تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804696142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرحله نخست هدفمندی یارانه ها مصرف سوخت بوته ای را100درصد بالابرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقام مسوول: مرحله نخست هدفمندی یارانه ها مصرف سوخت بوته ای را100درصد بالابرد تهران - ایرنا - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها را در تخریب جنگل ها پرخسارت عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست اجرای هدفمندی یارانه ها با افزایش 60 درصدی مصرف سوخت هیزمی و 100 درصدی سوخت بوته ای مواجه شدیم.


خداکرم جلالی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: تضمینی برای جلوگیری از خسارت به جنگل ها با اجرای مرحله دوم هدفمندی وجود ندارد.
هفته منابع طبیعی 15 تا 21 اسفندماه است.
وی اضافه کرد: با بالا رفتن نرخ حامل های انرژی، به طور قطع مصرف سوخت هیزمی و بوته ای جنگل نشینان به مراتب افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: برای توزیع سوخت مناسب به جنگل نشینان و کاهش خسارات احتمالی به جنگل ها وظایفی برعهده وزارت نفت است که سازمان جنگل ها نیز برای اجرای این مهم همکاری لازم را با این وزارتخانه خواهد داشت.

** ادغام سازمان جنگل ها و محیط زیست ممکن نیست
رییس سازمان جنگل ها درباره ادغام سازمان جنگل ها و محیط زیست و پیگیری برخی نمایندگان مجلس تاکید کرد ادغام این دو سازمان از لحاظ ماهیت به صلاح کشور نیست.

** سازمان جنگل ها به استخدام 1500 نفر نیاز دارد
وی درخصوص استخدام ناظرین بخش کشاورزی نیز افزود: به دلیل کمبود نیروی انسانی در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری امیدواریم 1200 تا 1500 نفر از ناظران گندم را برای سهمیه سازمان جنگل ها در نظر بگیرند.
وی درباره وضعیت نیروهای بخش جنگل ها گفت: 125 میلیون هکتار عرصه جنگلی وجود دارد که دو هزار و 400 نفر نیرو مشغول فعالیت هستند؛ یعنی برای هر 56 هزار هکتار، یک نفر نیرو وجود دارد.
جلالی ادامه داد: بنابراین در جنگل ها برای هر 13 هزار هکتار یک نفر جنگلبان تعیین شده که این پوشش بسیار ضعیف است و باید تقویت شود.

**کاهش پوشش گیاهی عامل اصلی خشکیدگی آبهای زیرزمینی و دریاچه ارومیه
جلالی گفت: بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی در کشور نیز نتایج اسفناکی داشته به طوری که ریشه خشکیدگی دریاچه ارومیه، خشکیدی زاینده رود، دریاچه ها و تالاب ها همه به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی و پوشش گیاهی است.
وی بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی در جهان را چالش بزرگی برای امنیت زیستی دانست و افزود: تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش آب شیرین، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلاینده های آب و خاک، خشک سالی، طوفان و بیماری های ناشناخته همه از عوارض بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی است.
به گفته جلالی سطح جنگل ها در دنیا از هشت میلیارد هکتار بر اثر بهره برداری های بی رویه به چهار میلیارد هکتار کاهش یافته است.
وی ریشه خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر آب های سطحی را بهره برداری های بی رویه و کاهش پوشش سطح گیاهی در آبخیزها دانست و گفت: بیلان منفی آب های زیرزمینی و فرونشست زمین حاکی از آن است که وضعیت بخش منابع طبیعی مناسب نیست و یک میلیون هکتار در کشور به دلیل کاهش ظرفیت آبخوان ها فرونشست داشته و بخش زیادی از جنگل های زاگرس نیز خشکیده است.

** غرس 12 میلیون نهال در هفته منابع طبیعی سالجاری
جلالی گفت: درهفته منابع طبیعی امسال (15 تا 21 اسفندماه) 12 میلیون نهال را سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تولید کرده است و مردم و دولت در عرصه های منابع طبیعی مشخص شده آنها را غرس می کنند.

** اجرای طرح توسعه ملی گیاهان دارویی در کشور
جلالی درخصوص کشت گیاهان دارویی برای جلوگیری از تخریب و استفاده بهینه منابع طبیعی افزود: طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در کشور اجرا می شود که استفاده از این گیاهان در منابع طبیعی در دستور کار است.
وی اظهارداشت: هم اکنون 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که هفت هزار گونه آن دارویی و صنعتی است، اما در کشور ما تنها از 100 گونه آن استفاده می شود.

** بهره برداری از جنگل های شمال کاهش می یابد
وی سطح جنگل های شمال کشور را 2 میلیون هکتار دانست و گفت: در طرح صیانت از جنگلهای شمال کشور قرار بود بهره برداری بهینه چوب در سطح یک میلیون هکتار انجام شود که در برنامه داریم تا این میزان به کمتر از یک میلیون مترمکعب کاهش یابد که این اقدام در راستای بهبود شرایط جنگل ها خواهد بود.

** کاهش 120 هزار هکتاری جنگل های کشور
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، با انجام عملیات آبخیزداری حداقل در هر هکتار 120 کیلوگرم علوفه تولید می شود که این امر یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.
جلالی افزود: طرح ها و مطالعات گسترده ای برای استفاده از آبخوان ها در کشور انجام شده که از هر هکتار آبخیزداری و آبخوانداری 500 مترمکعب آب جدید ایجاد می شود که بدین ترتیب اگر جلوی فرسایش خاک و رسوبات که 6.5 میلیون تن است، گرفته شود، بیش از 200 میلیون مترمکعب رسوبی که پشت سدها ذخیره می شود، کاهش پیدا می کند.

** اجرای تنها 2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری
معاون وزیر جهادکشاورزی درخصوص اجرای عملیات آبخیزداری درکشور گفت: طبق برنامه باید هشت میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار می گرفت که با توجه به قرار داشتن در سال چهارم برنامه توانستیم تنها دو میلیون هکتار را عملیاتی کنیم.
جلالی سطح انجام عملیات آبخیزداری را محدود برشمرد و افزود: به دلیل محدودیت های اعتباری نتوانستیم به اهداف برنامه دست پیدا کنیم چراکه برای هر هکتار حدود یک میلیون تومان اعتبار نیاز است.

** کاهش 120 هزار هکتاری جنگل های کشور طی 65 سال
وی درباره کاهش سطح جنگل ها در مدت 65 سال گفت: در مقایسه سال های 1335 تا 1390 سطح جنگل های کشور حدود 100 تا 120 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی درخصوص میزان مراتع نیز افزود: در حال حاضر 10 درصد مراتع درجه یک، 20 درصد درجه دو یا متوسط یا 70 درصد در سطح مراتع ضعیف وجود دارد.

** واگذاری بخشی از عرصه های منابع طبیعی به مردم مربوط به قبل از سال 65
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره پدیده زمین خواری گفت: مطابق ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری، واگذاری بخشی از عرصه های منابع طبیعی مربوط به قبل از سال 1365 که به تصرف مردم درآمده و به اراضی زراعی آبی و باغی تبدیل شده در دستور کار قرار دارد.

** آتش سوزی سالانه 15 هزار هکتار از عرصه های طبیعی
جلالی به آتش سوزی عرصه های جنگلی اشاره کردو افزود: به طور متوسط سالانه 15 هزار هکتار از عرصه های طبیعی دچار آتش سوزی می شود که بیشتر آنها سطحی است.
اقتصام(3)9186 **1561
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن