تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836417964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نداشتن فرم برخی فیلم‌های دینی را به ضد دینی تبدیل کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران فراستی مطرح کرد:
نداشتن فرم برخی فیلم‌های دینی را به ضد دینی تبدیل کرده است
مسعود فراستی با تاکید بر اینکه نمی‌توان سینما را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد، از آثاری در سینمای دینی صحبت کرد که به دلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شده‌اند.



به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود فراستی با بیان این مطلب در همایش «رهیافتی بر فرم هنر انقلاب» که با حضور شهاب اسفندیاری در سالن اجتماعات دانشگاه سوره برگزار شد، گفت: برخی آثار به اسم اثر دینی ساخته می‌شوند ولی در نهایت به فیلم ضد دینی تبدیل می‌شوند، چراکه به درستی فرم نگرفته‌اند. شهاب اسفندیاری درباره نظر شهید آوینی درباره مفاهیم فرم و تکنیک گفت: آوینی برای فرم تعریفی ارائه می‌دهد و ذوق هنری را هم بخشی از تکنیک می‌داند و تعریف فراتری از تعریف ما دارد.

وی همچنین اشاره‌ای به مفهوم عمومی فرم کرد و ادامه داد: طبق این تعاریف و مثلا آنچه در فرهنگ آکسفورد آمده به عناصر تشکیل‌‌دهنده‌ یک فیلم و رابطه‌ای که بین این عناصر وجود دارد فرم گفته می‌شود، اما نکته این است که سبک از فرم جدا است و به فیلمی که انسجام ندارد نمی‌توانیم بگوییم فرم بدی دارد، شاید این سبک خاص آن فیلم باشد. در ادامه نشست فراستی عموم تعاریف ارائه‌شده توسط اسفندیاری را اشتباه دانست و تکنیک را پدیده ای عنوان کرد که برای ورود به مدیوم بدان احتیاج است. او همچنین گفت: ما باید اول تکنیک را بفهمیم و از آن پس امکان ورود به فرم وجود دارد. فراستی همچنین با ارائه چند مثال، مشکل اصلی سینمای ایران و حتی فیلم‌های خارجی را محتوازده بودن آنها دانست.

نکات دیگر محوری صحبت‌های فراستی این بود که سینمایی که نتواند شخصیت و فضا را توصیف کند، نمی‌تواند به فرم برسد و فیلم اول باید فیلم باشد یعنی فرم داشته باشد. به گفته وی، وقتی یک فیلم به این مرحله برسد تازه می‌توان در مورد محتوای آن صحبت کرد و محتوا باید مجرد از فرم بررسی شود.

فراستی همچنین متذکر شد: برخی آثار به اسم اثر دینی ساخته می‌شوند ولی نهایتاً به فیلم ضد دینی تبدیل می‌شوند چراکه فرم نگرفته‌اند.

این منتقد درباره تفاوت مضمون و محتوا و فرم گفت: مضمون با فرم ارتقا پیدا می کند و به محتوا تبدیل می‌شود، ما باید بحث فرم و محتوا را در سینمای ملی جدی بگیریم.

در ادامه این نشست شهاب اسفندیاری رسیدن به فرم ملی در سینما و فرم هنر انقلاب را نه ممکن و نه مطلوب دانست و گفت: تمام تلاش‌ها برای رسیدن به یک فرم ملی و یک فرم خاص شکست خورده است. به عنوان مثال در ژاپن اگر هم به یک فرم ملی برسیم نمی‌شود آن را اعمال کرد چرا که به مرگ هنر انقلاب تبدیل می‌شود، ما وقتی صحبت از سینمای انقلاب می‌کنیم باید یک حدی از تنوع را بپذیریم.

اسفندیاری افزود: فرم را نباید پدیده غیر قابل دسترسی کرد. در سینمای بعد از انقلاب ما به چیزهایی رسیدیم که تا قبل از آن نداشتیم. در ادامه مسعود فراستی مفهوم فرم را امر زیستی دانست و گفت: مفهموم فرم امر زیستی است و نه پدیده ای بخشنامه‌ای. بنابراین باید نشست و فرم ملی را استخراج کرد، فرمی که در خدمت سینمای ملی ایرانی باشد تا بفهمیم اصلاً ریتم اصلی زندگی ما چیست. فراستی در پایان صحبت های خود درباره سینمای دینی گفت: من در سینمای دینی دنبال «آن و لحظه» از تعریف دین هستم که به نظرم «آن و لحظه» باید بار دیگر باز تعریف ‌شود.

 


۱۳۹۳/۲/۱۰ - ۱۷:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن