تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803727783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفري يلدايي به روستايي در جوار تخت جمشيد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سفري يلدايي به روستايي در جوار تخت جمشيد
چند تا از نزديك‌‌ترين دوستانم را براي شب يلدا به شهر آبا و اجدادي ام شيراز دعوت مي‌كنم تا برنامه حافظ خواني اين شب را در جوار مزار خواجه بگذرانيم، ولي با پيشنهاد يكي از اعضاي فاميل و استقبال دوستانم كل برنامه عوض مي‌شود و تصميم مي‌گيريم يك شب يلداي كاملاً روستايي را تجربه كنيم.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

شوهر خاله ام از عباس آقا مي‌گويد همان جوان خلاق و خوش سليقه‌اي كه با پذيرايي ساده و بي‌ريايش از دو گردشگر آلماني ميلياردر شد! گويا 35 ساله است و اهل يك روستاي دورافتاده در استان فارس، روستايي كه هنوز هم گاز ندارد اما با ابتكار عباس برزگر سالانه هزاران گردشگر را از آن سر دنيا به فضاي ساده و صميمانه خود مي‌كشد. پوشش نازك برف روي سطح خيابان‌هاي تهران نشسته است كه من و چهار تن از دوستانم دو شب قبل از يلدا سوار بر ماشين شده و به سمت استان فارس حركت مي‌كنيم. راه طولاني است و تصميم مي‌گيريم يك شب را در اصفهان و در خانه دخترخاله ام سر كنيم.

آن‌ها هم در تب و تاب يلدا هستند؛ يلدايي كه زياد تفاوتي با يلداي تهران ندارد و به قول آقا رضا يلداي شهري است. قرار است شب بعد را در شيراز و در خانه پدربزرگم سپري كنيم و بعد از آن به روستاي بزم در بوانات استان فارس برويم كه حدود 2ساعتي با شيراز فاصله دارد. دوستانم با غزل كوچك نوه بازيگوش و شيرين زبان خاله ام تا نيمه شب بازي مي‌كنند و با يادآوري اين نكته كه قرار است فردا كله صبح از اصفهان به شيراز حركت كنيم رضايت مي‌دهند از اين دختربچه دوست داشتني چشم بپوشند و زودتر به رختخواب بروند.

ساعت 30. 10 از اصفهان به سمت شيراز راه مي‌افتيم. سوز سرماي زمستان شهر اصفهان را هم در امان نگذاشته است، اما هوا خشك است و بارشي ندارد. به محض ورود به جاده و مسافتي رانندگي كردن دوباره ململ نازك و سفيد رنگ برف به كناره گذرگاه‌ها مي‌نشيند و باعث مي‌شود سرعت را كم كرده و با احتياط به حركت ادامه دهيم. بچه‌ها خاطرات خنده​دار دانشگاه را مرور مي‌كنند و آن شب‌هاي يلداي پر شور و هيجاني كه در دانشگاه مي‌گذرانديم. برف نرم نرم مي‌بارد و منظره دلچسبي ايجاد كرده است. نزديك آباده ماشين را به شانه خاكي جاده مي‌كشيم و بدون اين كه پياده شويم چاي داغي مي‌نوشيم.

ساعت نزديك 5 بعدازظهر است كه به شيراز مي‌رسيم. هوا سرد و برفي است و زودتر از معمول تاريك شده است. زير سوسوي نور چراغ مغازه‌هاي ميوه فروشي و بخار‌هايي كه از نفس گرم مردم بلند مي‌شود جمعيت را مي‌بيني كه با دقت و وسواس براي شب يلدا خريد مي‌كنند. دستفروشان هندوانه كنار خيابان با ريتم و اشعار طنزآميز مردم را به خريد ترغيب مي‌كنند. با اين كه خسته‌ايم اما از ديدن اين صحنه‌ها به شور و شوق آمده‌ايم. در مسير براي پدربزرگم كه عاشق شيريني خشك و شكلات است يك جعبه نان كشمشي مي‌خريم و به سمت خانه‌اش سرازير مي‌شويم.

شام را به افتخار مهمانان من كلم پلوي شيرازي پخته است و خوشبختانه همه دوست دارند و مي‌گويند برخلاف اسم نه چندان مطبوع كلم! طعم فوق‌العاده‌اي دارد و پدربزرگم توضيح مي‌دهد اين موضوع به خاطر ترخون و سبزيجات معطري است كه با چاشني آبليمو به خورد غذا مي‌دهند. شب در لحاف و تشك‌هاي گل گلي و نه چندان نوي خانه پدربزرگ مي‌خوابيم و قبل از خواب درباره موضوع‌‌هاي مختلفي صحبت مي‌كنيم: اين كه پدربزرگ من به نظر بچه‌ها فوق‌العاده بانمك است و روحيه طنز بالايي دارد، اين كه خوشحالند كه مي‌توانند تا ظهر فردا راحت بخوابند و... كمي هم در مورد بوانات مي‌پرسند و اين كه كجاست؟ سردتر است يا گرمتر؟ و... و من ضمن اين كه مي‌گويم آب و هوايش از شيراز سردتر است اضافه مي‌كنم كه تا شهر تاريخي پاسارگاد و تخت جمشيد باشكوه هم فاصله‌اي ندارد و اين موضوع بچه‌ها را به وجد مي‌آورد و مي‌خواهند كه شب يلدا حتماً سري هم به تخت جمشيد بزنيم و حال و هواي اين ويرانه باشكوه را در شب تولد خورشيد ببينيم!

فردا ظهر پس از صرف ناهار در خانه پدربزرگم راهي بوانات مي‌شويم و سپس پرسان پرسان روستاي بزم را پيدا مي‌كنيم... روبه‌روي يك امامزاده در چوبي بزرگي مي‌بينيم كه سر در آن نوشته‌اند: به دهكده گردشگري خانواده عباس برزگر خوش آمديد.

درون دهكده پر از گردشگر خارجي است و سه اتاق تاريخي 700 ساله دهكده به اجاره خارجي‌ها رفته است نگرانيم جايي پيدا نكنيم و پشيمانيم كه چرا زودتر با اين هتل منحصر به فرد روستايي هماهنگ نكرده‌ايم كه در كمال خوش شانسي يك زوج مشهدي يكي از سوييت‌هاي روستايي را خالي مي‌كنند و به شهرشان برمي گردند. خانه روستايي سخت دلنشين است و سادگي و بي‌پيرايگي‌اش با آن كوله رختخوابي كه در مفرش چارخانه پيچيده شده است و كنار اتاق ديده مي‌شود آن را به نظرمان تبديل به جذاب‌‌ترين هتل دنيا كرده است.

يكي از بچه‌ها مي‌پرسد كه در بوانات شام شب چله چيست؟ و من اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنم و پيشنهاد مي‌دهم از آن دمپختك سير معروف اين هتل بخوريم. بعدا مي‌فهميم كه شام خاصي در شب چله اين شهرستان مرسوم نيست گرچه پدربزرگم مي‌گويد كه در قديم مردم شيراز هويج پلو را به عنوان شام شب يلداي خود انتخاب مي‌كرده‌اند. مي گويند در دهكده گردشگري عباس برزگر از مهمانان با شام و صبحانه كاملاً طبيعي و روستايي پذيرايي مي‌شود و ما منتظر خوردن اين شام ارگانيك هستيم. دختربچه‌هاي خانواده برزگر كه زهرا و نيلوفر نام دارند و لباس‌هاي رنگارنگ عشايري به تن كرده‌اند مسئوليت بردن غذاي گردشگران را به در اتاق‌هايشان دارند.

آن‌ها كوچك‌ترين راهنمايان گردشگري در ايران هستند و گويا كارت گردشگري هم از ميراث فرهنگي دريافت كرده‌اند. دمپختك با سير تازه و حبوبات و سبزيجاتي كه همه محصول كشاورزان روستاي بزم است با ماست چكيده و غليظ عشايري و نان گرم محلي حسابي مي‌چسبد. نان‌هاي هتل روستايي برزگر بسيار نازك هستند و من حدس مي‌زنم اينها همان نان‌هايي هستند كه عشاير با عنوان «نان تيري» مي‌پزند و بسيار ترد و خوشمزه‌اند. در خانه دنج برزگر كه با ساده‌‌ترين وسايل ابتدايي زندگي فراهم شده است كنار شومينه روستايي نشسته‌ايم و به صداي زيباي سوختن هيزم‌ها در آتش گوش مي‌دهيم و به اين فكر مي‌كنم چه خوب است كه اين روستا هنوز گازكشي نشده است! و تكنولوژي ما را از شنيدن چه صدا‌هاي لذت بخش و چه تجربيات ساده و زيبايي محروم كرده است.

بعد از شام كم كم بساط يلدا را مي‌چينيم شبنم و ندا براي خريد هندوانه و بقيه تنقلات يلدايي و شب چره‌هاي روستايي رفته‌اند و ما در وسايلمان به دنبال كتاب حافظ مي‌گرديم. ديري نمي‌گذرد كه آنها با دستان پر بر مي‌گردند. انار دانه شده به سبك شيرازي‌ها و اهالي استان فارس يكي از خوشمزه‌‌ترين اقلام شب يلداي ماست. مخلوط دانه‌هاي شيرين انار با كمي نمك و نعنا خشك و عرقيات معطر گياهي حسابي خوردن دارد و در آجيل خوشمزه روستايي اين ديار كشمش فراواني وجود دارد به علاوه مغز‌هاي خوشمزه و نمكين برشته‌اي كه مي‌فهميم مغز هسته زردآلوست كه خشك و برشته شده‌اند. بعد از تفأل با ديوان حافظ و كمي گپ و گفت دوربين‌ها را بر مي‌داريم و به تماشاي تخت جمشيد باشكوه در بلند‌ترين شب سال مي‌رويم...

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن