تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860366108
![نمایش مجدد: موانع عقلانیّت و خردورزی/ چه دردی از سرطان هم بدتر است refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
موانع عقلانیّت و خردورزی/ چه دردی از سرطان هم بدتر است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1392/08/17/IMG11043879.jpg)
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری؛
موانع عقلانیّت و خردورزی/ چه دردی از سرطان هم بدتر است
آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت: قرآن کریم میفرماید: افراد جهنّمی در جهنم با هم میگویند: «وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ»، یعنی اگر عقلانیّت داشتیم که به جهنّم نمیرفتیم. ما گوش شنوا، تفکر و تعقّل عوامانه نداشتیم و جهنّمی شدیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مظاهری در چند جلسه گذشته، راجع به تعقّل و تفکّر و نقش آن در جلوگیری از سقوط انسان، مطالبی بیان کرد. بحث این جلسه مهمتر از مباحث گذشته است. بحث این است که چه عواملی کارکرد تفکّر و تعقّل را از بین میبرد؟ چه عواملی باعث میشود انسان بدون تفکر و تعقل کار کند و جهنّمی شود؟ به همین مناسبت، بحث این هفته که ممکن است چند جلسه ادامه پیدا کند، این است که چه چیز انسان را بی فکر و بی عقل میکند؟! که در پی می آید.
مانع اوّل: قساوت دل
یکی از موانع به کارگیری عقل، قساوت دل است. قرآن کریم میفرماید: خوشا به حال کسی که نورانیّت دل دارد و دل او قساوت و آلودگی و غبار ندارد و میتواند از تفکر و عقلانیّت بهره ببرد. سپس میفرماید: وای به حال دلی که زنگار داشته باشد، وای به حال دلی که حجاب داشته باشد و نتواند خوب فکر کند و در اثر گمراهی، قادر به کسب سعادت دنیا و آخرت نباشد: «أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولٰئِکَ فِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ»[2]
اگر زنگار دل زدوده نشود، دل سیاه میشود و دل سیاه، تفکّر و تعقّل ندارد و نه تنها سعادتمند نخواهد شد؛ بلکه گناه روی گناه او را به سقوط میکشاند. در آیه دیگر میفرماید: مواظب باش، از کم شروع میشود، اما به کم تمام نمیشود؛ زیرا زنگار دل، انسان را به جایی میرساند که دل او از هر سنگی، سختتر میشود: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِکَ فَهِيَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً...»[3]
قساوت دل که همان سیاه شدن دل انسان است، در اثر فرو افتادن پرده یا حجاب روی بعد روحی پدید میآید. همانطور که قبلاً اشاره شد، روح یا بعد روحی انسان از سه مرتبه فطرت، وجدان اخلاقی و عقل تشکیل شده است و این روح، گاهی در اثر قساوت دل، حجاب میگیرد. تباین جسم و روح
انسان از دو بعد کلی جسم و روح تشکیل شده است. بعد روحی یا همان دل، از عالم ملکوت است و قرآن کریم اسم آن را «روح الله» گذاشته است. به ملائکه خطاب شد که: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ«[4]؛ وقتی روحم را در آدم دمیدم، همه شما به او سجده کنید؛ یعنی بعد ملکوتی یا بعد روحی دارد و از این جهت از همه شما برتر است. معنا و ماهیّت روح الله نیز به درستی برای ما قابل درک و فهم نیست؛ امّا همین مقدار میفهمیم که اشرف همه موجودات است.
بعد دیگر، بعد جسمی یا بعد حیوانی است. انسان از این دو بعد ترکیب یافته و روح او با جسم او، تباین کلی دارند. هیچ فقیه و هیچ فیلسوفی تا به حال نتوانسته بفهمد که ترکیب دو بعد روحی و جسمی در وجود انسان چه نوع ترکیبی است؟ آیا ترکیب اتحادی است یا ترکیب انضمامی است؟ امّا همین مقدار فهمیده می شود که هرچه انسان به بُعد جسمی یا حیوانی اهمیت دهد، بعد روحی یا بعد ملکوتی او ضعیف میشود و هرچه به بعد ملکوتی میدان بدهد، بعد حیوانی به انزوا میرود.
قساوت دل، در اثر غفلت از بعد ملکوتی
اگر انسان بُعد ملکوتی را ـ که میوه و ثمره آن تفکر و تعقل است ـ سرمشق زندگی خود قرار دهد، شیاطین انسی و جنی نمیتوانند او را به سقوط بکشانند و عاقبت به خیر خواهد شد. شیطان انسی و شیطان جنی وقتی انسان رابه نابودی میکشاند که از جنبهه ملکوتی وجود خود غافل شده باشد یا آن را به قول قرآن مریض کرده باشد یا کشته باشد. قرآن کریم درباره منحرفین گاهی میفرماید: «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً ...»[5] و گاهی به رسول گرامی دلداری میدهد و میفرماید: «إِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَ لاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينََ»[6] یا رسول الله! این مرده است و نمیتوانی یک مرده را زنده کنی و چیزی به او بفهمانی!
مفهوم قساوت دل در کلام امام صادق«ع»
امام صادق«ع» در روایتی، با یک تشبیه معقول به محسوس، معنای قساوت دل را به خوبی فهماندهاند. میفرمایند: اگر کسی گناه کند، یک نقطه سیاه در دلش پیدا میشود. سپس اگر توبه کند، آن گناه و آن نقطه پاک میشود؛ امّا اگر مرتکب گناه دوم شود، نقطه سیاه بیشتر میشود و رفته رفته در اثر گناه روی گناه، همه دل او سیاه خواهد شد. سپس امام صادق«ع» میفرمایند: «فلا یفلح بعدها ابداً»، چنین شخصی دیگر رستگار نمیشود. [7]
در حقیقت، روح انسان که تعقّل و تفکّر از اوست، در اثر قساوت و حجاب ناشی از آن، روی سعادت را نخواهد دید؛ زیرا حجاب روح یا حجابی که بر روی فطرت، وجدان اخلاقی و عقل افکنده شود، مانع فهم و درک حقیقت و به بیان رساتر، مانع کارکرد عقل است. مراتب قساوت دل /مرتبۀ اوّل: کدورت دل
در مرتبه اوّل قساوت دل، دل انسان غبار و کدورت می گیرد. روح انسان بسیار لطیف است و از آنجا که نور است، فوق العاده اهمیت دارد. پس، در اوّلین مرتبه، انسان باید مراقب باشد جلای روح او گرفته نشود و این لطیف، کدورت پیدا نکند. گفتگوهای روزمره انسان، اگر لغو و بیهوده باشد، عقل و وجدان اخلاقی و فطرت را آلوده کرده، دل و روح را کدر میکند. همچنین روح انسان در اثر توجه به مادیات، مانند آئینهای که غبار میگیرد و تصویر را واضح نشان نمیدهد، زنگار به خود میگیرد.
استغفار، راهی برای رفع کدورت دل
اهمیّت این موضوع به قدری است که حتی پیامبر اکرم«ص» با آن مقام ملکوتی و با اینکه از والاترین درجه عصمت برخوردارند، میفرمایند: به درستى كه كدورت قلبم را می گيرد، پس در هر روز هفتاد مرتبه از خدا طلب مغفرت می كنم: «إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَى قَلْبِي فَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي الْيَوْمِ سَبْعِينَ مَرَّةً»[8]
در واقع، رفت و آمد با مردم و خورد و خوراک هم نوعی زنگار برای دل و اوّلین مرتبه از مراتب قساوت قلب است. بنابراین چه انسان بخواهد و چه نخواهد، دل او را زنگار میگیرد؛ پس باید با توبه، اجتناب از گناه و با برقراری رابطه عاطفی با خداوند، هر روز زنگار دل را بزداید تا به قساوت دل مبتلا نگردد.
نماز، دل را شستشو میدهد
یکی از علتهای وضع نمازهای پنجگانه، شستشوی دل و زدودن کدورت روح و در پنج نوبت در شبانه روز است. اميرالمؤمنين«ع» میفرمایند: پیامبر«ص» نماز را به چشمه آب زلالى تشبيه فرمودند كه نمازگزار در شبانه روز پنج نوبت در آن شستشو می كند.[9] اساساً عواملی نظیر نماز، دعا، توبه، رابطه با خدا و ذکر، کدورت دل را از بین میبرد و بدون این عوامل، غبار و کدورت، دل انسان را فرا میگیرد.
مرتبه دوم: سلب نشاط نیایش
در مرتبه دوم از قساوت دل، حال عبادت و توفیق راز و نیاز با خدا از انسان سلب میگردد. اهل عرفان به این حالت، حال قبض میگویند که حال عجیبی است. بعضی اوقات این طور است که انسان حال رابطه با خدا را ندارد. اهل نماز شب است، اما میرسد به آنجا که برای او سخت است که نماز شب بخواند و اگر هم بخواند با بی حالی میخواند. در اثر گناه و بی اعتنایی به دل، حال قبض پیدا میکند و به عبارت دیگر، زنجیر میشود.
این، مرتبه دوم قساوت قلب است که معمولاً همه به آن مبتلا هستند. کم پیدا میشود که کسی حال بسط داشته باشد و رابطه با خدا در دل شب و توفیق حضور قلب در نماز به او بدهند؛ از وقتی که میگوید: «الله اکبر» تا زمانی که میگوید: «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»، هیچ کس و هیچ چیز در دلش نباشد، جز خدا. گمان نکنم کسی بتواند بگوید: من تا به حال توانستهام دو رکعت نماز با حضور قلب بخوانم. اگر به راستی کسی تفکّر و تعقّل داشته باشد و آن تفکّر و تعقّل، از بین نرفته باشد و غبارآلود نشده باشد و غل و زنجیر مانع کارکرد آن نباشد، آنگاه میتواند حضور قلب در نماز پیدا کند و برسد به آنجا که پیامبر «ص» فرمودند: «الَرَكْعَتَانِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا»[10]، یعنی ارزش دو رکعت نماز شب برای من از دنیا و آنچه در دنیاست، بیشتر است. اگر به راستی جلای دل انسان گرفته نشود و قساوت و آلودگی، دل و روح را فرانگیرد، بالاترین لذت برای دل نماز شب است؛ از اینرو اهل دل حاضر نیستند دو رکعت نماز شب را با تمام دنیا معاوضه کنند. خوشا به حال کسانی که قساوت ندارند و لذت عبادت را میچشند و بدا به حال کسی که گناه میکند و قساوت دارد، لذا از عبادت لذت نمیبرد.
ترجیح دنیا به آخرت در اثر قساوت دل
برخی از افراد در اثر قساوت دل که از گناه آنان ناشی شده است، دنیا را به آخرت ترجیح میدهند و از روی غفلت، نه تنها حال عبادت ندارند، بلکه نسبت به ارزشهای معنوی بیاعتنا میشوند؛ غافل از آنکه مقدم داشتن کارهای دنیا به آخرت، بسیار خطرناک است و انسان را دچار سوء عاقبت میکند. این اشخاص، نماز میخوانند، اما از آن لذت نمیبرند و حتی گاهی نماز را تا آخر وقت به تأخیر میاندازند. قرآن میفرماید: وای به حال چنین کسی! وای بر کسی که نماز میخواند، اما در موقع نماز، از آن غافل است. «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ»[11]
غفلت از نماز دو معنا دارد؛ معنای اوّل این است که توجه به نماز ندارد و صرفاً الفاظی را از حفظ میخواند. معنای دیگر این است که باید نماز را اوّل وقت بخواند، اما تنبلی میکند و آن را در آخر وقت میخواند. در حالی که در روایت است که هنگام اذان، چهره پیامبر اکرم «ص» تغییر میکرد؛ نه کسی ایشان را میشناخت، نه ایشان به کسی توجه داشتند تا نماز بخوانند.[12]
اگر دل انسان آلوده شود، دچار حالت قبض میشود و آن گاه از عبادت خدا لذت نمیبرد. قرآن کریم میفرماید: «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ»[13]؛ نماز سنگین است، مگر برای کسی که قساوت دل ندارد و مقام خضوع و خشوع دارد. نماز برای عدهای از مردم سنگین است، از این جهت به دنبال امام جماعتی میگردند که نماز را سریعتر بخواند یا خودشان فرادا میخوانند تا نماز را هرچه زودتر تمام کنند و به کارهای لغو و بیهوده برسند.
در خصوص سایر عبادات نیز چنین است؛ افرادی یافت میشوند که نماز میخوانند، اما زیر بار خمس نمیروند، یا اگر خمس بدهند، کمک به خلق خدا نمیکنند. گروهی نیز نسبت به انجام واجبات تقیّد دارند، امّا به مستحبات، به خصوص نماز شب اهمیّت نمیدهند.
يكى از علماى بزرگ كه رحمت خدا بر او باد، به من می فرمود: خدمت امام زمان«ارواحنافداه» رسيدم و آن حضرت فرمودند: «ننگ است براى طلبه كه نماز شب نخواند و عيب است براى شيعه كه نماز شب نخواند». مخصوصاً برای طلبه به راستی عیب است که نماز شب نخواند و اگر نمیخواند، باید پی ببرد که دل او مریض است.
حال قبض در پی شکایت یک گنجشک
بزرگی گفته بود که من حال قبض پیدا کردم؛ نماز میخواندم، اما بی حال و بدون حضور قلب میخواندم. رابطه با خدا داشتم، اما این طور نبود که لذت ببرم. به من گفتند: «شکت عنک عصفورة عند الحضرة»، یک بچه گنجشک از تو شکایت کرده است. یادم آمد که اول وقت بود و میخواستم به نماز برسم و دیدم که بچهها با یک بچه گنجشک بازی میکنند و او را اذیت میکنند و من بی اعتنایی کردم و گذشتم. بالاخره با راز و نیاز با خدا و توبه و انابه، توفیق کمک به گنجشک دیگری یافته بود. میگوید: اتفاقاً بیحال بودم و به بیابان رفتم که حالی پیدا کنم، ناگهان دیدم یک بچه گنجشک از بالا به پایین افتاد و ماری هم آمد که بچه گنجشک را بگیرد، من عصایم را بلند کردم، مار فرار کرد و بچه گنجشک را به آشیانه نزد مادرش بردم. به من گفتند: «شکرت عنک عصفورة عند الحضرة»، یک بچه گنجشک از تو نزد خدا تشکر کرد. آن تشکر حال قبض تو را از بین برد و حال بسط پیدا کردی!
قساوت دل و محرومیّت از لذت مناجات خدا
حضرت موسی«ع» برای مناجات میرفت که یک بی حیا به او گفت: به خدا بگو من چقدر گناه کنم و تو مرا عذاب نکنی؟! حضرت موسی برای مناجات رفت و خواست برگردد. خطاب شد چرا پیغام بندهام را نمیدهی؟ گفت: خدایا خودت میدانی چه گفت و من از گفتن آن شرم دارم. فرمود: در جواب او بگو: بالاترین عذاب را به تو دادهام و تو متوجه نیستی. بعد خطاب شد که به او بگو: آیا تو از عبادت من لذت میبری؟ همین که شیرینی و حلاوت مناجات خودم را از تو گرفتهام و از عبادت و رابطه با من لذت نمیبری، بالاترین درد و مصیبت برای توست، اما تو متوجه نیستی.
لذا مرتبه دوم قساوت نزد اهل دل، بالاترین درد است؛ از هر سرطانی بدتر است و باید این سرطان را رفع کنیم تا دل ما نورانی شود.
مراتب بعدی قساوت که مهمتر از مراتب اوّل و دوّم است، در جلسات آینده بیان خواهد شد.
...................................................................................
[1]. ملک، 10.
[2]. زمر، 22.
[3]. بقره، 74.
[4]. حجر، 29.
[5]. بقره، 10.
[6]. نمل، 80.
[7]. کافی، ج 2، ص 271.
[8] . بحارالأنوار، ج 60، ص 18.
[9] . نهج البلاغة، خطبه 199.
[10]. وسائلالشّيعة، ج 8، ص 156.
[11]. ماعون، 4 و 5.
[12] . عدة الداعى، ص 152.
[13]. بقره، 45.
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ - ۱۱:۵۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
بدترین دردی که انسان های اولیه کشیدند چه بود؟
بدترین دردی که انسان های اولیه کشیدند چه بود دانشمندان اولین شواهد پوسیدگی دندان را در فسیل انسانی متعلق به 13 هزار و 700 سال پیش کشف کردند این شواهد نشان می دهد که انسان های اولیه از دندان درد بسیار رنج می بردند به گزارش سرویس علمی جام به نقل از ایرنا دانشمندان اولین شوچاپ تمبر یادبود همدردی معلم فداکار با دانش آموز سرطانی + عکس
چاپ تمبر یادبود همدردی معلم فداکار با دانش آموز سرطانی عکسچندی پیش بود که شنیدیم دانش آموزی در مریوان به علت بیماری موهایش را از دست داده و برخی از سوی همکلاسی های خردسالش ندانسته وی را مورد تمسخر قرار داده اند که معلم او نیز برای همدردی با تصویر محمدعلی محمدیان معلم دلسوزیبیتحرکی دردی مهلکتر از سرطان/ ورزش همگانی بانوان نیازمند توجه جدی
سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۴۲ کم تحرکی و به دنبال آن چاقی و بسیاری دیگر از بیماریهای جسمانی و روانی بسیاری از بانوان ایران را با مشکلات جدی روبرو کرده است و این در حالی است که بانوان ما افرادی هستند که مسوولیت خطیر تربیت نسل آینده را بر عهده دارند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایراارزش آبروی مسلمان از عزت کعبه هم بالاتر است/ به کمین نشستن برای برملا کردن گناه دیگران از آن گناه هم بدتر است
دین و اندیشه حجت الاسلام قرائتی ارزش آبروی مسلمان از عزت کعبه هم بالاتر است به کمین نشستن برای برملا کردن گناه دیگران از آن گناه هم بدتر است حجت الاسلام محسن قرائتی در برنامه باران گفت برای تجاوز به آبروی دیگران در هیچ جای دنیا قانونی وجود ندارد و این در حالی است که بیشترین تجابتکار معلم مریوانی برای همدردی با شاگرد سرطانیاش (+عکس)
ابتکار معلم مریوانی برای همدردی با شاگرد سرطانیاش عکس محمدعلی محمدیان معلم مریوانی در راستای همدردی با دانشآموز سرطانی خود موی سرش را تراشید به گزارش فارس محمدعلی محمدیان معلم پایه دوم دبستان شیخ شلتوت شهر مریوان به منظور همدردی با دانش موز سرطانی خود که به علت عوارض ناشچرا غيبت از زنا بدتر است ؟
چرا غيبت از زنا بدتر است كسيكه زنا مى كند بعد از زنا اگر واقعا پشيمان شد و توبه كرد خدا او را مى آمرزد اما اگر كسى غيبت كرد بعد از غيبت هر چه بگويد الهى العفو تا طرف را راضى نكند آمرزيده نمى شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز از رسول خدا ص پرسيدند چرا غيبت اشد و بدتر ازبه کمین نشستن برای برملا کردن گناه دیگران از خود آن گناه هم بدتر است
به کمین نشستن برای برملا کردن گناه دیگران از خود آن گناه هم بدتر است دروغ کلید گناهان دیگر است داستان حضرت یوسف نیز با دروغ آغاز شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام محسن قرائتی در برنامه باران گفت برای تجاوز به آبروی دیگران در هیچ جای دنیا قانونی وجود ندارد و این درکم تحرکی یکی از عوامل ابتلا به سرطان است
کم تحرکی یکی از عوامل ابتلا به سرطان است حدود 25 درصد از کل موارد سرطانها به دلیل چاقی یا اضافه وزن و زندگی کم تحرک به وجود میآیند به گزارش گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا یک فوقتخصص خون و آنکولوژی گفت هر ساله ده میلیون نفر در جهان مبتلا به انواسبک جدید همدردی در فرهنگ فوتبال انگلیس + عکس
سبک جدید همدردی در فرهنگ فوتبال انگلیس عکس یک طرفدار انگلیسی به جای همدردی با بازیکن مصدوم از او عکس گرفت به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گابریل آبونلاهور که بر اثر شدت ضربه به سمت طرفداران تیم لیورپول پرتاب شد و به نظر میرسید درد زیادی دارد اما یکی از طرفداران باابراز همدردی هیگ در تماس تلفنی با ظریف
ابراز همدردی هیگ در تماس تلفنی با ظریفوزیر امور خارجه انگلیس در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان شهادت دیپلمات ایرانی در یمن را تسلیت گفت و مراتب همدردی خود را نسبت به این واقعه ابراز کرد ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس امروز سه شنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد جواد ظریفمدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل: کانون در برداشت موانع خلاقیت از پیش پای کودکان پیشتاز باشد
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل کانون در برداشت موانع خلاقیت از پیش پای کودکان پیشتاز باشدمدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل باید در مسیر برداشت موانع خلاقیت از پیش پای کودکان مصمم و با اراده عمل کند به گزارش خبرگزاری فارس ازسرطان هر سال جان ۳۵ هزار ایرانی را میگیرد
سرطان هر سال جان ۳۵ هزار ایرانی را میگیرد وی تصریح کرد متأسفانه مدیریت کامل و جامعی در مورد فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه سرطان وجود ندارد و در عین حال منابع مالی تجهیزات و مراکز ارائه دهنده خدمات به بیماران سرطانی نیز کافی نیست آفتاب رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی گفتفردوسی پور بدترین اتفاق ممکن برای قلعهنویی را رقم زد
فردوسی پور بدترین اتفاق ممکن برای قلعهنویی را رقم زد آمار و ارقام آخرین برنامه نود نشان داد قلعهنویی متهم ردیف اول بی کیفیت بودن شهرآورد سرخابیهاست به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز شاید بدترین اتفاق دنیا برای امیر قلعهنویی این باشد که یک نفر دیگر را از صنف خودش توی سر اوبدترین پسورد های سال 2013
بدترین پسورد های سال 2013 محققان در یک بررسی بدترین رمز عبورهای اینترنتی در سال 2013 را معرفی کردند که نشان می دهد دیگر کلمه Password بدترین رمز عبور نیست خبرگزاری مهر یک گروه از محققان در موسسه تحقیقاتی SplashData میلیون ها رمز عبور دزدیده شده آنلاین در سال 2013 را موبرای نخستین بار در شمال استان اصفهان صورت گرفت احداث پلیکلینیک فوق تخصصی سرطان سینه در کاشان
برای نخستین بار در شمال استان اصفهان صورت گرفتاحداث پلیکلینیک فوق تخصصی سرطان سینه در کاشانمدیرعامل مجمع خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از احداث نخستین پلیکلینیک تخصصی و فوقتخصصی درمان سرطان سینه منطقه شمال استان اصفهان در این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کباقری: یکی از بدترین بازیهای پرسپولیس بود/ بازیکنان خواستههای کادر فنی را انجام ندادند
سهشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷ ۰۵ مربی پرسپولیس میگوید تیمش امروز یکی از بدترین بازیهایش را انجام داده است باقری شایعه پیشنهاد سرمربیگری تراکتورسازی را رد میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کریم باقری در نشست خبری پس از بازی با تیم گسترش فولاد تبریز اظهار کرد به تیرئیس بیمارستان فوق تخصصی محک در گفتوگو با فارس هشدار داد سرطان خون، شایعترینسرطان کودکان/آلودگی هوا جان کود
رئیس بیمارستان فوق تخصصی محک در گفتوگو با فارس هشدار دادسرطان خون شایعترینسرطان کودکان آلودگی هوا جان کودکان را تهدید میکندرئیس بیمارستان فوق تخصصی محک با اشاره به شایعترین سرطانها در کودکان گفت شرایط محیطی مانند آلودگی هوا تغذیه نامناسب مصرف فست فودها استفاده از اسانس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها