تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804881492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاريخ نمايش فيلم آلماني زندگي ابوعلي سينا اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تاريخ نمايش فيلم آلماني زندگي ابوعلي سينا اعلام شد
رسانه‌هاي آلمان از اكران فيلم آلماني «ابوعلي‌سينا»، در تاريخ ۲۵ دسامبر (۴ دي) در سينماهاي آلمان و اسپانيا خبر دادند.


خبرگزاري فارس-نرگس محمدي: ساخت فيلم سينمايي «طبيب» به كارگرداني «فليپ اشتولتسل» كه اوايل مرداد سال گذشته در آلمان كليد خورده بود، مدتي است كه به پايان رسيده و قرار است يك هفته ديگر در تاريخ 4 دي در سينماهاي آلمان و اسپانيا اكران شود.

اين فيلم 26 ميليون دلاري به عقيده برخي از منتقدان سينمايي و مورخان، تحريف جديد دنياي غرب از تاريخ كشورمان است.

در بخش‌هايي از اين فيلم حكومت شيعه آل‌بويه و ايرانيان، افرادي متعصب و ضد مسيحي معرفي شوند.

استقبال رسانه‌ها از آغاز فيلمبرداري فيلم طبيب در آلمان

قسمتي از لوكيشن فيلم «طبيب» (بازسازي فضاي اصفهان در دوران ابوعلي سينا يكي از دغدغه‌هاي كارگردان فيلم بوده است)

بن كينزلي در نقش «ابن سينا»( قسمت‌هايي از اين فيلم پس از آلمان در مراكش ساخته شده است)

اين فيلم كه محصول سينماي آلمان است، بخشي از زندگي حكيم ابوعلي‌سينا (با بازي بن كينزلي)، طبيب ايراني را روايت مي‌كند كه جواني مسيحي به قصد آموختن علم پزشكي به نزد او در اصفهان مي‌رود.

عوامل فيلم «طبيب» (اين فيلم طي 63 روز فيلمبرداري شده است)

يكي از بازيگران فيلم «طبيب»

بر اساس اين گزارش، تا اين جاي اين پروژه سينمايي هيچ مشكلي به چشم نمي‌خورد، ولي با مرور جزئيات بيشتر داستان فيلم، متوجه تحريفي مي‌شويم كه در بخش تاريخي اين فيلم صورت گرفته است.

در بسياري از منابع سينمايي از جمله آي.‌ام.‌دي.‌بي، در تعريف داستان اين فيلم آمده كه پسر بچه جواني مادر خود را بر اثر بيماري از دست مي‌دهد و تصميم مي‌گيرد كه براي فراگرفتن علم پزشكي نزد «ابوعلي‌سينا» - طبيب ايراني - به اصفهان بيايد ولي با توجه به فضاي پر از تعصب و خشونت آن‌ زمان كه مسيحيان اجازه ادامه تحصيل در مدارس اين كشور را نداشته‌اند، او خود را فردي يهودي جا مي‌زند.

گريمور در حال آماده‌سازي لوازم گريم ابوعلي سينا

لباس‌هاي بازيگران فيلم «طبيب» (اين فيلم براساس رمان پرفروش مديكوس اثر نوا گوردون ساخته شده است)

با توجه به سابقه نه چندان خوب سينماي غرب در به تصوير كشيدن تاريخ ايران و اسلام، خبرگزاري فارس دست به تحقيق زد و در اين ميان با برخي از اساتيد دانشگاهي و متخصصان تاريخ ايران مصاحبه و گفت‌وگو كرد.

سوالي كه در اين ميان مطرح شد اين بود كه آيا با توجه تاريخ پر از فراز و فرود ايران، فضاي ايران در آن دوره كه به قرن يازدهم ميلادي و زمان حكومت آل بويه - حكومت شيعي - باز‌مي‌گردد، جوي ضد مسيحي حاكم بوده؟، آيا مسيحيان، آزادي بيان و انديشه و حتي اجازه ادامه تحصيل در مدارس ايران بالاخص مدرسه طب ابوعلي‌سينا در اصفهان را نداشته‌اند؟

گفت‌وگوي فارس با اساتيد تاريخ در زير مي‌آيد:

«موسي نجفي»

«موسي نجفي» استاد تاريخ و فلسفه سياسي دانشگاه گفت: پيشينه هاليوود و غرب به خوبي نشان داده كه حرف‌ها و ادعاهاي‌شان هيچ‌گاه سنديت و ارزش و اعتبار نداشته است، اقليت‌هاي مذهبي در هر دوره‌اي به خصوص دوران آل بويه در ايران با آرامش در كنار هم مي‌زيسته‌اند و مشكل خاصي هم نداشته‌اند، در برخي دوره‌ها نيز اقليت‌هاي مذهبي با پرداخت جزيه - مالياتي مربوط به اقليت‌هاي ديني - تحت حمايت كامل حكومت اسلامي قرار مي‌گرفتند.

وي افزود: در دوران آل بويه (زمان ابوعلي سينا) كه دوره چندان طولاني هم نبود، حكومت دست شيعيان بود، برخلاف دوره سلجوقيان كه سني‌هاي بسيار متعصب در صدر حكومت بودند، هيچگونه تعصب خاص مذهبي نسبت به اقليت‌هاي مذهبي وجود نداشت.

وي در ادامه با اشاره به سابقه هاليوود در ساخت فيلم‌هايي چون «300»، «بدون دخترم هرگز» و ... متذكر شد: آثار هاليوود هيچ‌گاه سنديت تاريخي نداشته‌اند. در دوره‌اي كه اسلام‌ستيزي و ايران‌ستيزي وجود دارد، غربي‌ها در تلاش‌اند كه ايران را يك غول بي‌شاخ و دم و خطرناك جلوه دهند، آن‌ها در تلاشند كه ايران قبل از اسلام را به گونه‌اي و ايران پس از اسلام را به گونه‌اي ديگر تخريب كنند، بنابراين غربي‌ها خود رفتارهاي وحشيانه و نژادپرستانه‌اي نسبت به اقليت‌هاي مسلمان داشته‌اند و كشتارهاي زيادي در مورد آن‌ها در دوره قرون وسطي انجام داده‌اند؛ كشتارهايي كه در آندلس انجام دادند و حقوق انسان‌ها را زير پا گذاشتند، آن وقت همواره در تلاش‌اند تا چهره را خود را موجه نشان دهند و كارها و پيشينه بد خودشان كه هنوز آثار بسياري از آن‌ها پابرجاست را به ديگران نسبت دهند.

«نجفي» گفت: در مورد فيلم «ابوعلي سينا» به نظر مي‌رسد كه آن‌ها سعي كرده‌اند كه با يك تير دو نشان بزنند، يكي ايران و ديگري مذهب تشيع را تخريب كنند.

«فتح‌الله مجتبايي»

«فتح‌الله مجتبايي» دكتراي تاريخ اديان و عضو هيئت علمي بنياد دايرةالمعارف بزرگ اسلامي گفت: اين مسئله به هيچ عنوان سنديت تاريخي ندارد، همه اين‌ها هم دانش‌آموزان مسيحي داشته‌اند هم دانش‌آموزان زرتشتي داشته‌اند و هم دانش‌آموزان يهودي، در اين دوره كه مربوط به حكومت آل بويه بوده، همه اقليت‌هاي مذهبي در آرامش كامل تحت لواي اسلام، كليساها و كنيسه‌هاي خود را داشتند و همانند مسلمانان زندگي روزانه خودشان را داشتند، در صورتي كه كسي به دين اسلام جسارتي نمي‌كرده، در فضايي كه آزادي بيان، انديشه و دين وجود داشته زندگي مي‌كرده است.

وي افزود: شخصيت ابوعلي‌سينا خود به شخصه نيز فرد مسلماني بوده كه از هرگونه تعصبي به دور بوده است.

خسرو معتضد

«خسرو معتضد» محقق و تاريخ‌شناس، نيز در پاسخ به اين سوال فارس كه آيا چنين روايتي در فيلم «طبيب» واقعيت دارد يا خير؟ گفت: خيلي به اين فيلم‌ها و سازندگانش اعتماد نكنيد، البته مشكل اصلي از خودمان است، ما الگوها، قهرمانان و اسطوره‌هاي زيادي داريم كه مي‌توان درباره آن‌ها فيلم ساخت، به عنوان مثال زماني كه ما حتي هنوز يك فيلم خوب درباره امام موسي كاظم، امام هفتم خودمان با آن زندگي پر از فراز و نشيبش نداريم، نتيجه اين مي‌شود كه ما شاهد آن هستيم كه ديگران دست به كار مي‌شوند، آن‌چنانكه هم‌اكنون تلويزيون مسكو در حال ساخت سريالي 27 قسمتي درباره عمر خيام است، يا سريالي كه با سرمايه بسيار عظيم در يكي از اين كشورهاي عربي درباره عمربن خطاب ساخته شده و در آن به ايرانيان نيز به شدت توهين كرده‌اند.

«معتضد» افزود: متاسفانه در مملكت ما به تاريخ توجهي نمي‌شود، در حالي كه ديگران درحال شناسايي جاي جاي تاريخ ما هستند و هر يك از قهرمانان، دانشمندان و اسطورهاي ملي ما را به نام خود به تاراج مي‌برند، ما دست روي دست گذاشته‌ايم و كاري نمي‌كنيم.

وي درباره جو غالب در زمان آل بويه گفت: در آن زمان به هيچ عنوان بحث تعصبات مذهبي مطرح نبوده، آن‌چنانكه اكثر اساتيد و پزشكان، بهترين بيمارستان و بهترين دانشكده پزشكي ايران در آن زمان مسيحي بودند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به خانواده گابريل اشاره كرد، همچنين اگر كتاب «طب ايران» نوشته «سريل ايلگود» را بخوانيد متوجه مي‌شويد چه تعداد طبيبان مسيحي در ايران فعاليت مي‌كرده‌اند.

«سيد ابوالفضل رضوي» متخصص تاريخ ميانه ايران اسلامي و استاد دانشگاه گفت: كليت تاريخ دوره ابوعلي‌سينا كه در دوران آل بويه شيعيان بوده، جزء پررونق‌ترين دوره‌هاي ترويج فكر فرهنگي اسلامي است، يكي از ويژگي‌هاي خاص اين دوره اين بوده كه علما و انديشمندان اديان مختلف، از مسيحي، يهودي، مسلمان و ... دور هم جمع مي‌شدند و به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مباحث مختلف حتي مباحثي چون خداشناسي، نبوت و معاد مي‌پرداختند.

وي افزود: آزادي بيان و انديشه در اين دوره به وفور وجود داشته، آن‌چنانكه دو كتاب كه خود غربي‌ها در اين مورد دارند، يكي تحت عنوان «كرمر» و يكي ديگر تحت عنوان «احياء فرهنگي در زمان آل بويه؛ انسان گرايي در عصر رنسانس اسلامي» به طور مكرر در آن‌ها به چنين فضايي در آن دوره تاريخي اشاره شده است.

وي متذكر شد: نكته اول اين است كه در چنين دوره‌اي با چنين فضايي امكان وقوع رفتارهايي از اين دست نسبت به اقليت‌هاي مذهبي امكان‌پذير نيست و نكته دوم به شخصيت «ابوعلي‌سينا» بازمي‌گردد كه ويژگي بارز آن مداراست، در عين حالي كه انسان متعهدي بوده، بسيار روشنفكر بوده، آنچنانكه بعيد به نظر مي‌رسد كه اجازه بدهد براي او چنين شرايطي بوجود بياورند.

نكته سوم اين است كه در دوره اسلامي، تعداد مسيحيان به وفور بيشتر از تعداد يهوديان بوده و بسياري از طبيبان، انديشمندان و فلاسفه از بين‌ مسيحيان بوده‌اند، بنابراين در چنين شرايطي ممكن نيست بتوان با آن‌ها چنين برخوردي كرد كه از ورودشان به مدارس جلوگيري شود.

بازيگران فيلم «طبيب» در پشت صحنه فيلم

به گزارش فارس، حال با تمام اين حرف‌ها به نظر مي‌رسد بيش از آنكه غرب مقصر باشد، ما خود مقصريم كه الگوها، قهرمانان، دانشمندان و اسطوره‌هاي خود را آنگونه كه شايسته است ارج ننهاد‌ه‌ايم، آنچنانكه بيم آن مي‌رود كه فرزندان ما در چند نسل بعد از اين، ابوعلي سينا را دانشمندي افغاني، مولوي را شاعري تركيه‌اي، عمر خيام را آذربايجاني و رودكي را تاجيكي بدانند.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن