تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819799238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکلات مالی، نمایش آرش ساد را به چالش کشاند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشکلات مالی، نمایش آرش ساد را به چالش کشاند تهران - ایرنا - کارگردان نمایش آرش ساد گفت: در صورت حل نشدن مسایل مالی، این نمایش تنها اثر من است که به دلیل مساله ای غیر از ممیزی به صحنه نمی رود.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد رحمانیان در نشست خبری نمایش آرش ساد که ظهر امروز در تالار رودکی برگزار شد با اشاره به اجرای این اثر برای نخستین بار در ونکوور کانادا گفت: آرش ساد بعد از اجرای دو نمایش شاپرک خانوم و شب سال نو در کانادا طی مدتی که به دلیل ممنوع الکار شدن از ایران مهاجرت کردم سومین نمایشی است که با هنرجویان آموزشگاه مهتاب نصیرپور (همسر محمد رحمانیان) تولید و اجرا کردم.
وی ادامه داد: بعد از تغییرات به وجود آمده در فضای سیاسی و فرهنگی کشور بعد از خرداد 92 که بار دیگر اجازه کار در ایران برایم صادر شد از من برای اجرای این نمایش دعوت شد که چهار اجرا طی دو شب در جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردم و قرار است که طی سه شب و شش اجرا (21، 22 و 23 بهمن ماه) این نمایش را در تالار وحدت به صحنه ببرم.
رحمانیان با اشاره به دریافت قسط اول کمک هزینه جشنواره به مبلغ 10 میلیون تومان به عنوان تنها حمایت مالی از این گروه گفت: فقط هزینه بلیت بازیگران این اثر که از کانادا به ایران آمدند 100 میلیون تومان شد که هزینه آن با حمایت یکی از دوستان مهیا شد و ما بعد از بلیت فروشی برای شش اجرای این اثر 111 میلیون تومان پول دریافت کردیم که با احتساب پرداخت بدهی حاصل از پول بلیت ها چیزی حدود هشت میلیون تومان بای ما باقی مانده است.
وی افزود: اما به دلیل عدم مطالعه صحیح قرار داد حالا برای سه شب اجرا در تالار وحدت باید مبلغ 25 میلیون تومان به تالار وحدت و پنج و نیم میلیون تومان به عنوان عوارض فروش بلیت به شهرداری بپردازیم و به ما اعلام کرده اند که تا این 30 میلیون تومان پرداخت نشود اجازه اجرا به ما نخواهند داد.
کارگردان نمایش آرش ساد گفت: از زمان وقوع این اتفاق نامه نگاری های با علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد و حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی این وزارتخانه انجام شد، سرانجام روز 12 بهمن به من اطلاع دادند که مساله حل شده است .
وی با بیان آنکه دعوت از این گروه توسط مسوولان صورت گرفته است و بازیگران این نمایش به دلیل آنکه دانشجو و شاغل هستند و نمی توانم آنها را بیش از زمان معین شده در ایران نگه دارم احساس می کنم که در گام نخست نباید این مساله به وجود می آمد اما اگر اجازه اجرا به من داده نشود مجبور هستم مثل گذشته اجرای این نمایش را به جای صحنه تالاروحدت در مقابل در این تالار برگزار کنم.
رحمانیان بیان آنکه پیش از ممنوع الکار شدنم در ایران در گذشته اغلب آثارم تنها به سبب ممیزی از اجرا منع می شدند گفت: برای اولین بار خواهد بود که به خاطر مشکلات مالی اجازه اجرا به من داده نخواهد شد و به همین سبب از دوستان اپوزیسیون به خاطر آنکه بهانه ای برای انتقاد از ممیزی ندارند عذر خواهی می کنم.
رحمانیان در ادامه درباره داستان نمایش آرش ساد گفت: در نمایشنامه های بهرام بیضایی چند کار را واقعا از ته دل خیلی دوست دارم. که یکی از آنها برخوانی آرش است اجراهای متعددی از آن را دیده ام، دیدن اجراهای متعدد باعث شد متوجه شوم که چقدر ظرفیت های متفاوتی در این نمایشنامه وجود دارد و می توان چند گونه به آن نگاه کرد. همانطور که کارگردانان حرفه ای و جوان توانستند دیدگاه های متفاوت خود را در آن پیاده کنند. چند بار در ایران و کانادا تصمیم داشتم این نمایش را کار کنم اما متاسفانه نشد.
وی ادامه داد: اما زمانی که عزم خود را برای اجرای این نمایش جزم کردم در 26 دی ماه 1391 خبری در رسانه ها منتشر شد که یک بیمارستان روانی در دو نوبت تخریب شد و در هر دو نوبت هم بیماران غافلگیر شدند و در نوبت دوم زمانی که بولدوزرها برای تخریب ساختمان هجوم آورده بودند، بیماران مجبور شدند به خیابان ها بریزند. بعد اجتماعی این اتفاق حتما قوی است و رسانه ها به آن پرداختند اما وجه نمایشی آن نیز جالب بود.
رحمانیان گفت: پیش از این نمایش ماراساد را به شکل های دیگری اجرا کرده بود. یک مرتبه در سال های اولیه دهه 1360 (سال 1362 یا 1363) در تلفیق با نمایشنامه ای چخوف اجرا کرده بودم که به مدت 10 شب در تئاتر شهر به روی صحنه رفت. در سال های بعد زمانی که در یک پایان نامه با نام «گزارش خواب شارلوت کورزه» همکاری داشتم متن آن را بر اساس نمایشنامه ماراساد پیتر وایس نوشتم که پس از آن در جایی چاپ و اجرا نشد.
وی افزود: در نمایش آرش ساد مرتبه سومی است که به سراغ ماراساد می روم و فکر می کنم تاثیرات عمیقی دارد. یکی از آثار آن به این موضوع باز می گردد بهرام بیضایی معرف این متن در ایران بود و زمانی که انتشارات نیلا به تازگی آغاز به کار کرده بود و مشغول انتخاب آثاری برای انتشار بود، نمایشنامه ماراساد توسط آقای بیضایی پیشنهاد شد و محمد نجفی آن را ترجمه کرد و با توجه به این پیشنهاد و صحبت هایی که با آقای بیضایی داشتم احساس می کنم وی هم به این نمایشنامه علاقه مند است.
رحمانیان در پایان گفت: تمام این مسائل دست به دست هم داد و مهمتر آنکه پیشنهاد اجرای نمایش آرش ساد از سوی خود بیضایی صورت گرفت. اتفاقی که در روز 26 دی رخ داد باعث شد که کار کارگاهی خود را با افرادی که در کانادا زیر نظر نصیرپور آموزش دیده بودند آغاز شود و سرانجام کار بعد از چهار ماه تمرین و آماده سازی سخت و فشرده برای اجرا آماده شد.
فراهنگ(3)**9266**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن