تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805031658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايش مذهبي براي برخي به نان‌داني تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نمايش مذهبي براي برخي به نان‌داني تبديل شده است
سيروس همتي معتقد است:‌ مردم از داستان‌هاي تكراي و كليشه‌اي نمايش‌هاي مذهبي خسته شده‌اند.


به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگارن؛ سيروس همتي، بازيگر تئاتر؛‌ كه اين روزها براي بازي در نمايش "معماي مطربان پريشان" در تالار انديشه حوزه هنري به صحنه مي‌رود به خبرنگار صحنه گفت: نمايش "معماي مطربان پريشان" داستان جذاب و قشنگي دارد كه كمتر شنيده شده است. اين نمايش، داستان چند مطرب مجلس يزيد را روايت مي‌كند كه بعد از اتفاقاتي به سرهاي روي نيزه ايمان مي‌آورند. اين داستاني است كه قبلا هم خودم جايي نخوانده بودم و قصه‌ي جذاب و پركششي است كه از تكرار و كليشه‌هاي مرسوم، فاصله دارد.

وي حضور كوروش زارعي به عنوان كارگردان اين نمايش را دليل ديگري براي حضور خود در "معماي مطربان پريشان" ذكر كرد و اظهار داشت: كوروش زارعي كسي است كه يد طولايي در توليد نمايش‌هاي مذهبي دارد و اين ژانر را به خوبي مي‌شناسد و نمايش "معماي مطربان پريشان" بهانه‌اي شد تا با اين هنرمند خوب تئاتر همكاري دوباره‌اي داشته باشم از سوي ديگر با توجه به ارادتي كه به گروه تئاتر سايه دارم، انگيزه‌ام براي همكاري در اين پروژه بيشتر شد.

اين بازيگر تئاتر با گلايه از برخي از كارگردانان تئاترهاي مذهبي در عدم توجه در كيفيت اين دست نمايش‌ها، تصريح كرد: متاسفانه بعضي‌ها صحنه‌ي تئاتر را با مجالس روضه خواني اشتباه گرفته‌اند و با همه‌ي اعتقادي كه به كارشان دارند، باعث مي‌شوند تماشاگران و حتي هنرمندان از تئاتر مذهبي، زده شوند. اين افراد هنوز باور نكرده‌اند كه مردم از داستان‌ها و كليشه‌هاي هميشگي‌شان خسته شده‌اند و اين دست نمايش‌ها را نمي‌خواهند.

سيروس همتي ادامه داد: برخي حتي بيست سال با پول بيت‌المال نمايشي را بدون هيچ تغييري- كه هيچ، با كلي پس رفت- به صحنه مي‌برند و به اين عملكرد خود نيز مي‌بالند. براي اين عده، گويي نمايش مذهبي به يك نان‌داني تبديل شده و كاركرد ديگري برايشان ندارد.

وي در پاسخ به اين ادعا كه برخي از هنرمندان مورد اشاره، بدون دريافت دستمزد و فقط به شكل نذري نمايش به صحنه مي‌برند گفت: اين چه حرفي است كه مي‌زنيد؟ كدام نذر؟ آيا شما باور مي‌كنيد كه اين آقايان مجاني نمايشي را به صحنه ببرند؟ من باور نمي‌كنم. اين افراد چند برابر شأن تئاتري خود از مراكز و نهادهاي مختلف پول مي‌گيرند و با نمايش به اصطلاح مذهبي خود، شأنيت اولياء‌(عليهم السلام) را نيز حفظ نمي‌كنند. اين افراد گاهي اساسا يادشان مي‌رود كه نمايش مذهبي بايد اول نمايش باشد و بعد مذهبي. همانطور كه مثلا مي‌گوييم "نمايش ايراني" يا "نمايش سنتي" كه همه‌ي اين پسوندهاي ايراني و سنتي براي عنوان "نمايش" به كار مي‌روند. در نمايش مذهبي نيز مذهب، پسوندي براي نمايش است اما برخي آقايان همانطور كه گفتم صحنه را با مجالس روضه‌خواني اشتباه گرفته‌اند.

اين بازيگر تئاتر و سينما ضعف مسئولين را يكي از دلايل اين معضل عنوان كرد و گفت: نه تنها ايشان هيچ نگاه نويي به تئاتر مذهبي ندارند بلكه مسئولين نيز جسارت رفتن به سمت يك نگاه نو و تازه‌اي نسبت به نمايش‌هاي مذهبي ندارند و به عبارتي مي‌ترسند از چيزي غير از اين چيزي كه اكنون به صحنه مي‌رود را حمايت و قبول كنند.

اين نمايش‌نامه‌نويس، همچنين به تعداد تماشاگران نمايش‌هاي مذهبي اشاره كرد و متذكر شد: هيچ وقت تعداد تماشاگران يك نمايش، ‌ملاك تعيين كننده‌ي كيفيت آن نيست. برخي براي نمايش‌هاي خود، از اين طرف و آن‌طرف با اتوبوس تماشاگر مي‌آورند و در آخر سر هم، شام ميهمانشان مي‌كنند و در پايان اجراي‌ خود، آمار مي‌دهند كه نمايش ما فلان تعداد تماشاگر داشته است! اين كه ملاك كيفيت نمي‌شود. آيا اين آمار و ارقام نشان دهنده‌ي موفقيت يك نمايش است؟ اصلا اينطور نيست.

سيروس همتي در پايان گفت: خيلي‌ها دوست داشتند كه همان نمايش‌هاي تكراري خود را در تالار انديشه‌ي حوزه‌ي هنري به صحنه ببرند و بايد از مسئولين حوزه هنري تشكر كرد كه اين تالار را به اجراي نمايش "معماي مطربان پريشان" اختصاص دادند. اين نمايش قرار است شروع فصل تازه‌اي براي آغاز به كار دوباره‌ي دفتر تئاتر بچه‌هاي مسجد مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري باشد كه اميدوارم اين دفتر بتواند اهداف عالي خود را با توجه به قدم‌هاي اول خود به خوبي دنبال كند.

گفتني است؛ نمايش "معماي مطربان پريشان"، به نويسندگي ياسين حجازي و كارگرداني كوروش زارعي، ساعت 18:30 در تالار انديشه حوزه هنري به صحنه مي‌رود.

انتهاي پيام/ اس

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن