تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 4 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

وکیل تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801938099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس نظام مهندسی معدن: ایمنی معادن با امکانات موجود کشور رصد می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس نظام مهندسی معدن: ایمنی معادن با امکانات موجود کشور رصد می شود کرمان - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان گفت: در حال حاضر ایمنی در معادن با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد رصد می شود نه آنچه در این بخش نیاز است.


ˈمنوچهر رخˈ روز یکشنبه و 11 روز پس از حادثه معدن چشمه پودنه کوهبنان که منجر به فوت سه معدنچی شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: همیشه باید براساس امکاناتی که در کشور داریم طراحی هایمان را انجام دهیم در حالی که کشورهای دیگر براساس آنچه نیاز است و نه براساس امکاناتشان در بخش معدن طراحی می کنند.
وی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام مهندسی معدن و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور منظم از معادن ذغال سنگ بازدید و بازرسی می کنند.
رخ گفت: چند روز قبل از حادثه معدن چشمه پودنه، جلسه ای در شرکت ذغال سنگ کرمان برگزار شد که از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه حضور و همه اذعان داشتند حوادث در معادن بویژه معادن زیر زمینی و ذغال سنگ با توجه به بازرسی ها و بازدیدهایی که صورت گرفته، کاهش داشته است.
وی بدون اشاره به آمار حوادث گفت: در سال های گذشته حادثه در معادن ذغال سنگ بوده اما هر سال سیر نزولی داشته است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان به حادثه ریزش معدن هجدک راور در سال 1389 اشاره کرد و گفت: یکسری حوادث دست هیچ کسی نیست، از جمله حادثه دلخراش معدن هجدک که چند نفر زیر آوار جان باختند و این حادثه بر اثر نشست کوه روی داد.
وی ادامه داد: اما یکسری حوادث هست که می توان از نظر تهویه مناسب و تهویه بجا، بکارگیری لوازم ایمنی، رعایت دقیق اصول و مقررات ایمنی و مولفه های دیگر از بروز آنها جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد: کارگران و کارکنانی که در معادن بویژه معادن زیرزمینی و ذغال سنگ کار می کنند باید دقت و رعایت کنند به طوری که گاهی در جیب برخی کارکنان لوازم آتش زا پیدا کردیم در حالی که وجود کبریت و فندک در جیب این افراد ممنوع و فوق العاده خطرناک است.
کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیش از 80 درصد حوادث معدن دست انسان است و می توان از وقوع آنها جلوگیری کرد.
وی امکانات را یکی از مولفه های مهم در وقوع حوادث معدن ذکر کرد و افزود: امکانات شامل ماشین آلات، لوازم ایمنی و آماده سازی می شود و اکنون یکسری ماشین آلات و آماده سازی ها در معادن ذغال سنگ، فرسوده و مربوط به گذشته است که از نظر ما مستهلک هستند و باید تعویض شوند.
رخ اظهار کرد: خیلی از کارگاه ها، تونل ها و گالری ها و لوازمی که در معادن وجود دارد مربوط به گذشته و نیازمند تعویض هستند که البته نوسازی آنها مستلزم هزینه سنگین برای شرکت هاست.
وی گفت: شرکت ذغال سنگ با توجه به این که پرسنل زیادی دارد همیشه شاکی هستند ، پرسنل آنها زیادتر از نیاز است و باید از ازدحام نیروی انسانی در معادن جلویگری شود تا بیشتر قابل کنترل باشند.
وی درباره نحوه نظارت بر معادن ذغال سنگ ادامه داد: نظارت بر معادن ذغال سنگ از سوی سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می شود و به صورت موردی هم از وزاتخانه های مربوط بازدید و بازرسی هایی صورت می گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان گفت: ما برای بازرسی از معادن ذغال سنگ از نیروهای بازنشسته و پیشکسوت معادن که پروانه اشتغال پایه یک و ارشد دارند و مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند برای بازرسی بهره می گیریم.
وی افزود: در مورد حادثه اخیر در معدن چشمه پودنه هم اولین جایی که از آن گزارش خواسته شد سازمان نظام مهندسی معدن بود و بازرسان ما قبل از این حادثه نیز آنچه را در مورد این معدن و معادن دیگر نیاز بوده در گزارش سال های 91 و 92 ذکر کرده اند.
وی گفت: معدن چشمه پودنه از جمله معادن در اختیار شرکت ذغال سنگ کرمان بوده که این شرکت چند سال قبل آن را به شرکت خصوصی واگذار کرده و البته جزء معادنی است که گازخیز نبود.
رخ بیان کرد: کارشناسان ما، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون و کار و بازرسانی از وزارتخانه به معدن رفته اند اما چون نشت گاز شدید و البته باعث تعجب است هنوز نتوانسته اند به محل حادثه بروند.
وی گفت: گاز متان در معدن چشمه پودنه کم بود و نسبت به همه معادن کمترین گاز را داشت که ممکن است حفره گازی محبوس شده باشد یا ممکن است تهویه صورت نگرفته باشد و تهویه طبیعی بوده که باید بررسی شود.
وی اضافه کرد: به تهران اعلام کرده ایم هر زمان گروه کارشناسی به کارگاه برسند علت حادثه را اعلام می کنیم و اگر مشکلی از طرف بهره بردار یا هر کسی باشد وظیفه داریم آن را اعلام کنیم و ابایی نداریم اما معدن گازخیز نبود.
رخ درباره این که گفته می شود این معدن ایمن نبوده و نباید در آن کار می کردند، گفت: البته در نقطه کور بوده و پیش از این سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان اعلام کردند کار نکنند که می گویند در حین آماده سازی این حادثه اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: کارشناسان و بازرسان باید به محل حادثه برسند تا مشخص شود آیا حادثه در همان نقطه کور بوده یا در حال آماده سازی بودند و این حادثه اتفاق افتاده است.
وی درباره راهکارهای جلوگیری از تکرار این حوادث نیز گفت: هم امکانات باید مهیا باشد یعنی ماشین آلات مستهلک تعویض شود و هم این که همه دست اندرکاران اعم از پیمانکار، کارفرما و کارگر اصول مقررات ایمنی معدن را کامل و دقیق رعایت کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان افزود: قانون اصول ایمنی معدن مشکل ندارد البته ممکن است برخی مقررات ایرادات و اشکالاتی داشته باشند اما اگر همین قانون را کارگر، کارفرما، بازرسان و ناظران رعایت کنند صد درصد از بروز حوادث کاسته می شود.
وی تصریح کرد: اما هیچ گاه نمی توان گفت حادثه به طور مطلق اتفاق نمی افتد برای مثال در معادن ذغال آمریکا اخیرا حادثه منجر به فوت 25 نفر شد.
وی گفت: ما نمی توانیم بگوییم در معادن زیرزمینی آن هم معادن ذغال حادثه نداریم اما می توانیم از حوادث تا حد زیادی بکاهیم و اگر اصول مقررات ایمنی را رعایت کنیم خیلی از حوادث اتفاق نمی افتد.
شهرستان های زرند، راور و کوهبنان در شمال استان کرمان از قطب های تولید ذغال سنگ کشور به شمار می روند که معادن فراوان زیرزمینی را در خود جای داده اند و تعداد زیادی معدنچی در این معادن با رنج و مشقت فراوان ذغال سیاه را از عمق زمین به کارخانجات عظیم ذوب آهن و فولاد در سراسر کشور می رسانند.
هر سال حوادثی از جمله ریزش تونل معدن یا انفجار ناشی از تجمع گاز در این معادن جان تعدادی از این معدنچیان را می گیرد که آخرین آن حادثه تلخ معدن چشمه پودنه کوهبنان در اول اسفند امسال بود.
در این حادثه سه نفر معدنچی جان خود را از دست دادند و شش نفر مجروح نیز از زیر آوار بیرون آورده شدند.
معدن چشمه پودنه در 45 کیلومتری شهر کوهبنان در شمال کرمان قرار دارد.ک/3
8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن