تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819661592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوزش ادرار نشانه است، نه بيماري


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سوزش ادرار نشانه است، نه بيماري
سوزش ادرار مشكل شايعي است كه سن و سال هم نمي‌شناسد و در هر سني مي‌تواند افراد را درگير كند، اما اين حس ناخوشايند به تنهايي بيماري به حساب نمي‌آيد و فقط نشانه‌اي است كه مي‌تواند احتمال بروز بيماري‌هاي مختلف را نمايان سازد.


به همين دليل متخصصان مي گويند هرگونه احساس ناراحتي هنگام دفع ادرار بايد بررسي شود و از نظر آنها اين اختلالات و نشانه ها كه در سيستم ادراري به وجود مي آيد، به پيگيري هاي دقيق تري نياز دارد. سوزش ادرار هم يكي از همين موارد است كه دكتر امير ايجادي، آن را چنين تعريف مي كند: سوزش ادرار به معناي احساس هرگونه درد و ناراحتي هنگام دفع ادرار است. به عبارت ديگر، اين طور نيست كه فقط احساس سوزش هنگام دفع ادرار را به عنوان سوزش ادرار بشناسيم، بلكه هرگونه احساس درد هنگام دفع نيز مي تواند همين مفهوم را داشته باشد.

نشانه اي از بيماري هاي مختلف

دكتر ايجادي، فوق تخصص جراحي كليه و مجاري ادراري در گفت وگو با جام جم با تاكيد بر اين كه سوزش ادرار يك نشانه است و به تنهايي بيماري به حساب نمي آيد، خاطرنشان مي كند: طيف گسترده اي از بيماري ها مي تواند موجب بروز اين مشكل شود كه البته اين بيماري ها نيز براساس جنس و سن بيماران تفاوت پيدا مي كند.

وي ادامه مي دهد: به عنوان نمونه سوزش ادرار براي يك خانم جوان ممكن است ناشي از عفونت مثانه باشد يا درباره يك مرد جوان مي تواند به دليل عفونت پروستات يا عفونت پيشابراه و مجرا ايجاد شود. در كودكان نيز ممكن است اين وضع نشان دهنده برگشت ادراري، عفونت هاي ادراري و آسيب هاي سيستم ادراري باشد و درباره يك فرد سالمند سوزش ادراري مي تواند به درجاتي از بزرگ شدن پروستات ارتباط پيدا كند.

به گفته دكتر ايجادي، سوزش ادرار در موارد خاصي هم مي تواند نشان دهنده تومورهاي مثانه و سيستم ادراري باشد. علاوه بر اين، گاهي سوزش ادرار ممكن است به دليل وجود سنگ در سيستم ادراري يا مثانه بروز كند. بنابراين نبايد فراموش كنيم سوزش ادرار تنها يك نشانه است كه در صورت بروز حتما بايد علت اصلي ايجاد كننده آن نيز مشخص شود.

وي مي افزايد: در گذشته چنين تصور مي شد كه اگر دختربچه اي دچار عفونت ادراري شود، براي اولين بار نيازي به بررسي دقيق سيستم ادراري نيست در صورتي كه امروزه چنين طرز فكري تائيد نمي شود و حالا مي گويند هرگونه عفونت يا علائم ادراري، هم در دختر بچه ها و هم در پسربچه ها به طور دقيق بايد بررسي شود.

به مقدار كافي آب بنوشيد

كم نيستند كساني كه تا وقتي تشنه نشوند، سراغ آب هم نمي روند. تازه اين حس تشنگي هم معمولا بايد خيلي شديد باشد تا آنها را وادار كند كمي آب بنوشند. در صورتي كه در فصل هاي سرد سال هم تعريق وجود دارد و به گفته دكتر ايجادي، در اين زمان هم در طول روز مقداري تعريق مخفي داريم. به همين دليل هم او و همكارانش توصيه مي كنند در طول روز دست كم چهار ليوان آب مصرف كنيم و خيلي بدنمان را تشنه نگذاريم.

وي خاطرنشان مي كند: در طول روز بايد به قدري آب و مايعات مصرف شود كه ادرار هميشه بي رنگ باشد و زماني كه اين موضوع را در نظر داشته باشيد، علائم و مشكلات سيستم ادراري هم كمتر خواهد شد.

عفونت ادراري؛ شايع ترين علت سوزش ادرار

دكتر ايجادي با اشاره به اين كه عفونت هاي ادراري يكي از شايع ترين عللي است كه موجب سوزش ادرار مي شود، توضيح مي دهد: عفونت هاي ادراري و پس از آن سنگ هاي ادراري از جمله شايع ترين علل ايجادكننده سوزش ادرار است.در كودكان و نوزادان نيز ممكن است چنين مشكلي نمايان شود كه البته به گفته اين جراح كليه، علائم عفونت ادراري ميان آنها كاملا غيراختصاصي است، به طوري كه گاهي تب، بي اشتهايي، عدم تغذيه صحيح و كافي و خوب شير نخوردن نوزاد و وزن نگرفتن او مي تواند نشان دهنده اين مشكل باشد. در حقيقت، شايع ترين علت بروز اختلال رشد نوزادان همين عفونت هاي ادراري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

در دختربچه ها هم عفونت ادراري شايع ترين علت سوزش ادراري است. وي ضمن بيان اين مطلب، يادآور مي شود: اختلال ادرار كردن مشكلي است كه متاسفانه ميان دختربچه ها و خانم ها خيلي با آن روبه رو مي شويم. به عبارت ديگر، زماني كه آنها خارج از منزل هستند و سعي مي كنند جلوي دفع ادرار را بگيرند، مشكلات متعددي نيز برايشان ايجاد خواهد شد. در حقيقت، عدم دفع ادرار باعث ضخيم شدن عضلات كف لگن شده و در نتيجه اين افراد در هر سه مجرايي كه از لگن رد مي شود، با مشكل روبه رو مي شوند.

بسياري از خانم ها نگران سرويس هاي بهداشتي كثيف و نامناسب هستند و به همين دليل ترجيح مي دهند جلوي دفع ادرار را بگيرند، اما دكتر ايجادي مي گويد: دفع ادرار در سرويس هاي بهداشتي آلوده نيز خانم ها را دچار عفونت ادراري نمي كند، بلكه فرد در اثر نگه داشتن ادرار، از خودش دچار عفونت مي شود.

به گفته وي، دستگاه تناسلي به وسيله ميكروب هاي روده كلونيزه است و اين ميكروب ها در شرايط مناسب مانند خستگي، بي خوابي و ضرباتي كه به ناحيه تناسلي وارد مي شود، مي تواند عفونت ها را وارد مجرا كند. در نتيجه اين افراد دچار طيفي از مشكلات ادراري مانند سوزش ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، اختلال ادرار كردن، تخليه نشدن كامل مثانه، عفونت ادراري و... خواهند شد كه اين مشكلات براي خانم هايي كه ازدواج كرده اند با در نظر گرفتن مسائل زناشويي تشديد هم مي شود. از طرف ديگر، يبوست و درد هنگام نزديكي هم از ديگر مشكلاتي است كه اين افراد با آن روبه رو هستند و بر همين اساس دكتر ايجادي به خانم ها و دختربچه ها توصيه مي كند: مصرف مايعات به مقدار كافي و دفع ادرار به موقع را هميشه در نظر داشته باشند.

درباره پسربچه ها نيز اگر ختنه خيلي زود و قبل از بيست روزگي انجام شود، در مواردي ممكن است پرده نازكي جلوي مجرا تشكيل شود كه به گفته اين جراح كليه، در اين مواقع تنگي مجرا ايجاد خواهد شد كه كاملا هم مشخص است و اگر مادر دقت كند، مي بيند سوراخ دفع ادرار خيلي تنگ و سوزني شكل است و ادرار پرش خيلي زيادي دارد. در اين موارد هنگام دفع ادرار، كودك هم دچار درد و ناراحتي مي شود، اما در صورتي كه چنين مشكلي وجود نداشته، ولي كودك همچنان سوزش ادرار داشته باشد، بايد ديگر علائم را بررسي كرد. درباره پسربچه هايي كه ختنه نشده اند نيز با توجه به اين كه احتمال عفونت ميان آنها بيشتر است، توصيه مي شود حتما در سنين كمتر از يك سالگي اين كار صورت بگيرد.

نشانه هاي سوزش ادرار

دكتر ايجادي مي گويد: اگر علائم ديگري همراه با سوزش ادرار بروز كند، حتما بايد توجه ويژه اي به آن داشت؛ زيرا اين علائم مي تواند نشان دهنده مشكل باشد.

وي با اشاره به اين موضوع ادامه مي دهد: تب، تكرر ادرار، حس فوريت در دفع ادرار و ناتواني نگهداري ادرار، درجاتي از بي اختياري ادرار و خون ادراري از علائمي است كه مي تواند همراه با سوزش ادرار ايجاد شود و بايد مورد توجه قرار گيرد.

از طرفي هم، كليه عضو حساسي به حساب مي آيد كه بيست و چهار ساعته بدون استراحت در حال فعاليت است؛ بنابراين هرگونه آسيب و اختلالي كه در سيستم ادراري بروز كند، مي تواند به اختلال كار كليه نيز منجر شود. از اين رو سوزش ادرار هم از علائمي است كه بايد آن را جدي بگيريد. اين جراح كليه ضمن بيان اين موارد، يادآور مي شود: هرگونه نشانه اي كه مي تواند ناشي از مشكلات و اختلالات كليوي باشد بايد مورد توجه قرار گيرد.

نيلوفر اسعدي بيگي / گروه سلامت

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن