تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799710388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم توجه به ايده هاي نو در تبليغ دين/ ارائه گزارش پژوهش وبلاگ نويسي ديني روحانيون


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: لزوم توجه به ايده هاي نو در تبليغ دين/ ارائه گزارش پژوهش وبلاگ نويسي ديني روحانيون
يك محقق و پژوهشگر رسانه گفت: لزوم توجه به ايده هاي نو در تبليغ دين از راهكارهاي جذب مخاطب جوان است. ايده هايي كه امكان تجربه امر قدسي را در فضاي مجازي رقم مي زند. از طرفي رويكرد زندگي مدارانه يعني توجه به ابعاد زندگي روزمره به مراتب مناسبتر از پرداختن به مسايل صرف مذهبي است كه مبتني بر تجربه هاي روزمره نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست ارائه گزارش پژوهش، تحليل و ارزيابي وبلاگ هاي ديني روحانيون در ايران كه توسط "صالح اصغري" مدرس دانشگاه و كارشناس ارشد ارتباطات از تاريخ فروردين 91 تا اسفندماه 91 در وبلاگ هاي ديني موجود در ايران صورت گرفته است پيش از ظهر امروز چهارشنبه چهارم ديماه درسالن اجتماعات معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.

اصغري درابتداي گزارش خود گفت: اين كار، يك كار دانشگاهي بوده است. قطعاً با نقايصي همراه است، ولي قصد تعميم به جامعه وبلاگ نويس روحانيون در ايران را دارد. اين تحقق را بنده از خدمت دكتر مسعود كوثري مدير گروه ارتباطات و معاونت دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و دكتر هادي خانيكي و دكتر دهقان از اساتيد ارتباطات دانشگاه تهران و اساتيد ديگري كه حوزه فعاليتشان ارتباطات و دين و رسانه است، استفاده كردم.

وي افزود: اين كار در طول يك سال و نيم و از ابتداي سال 91 و تا اواسط سال1392 انجام پذيرفته است. هدف از انجام اين پژوهش كمك به بهبود كيفيت وبلاگ هاي روحانيون به طور خاص و ارائه راهكارهايي نوين در جهت تبليغ اينترنتي دين انجام پذيرفته است. مدل هرم سه سطحي كه در اين پژوهش مطرح شده است مبنايي براي ارزيابي وبلاگ ها قرار گرفته است.

اين محقق و پژوهشگر رسانه تصريح كرد: معيارهاي تعاملي بودن، خاص بودگي، نمايايي و دسترس پذيري به عنوان معيارهاي عام و معيارهاي اعتبار صوري و محتوايي و ويژه نگاري و روز آمدي تقويم ديني و كاركردهاي دين آنلاين در وبلاگ ها از معيار هاي تخصصي است كه در مدل هرم سه سطحي قرار گرفته است.

وي افزود: بخش اول سير تطور جوامع بخش دوم بحث شيعه در فضاي مجازي بخش سوم ارائه گزارش از پژوهش است. ايده اين پژوهش 3سال پيش در من زده شد. با وبلاگي كه راه انداخته بوديم دوست داشتيم مخاطب به دنبال ما بيايد و نه ما به دنبال مخاطب باشيم. اساس كار اين بود كه مناسك ديني را بر وبلاگ قرار دهيم. اساس اين كار اين بود كه يك عده جمع شوند و مناسك ديني را پشت كامپيوترهايشان انجام دهند، قصد اطلاع رساني صرف نداشتيم. براي مثال قرار مي گذاشتيم براي سلامتي خانواده ها يا امام زمان(عج) همه دعاي فرج را بخوانيم. يا ماه رمضان مي پرسيديم چه كساني چه نذري مي خواهند بدهند. يك درجه جلوتر رفتيم و شب هاي احيا را پشت سيستم گرفتيم. هر نيم ساعت يكبار آنلاين برنامه هاي خاصي پخش مي كرديم و تا اذان صبح برنامه هاي خاصي را اعلام مي كرديم. اين ايده بناي شكل گيري اين پژوهش شد. خواستيم رصد كنيم شيوه وبلاگ نويسي روحانيون در وبلاگ ها چگونه است.

اين پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه ادامه داد: در بخش اول سير تطور جوامع مبتني بر عنصر رسانه آمده است كه جامعه باستاني كه ارتبااطات با زبان آوايي و بدوي بود جامعه شكاري، جامعه متمدن(شهر نشسيني) و اختراع چاپ و جامعه صنعتي كه روزنامه و تلفن و عكاسي جزو ابزارهاي ارتباطات پيشرفته است و جامعه اطلاعاتي و جامعه دانشي و جامعه مجازي و جامعه الحاقي در سير تطور جوامع تقسيم بندي كرديم.

اصغري افزود: وب 2 مبناي جامعه دانشي است قبل از آن جامعه اطلاعاتي بوده و بعد از وب 2 جامعه دانشي است. جامعه مجازي هم مبناي زندگي دوم است. اساس مباني جامعه مجازي وب 3 است. در جامعه الحاقي هم به غير از احساس، ما از طريق ميكرو چيپ ها كه در بدن ما كار گذاشته مي شوند ارتباط برقرار مي كنيم. و با محيط درگير مي شويم. در فيلمها ديده ايم قطعاتي الكترونيكي كه در بدن بازيگران كار كذاشته مي شود.

وي با اشاره به اينكه زندگي دوم هم يك زندگي خيالي اينترنتي است كه كاربران مي توانند در آن يك خود دوم بسازند و زندگي ديگري را تجربه نمايند يادآورشد: زماني صحبت مي شد وبلاگ ها و شبكه هاي اجتماي چيست اينها موجب آسيب زايي مي شوند ولي وقتي در خواب غفلت بوديم در ساتل 88 شبكه هاي اجتماعي چنان كاربردي از خود نشان دادند كه با چالشي بزرگ در كشور روبرو شديم. ديگر ما متوجه شده ايم كه بايد در اين ابزارهاي فعاليت كنيم و هزينه و سرمايه گذاري كنيم. به عبارت ديگر مجبور شديم كه از اينها استفاده كنيم.

اين استاد ارتباطات تصريح كرد: بحث سكند لايف(زندگي دوم) يك فضايي است سه بعدي با حجم اطلاعات بسيار بالا و فيلترينگ و اينترنت پرسرعت مي گوئيم با اين مشكلات چگونه از آن استفاده كنيم اما وقتي مي بينيم جوانان زيادي از آن استقبال مي كنند مجبور به استفاده از آن مي شويم. زندگي دوم زندگي اي است كه به شدت با ذهن درگير است. در فرانسه فيلم سيمنمايي اي ساختند با عنوان زندگي مجازي؛ شما وقتي مطالعه مي كنيد مي بينيد جوان 8 ساعت از زندگي روزانه خود را در سايت ها و و بلاگ ها تجربه مي كند. در غرب با آن ازدواج مي كنند خريد و فروش مي كنند و همه كارهايشان را با آن انجام مي دهند. طراح سايت سكند لايف مي گويد من يك بازي نمي سازم بلكه يك قاره مي سازم. اين آغاز كاربردهاي گوناگوني است كه محيط هاي مجازي مي توانند به كاربرانشان بدهند. بي بي سي هم برنامه اي ساخت كه يك آقا و يك خانم در دو گوشه دنيا با سكند لايف با هم آشنا مي شوند و خانواده هايشان را ترك مي كنند و با هم ازدواج مي كنند

اين محقق و پژوهشگر اظهار داشت: آنچه در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفت ميزان استفاده روحانيون از پتانسيل هاي رسانه اي وبلاگ براي انتشار محتواي ديني از طريق وبلاگ بود. از سويي ديگر مضامين به كار رفته در وبلاگ ها مساله ديگري بود كه در اين پژوهش بدان پرداخته شد. در ايران دست يافتن به يك قضاوت و ارزيابي منسجم و سنجيده در باره ي وبلاگ هاي ديني روحانيون علاوه بر چالشي كه ناشي از معيارها و بينش ماست با يك چالش ديگر هم مواجه است.

اصغري تصريح كرد: ما، داده هاي تجربي كافي را در اختيار نداريم. همين موضوع چالش مهمي ايجاد مي كندكه باعث مي شود با احتياط در اين زمينه سخن بگوييم. جوان بودن وبلاگ هاي روحانيون باعث عدم انجام تحقيقات عميق در اين حوزه شده است. از سوي ديگر بررسي اين پديده بيشتر نيازمند استفاده از روش هاي كيفي است تا كمي. چرا كه محقق بايد از جنبه هاي مختلف به اين رسانه نوظهور نظر بيفكند. با روش هاي پيمايشي و كمي كه امروزه در علوم اجتماعي ايران تثبيت شده، به سختي مي توان به تحليل ويژگي هاي وبلاگ هاي روحانيون پرداخت.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: بررسي نتايج ارزيابي معيار هاي عام در اين پژوهش نشان مي دهد كه وبلاگ هاي روحانيون از حيث ارتباط شناختي در وضعيت نه مناسب و نه ضعيفي قرار دارند قرار دارند و وضعيت متوسطي را مي توان براي آن ها در نظر گرفت. يكي از مشكلاتي كه وبلاگ نويسي روحانيون با آن مواجه است آن است كه در پي استقبال از برخي وبلاگ ها پس از مدتي روحانيون وبلاگ هاي خود را به وب سايت تبديل مي كنند. اين تغيير ممكن از برخي جهات قابليت هايي را افزايش دهد. اما روح حاكم بر وب سايت و بلاگ بسيار متفاوت است. وبلاگ فضايي گفتگويي، صميمي و غير رسمي و مردمي تر نسبت به وب سايت دارد.كه اين مساله را روحانيون پس از تبديل وبلاگ خود به وب سايت از دست مي دهند.

اصغري عنوان كرد: دربخش دوم اين پژوهش موج هاي تحول فضاي سايبري شيعي در ايران مورد بررسي قرار گرفته است. موج اول در سال 73 اتفاق افتاد كتابخانه هاي زيادي داشتيم كه كامپيوتري نبودند و بعد از اين سال شروع به كامپيوتري شدن شدند. وبلاگ هاي ما متن محور، نهاد محور، مناسك محور، مواجهه محور، گفتگو محور، اجتماع محور، آموزش محور بودند. دستور پرداختن به فضاي مجازي و تأسيس مركز تحقيقات اسلامي خدمات كامپيوتري نور را مقام معظم رهبري 24 سال پيش دادند اما اين كار از 4 سال پيش جدي گرفته شد. يك وقفه 20 ساله داشتيم. چند سال است كه شاهد راه اندازي سايت هايي از سوي مراجع تقليد هستيم به عنوان مثال سايت آيت الله فاضل لنكراني 13 زبان را پوشش مي دهد.

اصغري تصريح كرد: استفاده از وبلاگ به عنوان يكي از مهمترين رسانه‌هاي عصر ديجيتال توسط مبلّغان ديني ايران مبتني بر دركي بود كه روحانيون از رشد وبلاگ نويسي در ايران داشتند و سعي در حضور فعال در وبلاگستان فارسي نمودند. توجه به وبلاگ به عنوان يك رسانه ي مردمي و جوان پسند در ايران رويكردي ايجابي و روشي خلّاقانه براي تبليغ دين محسوب مي‌شود امّا افزايش روز افزون كمّي ايجاد وبلاگ توسط طلّاب به تنهايي منجر به دست يابي به اهداف مورد نظر و تبليغ مؤثر نيست.شمار بالاي وبلاگ هاي فعّال، زمان محدود مخاطبين، سلايق و ذائقه هاي مختلف بخشي از مشكلاتي هستند كه بلاگرهاي روحاني در جهت جذب حداكثري مخاطب با آن مواجه هستند. بنابراين علاوه بر رشد كمّي وبلاگ ها بايد به صورت جدي به روش هايي جهت رشد كيفي آن ها نيز انديشيد. هر اندازه كه وبلاگ به عنوان يك رسانه، كاركردي تخصّصي داشته باشد، لزوم بررسي و ارزيابي نحوه ي عملكرد آن بيش از پيش احساس مي‌شود.

اصغري عنوان كرد: توجه به ذات ابزار هاي رسانه هاي نوين كه همان پتانسيل مديوم به جاي سطحي نگري و پرداختن به ظواهر رسانه ها مساله مهمي است كه مي بايست خانواده ها و مسولين به آن توجه كنند. رسانه هاي نوين بر مبناي مديم جديد كه متفاوت از دو مديوم يك به يك و يك به چند است رابطه اي چند به چند را رقم مي زند. و اين قابليت جذاب مديوم جديد است كه ابزار هاي رسانه هاي نوين را نسبت به روزنامه و تلويزيون پر اهميت تر مي كند.

وي افزود: اگر در گذشته رسانه ها به عنوان مثال صنعت چاپ در امتداد چشم انسان و راديو در امتداد گوش و حس شنوايي انسان به وجود آمده اند اينترنت را مي توان بستر رسانه اي دانست كه بر خلاف انواع ديگر در ادامه ذهن انسان شكل گرفته است. همين مساله مهم است كه لزوم توجه به ذات مديوم جديد را بيش از پيش نمايان مي سازد. ديدگاهي كه همواره اينترنت را رسانه اي ساده در امتداد رشد رسانه هايي چون راديو و تلوزيون مي پنداشت از اين مساله غفلت ورزيده است كه اين ها هر كدام در يك مديوم متفاوت ظهور كرده اند و شباهت آنچناني به هم ندارند

اين مدرس دانشگاه بيان كرد: ظهور وبلاگ در فضاي مجازي و برآورده شدن روياي انتشار آسان اطلاعات با به وجود آمدن تكنولوژي وب 2 رقم مي خورد. وبلاگ ها نقش به سزايي را در اين باره بر عهده دارند.همزمان با ظهور وبلاگ ، وبلاگ نويسي در ايران با رشد بسيار بالايي روبرو شد به طوري كه در مقطعي رتبه چهارم جهان را نيز كسب كرد. اگرچه اين جايگاه در سال هاي بعد با افت مواجه شد و دهم شد اما باعث شكل گيري وبلاگستان فارسي گرديد.

اصغري ادامه داد: نهاد دين و روحانيون با درك اهميت وبلاگستان فارسي براي تبليغ ديني و پاسخ به شبهات تلاش مضاعفي را در توليد محتواي ديني و حضور فعالانه در اين فضا انجام داده است. رويكرد ايجابي، نقطه شروع قابل تحسين، اما چگونگي بهره گيري از اين رسانه در كيفيت امر ارتباط و انتقال محتواي ديني و در نهايت كيفيت تبليغ دين تاثير گذار است.

وي افزود: گستردگي فضاي مجازي و حجم بالاي اطلاعات موجود در آن و آزادي مخاطب در گزينش محتوا و محدوديت زمان، علايق و سلايق مختلف مخاطبين و همچنين نوظهور بودن اين رسانه وسابقه نه چندان زياد روحانيون در استفاده از قابليت هاي آن، كار را براي فعالين اين عرصه سخت تر مي گرداند.

اصغري درپايان يادآورشد: يافته هاي اين پژوهش نشان داد كه روحانيون از وبلاگ به عنوان وسيله براي انتشار مطالب آموزشي بيشتر استفاده نموده اند و كمتر از پتانسيل هاي فضاي مجازي يعني امكان دعوت و بسيج مخاطبين است بهره گرفته شده است.سبك نگارش صميمانه و درج مطالبي مربوط به زندگي روزمره و خاطرات كه رنگ و بوي ديني دارند سهم قابل توجهي در جذب مخاطب دارد. لزوم توجه به ايده هاي نو در تبليغ دين از راهكار هاي جذب مخاطب جوان است. ايده هايي كه امكان تجربه امر قدسي را در فضاي مجازي رقم مي زند. از طرفي رويكرد زندگي مدارانه يعني توجه به ابعاد زندگي روزمره به مراتب مناسبتر از پرداختن به مسايل صرف مذهبي است كه مبتني بر تجربه هاي روزمره نباشد. استفاده از وبلاگ به عنوان يك رسانه صرف انتقال پيام از آفات وبلاگ نويسي طلاب محسوب مي شود. رويكردي كه پتانسيل هاي وبلاگ را در فضاي تبليغ دين بسيار محدود مي سازد.

كد خبر: 2202379

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۴ - ۱۴:۳۵

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن