تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803326525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به وضعیت شبکه راههای هرمزگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به وضعیت شبکه راههای هرمزگان بندرعباس- ایرنا- شبکه راه های موجود و محورهای مواصلاتی در هر منطقه، همانند رگهای بدن که وظیفه تغذیه اندامها را بر عهده دارند، تغذیه بخش های اقتصادی را در جامعه برعهده داشته و به عنوان یک عامل ارتباطی انتقال محصولات و کالاهای تولیدی از مراکز تولید به کانونهای مصرف را به انجام می رساند.


به گزارش ایرنا، علاوه بر آن، نقش و اهمیت راه در زمینه هایی همچون امور دفاعی و امنیتی، مقابله با شرایط بحرانی مانند وقوع سیل، زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه و ارائه خدمات اجتماعی و بهداشتی، غیر قابل انکار است.
راهها ازدیدگاه اقتصادی، تابع برتری های نسبی و استعداد های محیطی می باشند واز نظرگاه سیاسی- اداری نیز پیش از هر کارکرد دیگری، وظیفه پیونددهی سطوح تقسیمات کشوری یک منطقه را به عهده دارند.
استان هرمزگان با توجه به قرار گرفتن درمسیر اصلی ارتباط جنوب به مرکز، شمال و شمال غربی و شرقی کشور، این بخش نقش مهمی در برنامه توسعه استان ایفا کرده و افزون بر 28 درصد از ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده است.
این استان از هرچهار مقوله راه اعم از هوایی ، زمینی ، راه آهن و دریایی برخوردار بوده وبواسطه قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب به دروازه طلایی ایران معروف است.
درحال حاضر راههای هرمزگان از طریق شمال به استانهای کرمان، یزد وفارس ، شرق به سیستان وبلوچستان و غرب به بوشهر وصل است که بیشتر محورهای آنها دوبانده شده است.
الف-حمل و نقل جاده ای
استان هرمزگان هم اکنون دارای 12هزارو 988کیلومتر راه بوده از این میزان 391کیلومتر آن آزاد راه ،392کیلومتر راه اصلی ، شش هزارو 313کیلومتر راه اسفالته ، سه هزارو 40کیلومترراه آسفالته روستایی و دوهزارو 176کیلومتر راه فرعی می باشد که 74درصد ازراههای روستایی شنی است.
درحال حاضر روزانه 24هزار دستگاه خودرو بر روی جاده های مواصلاتی این استان تردد می کنند که کار جابجایی کالا ازبندرهای شهید رجایی، باهنر وبندرلنگه به داخل کشورو همچنین کشورهای همسایه از جمله کشورهای اسیای میانه و افغانستان برعهده دارند.
راههای زمینی استان برای کشور اهمیت زیاد ی دارد وبه عنوان شریان حیاتی کشورتلقی می شود چرا بیش از 60درصد تخلیه وبارگیری کالا از طریق بندرهای هرمزگان انجام می شود.
تکمیل چرخه راههای اصلی بویژه بزرگ راهها وآزاد راههای هرمزگان در محورهای پردد یکی از خواسته های مردم است که از دولت تدبیر وامید انتظار دارند به آن تحقق بخشیده شود.
محور میناب به جاسک ، محور بندرلنگه به پارسیان از جمله محورهای مهم وپردد بوده که همواره خطر تصادف درآن زیاد است وپروژه های آن به کندی به پیش می رود.
ب- حمل ونقل ریلی
همچنین دربخش حمل ونقل ریلی با وجود 700کیلومتر راه آهن روزانه حمل بار ومسافر از بندرعباس به تهران ، اصفهان ویزد انجام می شود و راه آهن بندرعباس به فارس هم دردست اجراست.
حمل ونقل ریلی به دوبخش بار ومسافر تقسیم شده که بخش بار برای 16تا 20میلیون تن درسال برای یک خطه و 40میلیون تن برای دو خطه پیش بینی شده بود و
از سال گذشته که باند دوم راه آهن 700کیلومتری بندرعباس به بافق تکمیل شد ظرفیت حمل بار نیز دراین محور افزایش یافت.
همچنین بخش مسافری هم که مسیر بندرعباس به تهران ، بندرعباس به اصفهان ، بندرعباس به یزد و بندرعباس به مشهد طراحی شده که روزانه ظرفیت جابجایی دوهزارنفر دارد که بدلیل استقبال مسافرت با قطارکمبودهایی وجود دارد که نیازمند توجه جدی تر به این بخش است.
با توجه به مهاجر پذیری این استان روزانه تقاضا برای سفر به این استان وبازگشت به شهرستان بویژه در روزهای تعطیل بخصوص ایام عید زیاد است که بخش مسافری راه آهن هرمزگان جوابگوی این خیل از مسافران نیست.
پ- دربخش حمل ونقل هوایی
هرمزگان دارای سه فرودگاه بین المللی شامل بندرعباس ، کیش وقشم بوده که علاوه بر پرواز روزانه به شهرهای مختلف کشور به جده، امارات متحده عربی وغیره انجام می شود.
همچنین فرودگاه بندرلنگه یک روز در میان پرواز به شیراز وتهران دارد و فرودگاه جاسک هم بزودی وارد چرخه پروازی می شود که کمک بزرگی به مردم شرق هرمزگان خواهد بود.
این فرودگاه قبلا فعال بوده ورفت وآمد هوایی بصورت هوایی انجام می شد ولی مدت زیادی است که از چرخه پروازی خارج شده این درحالی است که مردم این منطقه بویژه تجار وبازرگانان وهمچنین ایرانگردان بارها خواستار برقراری پروازشده اند.
بدلیل گستردگی استان دربخش خشکی و دریایی و حوادث غیر مترقبه یکی از خواسته های مهم مردم برقراری خط هوایی چرخبال بوده که برخی از موارد از جاسک تا بندرعباس یا از پارسیان تا بندرعباس بوسیله خودرو مسافت زیادی باید طی شود.
ج-حمل ونقل دریایی
استان هرمزگان بواسطه داشتن بنادر وجزایر متعدد و ارتباط بندرهای بزرگ نظیر شهید رجایی ، باهنر ، کیش وقشم و بندرلنگه با بیش از 80بندر دنیا از پرتردد ترین محور دریایی کشور محسوب می شود.
این بندرها بطور شبانه روز فعال بوده و پذیرای کشتی های غول پیکر دنیا بود که در اسکله های مخصوص پهلوگیری می کنند وکالاهای خود را تخلیه وبارگیری می نمایند.
برخی ازاین کشتی ها تا 12هزار کانتینر حمل می کنند که حداقل یک هفته زمان تخلیه وبارگیری ها بطور می انجامد لذا حمل ونقل دریایی بویژه هدایت ، پهلوگیری وبدرقه این کشتی ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
دربخش حمل ونقل دریایی هرمزگان با داشتن یک هزارو 200کیلومتر مربع مرز آبی و 14 جزیره شامل مسکونی ، تجاری ، نفتی ونظامی تردد شناورها به این جزایر بصورت روزانه انجام می شود.
همچنین هرمزگان بواسطه داشتن بندرهای شهید رجایی ، شهید باهنر ، بندرلنگه ،بندرآفتاب ، بندرچاک ، کیش وقشم ، بندرتیاب ، بندرجاسک پر ترد ترین محور دریایی کشور به شمار می رود که کشتی های غول پیکر حمل ونقل کالا به این بندرها را انجام می دهند.
بعد از آنکه درسالهای گذشته حوادث ناگوار دریایی در آبهای استان بویژه در جزیره هرمز رخ داد ومنجربه ازبین رفتن 17نفراز هموطنان در دریا شد شناورهای غیر ایمن ازچرخه فعالیت مسافری خارج شد ودرحال حاضر سفرهای دریایی با شناورهای روز دنیا انجام می شود که مورد استقبال مردم هم واقع شده است.
این شناورها مسیر ترددی خود روزانه از بندرعباس به قشم ، بندرعباس به هرمز، بندرلنگه به کیش، بندر چاک به کیش وبندرآفتاب به کیش وبالعکس انجام می دهند ودر ایام نوروز سفرهای مردم به این مناطق بیشتر وپر رونق تر می شود.
درحال حاضر با توجه به درپیش بودن ایام نوروز خطر مسافرت مردم با شناورهای غیر ایمن ( قایق های موتوری) از بندرعباس به جزیره قشم وهرمز وجود دارد که ضرورت برخورد برای جلوگیری از حوادث دریایی پیش بینی شود.ک/4
668
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن