تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804547954
![نمایش مجدد: چرا باید ادبیات بخوانیم؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چرا باید ادبیات بخوانیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۶
![ماريو بارگاس يوسا images-198.jpg](http://media.isna.ir/content/images-198.jpg/2)
یوسا در مقالهای تلاش کرده است به اهمیت خواندن ادبیات بپردازد. او ادبیات را جزو ضروریترین فعالیتهای انسان میداند. به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوسا در مقالهای به نام «چرا ادبیات؟» تلاش کرده است تا به اهمیت مقولهای به نام ادبیات بپردازد. او در این مقاله ادبیات را نه از نظر تخیل و زبان که آن را عنصری حیاتی و جزو ضروریترین فعالیتها برای زندگی در جهان امروز میداند. این نویسنده مطرح در این مقاله نوشته است: در اینجا میخواهم با دلایلی چند این تصور را که ادبیات نوعی وقتگذرانی تجملی است رد کنم و ثابت کنم که ادبیات یکی از اساسیترین و ضروریترین فعالیتهای ذهن است، فعالیتی بیبدیل برای شکلگیری شهروندان در جامعه دموکراتیک مدرن، جامعهای مرکب از افراد آزاد. ادبیات فصل مشترک تجربیات آدمهاست در زمانه ما علم و تکنولوژی نمیتوانند نقشی وحدتبخش داشته باشند و این دقیقا به سبب گستردگی بینهایت دانش و سرعت تحول آن است، اما ادبیات فصل مشترک تجربیات آدمی بوده و خواهد بود و به واسطه آن انسانها میتوانند یکدیگر را بازشناسند و با یکدیگر گفتوگو کنند. ادبیات به تک تک افراد امکان داده از تاریخ فراتر بروند. برای ایمن داشتن انسان از حماقت، تعصب، نژادپرستی، تفرقه مذهبی و سیاسی و ناسیونالیسم انحصارطلبانه، هیچ چیز از این حقیقت که در آثار ادبی بزرگ آشکار میشود مؤثرتر نیست: مردان و زنان همه ملتها در هر کجا که هستند در اصل برابرند و تنها بیعدالتی است که در میان آنان بذر تبعیض و ترس و استثمار میپراکند. ادبیات میآموزد چیستیم و چگونهایم هیچ چیز بهتر از ادبیات به ما نمیآموزد که تفاوتهای قومی و فرهنگی را نشانه غنای میراث آدمی بشماریم. مطالعه ادبیات خوب بیگمان لذتبخش است، اما در عین حال به ما میآموزد که چیستیم و چگونهایم، با وحدت انسانیمان و با نقصهای انسانیمان، با اعمالمان، رؤیاهامان و اوهاممان، به تنهایی و با روابطی که ما را به هم میپیوندد، در تصویر اجتماعیمان و در خلوت وجدانمان. ادبیات و احساسِ اشتراک در تجربه جمعی انسانی در دنیای امروز یگانه چیزی که ما را به شناخت کلیت انسانیمان رهنمون میشود، در ادبیات نهفته است. این نگرش وحدتبخش، این کلام کلیتبخش نه در فلسفه یافت میشود و نه در تاریخ، نه در هنر و نه بیگمان در علوم اجتماعی. ادبیات از طریق متونی که به دست ما رسیده، ما را به گذشته میبرد و پیوند میدهد با کسانی که در روزگاران سپریشده سوداها به سر پختهاند، لذتها بردهاند و رؤیاها پروراندهاند، و همین متون امروز به ما امکان میدهند که لذت ببریم و رؤیاهای خودمان را بپرورانیم. این احساس اشتراک در تجربه جمعی انسانی در درازنای زمان و مکان والاترین دستاورد ادبیات است و هیچ چیز به اندازه ادبیات در نوشدن این احساس برای هر نسل مؤثر نیست. حرفهای جامعهای که ادبیات مکتوب ندارد واضح نیست یکی از اثرات سودمند ادبیات در سطح زبان تحقق مییابد. جامعهای که ادبیات مکتوب ندارد، در قیاس با جامعهای که مهمترین ابزار ارتباطی آن، یعنی کلمات، در متون ادبی پرورده شده و تکامل یافته، حرفهایش را با دقت کمتر، غنای کمتر و وضوح کمتر بیان میکند. جامعهای بیخبر از خواندن که از ادبیات بویی نبرده، همچون جامعهای از کرولالها دچار زبانپریشی است و به سبب زبان ناپخته و ابتداییاش مشکلات عظیم در برقراری ارتباط خواهد داشت. این در مورد افراد نیز صدق میکند. آدمی که نمیخواند، یا کم میخواند یا فقط پرت و پلا میخواند، بیگمان اختلالی در بیان دارد، این آدم بسیار حرف میزند، اما اندک میگوید، زیرا واژگانش برای بیان آنچه در دل دارد بسنده نیست. در غیاب ادبیات، عشق و لذت بیمایه میشد ادبیات عشق و تمنا را عرصهای برای آفرینش هنری کرده است. در غیاب ادبیات اروتیسم وجود نداشت و از ظرافت و ژرفا و از آن گرمی و شوری که حاصل خیالپردازی ادبی است، بیبهره میماند. بهراستی گزافه نیست، اگر بگوییم آن زوجی که آثار گارسیلاسو، پترارک، گونگورا یا بودلر را خواندهاند، در قیاس با آدمهای بیسوادی که سریالهای بیمایه تلویزیونی آنان را بدل به موجوداتی ابله کرده، قدر لذت را بیشتر میدانند. در دنیایی بیسواد و بیبهره از ادبیات، عشق و تمنا چیزی متفاوت با آنچه مایه ارضای حیوانات میشود، نخواهد بود و هرگز نمیتواند از حد ارضای غرایز بدوی فراتر برود. ادبیات محرک ذهن انتقادی است در غیاب ادبیات، ذهنی انتقادی که محرک اصلی تحولات تاریخی و بهترین مدافع آزادی است لطمهای جدی خواهد خورد. این از آنروست که ادبیات خوب سراسر رادیکال است و پرسشهایی اساسی درباره جهان زیستگاه ما پیش میکشد. ادبیات برای آنان که به آنچه دارند خرسندند، چیزی ندارد که بگوید. ادبیات خوراک جانهای ناخرسند و عاصی است، زبان رسای ناسازگاران و پناهگاه کسانی است که به آنچه دارند، خرسند نیستند. انسان به ادبیات پناه میآورد تا ناشادمان و ناکامل نباشد. با ادبیات، آدمهایی بیسرزمین، بیزمان و نامیرا میشویم ادبیات تنها ناخشنودیها را به شکلی گذرا تسکین میدهد، اما در همین لحظات گذرای تعلیق حیات، توهم ادبی ما را از جا میکند و به جایی فراتر از تاریخ میبرد و ما بدل به شهروندان سرزمین و بیزمان میشویم، نامیرا میشویم، بدینسان غنیتر، پرمغزتر، پیچیدهتر، شادمانتر و روشنتر از زمانی میشویم که قید و بندهای زندگی روزمره دست و پایمان را بسته است. وقتی کتاب را میبندیم و دنیای قصه را ترک میگوییم، به زندگی واقعی برمیگردیم و این زندگی را با دنیای باشکوهی که به تازگی ترکش کردهایم، مقایسه میکنیم، چقدر سرخورده میشویم، اما به این ادراک گرانقدر نیز میرسیم که دنیای خیالی داستان زیباتر، گونهگونتر و جامعتر و کاملتر از آن زندگیای است که در بیداری میگذرانیم. ادبیات به ما میآموزد که میتوان جهان را بهبود بخشید ادبیات به ما یادآوری میکند که این دنیا، دنیای بدی است و آنان که خلاف این را وانمود میکنند، یعنی قدرتمندان و بختیاران، به ما دروغ میگویند، و نیز به یاد ما میآورد که دنیا را میتوان بهبود بخشید و آن را به دنیایی که تخیل ما و زبان ما میتواند بسازد، شبیهتر کرد. جامعه آزاد و دموکراتیک باید شهروندانی مسؤول و اهل نقد داشته باشد، شهروندانی که میدانند ما نیاز به آن داریم که پیوسته جهانی را که در آنیم به سنجش درآوریم تا هرچه بیشتر شبیه دنیایی شود که دوست داریم در آن زندگی کنیم. حال بجاست اگر پیش خود دنیایی خیالی بسازیم؛ دنیایی بدون ادبیات و انسانهایی که نه شعر میخوانند و نه رمان. در این جامعه خشک و افسرده با آن واژگان کممایه و بیرمقش که خرخر و ناله و اداهایی میمونوار جای کلمات را میگیرد، بعضی از صفتها وجود نخواهد داشت. بیگمان تحقق این ناکجاآباد، هولانگیز و بسیار نامحتمل است. اما اگر میخواهیم از بیمایگی تخیل و از امحای ناخشنودیهای پرارزش خود که احساساتمان را میپالاید و به ما میآموزد به شیوایی و دقت سخن بگوییم و نیز از تضعیف آزادیمان بپرهیزیم باید دست به عمل بزنیم، دقیقتر بگویم باید بخوانیم. *برگرفته از کتاب «چرا ادبیات؟» نوشته ماریو بارگاس یوسا، ترجمه عبدالله کوثری، انتشارات لوح فکر، چاپ سوم (تابستان 1392) انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
چرا نمی توانیم نماز شب بخوانیم؟
چرا نمی توانیم نماز شب بخوانیم آنچه سلب توفیق از انجام نماز شب کند کدام است شیخ بهائی -اعلی الله مقامه- در مفتاح الفلاح تنها به یک نکته اشاره فرموده که آن را از حضرت مولیالموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب -علیه السلام- نقل کرده است پيامبر خدا ص فرمود پسرم حسنميدانم چرا بعضي ها شلوغش مي كنندواكنش جعفر پناهي به ديدار هيات اروپايي
نميدانم چرا بعضي ها شلوغش مي كنندواكنش جعفر پناهي به ديدار هيات اروپايي پناهي بدون اشاره به صحبتهاي مطرح شده در ديدار وي و نسرين ستوده با هيات اروپايي گفت كه هيچ اتفاقي نيافتاده و نمي داند چرا بعضي ها شلوغش مي كنند به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پارسينه جعفر پناهي كارگردان سيچرا از 4.5 ميليون دانشجو و 70 هزار عضو هيأت علمي در ايران، يك نظريه علمي در نميآيد؟
چرا از 4 5 ميليون دانشجو و 70 هزار عضو هيأت علمي در ايران يك نظريه علمي در نميآيد به گزراش خبرآنلاين وي با تشريح تفاوتهاي روششناسي و تحقيق در حوزه و دانشگاه به نكات زير اشاره كرد پنجشنبه 28 آذر 1392حق واسطهگري و چرا زن دوم؟ / چند خاطره خواندني از آيت الله
حق واسطهگري و چرا زن دوم چند خاطره خواندني از آيت الله به گزارش خبرآنلاين آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني رحمت الله عليه از جمله اساتيد برجسته فقه و اخلاق در تهران بودند كه افراد زيادي از قشرهاي مختلف مردم را سال ها پاي منبر خود مي ديد جلسات درس اخلاق ايشان سال ها ميزبان جوانامام حسين(ع) و امام رضا(ع) به روايت ادبيات
امام حسين ع و امام رضا ع به روايت ادبيات چه زيباست روايت آيينه در آيينه و چه شگفت و شورانگيز است روايت نور آنگاه كه سخن از دو خورشيد فروزان و بيغروب است خورشيد سرخ كربلا و خورشيد پر فروغ خراسان داغ جانگداز شهادت مظلومانه حضرت سيدالشهداء امام حسين بن علي ع و آنچه بر اصحابچرا آئين پياده روي در روز اربعين مهم است؟/ پاسخ آيت الله گرامي
چرا آئين پياده روي در روز اربعين مهم است پاسخ آيت الله گرامي سختي راه و حركت هاي تروريستي گروه هاي تكفيري نمي تواند مانع اين حركت عظيم باشد آيت الله گرامي در گفت وگو با شفقنا شهادت زائران را به قطع كردن شاخه هاي درختي تشبيه مي كند كه باعث رشد بيشتر درخت مي شود خلاصه اظهارات اچرا بايد انسان در زندگي هدف داشته باشد/ لزوم توجه به رسالت زندگي
چرا بايد انسان در زندگي هدف داشته باشد لزوم توجه به رسالت زندگي انسان اگر براي خودش وقت بگذارد و در مورد هدفش فكر كند آن هم فكر مثبت و سازنده به امكاناتي كه در اطرافش موجود مي باشد و مي تواند از آنها خوب استفاده كند به خيلي چيزها خواهد رسيد به گزارش خبرگزاري مهر خداوند متعال دجنتی: ادبیات یالثارات در شان نظام نیست
جنتی ادبیات یالثارات در شان نظام نیست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت مجوز نشریه یالثارات می توانست لغو شود و این هفته نامه به دلیل نشر اکاذیب توهین آشکار و استفاده از ادبیات لمپنیسم در شان جمهوری اسلامی ایران نیست خبرگزاری ایرنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت مجوز نشریه یالثاچرا عرب نیا «مامون» و عبدی «امین» نشد؟
چرا عرب نیا مامون و عبدی امین نشد فخین زاده گفت شخصیت مامون در ولایت عشق که نقش آن را محمد صادقی بازی کرد با آنچه در تاریخ از ظاهر و صورت او ذکر شده کاملا تفاوت دارد رای نقش مامون ابتدا فریبرز عربنیا به ذهنم آمد اما به نتیجه نرسیدیم برای نقش امین هم که به گفته تاریخ شخصحسن ميرعابديني «تاريخ ادبيات داستاني ايران» را نوشت
حسن ميرعابديني تاريخ ادبيات داستاني ايران را نوشت حسن ميرعابديني از به پايان رسيدن نگارش كتاب تاريخ ادبيات داستاني ايران خبر داد اين نويسنده و پژوهشگر درباره اين كتاب به خبرنگار ادبيات و نشر خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا گفت اين كتاب همانطور كه از اسمش برميآيد تاريخاعلام فعالان آثار برتر ادبيات نمايشي ايران در سال 91
اعلام فعالان آثار برتر ادبيات نمايشي ايران در سال 91 فهرست فعالان سال 1391 در هفتمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران اعلام شد به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري هفتمين دوره انتخاب آثاربرتر ادبيات نمايشي ايران بر اساس آثار ارسالي به دبيرخانه اين دوره در سال 13انیمیشن خادم ادبیات میشود
منصور واعظی انیمیشن خادم ادبیات میشود ادبیات مطالعه که جزو مهمترین مباحث فرهنگی جوامع امروز قرار گرفته در آینده نزدیک و به همت شبکه چهار سازمان صدا و سیما و نهاد کتابخانههای عمومی انیمیشن را به خدمت خود میگیرد منصور واعظی مدیر عامل نهاد کتابخانههای عمومی در گفتگو با ختوضیح چلچراغی در باره لغو برنامه شب چله
توضیح چلچراغی در باره لغو برنامه شب چله جشن آیینی یلدای چلچراغ که در سالیان گذشته همزمان با شب چله برای مخاطبان مجله و با دعوت خاص برگزار میشد امسال به دلیل همزمانی شب یلدا با روزهای سوگواری محرم و صفر با 3 هفته تاخیر به 22 دیماه موکول شد خبرآنلاین جشن آیینی یلدای چ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها