تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815339782
جام جم ایام | خونهاییکه ریخته شد، دهانهاییکه بسته نماند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
«گزارشهای رسیده از قم حاکی است که روز جمعه، دوم فروردین ماه، طی زد و خوردی در مدرسه فیضیه و مرکز حوزه علمیه قم، یک نفر به قتل رسیده و عدهای مجروح گردیدهاند. طبق اطلاع، جریان از این قرار است که بعد از ظهر جمعه که مصادف با وفات امام جعفر صادق بوده است، مجلس تذکری در محوطه مدرسه فیضیه از طرف روحانیان تشکیل گردیده بود که عده زیادی از طلاب علوم دینی و جمع کثیری از زائران مرقد مطهر حضرت معصومه و مسافران نوروزی شهر قم در آن حضور داشتهاند. هنگامی که آقای حاج انصاری، یکی از وعاظ قم در این مجلس مشغول سخنرانی بوده است، عدهای از مستمعین و شرکتکنندگان در این مجلس، مرتبا صلوات ختم میکرده اند و این موضوع سبب شده است که آقای حاج انصاری از بالای منبر اعتراض کند. بر اثر این وضع مجلس به هم خورده و اختلالاتی ایجاد شده و ضمن آن سنگپرانی آغاز گردیده و در این اثنا یکی از دهاقین شرکتکننده در این مجلس بر اثر اصابت سنگ فوت کرده است.1» این روایت رژیم پهلوی از رخداد خونین مدرسه فیضیه در فروردین ماه سال 1342 است که میکوشد نارضایتی و اعتراض وسیع روحانیت و سایر نیروهای ملی و مذهبی در قبال انقلاب سفید محمدرضا پهلوی و سرکوب شدید این اعتراضات بوسیله قوای انتظامی را به سطح یک زد و خورد ساده و بیمقدمه در مجلس سوگواری تنزل دهد. حادثه خونین مدرسه فیضیه، پاسخ رژیم پهلوی به اعتراضهای کاملا مسالمت آمیزی بود که در قبال رفراندوم 6 بهمن 1341 ابراز میشد و آن را خلاف قانون اساسی مشروطیت قلمداد میکرد. شاه در حالی مدعی بود با انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم، ایران را به پشت دروازههای تمدن بزرگ رسانده است که در زمان برگزاری رفراندوم، تقریبا همه رهبران اپوزیسیون اعم از مذهبی، ملی و چپ گرا در زندان، تبعید یا متواری بودند و رفراندوم
با حضور و جولان سنگین نیروهای نظامی و انتظامی در روز رأی گیری به انجام رسید. اعلام رأی مثبت 99/9 درصدی واجدین شرایط به برنامه انقلاب سفید خود نشانههایی از فرمایشی بودن و تقلب در این رفراندوم را در اختیار میگذارد. پیش از آن امام خمینی در تلگرامهای جداگانهای به اسدالله علم، نخست وزیر و شخص شاه تعارض اینگونه اقدامات با قانون اساسی مشروطیت و احکام اسلامی را گوشزد کرده بود. در بخشی از تلگرام امام به شاه در 15 آبان 1341 آمده است: آقای علم از نشر افکار عمومی در مطبوعات و انعکاس تلگرافات مسلمین و اظهار تظلم آنها به اعلیحضرت و علمای ملت جلوگیری کرده و میکند و برخلاف قانون اساسی، مطبوعات کشور را مختنق کرده به وسیله مأموران در اطراف، ملت مسلمان را که میخواهند عرض حال خود را به اعلیحضرت و علمای ملت برسانند، ارعاب و تهدید میکند. آقای علم تخلف خود را از قانون اسلام و قانون اساسی اعلام و برملا نموده... اینجانب به حکم خیرخواهی برای ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه میکنم به این که اطمینان نفرمایند به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه زادی میخواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده به اعلیحضرت نسبت دهند. انتظار ملت مسلمان آن است که با امر اکید، آقای علم را ملزم فرمایند از قانون اسلام و قانون اساسی تبعیت کند و از جسارتی که به ساحت قرآن کریم نموده [تبدیل قسم به قرآن به قسم به کتاب آسمانی در قانون انتخابات] استغفار نماید، والا ناگزیرم در نامه سرگشاده به اعلیحضرت، مطالب دیگری را تذکر دهم....2 در این اعتراض امام خمینی، نه ردپایی از توهین دیده میشد، نه اقدامی خلاف قانون خواسته شده و نه حتی مقام سلطنت به چالش کشیده شده بود. اما واکنش شاه به این دست خیرخواهیها به نحو شگفتآوری، توهینآمیز و تحقیرکننده بود. پس از آن که تلگرامهای امام و دیگر علما در مخالفت با انقلاب سفید اثری نبخشید، امام با انتشار اطلاعیهای حکم به تحریم رفراندم دادند و در مقابل، شاه روز 4 بهمن ماه به قم رفت و با ایراد سخنرانی مخالفان خود را اینگونه خطاب قرار داد: یک عده نفهم و قشری که مغز آنها تکان نخورده، همیشه سنگ در راه ما میانداختند.... ارتجاع سیاه اصلا نمیفهمد و از 1000 سال پیش تاکنون فکرش تکان نخورده، او فکر میکند زندگی عبارت از این است که چیزی یا مالی به ظلم و بیکاری و بطالت یا از این قبیل به دست آورد و غذایی بخورد و سر بر بالین بگذارد... ولی مفت خوری دیگر از بین رفته است. در لوایح ششگانه برای همه فکر مناسبی شده است.... اما چه کسانی با این مسائل مخالفت میکنند؟ ارتجاع سیاه. کسان نفهمی که درک ندارند و بدنیت هستند....3 این سخنان، اهانتآمیزترین سخنانی بود که تا آن روز خطاب به روحانیت شیعه آن هم در یک پایگاه مذهبی بزرگ چون قم بر زبان رانده شده بود و کاملا تحریک آمیز تلقی میشد. در واقع، سرکوب نیروهای سیاسی پس از 28 مرداد 1332، اتکای شاه بر نیروهای نظامی به عنوان عامل سرکوب و برخورداری از حمایتهای آمریکا و دیگر قدرتهای خارجی، این جسارت را در شاه تولید کرده بود که تمام مرزهای اخلاقی و قانونی را درنوردد و مخالفان خود را این گونه خطاب کند. شاه میکوشید تا مخالفان خود را مرتجع و مخالف آزادی زنان یا تقسیم زمین میان کشاورزان جلوه دهد. اما این ادعا هیچ گاه مورد پذیرش عمومی قرار نگرفت. یرواند آبراهامیان، نویسنده کتاب ایران بین دو انقلاب تصریح دارد که امام خمینی درک استادانه ای از مسائل سیاسی داشت و مینویسد: وی از رژیم به دلیل رواج فساد، تقلب در انتخابات، نقض قانون اساسی، سرکوب مطبوعات و احزاب سیاسی، از بین بردن استقلال دانشگاه، نادیده گرفتن نیازهای اقتصادی بازرگانان، کارگران و دهقانان، تضعیف و نابودی اعتقادات اسلامی مردم، تشویق غربزدگی، اعطای کاپیتولاسیون به بیگانگان، فروش نفت به اسرائیل و تشدید مداوم دیوانسالاری دولتی بشدت انتقاد کرد.5 با این وجود، دستگاههای تبلیغی رژیم، همه این مخالفتها را نادیده گرفته و در عوض مسائل دیگری را به عنوان دلایل مخالفت امام خمینی با وضع موجود جعل میکردند. برای مثال، در همان روز حمله به مدرسه فیضیه حمله دیگری به مدرسه طالبیه تبریز صورت پذیرفت، روزنامههای وابسته به دولت کوشیدند تا موضوع را به مخالفت طلاب با حقوق اجتماعی بانوان و ناراحتی زنان و روشنفکران از این موضعگیری نسبت دهد.6 نتیجه سخنان تحریکآمیز شاه و برگزاری رفراندوم، با کیفیتی که مورد قبول هیچ یک از جناحهای اپوزیسیون نبود، موجب شکل گیری هستههای مقاومت در شهر قم و میان روحانیون و طلاب علوم دینی شد. این وضع خود را از آغازین روزهای سال 1342 و حتی در مراسم تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س) نشان داد که با پخش اعلامیههای امام خمینی میان زائران همراه بود.7 در روز دوم فروردین ماه که مصادف با سالروز شهادت امام صادق(ع) بود، مراسمی در مدرسه فیضیه قم برگزار شد که از پیش روشن بود در آن سخنانی در ابراز مخالفت با انقلاب سفید گفته خواهد شد. از این رو دولت برای جلوگیری از ابراز هر گونه مخالفتی، عده زیادی از افراد اجیر شده با لباسهای مبدل را در حمایت قوای نظامی به قم فرستاد. هنگام برگزاری مراسم، ابتدا افرادی که به لباس زائر و مسافر درآمده بودند، پای منبر جای گرفته و با صلواتهای بیجای خود نظم مجلس را برهم زدند. سپس با طلابی که درصدد جلوگیری از کارشکنی آنها بودند، درگیر شدند و با چاقو و چماق به مردم و طلاب حمله بردند. با این اقدام، زمینه ورود قوای نظامی به مدرسه فیضیه فراهم شد و در یورشی که تا غروب ادامه پیدا کرد، عده زیادی از طلاب هدف تیراندازی قرار گرفته یا از پشت بام به پایین پرتاب شدند.8 در همان روز حمله به مدرسه فیضیه ، حمله دیگری به مدرسه طالبیه تبریز صورت گرفت و دولت شاه کوشید تا موضوع را به مخالفت طلاب با حقوق اجتماعی بانوان و ناراحتی زنان
و روشنفکران از این موضعگیری نسبت دهد
حادثه دوم فروردین مدرسه فیضیه 2/5 ماه بعد در 15 خرداد، به شکل به مراتب خونبارتری تکرار شد، نتایجی کاملا عکس آنچه شاه و دولت علم فکر میکردند، به بار آورد. این حادثه حکومت پهلوی را بیش از پیش در برابر افکار عمومی قرار داد و نزد مردم محکوم ساخت. همچنین نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی را در کانون توجه قرار داد و موجب همدلی و همبستگی نیروهای سیاسی با این نهضت شد. ضمن آن که بخشی از روحانیت که تا این زمان راه مماشات با شاه و چشم فروبستن بر اقدامات او را در پیش گرفته بودند، یا از مسیر خود بازگشتند و یا در موضع انفعال قرار گرفتند. در کنار همه اینها، رژیم پهلوی به نتیجه مطلوب خود که سرکوب مخالفت روحانیت در نطفه بود، نرسید و قیام 15 خرداد نشان داد که مخالفت با سیاستهای دولت و اقدامات شاه بهمراتب گستردهتر و عمیقتر شده است. در حادثه 15 خرداد 42 دیگر فقط روحانیت شرکت نداشتند، بلکه دانشگاهیان، بازاریان، دهقانان و گروههای اجتماعی دیگر نیز به حمایت از امام خمینی در این قیام شرکت جستند. از این گذشته، قیام از سطح شهر قم فراتر رفت و دامنه آن به تهران، ورامین، اصفهان، مشهد و شیراز نیز کشیده شد.(9) در اینجا نیز حکومت از تجربه مدرسه فیضیه درس نگرفت و ضمن دست یازیدن به سرکوب شدید، حوادث را به گروهی دویست نفره از چماقداران که به اموال عمومی خسارت وارد کرده، ادارات دولتی را آتش زده و به دختران دانش آموز حمله بردهاند، نسبت داد.10 با این وجود، همه پژوهشگران تاریخ معاصر اتفاق نظر دارند که قیام 15 خرداد 1342 نقطه عزیمت حرکت ملت ایران در سرنگون ساختن رژیم پهلوی بود. قیامی که شاید اگر رخداد خونبار حمله به مدرسه فیضیه روی نمیداد، با آن کیفیت رقم نمیخورد. از این رو حادثه دوم فروردین ماه 1342 فیضیه قم حلقهای مهم از زنجیره مبارزات مردم ایران در دوران معاصر و نهضت روحانیت به شمار میآید. نازنین فراهانی پی نوشت: 1ـ روزنامه اطلاعات، 1342/1/6 2ـ نجاتی، غلامرضا: تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران، موسسه خدمات رهنگی رسا، تهران، 1379، ج1، ص 223 3ـ همان جا، ص 224 4ـ روزنامه کیهان، 1341/11/4 5 ـ آبراهامیان، یرواند: ایران بین دو انقلاب، نشر نی، تهران، 1377، ص 523 6 ـ روزنامه اطلاعات، 1342/1/6 7ـ برای اطلاع بیشتر ر.ک: روحانی، سید حمید: نهضت امام خمینی، موسسه چاپ و نشر عروج، تهران، 1381، دفتر اول، ص 379 8 ـ روحانی، سید حمید: همان منبع، ص 375ـ367 9ـ نجاتی، غلامرضا: همان منبع، ج1، ص 235 10ـ روزنامه اطلاعات، 1342/3/15
2 فروردین 1393 ساعت 10:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | طیب را جور دیگر ببینیم
یکی از عادتهای ما ایرانیان این است که پس از درگذشت کسی به یاد قدر نهادن به زحمات و ارزشهای او می افتیم و صد افسوس که در این چرخه غلط زندگی برخی فعالان و تاثیرگذاران تاریخی به درستی واکاوی نمیشود یعنی وقتی میخواهیم به فرد یا گروهی به هر دلیل روی خوش نشان ندهیم حتی کارهای مثبتجام جم ایام | فداکاری در بلندیهای زاگرس
روز از تاجگذاری احمد شاه آخرین پادشاه خاندان قاجار گذشته بود که ناقوس جنگ جهانی اول به صدا درآمد دولت ایران پس از آغاز جنگ بیدرنگ بیطرفی کامل خود را اعلام داشت اما دولتهای درگیر جنگ این بیطرفی را به هیچ گرفتند و سپاهیان بیگانه از هر سو به خاک ایران حملهور شدند این درآمدیجام جم ایام | رابطه تجارت و کاروانسرا
کاروانسرا را که در منابع ادبی و تاریخی نامهای دیگری چون رباط سابات و کاروانگه نیز دارد میتوان نمونهای برجسته از تبلور فرهنگ و اندیشه ایرانیان در درازنای تاریخ پرفراز و نشیب کهن دیار ایران برشمرد کاروانسراها که از دو جزء کاروان به معنای مسافران و سرای به مفهوم خانه و مکان تجام جم ایام | "نوروز" و سرچشمه های آفرینش و تجدیدحیات در ادیان و اساطیر
کتاب تازه انتشاریافته "نوروز" و سرچشمه های آفرینش و تجدیدحیات در ادیان و اساطیر در سیصد صفحه و نُه فصل به بیان نمودهای اساطیری و نوروز اسطوره تجدید حیات ایرانی می پردازد وروز گل افشانِ جشن زندگی و میعاد با طبیعت و هستی قدم به آستانه زمان می نهد نوروز این پیر سالخوردجام جم ایام | هتل های بی ستاره به روایت تاریخ
به گفته آلفونسو گابریل پیمودن کاروان در شب برخلاف روز که اصلا نمیتوان از گزند بادها و شنهای گرم در امان بود پیمودن کویر را بسیار سریع میکند کاروان در چهاردیواری طنین زنگها در حرکت است طنین دلنوازی که از روزگاران کهن عهد کورش و داریوش و اسکندر و مغولان هم نواخته میشد یوحواسمان نباشد، هالووین جای چهارشنبهسوری را میگیرد/ طرح جامعی برای شادی ضروری است
حواسمان نباشد هالووین جای چهارشنبهسوری را میگیرد طرح جامعی برای شادی ضروری است جامعه > آسیبها - در میزگرد خبرآنلاین درباره چهارشنبهسوری درباره تبعات حذف این روز یا ادامه این روند بدون برنامهریزی هشدار داده شد فهیمه حسنمیری چهارشنبهسوری مراسمیدر ایام نوروز 93 انجام میشود اسکان مسافران نوروزی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
در ایام نوروز 93 انجام میشوداسکان مسافران نوروزی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم ع شهردار منطقه 20 از تمهیدات این منطقه برای اسکان مسافران نوروزی در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ع خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب تهران به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 20 منصور کتانبافجراحی بسته سنگهای کلیوی از طریق شکاف 5 میلی متری در پوست انجام شد
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۵ پزشک متخصص اورولوژی و فلوشیپ اندویورولوژی بیمارستان امام علی ع بجنورد گفت برای نخستین بار در خراسان شمالی جراحی بسته سنگهای کلیوی از طریق شکاف 5 میلی متری در پوست در این بیمارستان انجام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناجام جم ایام | کاروانسرای معینالتجار؛ مرکز ثقل اقتصاد جنوب ایران
کاروانسرای معینالتجار کنار پل سفید و در بافت قدیمی اهواز قرار گرفته است داستان ساختن این کاروانسرا به سال 1306 ه ـ ق بازمیگردد زمانی که ناصرالدینشاه قاجار به دنبال ساختن کانال سوئز در 1286ه ـ ق 1869م و به منظور پیشرفت کار بازرگانی کشتیرانی بیگانگان را در کارون جنوبی ـ کهجام جم ایام | نقشآفرینی کاروانسراها در دوره اسلامی
کاروانسرا واژهای است مرکب از دو بخش کاروان و سرا کاروان یا کاربان کار بان در زبان پهلوی به معنای گروهی زائر و مسافر و سوداگر است که به دلایل امنیتی با هم سفر میکنند و دارای زاد و توشه و ستوران هستند سرا یا سرای نیز در زبان پهلوی به معنای خانه و منزلگاه است و به این تجام جم ایام | زینت اهل ادب
25 اسفند سالروز تولد و بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر پرآوازه معاصر است پروین عمری طولانی نداشت او سال 1285 خورشیدی در تبریز متولد شد و سال 1320 در تهران به اثر بیماری حصبه درگذشت اما آنچنان زندگی کرد که نامش و سرودههایش پژواکی وسیع نزد ایرانیان یافت پروین سال 1291 خورشیدی باجام جم ایام | نیمه تاریک زندگی عیاران
سخن از لوطیان که به میان میآید ناخودآگاه ایرانی جماعت به یاد رفاقتهای تا تهخط و یکرنگیهای بیغش و عشقهای پاک بیدروغ و قهوهخانههای باصفا و زورخانههای مالامال از ذکر یاعلی و زبانشیرین لوطیانه و احترام به ریشسفید و کرنش در مقابل دستان مادر و مرشد و ولی میافتد فرهنگ لوطجام جم ایام | رونمایی از دُرّ گران معرفت
انساندوستی دستگیری از همنوع و شرافت و مردانگی و مروت یا همان لوطیگری و داشمشتی قدیم کمرنگ شده است این گفتار با نگاهی به تاریخچه شهر تهران به شکلگیری این مقولهها در فرهنگ عامه تهران قدیم پرداخته است در دوران صفویه برای نخستین بار تهران کنونی به علت قرار داشتن در مسیر راهبازرسی های مستمر از اتوبوسهای بین شهری آذربایجان غربی در ایام نوروز انجام می شود
بازرسی های مستمر از اتوبوسهای بین شهری آذربایجان غربی در ایام نوروز انجام می شود ارومیه - ایرنا - مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی گفت بازرسی های لازم از اتوبوسهای بین شهری این استان به صورت مستمر در ایام نوروز انجام می شود مجتبی رحمانی چهارشنبه شب در بازدید سرزده اجام جم ایام | کاروانسرا در گذر زمان
از مهمترین آثار معماری ایران میتوان به کاروانسراها اشاره کرد که برای اسکان موقت و استراحت کاروانها و مسافران در مسیر راهها ایجاد میشد موقعیت جغرافیایی ایران در مرکز خطوط بزرگ ارتباطی شرق و غرب همچون پلی میان آسیای مرکزی و غربی و حلقه اتصال این دو با آسیای صغیر و اروپا بهجام جم ایام | لوطیان و نالوطیان در مسیر تاریخ
حضور جوانمردان در تاریخ ایران و پدیداری و بالندگی نهاد فتوت یا عیاری یکی از ابعاد جذاب و پرکشش تاریخ اجتماعی است فتیان یا جوانمردان دوره اسلامی را همان عیاران ایران باستان دانستهاند ریشههای این مدعا به بنمایههایی کهن چون آیین میترا برمیگردد آیینی که از درون آن منش و افکجام جم ایام | مصدق و اقتصاد بدون نفت
دوره 27 ماهه صدارت دکتر محمد مصدق که دورهای آمیخته به چالشهای بزرگ در سیاست داخلی و خارجی ایران بود از این نظر که تنها دوره اقتصاد بدون نفت در دهههای اخیر میباشد حائزاهمیت است چرا که با خلع ید شرکت نفت انگلستان و ایران از صنایع نفت جنوب دولت انگلستان با استفاده از تمام اب-
گوناگون
پربازدیدترینها