تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799014588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارت سبز اقتصادی ایران به غرب در میانه‌ مذاکرات هسته‌ای رو شد /تهران در بحران اوکراین در زمین مسکو نقش‌آفرینی می‌کند یا واشنگتن؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
کارت سبز اقتصادی ایران به غرب در میانه‌ مذاکرات هسته‌ای رو شد /تهران در بحران اوکراین در زمین مسکو نقش‌آفرینی می‌کند یا واشنگتن؟

کارت سبز اقتصادی ایران به غرب در میانه‌ مذاکرات هسته‌ای رو شد /تهران در بحران اوکراین در زمین مسکو نقش‌آفرینی می‌کند یا واشنگتن؟
اظهارات وزیر صنعت و نفت دولت روحانی در آمادگی برای تامین گاز اتحادیه اروپا در میانه بحران اوکراین را شاید بتوان نوعی تغییر رویکرد تهران از شرق به غرب و تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای خواند.
خدیجه غبیشاوی: «محمد رضا نعمت زاده» در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی از آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا خبر داد و گفت: « هم‌اکنون بر روی پروژه‌های بزرگتری کار می‌کنیم تا بتوانیم خط لوله‌ای بسازیم که به وسیله آن بتوان به ترکیه سوخت صادر کرد. به این ترتیب ما می‌توانیم به کشورهای غربی گاز صادر کنیم.»

وزیر صنعت و معدن کشورمان در حالی از تلاش برای ایفای نقش بیشتر در بازار گاز جهان گفت که اتحادیه اروپا در آستانه جنگ سرد با مسکو بر سر اوکراین قرار دارد. جنگی که زمزمه های آن با فریادهای اعتراض در بخش های شرقی اوکراین هرروز بیشتر شنیده می شود.

پس از جدایی مناقشه برانگیز شبه جزیره زیبای «کریمه» در دریای سیاه از اوکراین و پیوستن آن به خاک روسیه، استان های شرقی این کشور که متمایل به روسیه اند نیز نزدیک به 3 ماه پس از تغییر حکومت در اوکراین ساز جدایی را کوک کرده و به دنبال برگزاری رفراندوم و پیوستن به روسیه هستند.

کشورهای غربی که از برکناری رئیس جمهوری متمایل به روسیه در اوکراین و پیروزی معترضان ضد دولتی در این کشور خوشحال بودند اکنون اما ناآرامی های شرق اوکراین به مذاقشان خوش نیامده است و مسکو را به تحریک معترضان در «دونستک»، «خارکیف» و «لوهانسک» متهم می‌کنند، از سوی دیگر روسیه که خود را در نبرد با غرب بر سر اوکراین بازنده می داند به دنبال جبران این شکست برآمده و هرروز به بهانه ای غرب را تهدید می کند، یک روز نسبت به لشکر کشی کی یف به بخش های شرقی بیانیه می دهد و یک روز بدهی گازی اوکراین را علم می کند و خطاب به رهبران اروپایی نسبت به قطع گاز اوکراین هشدار می دهد.

با بالا گرفتن بحران و تنش میان مسکو و غرب بر سر اوکراین، «ایران» و نقش این کشور بخش مهمی از تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی را تشکیل می دهد، در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که ایران در یک طرف ماجرا و روسیه به همراه سه عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان در سوی دیگر و در کنار هم قرار گرفته اند، همه می خواهند بدانند ایران چه موضعی را اتخاذ می کند؟ در زمین کدام بازیگر نقش آفرینی می کند؟ روسیه برای گرفتن زهرچشم از واشنگتن در کنار ایران می‌ایستد؟

«رجب صفراف» رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر، در این باره در وهله اول توجهات را به سوی این حقیقت جلب کرده که در شرایط بروز اختلافات سیاسی میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، ایران یکی از نخستین نامزدها در تبدیل به متحد نزدیک روسیه شده و در حال حاضر، طراحان راهبرد غرب تلاش می کنند از مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای برای جذب جمهوری اسلامی به سوی خود استفاده کنند.

صفراف می نویسد: « غرب معامله خوبی به دولت ایران پیشنهاد کرده است: در صورتی که تهران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه علیه روسیه رای مثبت دهد، در این دور از مذاکرات قرارداد بزرگ با «گروه 1+5» به امضا خواهد رسید. ایران با علم بر این که غرب هرگز از خود حسن نیتی نشان نداده و با درک این موضوع که در آن شرایط کمترین فرصتی برای بهبود روابط با روسیه نخواهد داشت، از اعلام رای خود امتناع کرده است».

صفراف با اشاره به این که در آینده نزدیک، روسیه و غرب بر سر جذب ایران به سوی خود بازی خشنی را آغاز خواهند کرد، گفت: « البته پیشنهاد غرب هنوز به قوت خود باقی است، زیرا برای غرب ممانعت از پیدایش هر گونه قرابت میان ایران و روسیه اهمیت دارد. در این میان، در صورتی که غرب به راستی خواهان بسته شدن پرونده هسته ای ایران باشد، طی چند روز آینده، ترسیم تصویر واقعی آغاز خواهد شد. موضع از این قرار است که مهلت شش ماهه ای که برای اجرای مرحله اول توافقنامه به ایران داده شده، رو به پایان است و طرفین باید به نتیجه ای برسند، در غیر این صورت، این توافقنامه به شکست خواهد انجامید.»

روزنامه دیلی بیست آمریکا نیز در گزارشی به اهمیت نقش ایران اشاره کرده و می نویسد: تنش ها بین روسیه و غرب بالاگرفته است و مسکو در این رویارویی اهرم فشار فوق العاده ی دارد: موشک بسیار پیشرفته ای که پیش از این، یکبار تهدید به فروش آن به ایران کرده است.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه مسکو در بحبوهه تهدیدها غرب به تحریم بیشتر این کشور به دنبال اجرایی کردن توافق نامه نفت در برابر کالا با ایران است یادآور می شود: اگر پوتین به خاطر تنبیهات اقتصادی روسیه توسط غرب عصبانی شود، ممکن است قرارداد اس 300 را وارد بازی کند!

اوکراین از جایگاه استراتژیکی برای کشورهای اروپایی برخوردار است به گونه ای که ۲۵ کشور اروپایی، وارد کننده گاز از روسیه از مسیر اوکراین هستند و همه خط لوله ها به جز یکی از خاک این کشور می گذرند. به این معنا که اوکراین گلوگاه درآمد گازی روسیه نیز هست. در حال حاضر اتحادیه اروپا در حدود ۱۸.۷ تریلیون فوت مکعب گاز در سال مصرف می کند که16 درصد از آن از خاک اوکراین ترانزیت می شود.

مصاحبه وزیر صنعت و معدن دولت یازدهم با روزنامه آلمانی و اظهارات وی درباره آمادگی برای تامین گاز اروپا در شرایط کنونی و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای نشانه‌ای مثبت و نه مبهم تلقی می شود، نشانه‌ای که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی با تغییر رویکرد در سیاست خارجی کشورمان همخوانی دارد، تلاشی که به توافق ژنو رسید و اکنون در آستانه توافق نهایی و جامع با غرب بر سر پرونده هسته ای ایران است.







1393/1/27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن