واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: كوبريك و تارانتينو هم از موسيقي انتخابي استفاده ميكردند
مهمتر از وجود موسيقي در يك اثر نمايشي، استفاده به جا از آن توسط آهنگساز است.
مارتين شمعونپور آهنگساز و مهندس صدا درباره نقش موسيقي در تئاتر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: وقتي از نقش موسيقي صحبت ميشود اين امر بازميگردد به دورهاي كه تكنولوژي در آن نقش مهمي نداشته است يعني يك موسيقي گاه توسط آهنگسازان و نوازندگان صحنه اجرا و ساخته و نواخته ميشود.
وي در ادامه عنوان كرد: در زمان معاصر بخش ديگري كه در زمينه موسيقي مطرح ميشود طراحي صدا است.
شمعونپور مطرح كرد: در دوران قديم تكنولوژي صدا به صورت آنالوگ بوده است اما امروزه با صورت ديجيتال است كه سي دي يكي از نمونههاي آن به حساب ميآيد.
اين مهندس صدا در ادامه گفت: اما تكنولوژي سي دي نيز به نوبه خود داراي ضعفهايي بود و در يك اجرا امنيت را به همراه نداشت به همين دليل با پيشرفت علم كامپيوتر وارد اتاق صدا شد قضيه اين بود كه توسط نرمافزاري به نام ميكسر مجازي فرد ميتوانست چند مولد صدا را با هم پخش نمايد.
وي افزود: ميكروفون بيسيم اتفاق مهمي بود كه را ورودش تاثير خوبي در تئاتر گذاشت كه باعث شد منش بازيگر در ديالوگهايش تغيير پيدا كند و كاملا رئال صحبت كند.
شعونپور اشاره كرد: البته ميكروفون بيسيم تنها به اين دليل وارد تئاتر نشد بلكه مهمترين دليلش اين بود كه اين تكنولوژي با كمك كامپيوتر و كارت اكسترنال صوتي موجب بو وجود آمدن افكتهاي پيچيدهتري بر روي صداي بازيگر ميشد.
وي بيان داشت: البته استفاده از ميكروفون بيسيم براي پوشاندن ضعف بازيگر يك عمل بسيار غيرحرفهاي است و همان طور كه گفتن بايد از تكنولوژي به صورت كاملا درست استفاده شود زيرا پيشرفت علم به هيچ وجه بد نيست اين انسانها هستند كه از آن بد استفاده ميكنند.
شمعونپور درباره اينكه آيا نبود موسيقي و افكت خلائي در يك نمايش ديده ميشود گفت: در هنر معاصر بحثي مطرح است به نام هنر مينيمال كه معناي آن كمينه ميشود.
وي ادامه داد: يعني چقدر ميشود از ابزارهاي اضافه كم كرد وآن را به حداقل رساند. به طور مثال در نمايش "اروس و ايكاروس" اثر همايون غنيزاده هيچ صدا و موسيقي وجود نداشت و صداها توسط ابزار در صحنه توليد ميشد.
اين مهندس صدا در ادامه عنوان داشت: در يك اثر نمايش اينكه موسيقي باشد يا نباشد مهم نيست بلكه اين مهم است كه آهنگساز تصميم بگيرد كجا از موسيقي استفاده كند اما اين خورده را ميتوان گرفت كه موسيقي در بعضي كارها نقش بيجا ايفا ميكنند. موسيقي ابزاري براي كمك به نمايش است و نبايد بيشتر از آن نمايش به چشم بيايد.
اين آهنگساز درباره حضور نوازندگان در صحنه گفت: هر اتفاقي بايد منطقه داشته باشد و اينكه كارگردان دوست دارد دليل نميشود كه نوازنده در صحنه باشد و اگر اين كار در اوج بيمنطقي اتفاق بيافتد خطا است.
شمعونپور درباره موسيقي انتخابي در تئاتر اشاره كرد: موسيقي انتخابي بحث بسيار مفصلي است كارگردانهايي مانند استنلي كوبريك و؟ تارانينو از موسيقي انتخابي استفاده ميكردند ولي اين كارگردانها حق كپي رايت را رعايت ميكردند.
وي افزود: در حال حاضر مشكل بنده با نفس عمل نيست بلكه با ناديده گرفتن قانون كپي رايت است. موسيقي انتخابي بسيار ايده خوبي است ولي در ايران اجراي آن وحشتناك است.
اين مهندس صدا درباره موسيقي دراماتيك و غير دراماتيك گفت: من معتقد هستم كه همه موسيقيها دراماتيكاند به اين خاطر كه آن درام شايد اجرايي يا ادبي نباشد بلكه درامن كاملا موسيقيايي است. به نظر من موسيقيهايي غير دراماتيكاند كه ايده خلاقي در خود ندارند.
شمعونپور در آخر افزود: من زياد خوشحال نيستم كه موسيقي را به دو دسته دراماتيك و غير دراماتيك تقسيم كنم بلكه ميشود به حالتهاي بهتري براي تقسيمبندي آن اشاره كرد مثل تقسيم به ژانر، بازه زماني و مكاني، مثل موسيقي هند يا اسپانيا در بازه مكاني و در رنسانس قرون وسطي، دوره رمانتيك و ... در بازه زماني.
انتهاي پيام/ اس
پنجشنبه 28 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]