محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803926965
![نمایش مجدد: دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره حیلههای ربا refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره حیلههای ربا
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در درس خارج فقه مطرح شد؛
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره حیلههای ربا خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سؤال که چرا در گذشته قرض دادن و سود گرفتن ظلم بود ولی اکنون وام گرفتن یک کارخانه با سود بالا از بانک یک موفقیت به شمار میآید گفت: سر آن این است که این قرض دادن به صورت عقد شرعی مضاربه و مزارعه و مساقات در آمده است و همه فقها میگویند در مضاربه، سرمایه از یک نفر و کار از دیگری و سود به صورت مشترک یا بر اساس قرارداد خاص صحیح است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اجتهاد، آیتالله جوادی آملی در درس خارج فقه خود با اشاره به بحث حیل ربا که شیخ انصاری برخی از آنها را در مکاسب ذکر کرده است گفت: بر اساس آیات قرآن، ربا کاری ظالمانه است و ربا گیرنده ظالم و ربا دهنده مورد ظلم قرار میگیرد با این اوصاف اگر بدعاقبتی و خانه سوزی و جنگ با خدا، کار ربا است این مساله با حیلههای مصطلح حل نمیشود.
وی ادامه داد: در روایات هم ربا خواری به زنای با مادر در کنار خانه کعبه تشبیه شده است این تعابیر سنگین را نمیشود با چند حیله مرتفع کرد. این غیاظ و شداد آیات و روایات را نمیشود با این حیلهها بر طرف کرد.
ادله تجویز حیلههای ربا دچار خدشه است
آیتالله جوادی آملی بیان داشت: ادلهای که حیلههای ربا را تجویز میکند نیز دچار خدشه است چرا که بیشتر آنها را محمد بن اسحاق نقل کرده که برخی او را واقفی میدانند و مرحوم علامه نسبت به حجیت روایات منقول از وی تردیدی کرده است. از طرف دیگر ممکن است چنین روایاتی جعل از طرف بیگانگان برای مشوه کرده نظام اسلامی باشد.
وی اظهار داشت: مساله روایات جعلی دغدغه همیشگی ما است از این رو پژوهشگران علوم حدیث و رجال و درایه باید فاصله بین کتب اربعه و اصول اربع مائه را حل کنند تا بتوانیم با دست پر سخن بگوییم.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: الآن از هر مطلبی که در باب نبوت و امامت و مهدویت بخواهیم صحبت کنیم میبینیم هزاران کتاب درباره آن وجود دارد در حالی که در عصر مرحوم مجلسی درباره این موضوعات تنها صد کتاب بوده است. یک قرن که جلوتر که میرویم این تعداد، 50 کتاب میشود هر چه پیشتر میرویم این کتب کمتر میشود تا اینکه به کتب اربعه میرسیم. این چهار کتاب هم برای 3 نفر است و گاهی شیخ طوسی از کلینی یا صدوق نقل کرده و کلینی و صدوق از زراره نقل میکنند پس مطلبی که در هزار کتاب بود از یک نفر نقل شده است و خبر واحد است و با خبر واحد هم نمیتوان اساس دین را حفظ کرد. اگر فاصله بین کتب اربعه با اصول اربع مائه را پر کنیم از دل آن یا خبر متواتر در میآید یا خبر واحد محفوف به قرینه قطعیه که حجت است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: در زمان ائمه بازار ورّاقها گرم بود که هم نسخه نویسی میکردند و هم خطاطی و افرادی مانند محمد بن مسلم و زراره احادیث ائمه(علیهمالسلام) را در کتابهایی مینوشتند برخی دوستان آنها این نسخهها را برای رونویسی از آنها میگرفتند و یا خودشان رونویسی میکردند یا به بازار وراقها میرفتند و این کار را به آنها محول میکردند. آن روزی که جعل و حذف کم نبود مبلغی را به این وراقها میدادند که چند حدیث را در نسخه جدید ننویسند و بجایش احادیث جعلی را بنویسند. این شد که برخی احادیث جعلی اینگونه وارد کتب حدیثی شد و دلیل آن هم تعارضاتی است که گاهی در کلمات برخی صحابه دیده میشود. حضرت امام خمینی میفرمایند احتمال میدهم بخشی از روایات مربوط به حیل ربا با این روش دچار جعل شده باشد.
نظر امام خمینی (ره) درباره حیله در ربا
آیتالله جوادی آملی بیان داشت: حضرت امام (ره) در کتاب البیع جلد 5 میفرماید این حیلهها کارساز نیست چون عرف اینها را ربا میداند یا ملاک ربا در این حیلهها هم وجود دارد. البته بحث ما در ربای قرضی است. بعد میفرماید روایات وارده در مورد حیلههای ربا اولاً دچار ضعف سند است ثانیاً بسیاری از این روایات را محمد بن اسحاق مطرح کرده که صدوق او را واقفی میداند ثالثاً این روایات با دستهای از روایات دیگر تعارض دارد رابعاً این روایات اختلاف متن دارند با وجود این اشکالات، این روایات مخالف با کتاب هستند چرا که لسان آیات ربا آبی از تخصیص و تقیید است و نمیتوان با روایات اینچنینی آنها را تخصیص زد یا مقید کرد.
وی بیان داشت: سیدنا الاستاذ میفرماید زیاده مال در برابر زمان در نظر عرف ربا است فرقی نمیکند که ده دینار را به خاطر یک ماه اجل زیاد کنیم یا یک جنس ده دیناری را به صورت صوری بیست دینار بفروشیم. در فضای عرف هر دوی اینها به چشم ربا دیده میشود دلیلش هم این است که عرف در برابر این حیلهها میخندند و آن را بازی میدانند.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چرا در گذشته قرض دادن و سود گرفتن ظلم بود ولی اکنون وام گرفتن یک کارخانه با سود بالا از بانک یک موفقیت به شمار میآید گفت: سر آن این است که این قرض دادن به صورت عقد شرعی مضاربه و مزارعه و مساقات در آمده است و همه فقها میگویند در مضاربه، سرمایه از یک نفر و کار از دیگری و سود به صورت مشترک یا بر اساس قرارداد خاص صحیح است.
وی در پایان گفت: خداوند ربا را حرام کرد تا فضیلت صدقه، قرضالحسنه و احسان را به شما نشان دهد. قرضالحسنه چون در خط تولید است ثوابش 18 برابر است در حالی که صدقه تنها ده برابر ثواب دارد و این در کتیبه عرش نوشته شده است. ضمن این که اگر ربا حلال باشد مردم تجارت را تعطیل میکنند. حال آیا این ظلم بزرگ را میتوان تنها با اختلاف یک کلمه مرتفع کرد در حالی که حقیقتش باقی است؟ /916/د102/ع
۱۳۹۲/۹/۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
ويژگي عدد چهل درباره امام حسين(ع) از نگاه آيتالله جواديآملي
ويژگي عدد چهل درباره امام حسين ع از نگاه آيتالله جواديآملي اين نوشتار را به نقل از پايگاه اطلاع رساني اين مرجع تقليد در زير مي خوانيد دوشنبه 2 دي 1392ویژگی عدد چهل درباره امام حسین(ع) از نگاه آیتالله جوادیآملی
ویژگی عدد چهل درباره امام حسین ع از نگاه آیتالله جوادیآملی آیتالله جوادیآملی در نوشتاری اهمیت زیارت اربعین ویژگی عدد چهل درباره امام حسین علیه السلام زیارت مأثور در اربعین و گریه بر امام حسین علیه السلام را تشریح کردهاند ببه گزارش نامه نیوز این نوشتار را به نقل از پآيتالله جوادي آملي:نيازها و امكانات شهرها تشخيص داده شود
آيتالله جوادي آملي نيازها و امكانات شهرها تشخيص داده شود مفسر بزرگ قرآن كريم و از علماي برجسته كشور گفت نيازهاي شهر را به خوبي تشخيص بدهيم و همه امكاناتي كه در شهر هست آنها را هم شناسايي بكنيم تا نيازهاي شهر را از راه مواردي كه در خود شهر وجود دارد تحصيل بكنيم به گزارش خبرگزارنظر آيتالله مكارمشيرازي درباره استعمال خوردنيهاي حرام بعنوان دارو
نظر آيتالله مكارمشيرازي درباره استعمال خوردنيهاي حرام بعنوان دارو آيتالله مكارمشيرازي در پاسخ به استفتايي نظر خود را درباره استعمال خوردنيهاي حرام بعنوان دارو بيان كرد به گزارش ايسنا متن پرسش و پاسخ اين مرجع تقليد به آن به شرح زير است آيا ميتوان از چيزهايي كه خوردنشآيتالله جوادي آملي: بايد متناسب با نيازهاي روز به روند توليد علم در حوزه كمك كنيم
آيتالله جوادي آملي بايد متناسب با نيازهاي روز به روند توليد علم در حوزه كمك كنيم يكي از مراجع تقليد شيعيان با بيان اينكه محال است كه علم غير ديني داشته باشيم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را در گرو اثبات اسلامي بودن همه علوم عنوان كرد به گزارش مهر همزمان با روز ملي پژوهش جمعي ازتكعكسهاي منتقدان داخلي از ديدگاه اوباما درباره ايران
تكعكسهاي منتقدان داخلي از ديدگاه اوباما درباره ايران در حالي كه تمامي شواهد و رفتارهاي آقاي اوباما و وزارت خارجه آمريكا نشان ميدهد كه آنها در مذاكره با ما جدي هستند اما مخالفان و منتقدان داخلي پا در يك كفش كردهاند تا نشان دهند كه اين گونه نيست آخرين نمونه از حركتهاي آقاي اشب يلدا از ديدگاه آيت الله جوادي آملي
شب يلدا از ديدگاه آيت الله جوادي آملي از سنت هاي شب يلدا شب نشيني و ديد و بازديد و صله رحم است چنان كه بهره گيري علمي از فرصت آن با طرح مسايل علمي و تاريخي خواندن اشعار به ويژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و سنت ديگر آن است به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران ايرانيانهشدارآيتالله علويگرگاني درباره تبليغات دشمنان برضد حوزه و روحانيت
هشدارآيتالله علويگرگاني درباره تبليغات دشمنان برضد حوزه و روحانيت قم واحد مركزي خبر اجتماعي آيتالله علويگرگاني در باره تبليغات مسموم دشمنان اسلام عليه حوزه و روحانيت هشدار داد وي امروز در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاههاي افسري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اينكهبررسي چگونگي زنده نگهداشتن نهضت حسيني در كلام آيتاللهالعظمي جوادي آملي
بررسي چگونگي زنده نگهداشتن نهضت حسيني در كلام آيتاللهالعظمي جوادي آملي گروه خبرنگاران افتخاري اميرمحسن سلطاناحمدي چگونگي بهرهگيري و زنده نگهداشتن نهضت حسيني را ميتوان درذ كلام و آثار مختلف آيتاللهلعظمي جوادي آملي در اينباره جستوجو كرد به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگحجتالاسلام واعظجوادي مطرح كردبهرهمندي از انديشههاي آيتالله جواديآملي با نگاه بينالمللي
حجتالاسلام واعظجوادي مطرح كردبهرهمندي از انديشههاي آيتالله جواديآملي با نگاه بينالمللي رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء گفت با نگاه بينالمللي ميتوانيم بازخواني بهتري نسبت به آثار و انديشههاي حضرت آيت الله جوادي آملي داشته باشيم به گزارش خبرگزاري فارس از قم بهنظر آيتالله مكارمشيرازي درباره نگاه به مو و بدن زنان مسلمان بدحجاب
نظر آيتالله مكارمشيرازي درباره نگاه به مو و بدن زنان مسلمان بدحجاب آيتالله مكارمشيرازي در پاسخ به استفتايي نظر خود را درباره نگاه به مو و بدن زنان مسلمان بد حجاب اعلام كرد به گزارش ايسنا متن پرسش و پاسخ اين مرجع تقليد به آن به شرح زير است پرسش با توجه به اينكه برخي از زآيتالله نكونام در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كردنظرات عرفا، فلاسفه و فقها درباره موسيقي/ چرا برخي روايات م
آيتالله نكونام در گفتوگوي مشروح با فارس عنوان كردنظرات عرفا فلاسفه و فقها درباره موسيقي چرا برخي روايات موسيقى را نهي ميكنند آيتالله نكونام از اساتيد حوزه علميه قم ميگويد شايد نهي حضرات معصومين عليهمالسلام از موسيقى و آواز و صوت و صدا به اين خاطر بوده كه تمامى اين اموآيتالله جوادي آملي:اعطاي جايزه به پديدآورندگان علوم ديني و فقهي يكي از بهترين وقفهاست
آيتالله جوادي آملي اعطاي جايزه به پديدآورندگان علوم ديني و فقهي يكي از بهترين وقفهاست آيتالله جوادي آملي گفت بايد به سمتي حركت كنيم كه جامعه پربركت ايران به سوي وقفهاي با همت عالي پيش برود ميتوان وقف كرد كه جايزهاي به پديدآورندگان علوم ديني و فقهي و تفسيري اعطا شود و اين-
گوناگون
پربازدیدترینها