تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804649727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوازدهم ربیع‌الثانی، بر تعداد رکعات نماز اضافه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸




P1210816_388370.JPG

اصل نماز یومیه قبل از هجرت واجب شده است و بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، 7 رکعت دیگر به 10 رکعت اضافه شد که به گفته امام رضا(ع) این کار جبران کمبودهایی در اصل نماز بود. به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال‌ها قبل و پیش از هجرت رسول اکرم (ص) به مدینه منوّره، هر یک از نمازهای مسلمانان، تنها "دو رکعت" بود. بنابراین تعداد کل رکعت‌های نماز یومیه آنان، به "10 رکعت" می‌رسید. پس از آن که پیامبر اکرم (ص) به مدینه منوّره هجرت فرمود، همین رویه به مدت "یک ماه" ادامه داشت، تا اینکه در روز "دوازدهم ربیع‌الثّانی" سال اول هجری قمری، آن حضرت با الهام از فرمان الهی، تعداد رکعات ِ چهار نماز از پنج نماز یومیه را افزایش داد. به این صورت که دو رکعت بر نماز ظهر، دو رکعت بر نماز عصر، یک رکعت بر نماز مغرب و دو رکعت بر نماز عشاء برای حاضران در شهر خود، افزوده شد. ولیکن برای کسانی که به مسافرت می‌روند(غیر از نماز مغرب) بقیه نمازهایشان شکسته و "دو رکعتی" خواهد بود؛ زیرا نماز مغرب، چه برای حاضران در شهر خود و چه برای مسافران، حکم واحد دارد و باید "سه رکعت" خوانده شود. پیامبر(ص) برای نخستین بار کجا با شکل کنونی نماز آشنا شد طبق روایات به طور قطع قبل از سال نهم بعثت هیچ وجوبی درباره نماز نبوده و برخی روایات نیز به صراحت نماز به شکل کنونی را به حادثه معراج مرتبط دانسته‌اند، امام باقر(ع) در این باره فرمودند: هنگامی که پیامبر(ص) را به معراج بردند و خدای سبحان اذان و اقامه و نماز را به او یاد داد، وقتی به نماز ایستاد خداوند به او فرمان داد که در رکعت اول حمد و توحید بخواند و فرمود: یا محمد! این وصف من است، و در رکعت دوم حمد و سوره قدر بخواند و فرمود: یا محمد این وصف تو و اهل بیت تو تا روز قیامت است، پس از این روایت به خوبی بر می‌آید که نماز به صورت کنونی، پیش از معراج وجود نداشته و نخستین بار در واقعه معراج بر پیامبر(ص) واجب و ایشان در این سفر با آن آشنا شده و یاد گرفته است. تعداد رکعاتی از نماز یومیه که در شب معراج واجب شد طبق برخی روایت، در شب معراج پس از آنکه 50 نماز بر پیامبر(ص) واجب شد، پیغمبر(ص) در مسیر بازگشت از کنار موسی(ع) گذشتند و موسی از ایشان پرسید: چند نماز بر امتت واجب شد؟ گفتند: 50 نماز، موسی گفت: به سوی خداوند بازگرد و از او بخواه که به امت تو تخفیف دهد، حضرت رسول(ص) رفت و پس از بازگشت به موسی برخورد، وی گفت: چند نماز بر امتت واجب شد؟ فرمود: فلان مقدار، موسی گفت: امت تو ضعیف‌ترین امت‌هاست به سوی خدا بازگرد و از او بخواه که به امتت تخفیف دهد، زیرا من در میان بنی اسرائیل بودم، آنان جز به کمتر از این مقدار قدرتی نداشتند، پس از آن پیامبر(ص) از خداوند درخواست تخفیف کرد تا آنکه 5 نماز (5 نماز دو رکعتی) مقرر شد. علت تغییر تعداد رکعات نماز تغییر تعداد رکعات نماز همانند اختلاف در تعداد رکعات برخی نمازها با یکدیگر و همچنین تفاوت در سایر جزئیات عبادات، علاوه بر اسرار و رموزی که در آن‌ها نهفته است و ما اطلاع دقیقی از آن‌ها نداریم و پذیرش این تغییرات و اختلافات به عنوان احکام الهی به نوعی روحیه تسلیم در برابر خدا و دستورات پیامبر را در ما تقویت و استوار می‏‌کند؛ در واقع همین تفاوت‌های ناشناخته و تغییرات در دستورات دینی است که در مورد موجودی دارای عقل و شعوری چون انسان روح تسلیم و عبودیت را ایجاد می‌نماید. بر طبق دسته دیگر از روایات اصل نماز یک رکعت است. چون اصل عدد، یک می‏‌باشد. لذا هر گاه نماز را از یک رکعت کمتر بیاورند عمل آورده شده نماز نیست باری حقّ عزّ و جلّ می‏‌دانست یک رکعتی که کمتر از آن اصلا نماز نیست را بندگان کاملا و تماما نیاورده، بلکه ناقص ادا می‏‌نمایند. لذا یک رکعت دیگر را با آن مقرون ساخت تا با رکعت دوّم نقص رکعت اوّل جبران شود و بدین ترتیب اصل نماز دو رکعت گردید. سپس رسول خدا (ص) می‏‌دانستند بندگان این دو رکعت را با تمام آنچه مورد امر است و کاملا و تماما نخواهند آورد از این رو به هر کدام از نماز ظهر و عصر و عشاء دو رکعت ضمیمه شد تا بدین وسیله نقص دو رکعت اوّل و دوّم جبران گردد و نیز حضرت می‏‌دانستند که در وقت نماز مغرب غالبا مردم از خواندن نماز منصرف و به کارهایی از قبیل افطار و تناول غذا و وضو و آماده نمودن مقدّمات استراحت در شب هستند، لذا یک رکعت بیشتر به آن اضافه نکردند تا بدین وسیله نماز مغرب بر آنها سبک و خفیف باشد و نیز وجه دیگر برای اضافه شدن یک رکعت به نماز مغرب آن است که بدین وسیله رکعات نماز در روز و شب عدد فرد می‏‌گردد و امّا نماز صبح به حال خود واگذارده شده و چیزی به آن اضافه نگردیده، زیرا اشتغال در وقت این نماز بیشتر از اوقات دیگر بوده و دنبال نیازمندی‌ها رفتن وسیع‏تر نسبت به زمان‌های دیگر است و جهت دیگر آن که قلوب و دل‌ها در وقت نماز صبح از فکر و اندیشه خالی‏‌تر است نسبت به اوقات دیگر، زیرا در شب معاملات مردم کمتر و داد و ستد کمتر و ضعیف‏‌تر می‏‌باشد. لذا انسان در وقت صبح اقبالش به نماز بیش از اوقات دیگر است. در نهایت باید به این نکته توجه شود که احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد حقیقی وضع می‌شوند. لذا اگر چه برخی از این مصالح را می‌دانیم و یا از طریق معصومین برای ما بیان شده است. اما ممکن است به جهت اینکه برخی از این مصالح را به هر دلیل (مثل اینکه یا فرا مادی می‌باشند و یا اگر هم قابل ادراک برای انسان هستند فعلا برای ما شناخته شده نیستند) نمی‌شناسیم. ولی با توجه به این مطلب کاملا طبیعی است که با توجه به تفاوت شرایط زمان اولین سال‌های بعثت و اعلان اولیه نماز با شرایط زمان استقرار اسلام برخی از احکام نیز مصالح و مفاسدش تغییر یافته و لذا حکم الهی نیز به تبع آن تغییر یابد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن