تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802672653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج مصنوعي بازار مسكن را تهديد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موج مصنوعي بازار مسكن را تهديد مي‌كند
ركود در اغلب بازارهاي موجود در كشور تا جايي ادامه يافته است كه برخي از تحليلگران از انفجار حداقل يكي از بازارهاي موجود در كشور در سال پيش رو خبر مي‌دهند


ركود در اغلب بازارهاي موجود در كشور تا جايي ادامه يافته است كه برخي از تحليلگران از انفجار حداقل يكي از بازارهاي موجود در كشور در سال پيش رو خبر مي‌دهند. اين درحالي است كه بانك مركزي اخيراً از وجود بيش از 200ميليارد نقدينگي سرگردان در جامعه خبر داده است كه ورود بخشي از اين نقدينگي مي‌تواند هر بازاري را با حباب قيمت و آشفتگي همراه كند.
ميزان دستيابي آسان به سود تضمين شده در بطن سرمايه نهفته است. اساساً هركجا سود تضمين شده بيشتري وجود داشته باشد، سريعا سرو‌كله سرمايه جهت سرمايه‌گذاري در آنجا پيدا مي‌شود.

  موج مصنوعي
تجربه نشان داده است كه گاهي اوقات به دليل تداوم ركود صاحبان نقدينگي كلان در جامعه كه همانا بانك‌ها مي‌باشند با طرحي از پيش تعيين شده اقدام به ايجاد موج مصنوعي در يكي از بازارها مي‌كنند تا بتوانند از موج ايجاد شده سودهاي كلان به جيب بزنند.
اگر به عقب برگرديم به خاطر خواهيم آورد كه در بازارهاي سكه و طلاي سال 90و 91 رد پاي اغلب بانك‌ها در تشديد موج قيمتي در اين بازارها ازسوي مسئولان كشف شد. بدين ترتيب با توجه به افزايش دو‌ره ركود در بازارهايي چون مسكن، خودرو، سكه، ارز و طلا انتظار مي‌رود در سال پيش رو موج مصنوعي در يكي از بازارها تشكيل شود.
  از زمزمه‌ها و مسكن
از زمزمه‌هاي ايجاد شده در خصوص افزايش قيمت مسكن در سال آتي مي‌توان متوجه شد كه هدف بعدي بانك‌ها جهت ايجاد آشفتگي بازار مسكن است پيش از اين نيز وزير مسكن دولت دهم نيكزاد از هجوم گسترده بانك‌ها و خريدهاي گسترده زمين و مستغلات توسط اين بخش اقتصادي خبرداده بود اين در حالي است كه در بررسي پرتفوي سرمايه‌گذاري بانك‌ها به اين نتيجه مي‌رسيم كه طي سال اخير فروش زمين و مستغلات نيز انجام نگرفته است.

  نقدينگي ناراضي
يكي ازكارشناسان سرمايه‌گذاري در بازارها در گفت‌وگو با «جوان» اظهار داشت: نقدينگي قابل ملاحظه‌اي هم اكنون به طور سرگردان در جامعه وجود دارد. از سوي ديگر با توجه به نارضايتي سپرد‌ه‌گذاران به دليل اختلاف معنا‌دار سود پرداختي بانك با تورم و همچنين عدم دستيابي بخشي از سهامداران بورسي به سودهاي مورد انتظار انگيزه براي هجوم  مجموع نقدينگي فوق جهت ورود به يك بازارسوده وجود دارد.
وي كه راضي به عنوان نامش نشد نقدينگي فوق را براي حمله به يكي بازارسوده كاملاً مستعد عنوان كرد و افزود: مجموع نقدينگي عنوان شده مي‌تواند هر بازاري را با چالش حباب قيمتي مواجه كند حال دولت بايد مراقب ايجاد يك موج مصنوعي براي جذب سرمايه‌هاي فوق در بازار‌ها باشد.
 
 بورس مقصر است
  وي با انتقاد از عدم توسعه‌نيافتگي نهادهاي موجود در بازار بورس عنوان داشت: افراد ناآشنا به سرمايه‌گذاري در بورس درصورت هدايت شدن به اين بازارها مجبورند به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و نهادهايي از اين قبيل رجوع كنند، اين درحالي است كه اين نهادها نيز سودي معادل سود بانك‌ها به سهامداران خود پرداخت مي‌كنند از اين رو بازار سرمايه به دليل عدم توسعه‌يافتگي در ايجاد نهادهاي رقابتي در پرداخت سود به سهامداران هم خود را از نقدينگي سرگردان در جامعه محروم كرده است و هم اينكه اقتصاد را با پديده نقدينگي سرگردان و نقدينگي‌هاي مستعد جهت هجوم به يك بازار پرسود‌تر مواجه كرده است.

  مسئولان به هوش باشند
وي با بيان اينكه مسئولان اقتصادي كشور بايد خطر هجوم نقدينگي به يك بازار نوسان زده در سال آتي را جدي بگيرند افزود: دوره ركود بازارها كمي طولاني شده است و اگر دولت نتواند فكر اساسي براي بازارها و نقدينگي‌هاي سرگردان بكند با ايجاد يك موج مصنوعي توسط بانك‌ها در يكي از بازارهاي موجود دركشور تجربيات نوسان در بازارها مجدد تكرار مي‌شود.

 بازار مسكن در سال آينده
از سوي ديگر محمود جهاني ـ كارشناس مسكن ـ در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: به نظر مي‌رسد رشد منفي اقتصاد در سال آينده متوقف شود اما ممكن است تورم همچنان ادامه‌دار باشد.  وي معتقد است: نمي‌توان در حال حاضر تصوير روشني از بازار اقتصاد مسكن عنوان كرد چراكه اين بازار در سال آينده خيلي شفاف نيست و بايد منتظر سياست‌هاي كلان اقتصادي براي سال آينده بود.  جهاني افزود: قيمت مسكن و افزايش و كاهش آن به عوامل اقتصادي بستگي دارد و بايد در نظر گرفت كه در ماه‌هاي ابتدايي سال آينده شرايط ركود و تورم به چه صورت خواهد بود و پس از آن براي اين بازار تصميم گرفت.  اين كارشناس گفت: بايد شرايط تورمي و ركودي در سال آينده مورد توجه قرار گيرد و به نظر مي‌رسد سال آينده رونق و افزايش حجم معاملات وارد بازار مسكن شود.  وي با بيان اينكه در مدت اخير نقدينگي وارد بخشي از اقتصاد به ويژه بازار مسكن شده است، افزود: در اين ميان قرار است برنامه‌هاي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده صورت گيرد و ممكن است در ماه‌هاي تير و مرداد فشار اقتصادي زيادي ايجاد شود.  به گفته جهاني شرايط اقتصادي پس از اجراي اينگونه برنامه‌ها بسته به شرايط موجود و تحليل همان زمان را دارد اما جهش قيمتي در سال آينده پيش‌بيني نمي‌شود.
اين كارشناس خاطر نشان كرد: رفتار معكوس بازار سرمايه و بازار مسكن و افت اخير شاخص بورس مورد تامل است چراكه بعد از نوسانات شديد شاخص قيمت در حوزه‌هاي ارز، طلا، بورس و مسكن طي سال 91 و نيمه ‌اول 92 همگرايي معناداري در اين بازارها ايجاد شده است كه نتيجه آن در ميان‌مدت باعث مي‌شود بازارها فرصت تعديل يكديگر را پيدا كنند و قيمت‌هاي نسبي به سمت ثبات و تعادل روند.



نویسنده : هادي غلامحسيني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 03 اسفند 1392 - 23:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن