تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805094370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اربیل و تهران، یک هدف با دو انگیزه متفاوت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اربیل و تهران، یک هدف با دو انگیزه متفاوت تهران - ایرنا - سایت بولتن نیوز در مطلبی با عنوان «اربیل و تهران، یک هدف با دو انگیزه » به تحلیل انگیزه تلاش های ایران و بارزانی برای حل مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق و حفظ وحدت آن پرداخته است .


در این مطلب می خوانید : در راستای تلاش برای حل مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران می توان به نگرانی از آینده عراق و اقلیم کردستان عراق اشاره کرد که اصولا نیروهای جانشین نیروهای قابل اعتمادی نیستند یا دستکم با تهدید داعش و تروریسم تکفیری نمی توان پیش بینی کرد که چه کسانی می توانند جایگزین اتحادیه شوند.
با سفر حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق به اقلیم کردستان عراق و دیدار وی ابتدا در سلیمانیه با هیرو ابراهیم احمد یکی از جناح های اتحادیه میهنی کردستان عراق و ادامه این دیدارها در اربیل با کوسرت رسول علی و دکتر برهم صالح جناح های دیگر اتحادیه میهنی کردستان عراق و سرانجام دیدار با نیچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بار دیگر بحث های داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق در راس اخبار رسانه های منطقه قرار گرفت .
رایزنی ایران برای حل مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق نشات گرفته از انگیزه های متفاوتی است که در زمره آنها می توان به ضرورت وجود یک هم پیمان قوی کردی برای شیعیان عراق و ایجاد بالانس سیاسی در منطقه از یک سو و عدم اطمینان خاطر ایران از سایر احزابی که تنها تجربه اپوزیسیون بودن دارند و در مقاطعی برای امنیت این مناطق بحران ساز بوده اند از سوی دیگر، اشاره کرد.
نقش اتحادیه میهنی کردستان عراق برای ایجاد بالانس سیاسی در عراق و کردستان عراق قابل توجه است و این حزب بدلیل همراهی و همکاری طولانی با شیعیان یکی از ستونهای دولت جدید در عراق بوده است که اکنون شیعیان بر آن حکمرانی می کنند.
همزمان با این همسویی سیاسی، باید به کمک دوستان دیروز به همدیگر اشاره کرد که ایران برای دوستان دیروز خود که امروز بخشی از حاکمیت در عراق هستند ارزش قائل است و نمی تواند شاهد هرز رفتن توانایی حزبی باشد که ستون محوری در ساختارهای سیاسی عراق و کردستان عراق بوده است .
ضمن اینکه نباید از یاد برد اتحادیه میهنی کردستان عراق بخشی از مرزهای عراق را در کنترل دارد که هم مرز با ایران هستند و در طول این مدت شرایط امنیتی مناسبی برای مرزهای ایران ایجاد کرده است و این نمی توانداز دید مسئولان ایرانی دور بماند.
در راستای تلاش برای حل مشکلات داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران می توان به نگرانی از آینده عراق و کردستان عراق اشاره کرد که اصولا نیروهای جانشین نیروهای قابل اعتمادی نیستند یا دستکم با تهدید داعش و تروریسم تکفیری نمی توان پیش بینی کرد که چه کسانی می توانند جایگزین اتحادیه شوند لذا حفظ اتحادیه ضرورتی مهم برای آینده سیاسی عراق و کردستان عراق است.
در راستای همین رایزنی ها پیرمام نیز در بالاترین سطح سیاسی خود یعنی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و رهبر حزب دمکرات کردستان عراق وارد گود شده است تا صفوف داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق در خطر انشقاق نباشد و یا دستکم این حزب بتواند مرحله پس از طالبانی را به آرامی پشت سر بگذارد و در صحنه سیاسی باقی بماند.
اهمیت حفظ اتحادیه میهنی کردستان عراق برای حزب دمکرات کردستان عراق تا بدانجاست که این حزب نیازمند هم پیمانی جدی در استان سلیمانیه برای حفظ قدرت در دستان هم پیمانش و یا دستکم تقسیم این قدرت در دستان اپوزیسیون و اتحادیه میهنی کردستان است چرا که قرار گرفتن قدرت کامل این مناطق در دستان اپوزیسیون دیروز و شریک حاکمیت امروز می تواند بالانس های سیاسی که نتیجه توافقنامه استراتژیک با اتحادیه میهنی کردستان بود را برهم بزند و در چنین شرایطی روند حاکمیت نیز تغییر خواهد کرد.
از سوی دیگر حزب دمکرات کردستان عراق در شرایط کنونی نیازمند هم پیمانی مهم در عراق است که بتواند صفوف کردی را متحد نگاه بدارد بخصوص که دولت مرکزی عراق در آستانه گسترش نفوذ امنیتی و سیاسی خود بر کل عراق است و با اقلیم نیز در خصوص مسائل سرنوشت ساز مشکل دارد.
بعید است راه حل نهایی این مشکلات هم به این زودی ها فرموله و اجرایی شود از اینرو می توان نگرانی حزب دمکرات کردستان عراق را در این خصوص درک کرد چرا که پیدا کردن هم پیمان جدید در عراق حتی در میان کردها نیازمند رایزنی و دادن امتیازمی باشد که چه بسا این امتیازات در این مرحله به صلاح حزب نباشد و بهتر است هم پیمان دیروزش که برای تقسیم قدرت با آن به نوعی توافق دست یافته است کماکان در صحنه باقی بماند.
شریط سیاسی عراق جدید نیز دیگر اجازه ظهور احزابی را نخواهد داد که بخواهند قدرت را در صحنه سیاسی کاملا با استفاده از روشهای غیر دمکراتیک قبضه بکنند و در چنین شرایطی احزاب در پی گسترش نفوذ ذمکراتیک خود بر مردم بوده و همسو با این می کوشند که هم پیمانانی قوی داشته باشند.
با در نظر گرفتن این شرایط علیرغم تبلیغات رسانه ها که تنها ایران درپی وحدت صفوف داخلی اتحادیه میهنی کردستان است امروز هم جمهوری اسلامی ایران و هم حزب دمکرات کردستان عراق علیرغم اینکه انگیزه های متفاوتی دارند اما در این خصوص وحدت نظر دارند که بقای اتحادیه در صحنه سیاسی عراق در قالب یک حزب متحد ضروری است و بعید است با وجود پشتوانه سیاسی و مردمی برای اتحادیه میهنی کردستان عراق این حزب نتواند بار دیگر در مسیر درست قرار بگیرد مگر اینکه جناح های داخلی اتحادیه میهنی کردستان عراق مصر بر تجزیه باشند که در چنین شرایطی هم جدا شدگان شانسی نخواهند داشت چون حمایت مادی و سیاسی را نه در کردستان عراق و نه در عراق و نه در بین کشورهای منطقه نخواهند داشت.
از این رو این امکان که تلاش های ایران و حزب دمکرات کردستان عراق با شکست روبرو شود اندک است و به نظر می رسد روند مذاکرات فراتر از حفظ وحدت در صفوف داخلی اتحادیه باشد و به مرحله مذاکره بین گوران و اتحادیه میهنی کردستان منتهی شود .
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن