تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819402562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پول از شما ، ويلا از ما خانه‌هاي خالي شمال در اختيار تابلو به دستان ‌كنار جاده‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پول از شما ، ويلا از ما خانه‌هاي خالي شمال در اختيار تابلو به دستان ‌كنار جاده‌ها
از سال‌ها قبل در شهري مثل مشهد، پديده‌اي با عنوان «زوارگيري» رايج ‌‌و هميشه كساني بوده‌اند كه زوار را به خانه‌هاي شخصي خود مي‌بردند و كرايه‌ دريافت مي‌كردند.


بارها شده در سفر به نقاط ديگر ايران بويژه خطه شمال با افرادي رو به رو مي شويم كه با پلاكاردي در دست به شما پيشنهاد خانه يا ويلا براي اقامت مي دهند. اين موضوع حالا چند سالي هست كه در شهرهاي گردشگرپذير رونق گرفته است، پديده اي كه در اصل در تمام دنيا رايج است و مرسوم، اما شيوه اجراي آن در ايران نادرست است چراكه هيچ نظارتي از سوي دولت و نهادهاي دولتي روي آن نيست. ضمن آن كه امنيت و سلامت آن بسته به انتخاب خود مسافران است به اين مفهوم كه جز مسافر هيچ كس ديگري مسئوليت امنيت اين محل هاي اقامتي را نمي پذيرد.

ويلاهايي كه امنيت ندارد

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران مي گويد افزايش نرخ هاي اجاره خانه به منظور اسكان مسافران از سوي ويلاداراني است كه در كنار خيابان ها تابلو به دست هستند و به صورت آزاد فعاليت مي كنند.

سيف الله فرزانه به مسافران اين استان توصيه مي كند كه براي اقامت به مراكز اقامتي كه زير نظر سازمان ميراث فرهنگي استان هستند مراجعه كنند زيرا اين اماكن از لحاظ امنيت، نرخ و عوامل بهداشتي كنترل و نظارت مي شود.

در سال هاي گذشته ساماندهي «تابلو به دستان» و ايجاد مراكز رزرواسيون در دستور كار سازمان گردشگري قرار گرفت، ولي اين طرح مهم به سرانجام نرسيد و فقط در برخي شهرها و آن هم به صورت محدود، مراكز رزرو داير شد كه اين تعداد مركز، جوابگوي اين حجم مسافر نيست. هويت دار شدن ويلاها نيز در جهت ارتقاي امنيت اين گونه اماكن و ارائه خدمات مطلوب موثر بوده و موجب نظارت بر كميت و كيفيت ويلاها مي شود و با ساماندهي اماكن گردشگري از فعاليت واسطه ها و تابلو به دست ها جلوگيري مي شود و چادرخوابي مسافران از بين مي رود.

دولت كجاي اين قصه است؟

در سال هاي قبل، اگر تابستان يا نوروز به شمال كشور سفر مي كرديد، كنار ورودي هاي شهر انبوه كودكاني را مشاهده مي كرديد كه تابلويي در دست داشتند با اين كلمه: «ويلا.» به محض توقفي كوتاه، چند كودك خود را به پنجره خودروها مي رساندند و پيشنهاد ويلاهاي لب ساحل مي دادند.

دلالان در تمام شمال كشور 20 درصد كل اجاره را به عنوان حق الزحمه دريافت مي كنند و بديهي است كه تلاش كنند تا به بالاترين نرخ ملك را اجاره بدهند.

قيمت ويلا در استان هاي شمالي، نخست بسته به منطقه قرارگيري (يعني شهر يا منطقه) سپس با توجه به فاصله اي كه از دريا دارد و در نهايت بسته به امكانات و زيبايي ويلا متغير است.

نكته جالب افزايش قيمت ويلاها در اين مناطق در ايام تعطيلات نوروز است. قاعدتا دولت نمي تواند روي معامله اي كه نه در جايي ثبت مي شود، نه مالياتي به آن اختصاص داده مي شود نظارتي داشته باشد.

قيمت ويلاها چقدر منطقي است؟

اگر ملاك را تهران بگيريد (شهري كه ملك و خانه در آن ارزان هم نيست) قيمت ويلاهاي شمال چندان هم منطقي به نظر نمي رسد. اجاره محلي كه در شمال ايران شبي 50 هزار تومان كرايه داده مي شود چيزي برابر يك و نيم ميليون تومان است. به شكلي ديگر يك و نيم ميليون اجاره ماهانه، برابر با 50 ميليون رهن كامل يك ملك است. در خريد و فروش ملك عرف اين است كه رهن كامل يك ملك برابر با يك ششم قيمت واقعي آن ملك باشد هرچند در سال هاي اخير و با توجه به بحران مسكن در كشور، اين نسبت در پايتخت به يك پنجم و يك چهارم تغيير يافته است. اگر يك چهارم باشد، يعني قيمت ويلاي مزبور بايد چيزي برابر 200 ميليون تومان باشد و اگر يك ششم باشد، يعني قيمت ملك مزبور چيزي نزديك به 300 ميليون تومان است.

نمي توان تصور كرد كه قيمت يك ويلا در شمال كشور با مشخصات مذكور 200 يا 300 ميليون تومان باشد. اين به آن دليل است كه در اين موضوع و معامله، نظارت آنچناني به چشم نمي خورد و دلالان ويلا هر اندازه كه بتوانند از مسافران پول مي گيرند.

توصيه هايي كه بايد جدي گرفت

درباره اقامت در خانه هاي موقت و جاده اي تنها كاري كه مي توان كرد رعايت چند نكته اصولي است تا هزينه اتفاق براي گردشگران به كمترين ميزان خود برسد.

به جاهاي خلوت نرويد: اگر قصد انتخاب ويلا در شمال ايران يا خانه هاي اقامتي در شهرهاي مختلف را داريد سعي كنيد اين خانه يا ويلا در محل هاي خيلي خلوت قرار نگرفته باشد، مثلا در شمال، شما ويلايي در دل جنگل و بدون سكونت را انتخاب نكنيد. فريب آرامش و سكوت اين خانه ها را نخوريد چراكه ممكن است اتفاق هاي ناگواري در پي داشته باشد.

وسايل را چك كنيد: وارد خانه كه شديد ابتدا تمام وسايل خانه را امتحان كنيد. وسايل سرمايشي و گرمايشي را در فصل هاي متناسب خود چك كنيد. برق خانه و كنتور آن را نگاه كنيد تا مشكلي از اين نظر براي شما و همسفرانتان پيش نيايد. ضمن اين كه اگر وسايل پرارزشي در خانه وجود دارد از آن مراقبت كنيد و فهرستي از وسايل مهم خانه را داشته باشيد تا گم شدن احتمالي آنها مشكلي در راه سفر شما پيش نياورد.

پاكيزگي شرط اول: از آنجا كه اين خانه ها صرفا براي اقامت هاي چند شبه در نظر گرفته شده است معمولا از شرايط بهداشتي مناسبي برخوردار نيستند، اما براي اطمينان مي توانيد در همان ابتداي ورود سرويس هاي بهداشتي، حمام، نظافت آشپزخانه و مبلمان را بررسي كنيد چراكه برخلاف هتل ها معمولا اين خانه ها بهداشت را چندان جدي نمي گيرند. رعايت اين نكته مي تواند از بسياري بيماري هاي پوستي و... جلوگيري كند./ ضميمه چمدان

علي محزون

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن