تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805492559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عالم مجاهدی که عنصر جهاد و مبارزه در او ملکه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی ابعاد نویسندگی علامه سید محمد تقی مقدم ؛ عالم مجاهدی که عنصر جهاد و مبارزه در او ملکه شد تهران - ایرنا - علامه سید محمد تقی مقدم مجاهدی است که عنصر جهاد و مبارزه در او ملکه شده و تک تک آثار و نوشته های وی دلیلی مجاهدانه دارند؛ دلایلی که نشانگر عمق دغدغه مندی برای ترویج و گسترش اسلام است.


بررسی بعد نویسندگی عالم فرزانه حاج سید محمدتقی مقدم قدم برداشتن در راه رواج مذهب حقه جز جهاد نخواهد بود؛ تلاش و جهاد شبانه روزی در مقابل جبهه اجانب و طاغوت و وهابیت. آنگاه که این حرکت عرصه محوری زندگی می شود و وجود عالم مالامال از این دغدغه می شود؛ نام عالم مجاهد، مصداق خود را در زمین می یابد و آسمانیان «الذین اجتنبوا الطاغوت ان یعبدوها و انابوا الی الله » را می یابند که بر عهد خود استوار مانده که «الا یقاروا علی کظه ظالم و لاسغب مظلوم ».
به گزارش ایرنا ،آنگاه چنین عالمی است که خداوند در موقع حساب مدادش را در کفه ترازو در قیاس با خون شهیدان رجحان و برتری می دهد. قلم چنین عالمی است که ارزنده می شود و سوگند پذیر می شود «والقلمِ و ما یسطرون ». چنین عالمی در دنیا با کتاب هایش و در آخرت با رهیافتگان از کتاب هایش شناخته می شود.
سید محمدتقی مقدم، عالم مجاهدی بود که عرصه محوری زندگی خود را جهاد با قلم انتخاب کرد. ایشان با قلم زیبا، روان، نو، محکم و لطیف خود، به طور پراکنده در صفحات ابتدایی کتاب های خود اشاره ای به راه ، دلایل و هدف های خود کرده است . در ابتدای جلد دهم کتاب کیفرکردار می گوید :
جهان مانند دانشگاهی است که مردم به آن وارد می شوند تا کسب معرفت و کمال نمایند و معرفت از خودشناسی آغاز و در خداشناسی و ادا حقوق تکمیل می شود و معلمین، انبیا و امامان در راس تعالیم، سه چیز را با تاکید تعلیم می دادند؛ معرفت حق و ادا حق و نگهداری حق از آلایش شرک و باطل، که این سه به معرفت و و لایت و تقوی تعبیر می شود و هرکس آنها را کامل تر کند مقامش در جهان جاوید والاتر می شود.
همین دیدگاه است که عالم مجاهد را بر نا ملایمات و رنج ها و صدمات از حکومت ها و مردم امر به صبر می کند و در این راه چنان عشق می ورزند که حتی گاه از بی امکاناتی، کتا بها را با دستخط خود به چاپ می رساند. این همه و بیش از این را می پذیرد زیرا که وظیفه هر مسلمان آن است که بر پیروی از پیغمبر اکرم (ص) و ائمة اطهار (ع) در دوران زندگی با تمام قدرت از اسلام نگهداری و ترویج کند و بر هر مسلمانی لازم است که در نشر حقایق قرآنی و تعالیم معارف ایمانی و تحذیر مردم از مناهی، بذل مساعی نماید؛ به ویژه هنگام از بین رفتن معروف و بروز منکرات.
هم عصری با حکومت طاغوت که خفقان قلم و رواج سرگرمی های شبانه است، فریاد ایشان را بلند می کنید : زمانی که طوفان حوادث چرا غ های دینی را خاموش می کند و ابرهای باطل آسمان حقیقت را تیره می سازد و رعد هوا پرستی می غرد و برق بی دینی حاصل خرمن انبیا را می سوزاند، سیل منکرات و تبلیغات سو کاخ ایمان مردم را می غلطاند، نهال اسلام را می خواباند، اسلام از فرزندان خود نصرت می خواهد.
این نصرت همیشه در تاریخ با مقابله طاغوت همراه بوده است و برای حاج سید محمدتقی مقدم نیز همین گونه است؛ از زمانی که جهت نوشتن کتب قلم برداشتم با رژیم دیکتاتور پهلوی مواجه شدم. یک کتاب پس از چاپ پس از دو سال در فرهنگ هنرِ ضد حق، می ماند؛ سپس یا به کلی اجازه نشر داده نمی شد و یا آنکه هر مطلب و کلماتی که برخورد به دستگاه و شاه خائن و حکومت غاصبانه او داشت حذف می شد و یا با وجود داشتن اجازه، از بازار جمع کرده و می سوزانیدند.
در این مجاهدت خالصانه برای دین، سلاحی والاتر و بالاتر از کتاب نمی یابند و با بیانی لطیف در ابتدای جلد اول کتاب کفایه الناطقین می فرمایند: انسان در فصل بهار وقتی وارد گلستان خرمی می شود، چشمش از دیدن و شامه از بو ییدن و لامسه از احساس هوای لطیف سیر نمی شود. قلب نیرو گرفته و تفکر می کنید که چگونه از تمام آنها بهره بردارد، ولی دوام ندارد. از این گلستان بالاتر، گلستان معنوی یعنی کتب دینی است؛ که خزان ندارد.
علی (ع) فرمود: «الکتب بساتین العلماء »، کتا بها بستان های دانشمندان است. البته باغبانان معنویات انبیا عظام و حکما گرام و علما اعلامند، که گل های معنوی و اشجار پرثمر روحی را در جهان هستی کاشته و انهار حکمت را در آنها جاری ساخته اند. چون انسان متفکر وارد فضای نامتناهی معنویات می شود نفس ناطقه، هرچه از گل های معنوی آن می چیدند شوق و رغبتش بیشتر می شود.
چون از تمام گل ها و فواکه معنوی بهره گرفتن عمر درازی لازم دارد؛ لذا این حقیر از ثمرات بساتین معنوی نمونه ها چیده و دسته بندی کرده ام.
توسع ذهنی علامه مقدم و همچنین واقف بودن ایشان به بیشتر علوم، دامنه موضوعی کتب وی را به طور چشم گیری افزایش داده است. نوآوری در عناوین کتب و کنار هم قرار دادن چندین موضوع تحت یک عنوان، از توفیقات الهی افاضه شده، جهت دفاع از دین، به ایشان است. و این همه جز با نور هدایت اهل بیت(ع) ممکن نیست؛ چراکه علم نور است، و سینه ای می خواهد که مهبط این علم باشد، که این سینه به خودی خود نه توان دارد و نه می تواند. اینگونه است که از مظهرالعجائب علی (ع)استمداد می کنند؛ به حرم مشرف شدم. پس از زیارت، گونه را به ضریح مطهر نهادم و با چشم اشکبار در حالی که نگاهم به ضریح مطهر بود عرضه داشتم: یا جد بزرگوار تشنه معرفتم. پرتوی از انوار علم خود را به قلبم بتابانید.
این پرتوِ نور چنان سینه ایشان را پر می کند که قریب هشتاد جلد کتاب، تنها قطره ای از آن دریا می شود.
عالم مجاهدی که عنصر جهاد و مبارزه در او ملکه شده است تک تک کتاب ها و نوشته هایش دلیلی مجاهدانه دارند. دلائلی که نشانگر عمق دغدغه مندی برای ترویج و گسترش اسلام است. دلائلی که پاسخ به جمیع آنها از عهده عالم مجاهدی چون ایشان برمی آید:
دغدغه اسلام، در دسترس نبودن معارف دینی یا آسان نبودن استفاده عامه از آن ،عقب افتادگی مسلمانان در علوم ، بازداشتن خودمان از گناه، غنا و قمار و شهوات ، نشان دادن علت زوال مسلمانان که همان تمسک به حبل الهی است با استفاده از تاریخ ، ارائه برنامه زندگی اسامی ، احیای سنت های الهی زمین مانده ، صحت قرائت و درست خواندن قرآن، ارائه مکتب اعتقادی و مبارزه با مکاتب مادی الحادی ، ترویج روح بندگی ، نشان دادن نقش شفابخش معارف دین و پرورش متقی.
این دلایل کافی است تا عالم مجاهد، این راه را تا لحظه مرگ ادامه دهد و لحظه لحظه عمر پربرکتش را در این راه صرف کند. چنان قدم بردارد که گویی مسیر و صراط را از ابتدا شناخته و با لطافت در آن قدم می نهد، که این طور هم هست و بوده. به همین جهت پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی در مقدمه جلد دهم کتاب کیفرکردار می آورند: ممکن است گفته شود اکنون که ملت در مقابل مستکبرین و ابرقدر تها بسیج شده، باید وحدت حفظ شود و بحث اعتقادی جا ندارد.
پاسخ آن است که بسیج شدن ملت برای دفاع از اسلام و اعتقاد مملکت، موجب وحدت دینی نمی شود؛ زیرا حق و باطل باهم متناقضند و در کشوری که چندین ملت از مسلمانان و ارامنه و یهود و غیره هستند، با هجوم دشمن، وحدت دینی لازم نمی شود، بلکه دفاع از وطن بر همه لازم است.
ثانیا در وقتی که دیده می شود اجانب با سیل منکرات از ماهواره ها و نوارها و تبلیغات باطل با ایادی داخله در عین دفاع بر حق ضربه می زنند، بر اهل حق لازم است به علاوه دفاع ملی، دفاع اعتقادی را حفظ نموده و نگذارند صدمه بر حق وارد شود. چنانکه مشهود است ادیان و وهابیت و غیره به تبلیغات کیش خود کوشش دارند و کتاب ها علیه شیعه نوشته اند، بر هر فرد شیعه لازم است با ترویج معارف اسلام حقیقی و در سا یه رهبری و انسجام و دفاع از مقدسات خود حقانیت را به جهان برساند، تا سعادت و هلاکت هر قوم و ملت بر بینه باشد.
فراهنگ **1630
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن