تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804303191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخي نمايش‌هاي معلولان، از نمايش‌هاي تئاتر شهر كيفيت بهتري دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برخي نمايش‌هاي معلولان، از نمايش‌هاي تئاتر شهر كيفيت بهتري دارند
پنجمين جشنواره تئاتر معلولان از 21 تا 25 دي ماه در تالارهاي زير مجموعه حوزه هنري برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين جشنواره 22 گروه نمايشي از سراسر كشور آثارشان را روي صحنه مي‌برند.

دكتر قطب‌الدين صادقي هنرمند تئاتر و عضو هيات‌داوران پنجمين دوره اين جشنواره، با ابراز خرسندي از گسترش اين جشنواره بر ضرورت توجه به مقوله آموزش در تئاتر معلولان تاكيد كرد.

اين كارگردان تئاتر كه از 10 سال پيش همكاري نزديكي با جشنواره تئاتر معلولان دارد‌، ادامه داد: توسعه كمّي و كيفي جشنواره تئاتر معلولان باعث خوشوقتي است. سال 82 كه اين جشنواره را در معيت آقاي عزت‌الله انتظامي آغاز كرديم، فقط 22 گروه متقاضي شركت در اين جشنواره بودند، اما امروز 338 گروه تقاضاي شركت در اين جشنواره را دارند كه اين نشانگر توسعه چشمگير اين رويداد هنري است.

صادقي كه روز 25 آذر ماه در نشست خبري پنجمين جشنواره تئاتر معلولان در سازمان بهزيستي سخن مي‌گفت‌، با ابراز خرسندي از ارتقاء سطح كيفي آثار شركت كننده در اين جشنواره يادآور شد: سال گذشته كيفيت نمايش‌هاي منطقه‌اي جشنواره تئاتر معلولان از بسياري از نمايش‌هايي كه در مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌شود‌، بالاتر بود. اين آثار از نظر تسلط فني، قدرت تصوير‌، انسجام زباني و ... كم‌نظير بودند.

كارگردان نمايش‌هاي «مكبث» و «هملت» با اشاره به جمعي بودن هنر تئاتر افزود: هنر تئاتر اين حُسن را دارد كه يك كار دسته‌جمعي است و با اين ويژگي شانس بزرگي به هنرمندان مددجو مي‌دهد تا خود را در جمع بيابند و جايگاهي را كه در جامعه از دست داده‌اند بارديگر به دست بياورند. بسياري از آنها با اجراي كار تئاتر، اعتماد به نفس كم نظيري پيدا كرده‌اند.

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: شايد تئاتر براي اين مددجويان جاي دارو را نگيرد، اما از نظر شكل اجتماعي، كاركردي بي‌نظير براي آنان دارد.

او با يادآوري خاطره‌اي از اولين دوره جشنواره تئاتر معلولان كه سال 82 برگزار شده بود‌، افزود: در اجراي اولين اثر جشنواره با گريه و صلوات تماشاگران روبرو شديم و كارگردان نمايش توضيح داد يكي از اعضاي گروه با ديدن آقاي انتظامي آنقدر هيجان زده شد كه بعد از 18 سال از روي ويلچر بلند شد. بنابراين تاثير اين هيجان‌ها براي نشان دادن توانمندي‌هاي اين مددجويان بسيار كارساز است.

صادقي به ديگر رويكردهاي جشنواره تئاتر معلولان اشاره كرد و افزود: اين نوع فعاليت‌ها در تغيير نگاه جامعه‌، خانواده و مسئولان نسبت به اين قشر بسيار تاثيرگذار است و از اين رهگذر جشنواره تئاتر معلولان امري مبارك و سازنده است كه هم به مددجو و هم به كساني كه در ارتباط با اين افراد هستند، كمك مي‌كند.

اين هنرمند تئاتر درباره بحث آموزش در تئاتر معلولان توضيح داد: از طرف بهزيستي هيچ دوره آموزشي برگزار نشده است. اما در طول اين 10 سال بهترين تحصيل‌كرده‌هاي تئاتر با اين گروه‌ها پيوند خورده‌اند و اين روند به شكل اصولي ايجاد شده است.

صادقي در عين حال اضافه كرد: بهزيستي به دو بازوي ديگر نياز دارد؛ در وهله نخست اين سازمان نيازمند يك مكان دايمي براي اجراي تئاتر است. در اين زمينه حتي يك خانه قديمي يا يك سوله كه به طور پيوسته محل اجراي گروه‌هاي تئاتر معلولان باشد، كمك‌سان خواهد بود. لازم نيست اين گروه‌ها آويزان تئاتر شهر يا تالار وحدت شوند. بلكه خود سازمان بايد ويتريني دائمي ايجاد كند تا گروه‌ها در آن اجرا بروند، زيرا تداوم اين فعاليت‌ها هم در معرفي سازمان بهزيستي و هم در بهبود كار گروه‌ها موثر خواهد بود.

كارگردان نمايش‌هاي «مويه جم» و «سحوري»، برگزاري دوره‌هاي آموزشي در استان‌ها را از ديگر ضروريات تئاتر مددجويان برشمرد و توضيح داد: براي كار كردن با دوستان مددجو روش‌هاي ويژه‌اي وجود دارد كه بايد توسط متخصصان آموزش داده شود و اميدوارم اين موضوع در آينده جزو اهداف آموزشي بهزيستي قرار بگيرد.

او در پاسخ به پرسشي درباره اجراي آثار برگزيده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر تصريح كرد: در وهله اول معرفي اين نوع تئاتر و حساس كردن افكار عمومي نسبت به آن بايد مورد توجه قرار بگيرد. مسئولان ما با اين پديده آشنا نيستند. وظيفه بهزيستي است كه در اين مورد فعاليت كند و آنقدر كار كند و اين شاخه را گسترش بدهد تا تئاتر معلولان به يك امر اجتماعي تبديل شود.

قطب‌الدين صادقي در پايان سخنانش ابراز خرسندي كرد: در اين آثار نوعي صداقت و سخت‌كوشي وجود دارد كه بسيار ارزشمند است. به طوريكه در حال حاضر بنده كه با فعاليت اين گروه‌ها آشنايي دارم، نسبت به آنها احترام فرهنگي دارم نه ترحم.

به گزارش ايسنا‌، در اين نشست پريوش نظريه - بازيگر و كارگردان سينما‌ - كه جزو هيات داوران اين دوره از جشنواره تئاتر معلولان و اولين داور زن اين جشنواره است‌، گفت: من هم مانند شما پرسش‌هاي بسيار زيادي دارم و كنجكاوي خيلي زيادي برايم ايجاد شده است كه اميدوارم بتوانم كارم را خوب و درست انجام بدهم.

اين هنرمند مستندساز كه مدتي است كه بنياد خيريه "ياران بركت مهر" را تاسيس كرده، تاكيد كرد: اين بنياد آمادگي كامل دارد تا دوره‌هاي آموزشي درباره تئاتر معلولان برگزار كند. ظاهرا سازمان بهزيستي مكان مشخصي براي آموزش ندارد. اما اين نياز احساس مي‌شود كه اول بايد آموزش صورت بگيرد و بعد جشنواره برگزار شود.

پريوش نظريه با ارائه توضيحاتي درباره شيوه عملكرد بنياد خيريه ياران بركت مهر افزود: اين بنياد به نوعي بنياد هنرمندان ‌محسوب مي‌شود. ما مرتب جلسات نمايشنامه‌خواني برگزار مي‌كنيم و آمادگي برگزاري كلاس‌هاي تئاتر با حضور استادان اين رشته را داريم. البته هدف اصلي ما توانمندي زنان سرپرست خانوار است اما در كنار آن از آسيب‌ديدگان بلاياي طبيعي هم حمايت مي‌كنيم.

بازيگر «يك حبه قند» درباره اجراي برنامه‌هاي اين بنياد در فرهنگسراها توضيح داد: بنياد «بركت» فعلا مكان مشخصي براي فعاليت‌هاي ثابت ندارد و ما براي برگزاري برنامه‌هاي‌مان فرهنگسراها را اجاره مي‌كنيم و درصدي از فروش بليت را به آنان اختصاص مي‌دهيم.

نظريه درباره اجراي آثار برگزيده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر تاكيد كرد: نبايد جشنواره تئاتر فجر را آمال همه جشنواره‌ها بدانيم. در حال حاضر مهمترين كار، توانمند كردن جشنواره‌هاي موضوعي مانند تئاتر معلولان و شناساندن اين جشنواره به مردم و مسئولان است و اين كار بهتر مي‌تواند به تئاتر مددجويان كمك كند.

به گزارش ايسنا، در اين نشست دكتر نوپرست - دبير جشنواره - با همراهي نعمتي - مدير اجرايي جشنواره - و دكتر سخنگويي - رييس ستاد پنجمين جشنواره تئاتر معلولان - توضيحاتي تكميلي درباره برگزاري اين جشنواره ارائه كردند.

در پايان برنامه، سايت جشنواره و پوستر آن با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رونمايي شد.

گفتني است در بخشي از اين برنامه، برق سازمان بهزيستي قطع شد، به همين دليل رونمايي از سايت با تاخير انجام شد.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن