تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802575884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام جمعه هامبورگ عنوان کرد جایگاه «رعایت ضوابط» در تحقق امنیت و ثبات جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه هامبورگ عنوان کرد
جایگاه «رعایت ضوابط» در تحقق امنیت و ثبات جامعه
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با تأکید بر جایگاه «رعایت ضوابط» در تحقق امنیت و ثبات جامعه گفت: اگر مسئولان در برخورد با مسائل مختلف اجتماعی بر اساس ضوابط عمل کنند، این مسئله باعث اعتماد سازی میان مردم و حاکمیت می‌شود.

خبرگزاری فارس: جایگاه «رعایت ضوابط» در تحقق امنیت و ثبات جامعه


به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله رضا رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مسجد امام علی(ع) هامبورگ با موضوع «اسلام شناسی؛ اسلام و صلح و امنیت» به سخنرانی پرداخت که گزیده‌ای از آن در پی می‌آید:   در مباحث پیشین این موضوع پیگیری می‌شد که چه اموری برای امنیت تهدیدآور است. برخی از عوامل را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه بررسی عوامل تهدید امنیت به عوامل اخلاقی اشاره می‌شود. در توضیح مطلب یادآوری می‌شود که هر کدام از ابعاد فضیلت‌های اخلاقی انسان‌ها می‌تواند در تأمین امنیت جامعه، نقش خود را ایفا کند؛ مثلاً اگر سیر کلی جامعه به سمت عقلانیت، عدالت، حکمت، عفت و مانند اینها باشد، بسیاری از فضیلت‌ها باعث رونق روابط صحیح انسان‌ها خواهد شد؛ زیرا در این حالت است که قوای فردی و جمعی در مسیر صحیح جهت پیدا می‌کند و حس امانتداری، خدمتگزاری، دستگیری در میان انسان‌ها، ایثار و از خودگذشتگی، جود و بخشش، کمک به دیگران برای زدودن فقر و ناداری و نادانی در جامعه بشری توسعه می‌یابد و هر کدام می‌تواند بخشی از امنیت را در جامعه به وجود آورد. اما فاصله گرفتن جامعه از فضیلت‌هایی چون وفاداری، دوراندیشی، میانه روی، بخشندگی، دلسوزی، سادگی، بردباری، پاکدامنی، نرم دلی، حسن نیت و محبت به خلق باعث می‌شود که انسان‌ها نسبت به یکدیگر اعتماد نداشته باشند و بلکه بدتر از همه، رابطه میان ملتها و حاکمیت تیره شود و تعامل و تفاهم کمرنگ‌تر شود در نتیجه امنیت در ابعاد مختلف مورد ضربه قرار خواهد گرفت. از این رو رذایل اخلاقی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی، از عوامل مهم تهدید امنیت به شمار می‌رود. در این قسمت به کلیاتی از این مباحث اشاره می‌شود و تفصیل آن باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. اصول اخلاقی مدیریت منابع انسانی پیش از هر چیز مناسب است به اصول اخلاقی مدیریت منابع انسانی که به عنوان 10 فرمان اخلاقی شناخته شده اشاره شود: 1ـ همیشه مقام عالی انسانی را باید در نظر داشت و در حقیقت به کرامت انسانی باید توجه نمود. 2ـ برای منافع عموم، باید بر اساس وجدان اخلاقی و بی‌نظری اقدام کرده و نسبت به همه از این منظر، نگاه برابری داشت. 3ـ باید اصل شایستگی را تعمیم داد و به شدت از تبعیض پرهیز کرد. 4ـ انجام وظایف و مسئولیت‌ها باید بدون کسب موقعیت باشد و بلکه برای اجرای صحیح وظایف و تکالیفی باشد که به افراد واگذار شده است. 5ـ باید به دقت در تشخیص رابطه میان شغل کارکنان و جامعه تلاش کرد. 6ـ باید از روش‌هایی استفاده کرد که استعدادها بهتر شکوفا و ابراز شوند. 7ـ برای ایجاد مشارکت، همه باید به برنامه‌هایی رو آورند که سبب ایجاد انگیزه و تقویت در همگان شود. 8ـ باید برای احقاق حقوق همه طبقات جامعه احساس مسئولیت داشت. 9ـ باید بر اساس عدالت نسبت به همه رفتار نمود. 10ـ نباید به مسائل خصوصی افراد وارد شد؛ زیرا ورود به چنین مسائلی، محیط خانواده و افراد را ناامن و بی‌ثبات می‌کند. مقصود از اخلاق در حوزه امنیت اجتماعی، هر آن چیزی است که می‌تواند به لحاظ رفتاری نقش مثبت یا منفی را ایفا کند و بالطبع به آن دسته از گزاره‌های اخلاقی مربوط می‌شود که بیشتر به رابطه پیرامونی بازگشت می‌کند؛ پس اگر سخن از امنیت در جامعه است، بیشتر باید به مسائل اخلاقی از فضایل و رذایلی پرداخته شود که نقش مستقیم در به وجود آمدن امنیت داشته باشد. از جمله عوامل اخلاقی که در تحقق امنیت و ثبات جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند، انجام همه امور بر اساس ضوابط است؛ زیرا اگر در برخورد با مسائل مختلف اجتماعی، مسئولین بر اساس ضوابط عمل کنند، این باعث اعتماد سازی میان مردم و حاکمیت می‌شود و در غیر این صورت عامل بی‌ثباتی ناامنی خواهد بود. پس اگر در تنظیم امور جامعه، روابط به جای ضوابط، حاکم بر جامعه انسانی و هر نظام حکومتی شود، ضریب اعتماد مردم نسبت به حاکمیت پائین می‌آید و همین باعث می‌شود که بی‌ثباتی در روابط اجتماعی حاکم شود. بنابراین اعمال قدرت بر اساس روابط به جای ضوابط یک عامل ضد اخلاقی است. البته اسلام در خصوص تقویت روابط خویشاوندی تأکید فراوانی دارد، در صورتی که در محدوده حقوق شخصی افراد باشد. ولی اگر این روابط خویشاوندی وارد نظام اداری شود، بزرگترین آسیب را وارد خواهد ساخت و باعث می‌شود که مردم نسبت به مسئولین اعتماد خود را از دست بدهند. هر چه این اعتماد تصعیف شود، ضریب ناامنی بالا می رود. امیرالمؤمنین(ع) به یکی از کارگزاران خود به نام «المنذر ابن الجارود العبدی»، به همین نکته سفارش جدی داشت که مسئولیت‌هایی که به افراد داده می‌شود بر اساس روابط خویشاوندی نباشد و لذا در نامه‌ای او را توبیخ کرد که چرا افراد نالایق را متصدی کارها کردید. در بخشی از آن نامه آمده است: «لَئِنْ کَانَ مَا بَلَغَنِی عَنْکَ حَقّاً لَجَمَلُ أَهْلِکَ وَ شِسْعُ نَعْلِکَ خَیْرٌ مِنْکَ وَ مَنْ کَانَ بِصِفَتِکَ فَلَیْسَ بِأَهْلٍ أَنْ یُسَدَّ بِهِ ثَغْرٌ أَوْ یُنْفَذَ بِهِ أَمْرٌ أَوْ یُعْلَى لَهُ قَدْرٌ أَوْ یُشْرَکَ فِی أَمَانَةٍ أَوْ یُؤْمَنَ عَلَى جِبَایَةٍ»؛ و اگر آنچه را که از تو برایم گفته‏اند درست باشد شتر خانواده‏ات و بند کفشت از تو بهتر است و هر که این صفت تو را داشته باشد سزاوار نیست که پاسدارى مرزها را به عهده گیرد و کارى را به انجام رساند. و یا درجه‏اش را بالا برند و یا او را در امانتى شریکش کنند. لذا امیرالمومنین(ع) بر این باور است که اگر مسئولی بر اساس روابط خویشاوندی در توزیع مسئولیت‌ها ورود کرده و نتواند عواطف خویشاوندی را مهار و کنترل کند، او شایستگی چنین مسئولیتی را ندارد و باید از مسئولیت خود کنارگیری کند.  ندهد هوشمند روشن رأی/ به فرو مایه کارهای خطیر  بوریا باف اگر چه بافنده است/ نبرندش به کارگاه حریر انتهای پیام/

92/11/25 - 16:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن