تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816165098
جام جم ایام | نقشآفرینی کاروانسراها در دوره اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
کاروانسرا، واژهای است مرکب از دو بخش «کاروان» و «سرا». کاروان یا کاربان (کار + بان) در زبان پهلوی به معنای گروهی زائر و مسافر و سوداگر است که به دلایل امنیتی با هم سفر میکنند و دارای زاد و توشه و ستوران هستند. سرا یا سرای نیز در زبان پهلوی به معنای خانه و منزلگاه است و به این ترتیب، کاروانسرا یعنی سرا یا خانه کاروان که افرادی در آن به طور موقت سکونت میکنند. این واژه مترادفهایی نیز دارد. یکی «رباط» که به کاروانسراهای محکم و قلعهمانند سر راه اطلاق میشود و دیگری خان که در معنی خانه یا کاروانخانه به کار رفته است. پژوهشگران، پیدایی کاروانسرا را تا دوران هخامنشیان عقب بردهاند و آن را برآمده از چاپارخانههایی دانستهاند که از دوره داریوش اول در مسیر جاده شاهی برپا شده بودند و وظیفه انتقال پیکهای حکومتی را به عهده داشتند. با این حال، ساخت کاروانسراهای متعدد در پهنه ایران بزرگ، مرتبط با عبور جاده ابریشم از این قلمرو وسیع است؛ جادهای که نامش میتواند تا حدودی گمراهکننده باشد. زیرا اگرچه ابریشم از مهمترین کالاهایی بود که در مسیر شرق به غرب این جاده حمل میشد، اما افزون بر کارکردهای گوناگون بازرگانی، از جنبههای نظامی، فرهنگی و اجتماعی نیز برکنار نبود. در واقع، در متون کهن ایرانی، عربی، ترکی و چینی این نام دیده نشده است. بلکه اصطلاح جاده ابریشم نخستین بار در دهه 1890 میلادی توسط یک نویسنده آلمانی به نام فردیناند فون ریشتوفن به کار رفت و خیلی زود فراگیر شد. پس از دوره هخامنشی، دوران اشکانی که یکی از فرازهای مهم نضجگیری جاده ابریشم است، کاروانسراهایی در ایران ساخته شد که باستانشناسان بقایای برخی از آنها را کشف کردهاند. این کاروانسراها با پلان مستطیل و حیاط داخلی خود شباهت زیادی به کاروانسراهایی داشتند که از دوران ساسانی به بعد ساخته شدند. دوران ساسانی دورهای است که طی آن معماری ایران به یکی از مهمترین فرازهای خود میرسد و بنیان معماری پس از اسلام را شکل میدهد. بنابراین، کاروانسراهای ساسانی بمراتب از کاروانسراهای اشکانی شکوهمندتر بودند. خوشبختانه نمونههای اندکی از آنها که همچنان باقی هستند ـ مانند کاروانسرای نوشیروانی در راه ری به دامغان ـ اطلاعات درخور توجهی را از حال و هوای کاروانسراهای ساسانی در اختیار میگذارند. با وجود این، نقطه اوج نقشآفرینی ارتباطی راهها و کاروانسراها را باید در دوران پس از اسلام جستجو کرد. چراکه فتوحات مسلمانان، قلمرو وسیعی شامل جزیره العرب، بینالنهرین، ایران، ماوراءالنهر، قفقاز، بخشی از آسیای صغیر، شام، فلسطین، شمال آفریقا و حتی جنوب اسپانیا (آندلس) را تحت فرمان قدرتی واحد (خلفای راشدین، خلافت اموی و خلافت عباسی) درآورد. در این دوران چند عامل موجب شد که کاروانسراها پرشمارتر شوند و بر اهمیتشان افزوده شود. نخست اینکه اسلام مرزهای امپراتوری ساسانی و روم شرقی را از میان برداشت و اقوام و فرهنگها و مذاهب مختلف ساکن این دو قلمرو را در قلمرو واحدی جا داد؛ و بالطبع موجب سهولت و آزادی رفت و آمد در این مسیر شد. چه برای بازرگانان، چه برای مسافران و سیاحان و چه حتی برای صوفیانی که سیر آفاق و انفس میکردند و سرگرم بسط طریقت خویش بودند. علاوه بر این، اقوام گوناگون ساکن در این سرزمینها که پیشتر پیرو مذاهبی چون مسیحیت، زرتشت و بودیسم بودند، غالبا به اسلام گرویدند و مرزهای عقیدتی و بیگانهپنداریهای پیشین فرو ریخت. عامل دوم، اهمیتی بود که اسلام برای رسیدگی به مسافران و در راهماندگان قایل بود. در قرآن، هرگاه که از رسیدگی به خویشان و مستمندان و یتیمان سخن به میان آمده، و ابنالسبیل نیز مورد اشاره قرار گرفته است و به این سبب، کاروانسرا نزد مسلمانان در زمره نهادهای عامالمنفعه میگنجید و توجه به آن مانند ساخت مسجد و مدرسه و حمام جزو خیرات و مبرّات بود. بنابراین هم حکومت به جهت اهمیت اقتصادی و نظامی کاروانسراها (از جمله حمل مالیاتها یا خزانه دولتی) و هم عموم مردم برای انجام کار خیر، در ساخت و نگهداری کاروانسراها میکوشیدند. برای نمونه، ابن حوقل، جغرافیدان سده چهارم هجری تصریح دارد که اغلب ثروتمندان ماوراءالنهر، ثروت خویش را صرف ساختن راهها و رباطها و پلها میکردند. او رباطهای این منطقه را بیش از نیاز مسافران برآورد میکند و مینویسد که شنیده است در ماوراءالنهر بیش از 10 هزار کاروانسرا وجود دارد. در تاریخ میانه ایران، دوره سلجوقیان یکی از فرازهای مهم ساخت کاروانسرا در ایران است. قلمرو امپراتوری قدرتمند سلجوقی از ماوراءالنهر تا کرانه شرقی مدیترانه امتداد داشت و جابهجایی کالاها و مسافران و نظامیان و دولتیان در این راه چیزی نبود که از چشم کارگزاران دولت دور بماند. از اینرو، نه تنها کاروانسراهای پرشماری در سرتاسر امپراتوری ساخته شد بلکه کیفیت ساختشان نیز به شکل حیرتانگیزی ارتقاء پیدا کرد. برجستهترین نمونه باقیمانده، رباط شرف در نزدیکی شهر سرخس است که از معماری استوار و تزئینات فاخری برخوردار است. در همین دوران، کاروانسراها مانند مساجد به شکل چهارایوانی درآمدند و صحن مرکزیشان شباهت بسیاری به صحن مسجد پیدا کرد. در سده هفتم هجری، یورش مغولان به ایران، هرچند بعنوان مصیبتبارترین و ویرانگرترین رخداد تاریخ ایران نمودار شد، اما از نظر ارتباطی، گشایش دیگری را رقم زد، چرا که این بار سرزمین باستانی چین نیز همراه با بخش عمده سرزمینهای اسلامی تحت سلطه قدرتی واحد درآمدند و رفت و آمد تا اقصای شرق، آسانتر و مبادلات تجاری و تعاملات فرهنگی گستردهتر شد. امروزه در استانهای شرقی چین و با فاصله چندصد کیلومتری از مسیر جاده تاریخی ابریشم، روستاهایی یافت میشوند که مظاهر فرهنگ ایرانی و اسلامی در آنها مشهود است و حتی اشعاری به زبان فارسی بر زبان مردم جاری است که نشاندهنده نفوذ فرهنگ ایرانی در سدههای میانی اسلامی در چین از طریق مبادلات بازرگانی در مسیر جاده ابریشم و شبکه کاروانسراهاست. در سده دهم، برآمدن سلسله صفویه نقطهعطف دیگری در تاریخ کاروانسراهای ایرانی بود. وحدت سیاسی ـ مذهبی و امنیتی که صفویان فراهم آوردند، موجب رونق بازرگانی و توجه بسیار به راهها و تاسیسات ارتباطی شد. معروف است که شاهعباس دستور ساخت 999 کاروانسرا در سراسر کشور (علاوه بر ایران امروزی شامل افغانستان، بلوچستان پاکستان و بخش عمده قفقاز و آسیای مرکزی) را صادر کرد. هرچند که ساخت این تعداد کاروانسرا محرز نشده است، اما کاروانسراهای بازمانده از آن دوره که برخیشان در راههای دور و صعبالعبور ساخته شدهاند و نیز وجود راهها و پلهای متعدد، کوشش مجدانه صفویان در توسعه شبکه ارتباطی و کاروانسراها را به اثبات میرساند. میگویند؛ شاهعباس میخواست که هزار کاروانسرا بسازد، اما شیخ بهایی توصیه کرد که ۹۹۹ تا بسازد؛ چه آن که گفتن نهصد و نود و نه کاروانسرا، شنونده را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهد تا این که بگویند هزار تا! هرچه که بود در دوره صفویه با توجه به بسط امنیت و تجارت، کاروانسراهای بسیاری ساخته شد؛ اگر نه ۹۹۹ تا، قطعا چندصدتایی بودند و به قول شاردن ـ سیاح فرانسوی ـ کثرتشان به حدی بود که موجب کمی مخارج مسافران و سکونت رایگانشان در این عمارات شده بود. ساخت کاروانسرا در دوران افشاریه، زندیه و قاجاریه را میتوان ادامه رویه دوران صفوی ارزیابی کرد؛ هرچند که تلاطمات سیاسی و منازعات نظامی در این دوران و کوتاه بودن عمر سلسلههای افشاریه و زندیه، نهتها به رکود اقتصادی کشور انجامید، بلکه قدرت حاکم را از ایجاد زیرساختهای تجاری همچون ساخت کاروانسرا بازداشت. همچنین از اواسط دوره قاجار، ورود امکانات نوین ارتباطی که رهآورد تمدن غرب بود و سپس پیدایی وسایل ارتباطی جدید که سفر را راحتتر و سریعتر میکرد، موجب از رونق افتادن کاروانسراها و ویرانی تدریجی آنها شد. در دوران پهلوی نیز مسیر جادههای جدیدی که احداث میشد، لزوما در انطباق با مسیرهای قدیمی نبود؛ بنابراین بسیاری از کاروانسراها از جادهها دور افتادند و به زوال گراییدند. امروزه تنها تعداد محدودی از کاروانسراهای قدیمی که از معماری قابل توجه برخوردارند به عنوان مواریث فرهنگی تحت محافظت قرار گرفتهاند و مابقی ـ اگر تاکنون ویران نشدهاند ـ رو به خرابی میروند. با این حال، در سالهای اخیر کوششهایی صورت گرفته تا بعضی کاروانسراهای شهری و نزدیک به جادههای امروزی به عنوان مراکز اقامتی بین راهی یا هتل بازسازی شوند. مجموعه کاروانسرای عباسی در شهر میبد و کاروانسرای مادرشاه در مورچهخورت اصفهان از آن جمله است. حسین حمیدی
23 اسفند 1392 ساعت 18:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]
صفحات پیشنهادی
مسجد جامع کبیر نی ریز از بناهای تاریخی دوره نخستین اسلامی
شیراز مسجد جامع کبیر نی ریز از بناهای تاریخی دوره نخستین اسلامی مسجد جامع کبیر نی ریز یکی از بناهای تاریخی و از قدیمیترین مساجدی است که در دوره نخستین اسلامی در شهرستان نی ریز ساخته شده است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز برخی این مسجد را آتشکده دانسته و گفته انجام جم ایام | عصر طلایی کاروانسراها
هرگاه به کاروانسرا پل و کوشکی در ایران امروز اشاره میشود اغلب آن را ازجمله کارها و ساخت و سازهای شاهعباس میدانند همچون انوشیروان ساسانی که در دوره اسلامی اقدامات سلسله ساسانی را بیشتر به او منسوب ساخته و دادگستریاش را همهجا ستودهاند شاهعباس نیز به عنوان بزرگترین شاهتقارن ایام فاطمیه با جشنهای سال نو فرصتی برای تقویت معنویت در جامعه است
استانها شمال گیلان یاری تقارن ایام فاطمیه با جشنهای سال نو فرصتی برای تقویت معنویت در جامعه است رشت – خبرگزاری مهر مدیرکل تبیلغات اسلامی گیلان گفت تقارن ایام فاطمیه با جشن های سال نو فرصتی برای تقویت روح معنویت در جامعه است حجت الاسلام جمال یاری در گفتگو با خبرنگار مهر امدیرکل ارشاد اسلامی کرمانشاه: جامعه ایرانی به برکت قرآن رو به پیشرفت است
مدیرکل ارشاد اسلامی کرمانشاه جامعه ایرانی به برکت قرآن رو به پیشرفت استمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت امروز به برکت قرآن جامعهای رو به پیشرفت و ترقی داریم و مسیر شکل گرفته مسیری ارزشمند است به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلتا ۲۰ اسفندماه انجام گیرد اعلام اسامی نمایندگی شرکتهای بیمه در همدان در ایام نوروز
تا ۲۰ اسفندماه انجام گیرداعلام اسامی نمایندگی شرکتهای بیمه در همدان در ایام نوروزمعاون برنامهریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان به شرکتهای بیمه تا ۲۰ اسفندماه فرصت داد تا نمایندگی و شماره قطعی پشتیبانی خود در ایام نوروز را اعلام کنند به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدعلی مانتقاد عضو مجمع عالی حکمت اسلامی به شرایط اخلاقیات در جامعه
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷ ۴۴ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره با اشاره به برخی آسیبهای اجتماعی گفت باید از ظرفیتهای بینظیری که در کشور وجود دارد استفاده و در زمینه معنویات اسلامی تبلیغات گستردهای انجام شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -جام جم ایام | سیر تحولات نظامی در تاریخ ایران
در 13 دی ماه 1300 شمسی رضاخان ساختار ارتش ایران را دگرگون کرد وی بعد از این اقدام سروصدای زیاد راه انداخت اما ارتش رضاخانی در جنگ جهانی دوم با کمترین مقاومت در مقابل متفقین تسلیم شد گزارشی که میخوانید به سیرتحولات نظامی در تاریخ ایران میپردازد با تشکیل اولین حکومتهای اآیت الله جوادیآملی: مشکل جامعه اسلامی عمل بر اساس ظن است
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸ ۰۷ آیتالله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه مشکل جامعه اسلامی این است که در مباحث علمی بر اساس ظن عمل میکند گفت همه مسلمانان و متدینان باید در اندیشه عاقلانه عمل کنند و چنین تعقلی فخر مسلمانی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانجام جم ایام | نقش های چندگانه کمپانی هند شرقی در آسیا
قرنهای متمادی بود که اروپاییان در اندیشه رسیدن به مشرق همه راههای رفته و نرفته را امتحان کرده بودند در هر مرحلهای امپراتوری قدرتمند ایران به عنوان بزرگترین مانع در برابر رسیدن آنها به کعبه امالشان که همان سرزمین افسانهای هند باشد پشت دروازههای ایران ماندند و منتظر قرنهاجام جم ایام | فداکاری در بلندیهای زاگرس
روز از تاجگذاری احمد شاه آخرین پادشاه خاندان قاجار گذشته بود که ناقوس جنگ جهانی اول به صدا درآمد دولت ایران پس از آغاز جنگ بیدرنگ بیطرفی کامل خود را اعلام داشت اما دولتهای درگیر جنگ این بیطرفی را به هیچ گرفتند و سپاهیان بیگانه از هر سو به خاک ایران حملهور شدند این درآمدیمدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: جامعه روحانیت مازندران نهادی فراجناحی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران جامعه روحانیت مازندران نهادی فراجناحی استمدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران گفت جامعه روحانیت مازندران نهادی فراجناحی در چارچوب رهنمودهای رهبری ایفای نقش میکند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری حجتالاسلام ناصر شکریان بعد از ظهر امروز در نشست جاتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: منتقد دولتیم نه مخالف
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان منتقد دولتیم نه مخالف تهران- ایرنا- قائم مقام سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت به دنبال مخالفت با دولت نبوده اما منتقد برخی فعالیت ها و اقدامات آن هستیم به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی ایرنا حسین زینلیان روز جاری یکشنبه در نشستی خبرینائب رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر خواستار شد لزوم پرداخت به موقع عوارض شهرداری برای انجام برنامههای بهاری
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر خواستار شدلزوم پرداخت به موقع عوارض شهرداری برای انجام برنامههای بهارینائب رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر گفت از مردم برای یاریرساندن به شهرداری تقاضای کمک داریم و بهترین کمک در این زمینه پرداخت به موقع عوارض شهرداری است سید محمدرضا مرعشی امروز دجام جم ایام | امیرکبیر؛ پیشگام ترقی و پیشرفت
20 دی 1230 سالروز قتل امیرکبیر است وی یکی از پیشگامان نوسازی در کشور بود تاسیس دارالفنون اعزام دانشجو به خارج تنظیم امور مالی و از مهمترین اقدامات امیرکبیر بود در گزارشی که میخوانید شرحی از اقدامات مترقی این صدراعظم ایرانی ارائه شده است از نخستین اقدامات امیرکبیر را میجام جم ایام | ایران در سفرنامه مارکوپولو
سفرنامهها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است این آثار جزییاتی از آداب عادتها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کردهاند سیاحتنامه فیثاغورث در ایران منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم المسالک و الممالک ابنخردادبه سفرنامه ابنفضلان سفرنامه ابودلف سفجام جم ایام | قتل گریبایدوف
قتل گریبایدوف صاحب منصب روس در ایران در 25 دی برابر با 30 ژانویه 1829 از جمله موضوعات مورد بحث در تاریخ معاصر است برخی این اتفاق را به غیرت مذهبی ایرانیان نسبت میدهند اما مطالعه اسناد و مدارک نشان میدهد که عوامل دیگری در این قضیه دخیل است مقاله زیر روایت دیگری از این حادثه ارآزادی بیان و حق طلبی بدون واهمه از قدرتها از نشانه های جامعه اسلامی است
آزادی بیان و حق طلبی بدون واهمه از قدرتها از نشانه های جامعه اسلامی است تبریز - ایرنا - نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت آزادی بیان و حق طلبی بدون واهمه از قدرت ها از نشانه های جامعه اسلامی است مسعود پزشکیان عصر روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفته وکیل-
گوناگون
پربازدیدترینها