تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802527579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلأ قانوني مانع شكل‌گيري حمايت از پيشكسوتان قرآني/ لزوم توجه به مشكلات معيشتي و بيمه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: خلأ قانوني مانع شكل‌گيري حمايت از پيشكسوتان قرآني/ لزوم توجه به مشكلات معيشتي و بيمه‌اي
گروه فعاليت‌هاي قرآني: قائم مقام شوراي عالي قرآن خلأ قانوني را يكي از دلايل وجود نداشتن سازمان و ارگاني كه صرفاً به امور پيشكسوتان قرآني بپردازد عنوان كرد و گفت: در حال حاضر مشكلات معيشتي و بيمه‌اي از جمله مهم‌ترين مشكلات پيشكسوتان قرآني است.


سيدعلي سرابي، قائم مقام شوراي عالي قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، با اشاره به اينكه پيشكسوت قرآني كسي است كه در راه ترويج فرهنگ قرآني در هر رشته‌اي خدمات و فعاليت مفيد داشته باشد، گفت: اين فعاليت مي‌‌تواند در حوزه قرائت، حفظ، مفاهيم و ترجمه قرآن كريم يا هنر كتابت و يا ساير هنرهاي قرآني باشد.

تلاش براي انتقال تجربيات پيشكسوتان

وي در مورد وضعيت مطلوبي كه مي‌توان براي يك پيشكسوت قرآن ترسيم كرد، افزود: وضعيت مطلوب براي يك پيشكسوت قرآني را مي‌توان در ابعاد مختلف مورد بررسي قرار داد كه يكي از آنها بررسي جايگاه اجتماعي و فرهنگي پيشكسوتان است. در اين بخش انتظار اين است كه از تجارب، توانمندي‌ها، افكار فرهنگي و قرآني پيشكسوتان بهترين استفاده و بهره‌مندي به عمل آيد.

قائم مقام شوراي عالي قرآن با بيان اينكه وضعيت مطلوب يك پيشكسوت قرآني در بخش اجتماعي و فرهنگي زماني محقق مي‌شود كه نظرات و برنامه‌ها و افكارش توسط مسئولان مورد احترام قرار گيرد، تصريح كرد: بايد فضايي در كشور طراحي شود كه از فكر، انديشه و تجربيات تمام پيشكسوتان قرآني در همه ابعاد تخصصي استفاده شود و به گونه‌اي نباشد كه فردي كه عمري را در ترويج قرآن صرف كرده است، به يك باره فراموش شود و تجربيات گران‌سنگي كه با هزينه‌هاي بسيار زياد كسب شده است، به نسل جوان منتقل نشود. بايد با تشكيل گروه‌هاي فكري و اتاق‌هاي فكر از اين ظرفيت استفاده‌هاي لازم انجام گيرد.

انتظار توجه بيشتر به وضعيت معيشتي پيشكسوتان

سرابي يكي ديگر از موارد سنجش مطلوبيت وضعيت پيشكسوتان را مربوط به وضعيت معيشت و اقتصادي آنها دانست و اظهار كرد: در اين حوزه هم انتظار اين است كه پيشكسوتان قرآني از حداقل‌هايي مطابق با شئون يك مبلغ قرآن بهره‌مند شوند؛ رزيرا حوزه فعاليت‌هاي قرآني از لحاظ اقتصادي يك حوزه پررونق مخصوصاً براي افرادي كه به عشق قرآن و خلوص نيت فعاليت مي‌كنند، نيست و معمولاً از لحاظ معيشتي در دوران پيشكسوتي چندان مناسب نيست؛ به هر حال اين انتظار از نظام جمهوري اسلامي وجود دارد كه توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته باشد.

اين فعال قرآني كشورمان با تأكيد بر اينكه بحث بيمه‌هاي درمان تكميلي بايد بيش از اين‌ها جدي گرفته شود، گفت: متأسفانه در سال‌هاي گذشته مشاهده شد برخي نخبگان و بزرگان قرآني در شرايط نامساعد اقتصادي قرار گرفته‌اند و با بيماري‌هاي صعب‌العلاجي دست و پنجه نرم كردند كه اگر پيگيري و حساسيت برخي از مسئولان به صورت خاص و خارج از وظايف حقوقي و دستگاهي نبود، شاهد مشكلات بيشتري براي اين عزيزان مي‌بوديم.

وي با بيان اينكه بايد براي اين قبيل مشكلات برنامه‌ريزي‌هاي تخصصي صورت بگيرد، افزود: با توجه به اينكه پيشكسوتان قرآني حق بزرگي بر گردن فرهنگ جمهوري اسلامي و ترويج اين فرهنگ دارند، بايد قدر و منزلت آنها به بهترين وجه ممكن نگه داشته شود.

وضعيت فعلي پيشكسوتان قرآني در جامعه چندان مطلوب نيست

قائم مقام شوراي عالي قرآن در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت فعلي پيشكسوتان قرآني در جامعه از مطولبيت لازم برخوردار است يا نه، خاطرنشان كرد: به نظر بنده وضعيت فعلي چندان مطلوب نيست و فكر مي‌كنم بايد مسئولان زيربط برنامه‌ريزي و فكر اساسي در اين زمينه داسته باشند تا پيشكسوتان قرآني بتوانند جايگاه واقعي خود را در جامعه پيدا كنند.

سرابي با تأكيد بر اينكه مطلوب نبودن وضعيت جامعه قرآني تنها مربوط به پيشكسوتان قرآني نيست، گفت: به نظر بنده كل جامعه قرآني و فعالان قرآني از حمايت‌هاي خوبي برخوردار نيستند، مثلاً در عرصه بيمه فعالان قرآني با مشكل مواجه هستيم؛ زيرا اين بيمه پوشش كاملي ندارد و شامل همه فعالان قرآني نمي‌شود، بنابراين پيشكسوتان نيز به تبع داراي چنين وضعيتي هستند.

براي بيه فعالان قرآني چاره‌انديشي شود

اين فعال قرآني كشورمان تصريح كرد: در حال حاضر بعضي از پيشكسوتان هستند كه بيمه فعالان قرآني كه براي افراد شاغل فعلي در نظر گرفته شده است، شامل حال آنها نمي‌شود؛ زيرا از سن بالايي برخوردارند، مشمول قوانين آن بيمه‌ها نمي شوند. اين‌ها بايد توسط متوليان امر چاره‌انديشي شود تا شرايط مناسب بر فعالان قرآني و پيشكسوتان اين عرصه حاكم شود.

وي خلأ قانوني را يكي از دلايل وجود نداشتن سازمان و ارگاني كه صرفاً به امور پيشكسوتان قرآني بپردازد، عنوان و خاطرنشان كرد: در كشور سازمان‌ها و دستگاه‌هاي متعدي مثل سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان تبليغات اسلامي و و زارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند كه از جهات مختلف با فعالان قرآني در ارتباط هستند، با توجه به اينكه اين نهادها در حوزه فعاليت‌هاي قرآني مسئوليت دارند، همين‌ها هم مي‌توانند اين وظيفه را بر عهده بگيرند، البته اين امر مستلزم اين است كه دولت براي پشتيباني از فعالان قرآني قوانين و اعتبارات بودجه‌اي مناسبي را در نظر بگيرد.

لزوم راه‌اندازي صندوق حمايت از فعالان قرآني

سرابي گفت: در حال حاضر صندوق حمايت از فعالان فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود دارد كه حمايت‌هاي لازم از فعالان حوزه فرهنگ و هنر را به عمل مي‌آورد كه اگر تصويب شود و بودجه كافي هم اختصاص داده شود، همين صندوق مي‌تواند فعالان قرآني را مورد پوشش قرار دهد، در حال حاضر برخي از فعالان قرآني تحت پوشش اين صندوق هستند؛ اما اين پوشش، پوشش كاملي نيست؛ يعني هم شامل همه فعالان قرآني نمي‌شود و هم خدماتش جامع و كامل نيست.

قائم مقام شوراي عالي قرآن يادآور شد: اگر چنن صندوق‌هايي تقويت شوند و اعتبارات كافي در دسترس آنها قرار گيرد، مي‌توانند اين وظايف را به خوبي انجام دهند. سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان متولي برگزاري مسابقات قرآن كه ارتباط نزديكي با فعالان قرآني دارد نيز مي‌تواند اين وظيفه را به خوبي انجام دهد، با اين شرط كه اعتبارات مورد نياز نيز تأمين و در بودجه‌هاي سالانه مورد توجه واقع شود.

اين فعال قرآني كشورمان در پايان در پاسخ به اين سؤال كه مهم‌ترين مشكل پيش روي پيشكسوتان قرآني از چه نوعي است، اظهار كرد: با توجه به اينكه فعالان قرآني خيلي در فعاليت‌هاي خود مسائل اقتصادي و آينده معيشتي را در نظر نمي‌گيرند، لذا وقتي به سن بازنشستگي و پيشكسوتي مي‌رسند؛ معمولاً مشكلات معيشتي دارند. به اين مشكل بايد مشكلات بيمه‌اي نيز اضافه كرد و اين خلأ و مشكل در مورد اين عزيزان وجود دارد. اگر بخواهيم حمايتي از اين افراد داشته باشيم، بايد شناخت كاملي از مشكلات اين دوره داشته باشيم.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن