تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820223967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حافظ‌خواني با جمشيد مشايخي در شب يلدا/ تجملات را كنار بگذاريم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حافظ‌خواني با جمشيد مشايخي در شب يلدا/ تجملات را كنار بگذاريم
مجري "اينجا ايران است 1" از ويژگي‌هاي شب يلدا و اينكه اين شب آيين و رسوم اوليه‌اش را از دست داده و همچنين از برنامه‌ها و آيتم هاي ويژه برنامه خود در اين شب گفت.

حسين رفيعي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ويژه‌برنامه‌اي كه "اينجا ايران است 1" شنبه شب ساعت 22:30 به مناسبت شب يلدا پخش مي‌كند به ويژگي هاي اين شب اشاره و بيان كرد: ما سنت هايي داشته ايم كه حالا تنها اسمي از آنها باقي مانده و آن موضوع موقعيت اصلي خود را از دست داده است.

وي كه اصالتا به اراك تعلق دارد از سنت هاي بزرگان در شب يلدا گفت و با اشاره به خاطرات خود از دوران كودكي يادآور شد: ما در شب هاي يلدا به خانه مادربزرگ خود مي رفتيم. در خاطرم هست كه سقف هاي گنبدي آن زمان حفره اي كوچك براي تهويه هوا داشت و گاهي آنقدر هوا سرد مي شد كه ما زير كرسي گرم بوديم ولي از اين حفره برف مي آمد و درون كاسه انار روي كرسي در شب يلدا مي ريخت.

اين مجري تلويزيون ادامه داد: سردي هوا در آن روزگار گاهي باعث مي شد تا سه ماه بسياري از خانواده ها زمين‌گير شوند و چون آب و برق و جاده ها و حتي وسايل ارتباطي به شكل امروز وجود نداشت مردم اولين شب را به اين بهانه كه از هم يادي كنند دور هم جمع مي شدند. اين شب به نوعي اشاعه فرهنگ بود و تنها شاهنامه‌خواني يا تفال به حافظ هم نبود بلكه اصل ماجرا اين بود كه همه به ديدار بزرگترهاي آبادي مي رفتند كه به طور مثال كدخدا ببيند چه كسي در طول زمستان از هيزم، لباس و تغذيه كافي برخوردار نيست و به نوعي به يكديگر كمك مي كردند.

مجري برنامه شبانگاهي "اينجا ايران است 1" با بيان اينكه شب يلدا يك آغاز و يك گذار از پاييز به زمستان بوده است، اظهار كرد: هم اكنون شب هاي يلدا به مهماني هاي پرتجمل تبديل شده است كه بيشتر از تامين معاش، نابودي معاش را در پي دارد و بيشتر خانواده ها به اين فكر مي كنند كه در اين روز چه بخرند و يا بپزند و در واقع ماهيت اين روز بالعكس شده است.

مجري برنامه صبحگاهي "روز از نو" در ادامه با تاكيد بر اينكه به چنين روزهايي بايد بيشتر اهميت داده شود، افزود: اين روز از دوران باستان در تاريخ ما شكل گرفته است، ما كشوري هستيم كه در 2600 سال پيش كه ديگران خداياني از چوب و سنگ داشتند يكتاپرست بوده ايم و اين روز از آن زمان پيدا شد. بايد در اين روز با يكديگر مشورت كنيم و يكديگر را حمايت كنيم و به هم انرژي مثبت دهيم. همچنين اميدوارم زيبايي، صلح، ادب و احترام ايرانيان را در اين روز به همه دنيا نشان دهيم و اين هجمه هايي كه عليه ايران مي شود با برگزاري چنين روزهايي به پايان برسد.

رفيعي همچنين در واكنش به اينكه در اين شب كمتر مي تواند به دليل شغلش در كنار خانواده خود باشد، گفت: شغل من مثل بساري از مشاغل ديگر همچون سربازي كه از مرزها محافظت مي كند، آتش نشان، پزشك و ... ايجاب مي كند كه مواظب باشيم وقتي همه شاد هستند، شاديشان بر هم نخورد و حتي اين شادي را مضاعف كنيم. با اين حال بعد از تمام شدن برنامه و از ساعت 12 شب به بعد مي توانم در كنار خانواده ام باشم.

وي در پايان با اشاره به آيتم هاي برنامه "اينجا ايران است 1" در شب يلدا گفت: در اين برنامه به شاهنامه خواني و تفال به حافظ خواهيم پرداخت و جمشيد مشايخي هنرمند پيشكسوت به برنامه ما خواهد آمد و تفالي به حافظ خواهد زد.

همچنين به گفته مريم نامور آزاد مدير توليد "اينجا ايران است 1" به دليل نزديك بودن شب يلدا با اربعين از برنامه هاي شاد در اين شب كمتر استفاده شده و برنامه بيشتر ادبي و هنري شده است.

همچنين در اين برنامه اردشير صالح پور كارشناس فرهنگي درباره ماهيت شب يلدا و آيين هاي اين شب در مناطق مختلف ايران سخن خواهد گفت و حميد خزايي هم به اجراي موسيقي سنتي با استفاده از اشعار حافظ مي پردازد.

برنامه "اينجا ايران است1 " شنبه ها و يكشنبه ها ساعت 22:30 از شبكه جام جم يك با اجراي حسين رفيعي و امير احمدي و به تهيه كنندگي سيدعبدالرحيم غفوريان روي آنتن مي رود.

كد خبر: 2199384

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۳:۴۰

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن