از 9 سال منتشر و راهی بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر این کتاب سومین مجموعه شعر این شاعر بعد از مجموعههای «شوقتی اتوموبیلهای قدیمی بوم نقاشی میشوند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی وقتی اتوموبیلهای قدیمی بوم نقاشی میشوند نمایشگاه حجمهای طاهره خوشنشین با عنوان اتو منقوش عصر جمعه دوازدهم اردیبهشت ماه در گالری مژده افتتاح میشود به گزارش خبرگزاری مهر طاهره خوشنشین در این نمایشگاه پنج حجم چوبی به شکل اتومبیل&zwوقتی مدافع فیلم ده نمکی، متولد سال 1365 از آب درآمد!
وقتی مدافع فیلم ده نمکی متولد سال 1365 از آب درآمد در قسمت های پایانی فاضلی با بیان اینکه نباید به خاطر همفکر بودن یک کارگردان در زمینه سیاسی نباید اشتباهات را نادیده گرفت و دفاع از همفکر را تکلیف فرض کرد به گزارش آخرین نیوز پرده آخر برنامه دیشب هفت با پنجمین فیلم بلند سینم«تا وقتی مرگ شما را از هم جدا کند» در نمایشگاه کتاب
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ رمان تا وقتی مرگ شما را از هم جدا کند نوشته اد مک بین با ترجمه رامین آذربهرام به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب عرضه میشود به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در خلاصه داستان این رمان آمده است کارآگاه برت کلینگ آدموقتي مهمترين جشنواره دفاع مقدس كشور امكان برگزاري سالانه ندارد
وقتي مهمترين جشنواره دفاع مقدس كشور امكان برگزاري سالانه ندارد فرهنگ زيربناي زندگي بشريت را مـيسازد و بشريت به تكامل نميرسد مگر آنكه فرهنگش اصلاح شود اصلاح فرهنگ هم مقولهاي نيست كه يك ماهه و يك ساله به نتيجه برسد بلكه براي به بار نشستن فعاليتهاي فرهنگي لااقل يك دهه زمان لاوقتی عکاس زن باشد
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۴ یک عکاس گفت وقتی عکس یک عکاس بدون اجازه و بدون ذکر منبع در روزنامهها و مجلات کار میشود در واقع به او توهین شده است زینب روستایی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان اظهار کرد هر ساله در روز زن موقتی بزرگترها با کتاب بیگانه می شوند
وقتی بزرگترها با کتاب بیگانه می شوند تهران - ایرنا - سرانه مطالعه در ایران اندک است برخی آمارها آن را بین 3 تا 30 دقیقه ذکر می کنند این آمار برای کشوری که خاستگاه بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان بوده و هست یک فاجعه محسوب می شود به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا عادت به مطالعه معدر نشست سرای اهل قلم برگزار شد با کدخدا و کلانتر مشکل داریم/آمریکا بعد صدسال عضو کنوانسیون برن شد/ وقتی ماندلا
در نشست سرای اهل قلم برگزار شدبا کدخدا و کلانتر مشکل داریم آمریکا بعد صدسال عضو کنوانسیون برن شد وقتی ماندلا به خاطر تولید ملی محکوم شددر نشست تخصصی بررسی ابعاد داخلی و خارجی پیوستن به کپی رایت بین المللی عنوان شد مادامی که صادرات ما به نسبت واردات یک محصول افزایش نیافته نبایدوقتی میتوان به انتشار کتابهای خوب امید داشت که صنعت نشر به دست افراد لایق سپرده شود/ از دانایی فاصله گرفتها
فرهنگ و ادب ادیبات ایران در نشست تخصصی مطرح شد وقتی میتوان به انتشار کتابهای خوب امید داشت که صنعت نشر به دست افراد لایق سپرده شود از دانایی فاصله گرفتهایم یک مترجم کتابهای علمی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه بسیاری نویسندگان به نام تالیف کپی میکنند گفت زمانی میتوا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها