تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804128993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي و بازار سرمايه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۴۹ق.ظ)
اقتصاد مقاومتي و بازار سرمايه گروه بازار سرمايه
به گزارش خبرگزاري موج، تحولات پيش‌روي اقتصاد جهاني به‌گونه‌اي است که در ابعاد مختلف بخصوص از نظر اقتصادي، فرصت‌ها و تهديدهايي را براي اقتصاد ايران به‌دنبال دارد. از جمله اين فرصت‌ها مي‌توان به بهبود شرايط نسبي اقتصاد جهاني و خروج تدريجي از دوران رکود اقتصادي و همچنين تغيير تدريجي مرکز ثقل رشد اقتصادي جهان به سمت کشورهاي نوظهور و افزايش حجم مبادلات آنها در تجارت جهاني و بخصوص تقاضاي انرژي در دو دهه پيش رو اشاره نمود. از سوي ديگر برخي شرايط اقتصاد ايران طي سال‌هاي گذشته از قبيل رکود تورمي، نامناسب بودن فضاي کسب و کار، کاهش سرمايه‌گذاري خارجي و عدم اتصال فناوري و دانش فني برتر به توليد داخلي، موجب خلق گفتماني گره‌گشا در ابعاد مختلفي از اقتصاد ايران شد. مقام معظم رهبري بر اساس بند يک اصل 110 قانون اساسي که پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شده است، سياست‌هاي کلي «اقتصاد مقاومتي» را با هدف تأمين رشد پويا و بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله و با رويکردي جهادي، انعطاف‌پذير، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پيشرو و برون‌گرا ابلاغ فرموده اند.
در تعريف جامع اقتصاد مقاومتي ابتدا اين سؤال استراتژيک به ذهن خطور ميکند که آيا اقتصاد مقاومتي به مثابه محصور شدن در مرزهاي جغرافيايي خود و هدفگذاري سياستهاي کلان اقتصاد کشور بدون درنظر گرفتن فضاي بين‌المللي ‌است؟ مشخصا اگر در ارائه اين موضوع به سمت تعريفي از نوع اقتصاد بسته و تدافعي حرکت کنيم، به وضوح دچار خطايي راهبردي گشتهايم. از ديدگاه مسائل موجود، اقتصاد مقاومتي الگويي است که تلاش مي‌‌کند با ترميم ساختارهاي نامناسب اقتصاد داخلي، از يک حيث با در نظر گرفتن استقلال کشور به تعادل در رقابت بين‌المللي ‌دست يابد و از حيث ديگر با تأکيد بر کارآفريني، نوآوري و بهره‌وري، در جهت توسعه پايدار آينده گامهاي عملياتي بردارد. اين بدان معناست که از جمله اقدامات اجرايي در جريان شکل‌گيري مفهوم اقتصاد مقاومتي، اصلاح و تقويت همه‌جانبه‌ نظام مالي کشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي، ايجاد ثبات در اقتصاد ملي و پيشگامي در تقويت بخش واقعي است. در اين خصوص بازار سرمايه کشور در اعتلاي اقتصاد ايران پر رنگتر از هميشه نقش مؤثري را ايفا ميکند. در ادامه اين يادداشت، به مهمترين اهداف بازار سرمايه در اجرايي نمودن راهکارهاي اقتصاد مقاومتي در کلام رهبري اشاره مي‌‌گردد و رويکردهاي فرابورس ايران با نگاه بهبود متغيرهاي کلان اقتصادي و توزيع عادلانه ثروت از طريق مکانيزم بازار متکي بر مباني نظام اقتصادي اسلام بيان خواهد شد.

*رشد اقتصادي و توسعه پايدار
شرايط امروز اقتصاد ايران نشانگر اولويت مهم هدفگذاري رشد در سياستهاي کلان دولت است. افزايش توليد داخلي نهاده‌ها و کالاهاي اساسي و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و ايجاد تنوع در مبادي تأمين کالاهاي وارداتي با هدف کاهش وابستگي به کشورهاي محدود و خاص، از مهمترين اهداف الگوي اقتصاد مقاومتي است.
صنايع کشور داعيه دار سهم عمده از رشد توليد و کاهش بيکاري بوده‌اند. مسلما تأمين مالي پروژه‌هاي صنعتي، که شامل طرح‌هاي اساسي و زيربنايي اين بخش مي‌‌شوند، براي توسعه توان اين نيروي محرک، از اهميت بسزايي برخوردار است. اکنون مي‌‌توان گفت مهمترين جايگاه براي تأمين منابع عظيم مالي، بازار سرمايه است. سهولت رويه و تنوع ابزارها در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس، هدف تأمين مالي صنعت‌گران را به موفقيت نيل مي‌‌دهد. بازار سرمايه مي‌‌تواند به عنوان کاراترين نهاد مالي تأمين کننده منابع براي صنايع، سهم عمده‌‌اي در حرکت موتور رشد اقتصادي کشور، که در سال اخير به علت ساختار موجود بازار پول در تخصيص نقدينگي به بخش توليد دچار افت شده بود، حماسه آفرين شود. در اين زمينه فرابورس ايران تلاش دارد تا با ايجاد تسهيلات مقتضي در روند پذيرش و افشاي اطلاعات شرکتهاي کوچک و متوسط، هر چه بيشتر از قبل به تأمين مالي اين شرکت‌ها کمک کند تا علاوه بر استفاده از سرمايه‌هاي انساني بومي در مناطق مختلف کشور، اتصال صنايع مختلف با اندازه‌هاي متفاوت را به خوشه‌هاي صنعتي مربوط ميسر سازد تا از اين طريق به افزايش توليد داخلي کالاهاي قابل مبادله کمک شود.
در اين ميان با نگاهي به وضعيت آلودگيهاي پيراموني، توجه به آثار زيست محيطي فعاليت‌هاي اقتصادي بيش از پيش ضروري مي‌رسد. فعاليت‌هاي صنعتي مي‌بايست با تأثير از صنايع دانش بنيان به دنبال استفاده از تکنولوژي‌هاي دوستدار محيط زيست حرکت کنند تا علاوه بر دستيابي به کارايي بالاتر، هزينه‌هاي متعدد وارد شده بر جامعه و زيستگاهها را به حداقل برسانند. در اين خصوص معرفي شاخص‌هاي سبز در بخشهاي مختلف اقتصادي از جمله صنايع مختلف فعال در بازار سرمايه مي‌تواند راهکاري مناسب جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي و توسعه پايدار کشور در نظر گرفته شود.

*بازتوزيع عادلانه درآمد
درآمد عوامل توليد کالاها و خدمات شرکت‌هاي فعال در بازار سرمايه از جمله نيروي کار، تکنولوژي و سرمايه به شيوه نظام‌مندي به صاحبان اين عوامل بازميگردد. رفاه اجتماعي در خلال اين توزيع درآمد براي سرمايه‌گذاران و ساير ارکان توليد ارتقا مي‌يابد. در اين صورت عوامل به طور عادلانه و به ميزان ارزش‌آفريني در زنجيره‌ توليد سهم مي‌برند. نکته حائز اهميت اين است که بازتوزيع درآمد حاصل از فعاليت مولد، با مکانيزمهاي حاکميت شرکتي طراحي شده در مقررات بازار سرمايه به سمت سرمايهگذاري مجدد در توليد هدايت مي‌شوند.

بازار دارايي فکري
امروزه نقش اساسي حمايت از حقوق مالکيت فکري در ايجاد زمينه ابتکار و نوآوري و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و رشد سرمايه‌گذاري و تجارت بين‌المللي ‌برکسي پوشيده نيست. حقوق مالکيت فکري با دربرگرفتن حق استفاده انحصاري علائم تجاري، اختراعات، طرحهاي صنعتي، نام تجارتي و ارقام جديد گياهي، از ابتکار و نتيجه فکر و عمل نخبگان حاصل مي‌شود. با مديريت سرمايه و هدايت آن به سوي اختراعات و ايده‌ها در راستاي تجاري‌سازي آنها مي‌توان شاهد گسترش روز افزون كسب و كار بود. در اين راستا بازار سرمايه مي‌تواند بستر مناسبي جهت تعامل و همكاري صاحبان ايده و طرح و اختراع و بازار سرمايه را فراهم آورد. راه‌اندازي بازار دارايي فکري فرابورس ايران در اين راستا، علاوه بر توسعه تحقيق و پژوهش بر پايه نتيجه‌گيري‌هاي کاربردي در محيط علمي و افزايش بهرهوري توليد با طرح‌هاي برآمده از تخصص دانش پژوهان، به پيشتازي اقتصاد دانش بنيان، پياده‌سازي و اجراي نقشه جامع علمي کشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاي جايگاه جهاني کشور کمک شاياني خواهد نمود.

*رقابت پذيري
توسعه توان توليد داخلي براي رقابت با زنجيرههاي توليد خارجي از اهدافي است که اقتصاد مقاومتي بر اساس آن مبناريزي شده است. افزايش نوآوري، کارايي و بهرهوري توليد داخلي در گرو تحرک در اصل رقابت پذيري است. يکي از مهمترين عوامل مؤثر بر رشد توليد و افزايش بهرهوري در توليد، فعاليت در بازار رقابتي و شفافي است که در آن يک بنگاه اقتصادي، به هزينه‌هاي تحقيق و توسعه توجه کرده و براي نيل به ساختار هزينه پايين‌تر، در روشهاي توليد خلاقيت ايجاد مي‌کند. توسعه رقابت‌پذيري همچنين با افزايش سهم سرمايه انساني از طريق ارتقاي آموزش، مهارت، خلاقيت، کارآفريني و تجربه، به کارايي نيروي کار در توليد مساعدت فراواني گسيل مي‌دارد. بازار سرمايه به عنوان جايگاه رقابت اقتصادي کشور، از طرفي محيط قانونمندي را براي رقابت بنگاه‌ها فراهم آورده و از طرف ديگر با احترام به حقوق مالکيت خصوصي که يکي از اساسي‌ترين زيرساخت‌ها براي بهبود فضاي فعاليت در بخش واقعي اقتصاد است، سعي در زمينه‌سازي جهت برپايي آزادي اقتصادي و رقابت اخلاقي سازگار با اصول اقتصاد اسلامي دارد.

*شفافيت اطلاعاتي
از مهمترين سياستهاي کلي اقتصاد مقاوتي، شفاف‌سازي اقتصاد و سالم‌سازي آن و جلوگيري از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا در حوزه‌هاي پولي و مالي است. شفافيت حرکت جريان نقدينگي در بازار سرمايه امکان رانت‌جويي، انحصار و حمايت‌هاي غيرمنصفانه را به حداقل مي‌رساند و امنيت مالي را براي سرمايه‌گذاران و تقاضاکنندگان تأمين مالي بخش خصوصي جلوهگر مي‌سازد. با توجه به شفافيت اطلاعاتي و نظارت مستمر شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس و فرابورس، علاوه بر وجود ارکان نظارتي در سازمان بورس و اوراق بهادار، ريسک‌هاي دروني براي فعاليت در بازار سرمايه به حداقل رسانده شده است. علاوه بر اين، راه‌اندازي سيستم‌هاي الکترونيکي گزارشگري مالي و افشاي اطلاعات نهادهاي مالي همچون سامانه‌ کدال نيز به ارتقاي فضاي کسب و کار در بازار سرمايه کمک کرده‌اند.
در اين زمينه، شفافيت اطلاعاتي بنگاههاي خصوصي و دولتي در بازار سرمايه نتيجه مهم ديگري نيز در بردارد و آن افزايش سهم درآمدهاي مالياتي دولت و گسترش پايه مالياتي کشور است. با تأمين امنيت فعاليت بخش خصوصي و تسهيل قوانين مالياتي در بخش واقعي اقتصاد، مي‌توان به حضور سرمايه‌گذاران در اين بخش اميدوار بود. هدايت وجوه نقد از بخش غيررسمي به بخش رسمي و واقعي، علاوه بر گسترش پايه مالياتي دولت در پي افزايش شفافيت اطلاعاتي، موجب رشد توليد ناخالص داخلي و نيز جذب پس‌اندازها و کاهش فعاليت‌هاي بازارهاي غيرمولد مي‌شود. همچنين فرابورس ايران اقدامات متعددي در خصوص ارتقاي آگاهي جامعه از سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه طرح ريزي نموده است تا از اين طريق بتواند سهم مؤثري را در اصلاح الگوي رفتار اقتصادي ايفا نمايد. بازتوزيع دانش به وسيله آموزش و اطلاع رساني به اقشار مختلف، مسلما گام مهمي در توسعه فرهنگ سرمايه‌گذاري مولد به حساب ميآيد.

*ديپلماسي اقتصادي
اميد به آيندهاي باثبات در شرايط حاکم بر اقتصاد کشور از جنبه ملاحظات سياسي و اقتصاد بين‌الملل، موجب برانگيختن انتظار از افزايش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال‌هاي آتي شده است. از ديدگاه اقتصادي، آنچه پذيرش سرمايه‌گذاري خارجي را، به ويژه براي کشورهاي درحال توسعه ناگزير مي‌سازد، وجود شکاف بين پس‌انداز و سرمايه‌گذاري در اين کشورهاست. حرکت جريان سرمايه، در شکل‌هاي عمده نظير وام بانک‌هاي تجاري، جريان‌هاي رسمي و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي گسيل داشته مي‌شود. تحليلي از آمار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد که ثبات وضعيت اقتصاد ملي و ميزان سرمايه‌گذاري خارجي رابطه مستقيمي با بهبود و ثبات روابط سياسي بين‌المللي ‌در سطح منطقه و جهان داشته است. در اين صورت پوشش ريسکهاي فضاي سرمايهگذاري براي ايجاد امنيت مالي و اقتصادي سرمايهگذاران خارجي ضروري به نظر مي‌رسد. از جمله اقدامات مناسب مي‌توان به طراحي قراردادهاي آتي ارز در بازار سرمايه جهت پوشش ريسک نرخ ارز اشاره کرد.
پيشبرد روند ديپلماسي اقتصادي همراه با توسعه روابط ديپلماتيک، مسلما بايد همگام با بهبود زيرساختهاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در کشور صورت گيرد. از جمله اين زيرساخت‌ها مي‌توان به گسترش زمينه‌هاي حقوقي و اجرايي فعاليت شرکتهاي چند مليتي در داخل کشور و پيگيري و رفع مشکلات حقوق مالکيت خصوصي افراد حقيقي و حقوقي خارجي اشاره نمود.

*ابزارها و نهادهاي نوين مالي
بازار سرمايه کشور همواره در پي ايجاد روشهاي متنوع تأمين مالي متناسب با ظرفيت بنگاه‌ها و کشش بازار بوده است. از جمله اين ابزارها مي‌توان به مطالعه و طراحي صندوق پروژه قابل معامله و صندوق زمين و ساختمان اشاره کرد که ابزارهاي جديد و مناسبي جهت تأمين مالي طرح‌هاي زيرساختي در حوزه‌هاي مختلف از جمله در بخش انرژي (پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها و ميادين گازي) و بخش مسکن و راهسازي هستند.
از ابزارهاي ديگر براي تأمين مالي از طريق بدهي‌هاي دولت مي‌توان به اسناد خزانه اسلامي اشاره کرد که از انواع اوراق تنزيل دين به حساب مي‌آيند. تأمين مالي بدهي‌هاي دولت از طريق انتشار اسناد خزانه اسلامي در فرابورس ايران فرصت مناسبي براي کاهش حجم بدهي‌هاي دولت و بهبود کسري بودجه است.

- امير هاموني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن