تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826617919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمزمه محبت(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
زمزمه محبت(2)
زمزمه محبت(2) قسمت اول مقاله، بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان بود و قسمت دوم در بردارنده گزیده ای از پرسش های دانشجویان از محضر مقام معظم رهبری و پاسخ ها ی حکیمانه معظم له می باشد.پرسش و پاسخ‏ها س: با توجه به نیاز مبرم صنایع به تکنولوژی روز و رفع نیازهای کشور در زمینه‏های مختلف، متاسفانه هنوز شاهدیم ارتباط سازمان یافته‏یی بین صنعت و دانشگاه برقرار نشده است . برقراری نظام صحیح بین صنعت و دانشگاه، علاوه بر حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال، باعث صرفه‏جویی ارزی و استقلال صنعتی خواهد شد . امیدواریم با پیگیری دلسوزانه‏ی شما این بخش از مشکلات کشور حل شود . ج: بله، جواب بنده این است که این موضوع درست است . س: چندی است‏حرکت‏بسیار جالب و پسندیده‏یی در بعضی از دانشگاهها به نام جهاد علمی و کمک به مناطق محروم ایجاد شده است . این مساله بدون شک علاوه بر کمک به مناطق محروم باعث‏بوجود آمدن روحیه‏ی جهادی در بین جوانان می‏شود . امیدواریم با رهنمودهای شما این حرکت در دانشگاهها گسترش بیشتری پیدا کند . ج: این هم درست است . س: خواهشمندم توضیح دهید که چرا چین کمونیست، اینترنت را بشدت سانسور می‏کند، ولی در ایران اسلامی این کار انجام نمی‏شود . ج: در همه جای دنیا - مخصوص چین نیست - وقتی این جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد می‏شود، معمولا فیلترهایی هم هست که هر کشوری به فراخور تمایلات و تفکرات و مصالحی که دارد، آنها را کار می‏گذارد; این یک چیز طبیعی است . در این‏جا هم در آغاز کار مقداری بی‏توجهی شد، لکن بعد اقداماتی کردند; و باید بکنند; این درست است; البته که باید فیلترهای مناسب و لازم را بگذارند . س: سه سؤال از محضر مبارکتان داشتم: 1 - بنده احساس می‏کنم رکود عجیبی فضای دانشگاه را فرا گرفته است . به نظر حضرت‏عالی راهبرد مناسب برای برون‏رفت از این فضا چیست؟ ج: البته تا آن‏جایی که بنده از دانشگاهها اطلاع دارم، احساس رکود نکرده‏ام، بلکه به‏عکس نشاط هست; هم نشاط سیاسی و هم نشاط علمی و درسی . اگر واقعا در جایی احساس شود که رکودی وجود دارد، باید مجموعه‏های جوان نگذارند; مانع بشوند . واقعا رکود در محیط جوان دانشجویی به هیچ‏وجه مصلحت نیست . 2 - حدود و خطوط قرمز ما در جنبش عدالتخواهی چیست؟ چون بعضا در سخنرانیها و مواضعی که برخی مسؤولان رده‏پایین اعلام می‏کنند، رفتار ما را تخریبی و مغایر با منافع نظام تفسیر می‏کنند . نظر حضرت‏عالی چیست؟ ج: ای کاش می‏گفتند این رفتاری که به عنوان تخریبی تعریف می‏شود، چیست، تا بنده بگویم تخریبی است‏یا نه . بنده که نمی‏دانم چه‏طور رفتاری بوده که آنها آن را تخریبی دانسته‏اند . به هرحال، جنبش عدالتخواهی هنگامی‏که در جمع دانشجویان و خطاب به آنها گفته می‏شود، مقصود این است که این طلب و خواسته و خواهش به عنوان یک خواسته‏ی عمده مطرح شود . نباید بگذارید که این مطالبه‏ی مهم از ذهنها دور شود; یعنی بایستی عدالت آن‏چنان از طرف مردم، قشرها و بخصوص جوانها مطالبه شود که هر مسؤولی - چه بنده و چه هر کس دیگری که در هرجا مسؤول است - ناچار باشد به مقوله‏ی عدالت، ولو برخلاف میلش هم که هست، بپردازد . یک وقت هست که ما مثلا به وزارت اقتصاد و دارایی می‏گوییم عدالت را رعایت کن; یا به قوه‏ی قضائیه می‏گوییم عدالت را رعایت کن، آن معنای دیگری دارد; هر کدام یک معنای خاصی دارد; اما یک وقت‏به جوانها می‏گوییم که شما عدالت را مطالبه کنید . مطالبه‏ی عدالت‏به معنای این است که عدالت، گفتمان غالب در محیطهای جوان و دانشجویی بشود; عدالت را مطالبه کنند و آن را از هر مسؤولی بخواهند; آن چیزی که توقع هست، این است . اگر غیر از این کاری صورت بگیرد، ممکن است کار درستی باشد; ممکن است کار غلطی باشد، که بنده چون نمی‏دانم، نظری نمی‏دهم . 3 - خواهشا نظر صریح خود را راجع به لوایح دوگانه‏ی دولت که این روزها در سطح رسانه‏ها جنجال زیادی برایش ایجاد کرده‏اند، بیان فرموده و راهنماییهای لازم را برای روشن شدن افکار مبذول بفرمایید . ج: درباره‏ی محتوای این لوایح، بنده قطعا اظهارنظر نمی‏کنم . این‏که ایشان فرمودند نظر صریحتان را بگویید، بنده نظر غیر صریحم را هم نمی‏گویم! این کاری است که یک روند قانونی دارد . مجلس در این‏جا شانی دارد، دولت و شورای نگهبان هم شانی دارند، راه قانونی هم وجود دارد که باید طی شود . هر لایحه‏یی که دولت‏به مجلس بدهد و مجلس و شورای نگهبان آن را بگذرانند، طبعا معتبر است; هم برای بنده و هم برای شما . هر کدام هم این روند را طی نکند، طبعا معتبر نیست . بنابراین درباره‏ی محتوایش بنده نظر نمی‏دهم . س: این‏جانب بدون یک ذره عقب‏نشینی از اصول و ارزشهای انقلاب و ولایت، به عرض می‏رساند که موارد زیر در کشور دارای مشکل است: 1 - نهاد قوه‏ی قضائیه با همه‏ی زحماتی که می‏کشد، دچار مشکلات فراوانی است . قاضی بشدت در حال خراب شدن است و نظارت کافی و لازم بر اجزای قوه‏ی قضائیه نمی‏شود . ج: البته قوه‏ی قضائیه محسناتی هم دارد; کارهای خوبی هم در آن شده; ممکن است عیوبی هم داشته باشد . بله، آنچه که بنده می‏توانم عرض بکنم، این است که قوه‏ی قضائیه رو به پیشرفت است; این چیزی است که بنده می‏فهمم و واقع قضیه هم همین است; معیار و ملاک باید این باشد . خیلی از کارها تدریجی انجام می‏گیرد، اما آنچه مهم است این است که انسان باید احساس کند که این جریان به سمت جلو حرکت می‏کند . البته گاهی کم شتاب است، باید پر شتاب‏ترش کرد; اما آنچه که باید مورد اعتراض قرار بگیرد - اگر هست - آن، سکوت، رکون، نرفتن به سمت جلو، یا - خدای نکرده - رفتن به سمت عقب است . بنده این‏را در قوه‏ی قضائیه احساس نمی‏کنم . بنده حرکت‏به سمت جلو را به‏طور روشن حس می‏کنم، البته عیوبی هم بلاشک وجود دارد، همان‏طور که در خیلی جاهای دیگر هم هست; در خود ما هم وجود دارد . 2 - بودجه‏هایی که برای نهادهای فرهنگی کشور هزینه می‏شود، نتیجه‏ی درست در پی ندارد . اگر این بودجه فرهنگی صرف زیر ساختها شود، نتیجه‏ی بهتری می‏دهد . ج: نهادهای فرهنگی یکسان نیستند . حقیقتا بعضی از نهادهای فرهنگی کارشان مؤثر و بسیار مفید است; نباید این‏را منکر شد . بنده نمی‏دانم منظور از زیر ساختها چیست، چون طبعا کار فرهنگی هم می‏تواند ناظر به زیر ساختها باشد; زیر ساختهای فکری و اعتقادی و . . . . البته بنده این‏را قبول دارم که خیلی از کارهای فرهنگی کم عمق، رقیق و فاقد ارزش لازم است که این از عیوب کارهای ماست; اما بسیاری از نهادهای فرهنگی هم هستند که حقا خوب کار می‏کنند . س: با توجه به رویکرد جامعه به فساد و فحشا، آیا باز هم می‏توان گفت که در این جامعه دغدغه‏ی دین و اسلام وجود دارد؟ پیشنهاد می‏کنم جناب‏عالی طی فرمایشی، اساتید محترم را از گروه و باندبازی در گروههای آموزشی باز دارید . ج: این، دو تا مطلب شد . درباره‏ی این‏که چون جامعه به فساد و فحشاء رویکرد دارد، نمی‏شود گفت که در آن دغدغه‏ی دین و اسلام هست، این به نظر بنده، به هیچ‏وجه ارزیابی درستی نیست . گرایش به فحشاء و فساد، البته یک چیز بسیار بد و منفی است; اما چون در بخشی از جامعه، یا در گوشه‏یی از آن وجود دارد، نمی‏شود کل جامعه را متهم کرد که دغدغه‏ی دین ندارند . شما جوانهای عزیز قبل از انقلاب را ندیده‏اید . وضع فعلی را می‏بینید، انتظاراتتان هم بالا است; حق هم دارید . می‏دانید قبل از انقلاب این مملکت چگونه بود؟ در طول پنجاه سال چگونه پایه‏های اخلاقی در این مملکت عمدا و با حساب، با پیگیری، متزلزل شد; زنها و دخترها و جوانها را به چه وضعی کشاندند؟ ! اگر می‏دانستید، آن وقت می‏فهمیدید اینی‏که امروز دارید می‏بینید; این طبقه‏ی جوان صالح و نورانی - چه دخترها و چه پسرها که در بخشهای مختلف جامعه هستند - چقدر ارزش دارند . در دانشگاهها و در همین دانشگاه شهید بهشتی، قبل از انقلاب چند جوان متدین بودند که اگر اسم بیاورم، بعضی از آنها را می‏شناسید . بعضی از آنها با بنده دوست و خویشاوند بودند، می‏آمدند از این جا - که آن زمان اسمش دانشگاه ملی بود - مطالبی برای بنده نقل می‏کردند . اولا مراسم مذهبی که هیچ، حتی یک محیط کوچک هم برای نماز نداشتند . خودشان دور هم جمع شدند و با پول شخصی یک جای کوچکی را درست کردند به عنوان نمازخانه . مگر دستگاه اجازه می‏داد؟ آن روز همین دانشگاه - که عمدتا محل اعیان و اشراف و بچه پولدارها بود - این‏گونه بود; مرکز چه فجایع و چه فسادهایی! دانشگاههای دیگر هم همین‏گونه بود . واقعا افراد، استاد و دانشجوی متدین در دانشگاه زیر فشار بود; در سطح جامعه هم همین مسائل بود; زنی که مایل بود حجابش را حفظ کند، نه این‏که با چادر و روگیری، بلکه با یک حجاب معقول، مگر می‏توانست در جامعه راه برود؟ ! ما ماجراها دیدیم و شنیدیم و اطلاع داریم که حالا نه وقتش هست، نه مناسب است که بگویم . آنها را شما ندیدید . امروز جامعه‏ی ما، جامعه‏ی دینی است; جامعه‏ی اخلاقی است، البته در آن فساد هم هست; زمان امیرالمؤمنین هم فساد بود . شما خیال می‏کنید آن زمان فساد نبود؟ آن زمان بدی نبود؟ آن زمان آدمهایی که احیانا دچار فساد و فحشا بشوند، نبودند؟ چرا . آن زمان هم بودند . عمده این است که در هر نظامی اگر به فکر اصلاح هستند، همت‏بگمارند برای مقابله‏ی با عوامل فساد . باید همت گماشت; چه با پدیده‏ها، چه با زیربناها و ریشه‏ها; این‏که باشد، جامعه رشد خواهد کرد; پیش خواهد رفت . همین مقدار فسادی هم که می‏بینید، این هم به مرور از بین خواهد رفت . س: راه حل عملی و کارگشا در مورد مقوله‏ی تهاجم فرهنگی را بیان بفرمایید . ج: تهاجم فرهنگی یک مساله بسیط نیست، بلکه طراحیها و برنامه‏ریزیهایی که دشمن برای هدف قرار دادن اعتقاد، اخلاق و فضیلت در قشرهای مختلف می‏کند، هرکدام به نحوی و با وسایل و ابزارهای فرهنگی است و طبعا مقابله با آنها نیز متنوع است . نمی‏شود یک نسخه‏ی واحد برای همه جا نوشت . به نظر من در محیط دانشگاه، همین مجموعه‏ها; تشکلهایی که نامه‏یی هم به نام آنها خطاب به بنده خوانده شد، خوب است . این کارها، کارهای خوبی است که در دانشگاهها انجام می‏گیرد . آن‏طور که من در ذهنم است، در بعضی از دانشگاهها کارهای بسیار خوب فرهنگی از طرف خود جوانها انجام می‏گیرد . این را هم عرض بکنم که در خیلی از این زمینه‏ها اصلا شما نباید از بنده بپرسید که چه‏کار کنیم . شما خودتان جوانید، با فکر و دانشجو هستید، بگردید ببینید چه‏کار باید بکنید . خیلی تلاش و مجاهدت در زمینه‏های فرهنگی خوب می‏شود کرد; البته مواظب باشید عمیق و پر عمق باشد; کار سطحی فرهنگی مفید نیست، گاهی هم مضر است . س: تبلیغات منفی در مورد نظام - چه در داخل و چه در خارج از کشور - بسیار زیاد شده است و تاثیرات منفی این تبلیغات را بشدت در جامعه مشاهده می‏کنیم . آیا فکر نمی‏کنید چهره اسلام و مسلمانان در نزد جوانان و نوجوانان کشور بشدت تضعیف شده است؟ برای مبارزه با این تبلیغات چه راهنماییهایی برای دانشجویان دارید؟ ج: بنده فکر می‏کنم که چهره اسلام و مسلمانان را می‏خواهند در نزد جوانها تضعیف کنند; این همان بحثی است که کردم . بله، واقعا می‏خواهند تضعیف کنند و باید هم با آن مقابله کرد . در خلال صحبت راههای این مبارزه تا حدودی مطرح شد . س: چرا پس از گذشت‏بیش از دو دهه از انقلاب فرهنگی، هنوز دانشگاهها اسلامی نشده است؟ مسؤولیت آن به عهده چه کسی است؟ ج: البته خیلی کارهای خوبی شده، اما بله، شما راست می‏گویید، دانشگاهها صددرصد اسلامی نیست . اسلامی هم فقط به معنای رعایت کردن حجاب و این حرفها نیست، همین تحقق علم و تحقیق، اسلامی است . اگر بخواهیم دانشگاه به‏طور کامل اسلامی باشد، باید همه‏ی جنبه‏ها در آن رعایت‏بشود، که نشده است . البته باید تلاش کنید، کار دست‏شما دانشجوهاست . س: به نظر شما نقش مدیریت اسلامی در دانشگاه و تاثیر آن بر حرکتهای اسلامی دانشجویان چیست؟ ج: اگر به معنای حقیقی کلمه، موازین اسلامی مدیریت مورد توجه قرار بگیرد، بدون تردید در همه‏ی حرکتهای علمی و فرهنگی دانشگاه تاثیر می‏گذارد و در همه‏ی بخشها خیلی ساماندهی می‏کند; به اعتقاد ما این‏طور است . بنده الآن هرچه نگاه می‏کنم، در همه‏ی بخشهایی که موفقیتهای چشمگیر داریم - چه در دانشگاه، چه در خارج دانشگاه - جای پای عناصر مؤمن و مسلمان و معتقد را در آن‏جا می‏بینیم . در همین دانشگاه شما هم بنده کارهای برجسته‏یی را مشاهده کردم که کار همین بچه‏های مؤمن و متدین و معتقد است; کارهای خوب، از انسانهای مؤمن صادر می‏شود . علی‏القاعده مدیریت اسلامی بر حرکت اسلامی دانشجویان، تاثیر مثبتی خواهد داشت; هم کمک می‏کند به این حرکتها و هم این‏که کمک می‏کند تا این حرکتها راه درستشان را ادامه دهند و دچار اشتباه و خطا نشوند . س: آیا تولید کردن علم را که مساله‏ی بسیار گسترده و نیازمند توانهای ذهنی و فردی و نیز اکتسابی بسیار گسترده است، می‏توان از تک‏تک دانشجویان انتظار داشت، یا منحصر به افرادی است که چنین تواناییهایی را دارند و بنابراین وظیفه آماده کردن محیط را به عهده دارند؟ ج: وظیفه‏ی همه است . این که ما مساله تولید علم را مکرر در دانشگاه مطرح کردیم و باز هم مطرح می‏کنیم و در آینده هم ان‏شاءالله مطرح خواهیم کرد، معنایش این نیست که از یک‏یک مخاطبان می‏خواهیم که تولید علم کنند، بلکه معنایش این است که این یک ارزش، هدف و حرکت جمعی - که انگیزه‏های فردی در پی اوست - بشود; ما می‏خواهیم این را مطرح کنیم . بنده می‏گویم - البته علم ترجمه‏یی محض خوب نیست; مگر به عنوان یک وسیله . ما نباید دچار ترجمه شویم . علم و فرهنگ ترجمه و سیستمها و روشهای ترجمه‏یی، درست نیست . این بحثها در جلسه اساتید هم مطرح بود - ما به عنوان یک ملت‏با استعداد باید علم‏آفرینی کنیم; و می‏توانیم . آن کسانی‏که علم‏آفرینی کرده‏اند، هم از لحاظ استعداد و هم از لحاظ سوابق علمی درخشان تاریخی که ما داریم، از ما جلوتر نبودند، بنابراین ملت ما می‏تواند . این، به عنوان طرح یک خواسته عمومی در دانشگاههاست، تا ان‏شاءالله همه آن را دنبال کنند . س: در این زمانه‏ی وانفسا، برای حفظ دین خود چه کنیم که مورد تایید امام زمان باشیم؟ ج: همین کارهایی که الآن می‏کنید، خوب است: توجه به دین، به نماز، به سیاست، پایبندی به نظام، حضور در اجتماعات بزرگ، حضور در صحنه‏های نظام; همه‏ی اینها خوب است . س: امام (رحمت الله علیه) فرمودند که دانشجویان باید مقابل انحرافات شجاعانه بایستند . اگر ایستادگی دانشجو باعث اصلاح مسؤولان نشد، تکلیف چیست؟ ج: چرا، عامل اصلاح خواهد شد . ایستادگی دانشجو معنایش این نیست که مبارزه‏ی مسلحانه کند . انسان به مسؤول، باید بگوید، تذکر بدهد، بخواهد; این خواستن باید در روش، برخورد و انتخاب او اثر بگذارد . بلاشک اثر می‏کند; ممکن نیست اثر نکند; بنده این را به‏صورت یک امر قطعی عرض می‏کنم . رویش دقت کنید، خواهید دید که امکان ندارد که یک مجموعه چیزی را بخواهند و در نظامی مثل نظام ما - که نظام مردم‏سالاری و انتخاب است - تحقق پیدا نکند; بالاخره تحقق پیدا خواهد کرد . س: ملاک شما برای انتخاب دانشگاه و گفتگوی دانشجویی چیست؟ مبنای انتخاب دانشگاه را لطفا بیان بفرمایید . ج: بنده سالهاست که با دانشگاهها ارتباط دارم و به همه‏ی دانشگاهها هم رفته‏ام . همین دانشگاه شما هم چند بار آمده‏ام، که آن زمان شما دانشجو نبودید . با دوستانی که با دانشگاهها ارتباط دارند، مشورت می‏کنیم و هر دانشگاهی که نرفته باشیم، می‏رویم . من به دانشگاه تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، امیر کبیر و دانشگاه امام حسین رفته‏ام و بالاخره حالا نوبت دانشگاه شهید بهشتی شد; ان‏شاءالله خداوند قبول کند . بنده دوست دارم که همچنان‏که از دوره جوانی با قشر دانشجو ارتباط داشته‏ام - نه ارتباط فقط صوری، بلکه واقعا ارتباطگیری داشته‏ام; حرف می‏زدم، حرف می‏شنیدم، مباحثه می‏کردم، تعلیم می‏دادم، یاد می‏گرفتم - و تا الآن هم ادامه دارد، این ارتباط تا هر وقت که زنده هستم، با جماعت جوان و دانشجو قطع نشود . س: به ما بگویید در این اوضاع آشفته، وظیفه یک دانشجوی آگاه و آماده در مقابل جریانهای سیاسی مختلف چیست؟ ج: به نظرم، درست فکر کردن، درست تحلیل کردن، تحلیل درست را به دیگران منتقل کردن، سعی در روشن و آگاه کردن کسی که فکر می‏کنید ناآگاه است; فکر می‏کنم اینها باشد . س: سؤال بنده پیرامون پیام جناب‏عالی به جنبش دانشجویی آبان هشتادویک می‏باشد . برخی از مسؤولان فرهنگی و حتی روحانیون و افراد موجه و دلسوز، ما را نصیحت می‏کنند که مطالبه کردن از مسائل ضدعدالت و اعتراض به آنها، به نظام و انقلاب ضربه می‏زند یا این‏که این کارها تندروی است . در پاسخ به این افراد چه باید گفت؟ ج: باید گفت که مطالبه‏ی عدالت نه فقط به نظام ضربه نمی‏زند، بلکه نظام را تقویت می‏کند . البته من نمی‏دانم شما آن را چگونه مطالبه کرده‏اید که آنها گفته‏اند ضربه می‏زند . ممکن است روش مطالبه، تند یا خشن یا نامناسب بوده، که من در این باره قضاوتی ندارم، اما اصل مطالبه‏ی عدالت، هیچ ضربه‏یی به انقلاب نیست، کاملا هم در جهت تقویت انقلاب است . س: در حرکت‏به سمت پیام جناب‏عالی، با برخی از مسؤولان متخلف مواجه می‏شویم که جناب‏عالی آنها را منصوب فرموده‏اید . عده‏یی از دوستان می‏گویند اگر رهبری لازم می‏دانست، به آنها تذکر می‏داد یا این‏که آنها را برکنار می‏کرد . نظر جناب‏عالی چیست؟ ج: اگر من کسی را منصوب کرده باشم و بعد در او عیبی از قبیل همین مفاسد اقتصادی ببینم، بدون تردید با او مماشات نمی‏کنم و او را کنار می‏گذارم; مثل نمایندگیهایی که هستند و بعضی از این به‏اصطلاح سمتهای معروف . منتها معلوم نیست آنچه در خصوص آن شخص گفته شده، حقیقت داشته باشد، چون نسبت‏به افرادی حرفهایی می‏زنند که من هم آن حرفها را شنیده‏ام و از نزدیک می‏دانم که خلاف است و درست نیست; ممکن است این هم از آن قبیل باشد . به هرحال بنده فساد را در کسی که با حکم من منصوب شده و می‏توانم او را از آن کار برکنار کنم، تحمل نمی‏کنم . اما این‏که «اگر لازم می‏دانست، به آنها تذکر می‏داد» ، بله، آن‏جایی که جای تذکر است، تذکر می‏دهم; اما تذکر به شخص چیزی نیست که از تلویزیون پخش شود . آن مقدار که شما می‏بینید بنده در سخنرانیها، نماز جمعه و در دیدار با هیات دولت تذکر می‏دهم و نصیحت می‏کنم که در خبرها پخش می‏شود، چند برابرش و گاهی با زبانهای بسیار تلخ در جلسات خصوصی به مسؤولان می‏گویم، لکن بنا نیست که هرچه به مسؤولان تذکر می‏دهیم و می‏گوییم یا تلخی نشان می‏دهیم، حتما پخش بشود، تا مردم مطلع شوند; هدف این نیست; هدف این است که آن شخص راهنمایی شود، که خیلی از اوقات هم اثر می‏کند و گاهی هم اثر نمی‏کند و بعد می‏بینید آن شخص می‏رود . س: چرا بودجه‏هایی که به وزارت علوم اختصاص می‏یابد، درست مصرف نمی‏شود؟ و رابطه‏ی اساتید با دانشجویان این‏قدر کم است; همچنین توان علمی و وقت علمی دانشجویان صرف مسائل سیاسی می‏شود و شصت درصد توانایی علمی آنها به‏کار گرفته می‏شود . ج: این شد خیلی حرف، و باید ادعاها را ثابت کرد . اولا رابطه‏ی اساتید و دانشجویان اگر کم باشد، این یک عیب است، بنده هم در دیدار با اساتید - نه امروز در این‏جا، بلکه در دیدارهای دیگری که داشته‏ام - همیشه توصیه و تاکیدم این است که استاد با دانشجو وقت‏بگذارد . این‏که در دانشگاهها معمول بود - که لابد الان هم هست - که اتاقهایی به اساتید اختصاص می‏دادند که در آن‏جا صرف وقت می‏کردند; مطالعه می‏کردند; دانشجوها هم هر وقت می‏خواستند، به آنها مراجعه می‏کردند، این سنت‏خیلی خوبی است و این ارتباط باید باشد . اما این‏که شصت درصد توانایی علمی‏شان به کار گرفته می‏شود، این را بنده نمی‏دانم . البته توقع ما این است که بیشتر از اینها از توان علمی دانشجو و استاد استفاده شود . س: بعد از گذشت دو سال که در دانشگاه امیرکبیر مساله‏ی تولید علم را مطرح کردید، هنوز این بحث‏برای ما شفاف نیست . تصورم این است که جنبش نرم‏افزاری، یک تکان و حرکت است; عده‏یی باید امکانات و ارتباطات و فضا و شور را برای این جنبش فراهم کنند و عده‏یی نیز به خود مساله‏ی تولید علم بپردازند . آیا این مساله درست است؟ ج: بله، قبول است; همین درست است . عده‏یی باید فضا سازی کنند و به عنوان یک مطالبه‏ی عمومی این را دربیاورند، دستگاههای تولید علم هم مانند محیطهای پژوهشگاهی، تحقیقات، کلاسهای دانشگاهی، دانشجوها و اساتید باید آن را دنبال کنند . س: آیا تولید کردن علم را که مساله‏یی بسیار گسترده و نیازمند تواناییهای ذهنی و فردی و نیز اکتسابی بسیار گسترده است، می‏توان از تک‏تک دانشجویان انتظار داشت، یا منحصر به افرادی است که چنین تواناییهایی را دارند؟ ج: جواب این را عرض کردیم . نه، ما از تک تک دانشجویان توقع نداریم تولید علم کنند . اصلا این مساله به این صورت، مساله‏ی فردی نیست، شاید هم همه توانایی تولید علم را ندارند; باید این به عنوان یک مطالبه‏ی عمومی دربیاید و سنت کار در دانشگاه بشود، که همه‏اش فقط به فکر یادگرفتن آنچه دیگران به دست آورده‏اند، نباشیم، بلکه افزودن بر ذخیره‏ی به دست آمده به وسیله‏ی دیگران را هم وجهه‏ی همت قرار دهیم . س: یک پیشنهاد: لطفا در جهت پاسخگویی به شبهات دانشجویان در دانشگاهها، مرکزی را ایجاد کنید تا عزیزان دانشجو به‏صورت مفیدتر و سریع با حضرت‏عالی ارتباط داشته باشند و مشکلات خود را حل نمایند . ج: چه مرکزی؟ الحمدلله این‏همه مرکز در دانشگاهها هست، حالا یک مرکز دیگر هم ما درست کنیم، فکر نمی‏کنم خیلی چیز بجایی باشد . ضمنا شما همه‏ی سؤالات را هم از بنده نکنید . حالا من آمده‏ام و هرچه سؤال کنید، تا آن‏جایی که وقت‏باشد جواب می‏دهم; اما این همه افراد هستند که می‏شود از آنها سؤال کرد . نقطه نظرات آنها را بخواهید; به شما جواب می‏دهند; شبهات ذهنی را برطرف می‏کنند . این‏طور نیست که فقط بنده باید بیایم و جواب بدهم; نه، بلکه افراد زیادی هستند که ان‏شاءالله می‏توانند مطلوب شما را برایتان برآورده کنند . س: مسؤولان دانشگاهی را اسم آورده‏اند که برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات خود، قوانین را از دید دانشجو مخفی می‏کنند، تا جایی که عده‏یی از دانشجویان برای احقاق حق خود ناچار به مراجعه به محاکم قضایی می‏شوند . ضمنا وضعیت ظاهر اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بسیار زشت و تاسف‏بار است، چرا کسی رسیدگی نمی‏کند؟ ج: مگر می‏شود قانون را مخفی کرد؟ ! خب قانون را انسان می‏خواند . قانون که دست کسی نیست ; قانون چاپ شده است، همه می‏دانند، می‏شود رفت پیدا کرد; این حرف درست نیست . اما درباره‏ی وضعیت اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی، حالا آقایان رؤسا این‏جا تشریف دارند . اگر همین‏طور باشد، باید دنبال کنند . بله، هم بواطن را باید رعایت کنند، هم ظواهر را . س: نظر شما در مورد ارتباط محدود علمی، اقتصادی، به غیر از تسلیم و زیر سلطه رفتن چیست؟ ج: به نظر ما ارتباط علمی با هر جامعه‏یی از جوامع علمی دنیا خوب است، البته در صورتی که مستلزم یک حاشیه‏های مضری نباشد . تماس علمی خودش فی نفسه بسیار خوب است و ارتباط اقتصادی هم همین‏طور می‏باشد . شرکتهای گوناگونی در مراکز نفتی ما و در جاهای گوناگون دیگر می‏آمدند و می‏رفتند، حتی شرکتهای اقتصادی امریکاییها هم تا چند سال قبل می‏آمدند; نفت می‏بردند; کار می‏کردند، تا این‏که خودشان این تحریمها را شش، هفت‏سال پیش گذاشتند . از نظر ما ارتباط با شرکتها و دستگاههای علمی ایرادی ندارد . آنچه روی آن حساسیت داریم، دولت امریکاست، که این هم کاملا یک منطق مستحکم و قوی دارد، که مایلم در زمان دیگری در جمعی مطرح شود; الان وقتش نیست . س: چند وقتی است که در دانشگاه ما مشکل بی‏حجابی و ارائه‏ی فرهنگهای غلط در دانشگاه، دغدغه‏ی بسیج این دانشگاه شده است . اگر قاطعیت را ملازمه‏ی کارمان کنیم، مطرود خواهیم شد . پیشنهاد حضرت‏عالی چه می‏باشد؟ ج: قاطعیت‏یعنی چه؟ یعنی برخورد فیزیکی و جسمانی، که مصلحت نیست; درست نیست; اصلا این را توصیه نمی‏کنیم که بگویید این قاطعیت است; اما گفتن، تذکر دادن; نه، خوب است، چه اشکال دارد تذکر بدهند; با اخلاق خوب . دیروز حدیثی را برای جمعی می‏خواندیم که آمر به معروف و ناهی از منکر باید خودش به آنچه که دارد امر و نهی می‏کند، هم عالم باشد و هم عامل . «رفیق لمن یامر و رفیق لمن ینهی‏» ; امر و نهی را با رفق و مدارا بکند . امر و نهی، یعنی دستور دادن; بکن، نکن; غیر از تمنا کردن است، اما همین را با رفق، با مدارا، با محبت; نه با خشونت، انجام دهد . به نظرم این‏طوری باید عمل شود . س: سؤالم که شاید سؤال همه‏ی عزیزانی باشد که در این جلسه حضور دارند، این است که وظیفه‏ی ما در حال حاضر در همه‏ی عرصه‏ها چیست؟ ج: این از آن سؤالهایی است که یک کلمه است; اما جوابش خیلی طولانی است، منتها حسنش این است که من در خلال صحبتهای امروز به بخشهای مهمی از آن اشاره کردم; فکر می‏کنم که دیگر نیاز به تکرار نباشد . س: با توجه به این‏که یکی از جنبه‏های تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگی و فاسد کردن جوانان و بخصوص زنان و توجه دادن مردم به شهوات و نفسانیات است و با توجه به این که در بسیاری از جوامع اسلامی، دشمنان ابتدا از این طریق، مردم را خلع سلاح کرده‏اند و نیز با توجه به بحران کنونی حجاب در جامعه و حتی در دانشگاهها، وظیفه‏ی مردم بخصوص دانشجویان و تشکلهای اسلامی در جامعه و در دانشگاهها چیست و راه حل، حکم و توصیه‏ی شما در این مورد به تشکلهای اسلامی چه می‏باشد؟ ج: توصیه‏ی بنده معلوم است: حجاب را رعایت کنید و این لازم و واجب است . به برادر یا خواهری که این نامه را نوشته‏اند، می‏خواهم بگویم این‏طور هم نیست که شما بگویید زنهای ما بی‏حجاب شده‏اند; نه، من گاهی به خیابانها هم می‏روم; ممکن ست‏بعضی بگویند شما چشمتان به این خواهرهایی افتاده که همه حجاب دارند; نه، من به خیابان می‏روم، تا مخصوصا وضع مردها و زنها را ببینم که چگونه است; البته با نگاه حلال و نه حرام . آن‏طور که بعضی تصویر می‏کنند، به نظر من نمی‏آید . البته چرا، اشکالاتی هست . من هم از همه‏ی گوشه و کنارها با خبر نیستم; هرجا هم هست، راهش نهی از منکر است . س: از آن‏جایی که بیکاری یکی از مشغله‏های فکری دانشجویان مقاطع مختلف است و همین امر خود باعث ناامیدی و یاس در جوانان می‏شود، آیا نظام فعلی در رفع این مشکل، دستوری در راس کار خود دارد و این وضع خاتمه پیدا می‏کند یا نه؟ ج: بله، مساله‏ی اشتغال یقینا در دستور کار است و جزو مسائل مهم مورد اهتمام دستگاهها هم هست و بنده با مسؤولان اجرایی این کار در دولت جلسات متعددی داشته‏ام و از آنها درخواست کرده‏ام، که آمدند و گزارش دادند; کارهایی را که کرده‏اند، کارهایی را که باید بکنند، نتایجی را که گرفته‏اند و اشکالاتی که بر کارشان وارد بوده، در جلسات بحث‏شد که مطمئنا یکی از مباحث مهم ما همین موضوع است . امیدواریم خداوند متعال شما را محفوظ بدارد، و ان‏شاءالله توفیق انجام دادن خدمت هم به شما و هم به ما عنایت کند . منبع: ماهنامه پرسمانتصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 534]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن