تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802720060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترويج فرهنگ پژوهش؛ بايدها و نبايدها / الزامات و راهكارهاي تجاري سازي تحقيقات


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترويج فرهنگ پژوهش؛ بايدها و نبايدها / الزامات و راهكارهاي تجاري سازي تحقيقات
رشت - خبرگزاري مهر: بدون شك پژوهش نيروي محركه توسعه در تمامي حوزه ‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي است و توان هر كشوري به ميزان پژوهش بستگي دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهش موضوعي است كه امروز بازوي نرم ‌افزاري مديريت محسوب مي ‌شود چرا كه تصميم سازي ‌ها يكي از رسالت‌ هاي پژوهش است. با توجه به جايگاه پژوهش در كشور بيست و پنجم آذر ماه روز پژوهش ناميده گرفته به همين بهانه با " محمد رضا جلالي " مدير آموزش و پژوهش استانداري گيلان و " مجيد متقي طلب " رئيس پارك علم و فناوري استان گفتگويي درباره جايگاه پژوهش در گيلان انجام داده ايم. آنچه مي خوانيد حاصل اين گفتگو است.

مهر- نتايج پژوهش در عرصه‌ هاي مختلف براي ما چه دستاوردهايي مي ‌تواند داشته باشد و چقدر اين نتايج در تصميم سازي ‌ها اثرگذار هستند؟

جلالي: در حقيقت در بحث هفته پژوهش تلاش كرديم كه به صورت نمادين اهميت توجه به پژوهش را به صورت عمومي و به افكار عمومي و مسئولان كشوري و استاني تفهيم كنيم كه ضرورتي اجتناب ‌ناپذير است و بايد اين مسير طي شود.

نكته دوم اينكه براي طرح مناسب هفته پژوهش در عرصه ‌ها مسئولان كشور بايد بدانند نهضت علمي در كشور امري جدي و اجتناب‌ ناپذير است بر اين اساس بايد همه تلاش ها معطوف شود تا نهضت علمي در كشور به صورت شايسته ‌اي صورت گيرد.

در بحث اهميت پژوهش به سخن حضرت علي عليه‌ السلام استناد مي ‌كنم كه مي‌ فرمايند براي توسعه راهي جزء تحقيق و پژوهش وجود ندارد.

ضرورت بحث پژوهش با اين چند مطلب روشن مي ‌شود اولاً پژوهش و علم نياز اساسي در كشور است چرا كه پژوهش موجب اقتدار و حتي امنيت كشور مي ‌شود براي همين به ناچار براي حفظ استقلال، عزت و هويت خود بايد به موضوعات علمي توجه كرد.

نكته دومي كه اهميت پژوهش را نشان مي‌ دهد پژوهش به عنوان يك ضرورت مضاعف و مؤكد است متأسفانه در سده‌ هاي گذشته به آن كم ‌توجهي شده و تجارب جهاني و كشور ما نشان داده كشوري كه در آن پژوهش و فناوري وجود نداشته باشد ديگران بر آن سلطه پيدا مي‌ كنند

بنابراين بايد به بحث علم و فناوري توجه ويژه‌اي داشت تا بتوان استقلال، هويت و شخصيت خود را حفظ كرد.

نكته سوم اينست كه به نتايج پژوهش بايد توجه ويژه‌ اي داشت و آن را به طرح‌ هاي فناورانه و در نهايت به محصول تبديل كرد تا جامعه در حد ممكن از آن بهره ‌مند شود.

بر اين اساس در بخش ‌هايي كه پژوهش به ميزان كافي در آنها صورت نگرفته به كشورهاي مختلف وابستگي ايجاد شده است.

مهر- گيلان از نظر پژوهش در كشور چه جايگاهي دارد و توانمندي‌ هاي استان در امر پژوهش چيست؟

جلالي: در مورد توانمندي‌ هاي گيلان در امر پژوهش چند عامل وجود دارد نخست اينكه استان از پژوهشگران زبده و خبره در حوزه‌ هاي مختلف مانند كشاورزي، فني، مهندسي، پزشكي و غيره برخوردار است.

مراكز متعدد تحقيقاتي و پژوهشي كه برخي از آنها در عرصه ‌هاي بين ‌المللي و ملي حضور دارند در استان بسيار فعال هستند همچنين مراكز آموزشي متعددي در گيلان مانند دانشگاه گيلان و دانشگاه‌ هاي ديگر قابليت‌ هاي ويژه ‌اي دارند.

دستگاه‌ هاي اجرايي بر اساس تفكيك هزينه ‌اي و تملك دارايي‌ ها طبق ماده 89 قانون بودجه سال گذشته بايد نيم تا سه در صد از اعتبار خود را به پژوهش اختصاص دهند.

خوشبختانه تعدادي از دستگاه‌ ها در اين ‌باره اقدامات مناسبي انجام دادند و حدود 63 در صد اعتبارات تملك دارايي ‌ها به بحث پژوهش اختصاص يافته است كه اين مسئله در بخش هزينه 37 در صد اعتبارات را شامل مي ‌شود.

در گيلان موضوع كاربردي و بنيادي به ترتيب 80 و 20 در صد فعاليت ‌ها را شامل مي ‌شود اما براي اينكه بتوان گفت در استان چه فعاليت ‌هايي صورت گرفته دو سامانه وجود دارد كه يكي از آنها سامانه معاونت علمي و فناوري است.

بر اين اساس تمامي پروژه‌ هايي كه در معاونت علمي و فناوري ثبت شده سهم گيلان دو ميليارد و 587 ميليون تومان بوده و اين استان با توجه به توانمندي‌ هاي خود نقش مؤثري را در عرصه پژوهش كشور ايفا كرده است.

در بحث توليد علم ايران جايگاه 15 جهاني را دارد و در سطح منطقه نيز رتبه نخست را از آن خود كرده باتوجه به اينكه سند چشم‌انداز 1404 در حال تحقق است و گيلان در تحقق اين امر نقش بسزايي دارد.

مهر- يكي از وظايف پارك علم و فناوري گيلان انتقال و توسعه فناوري است بي ‌شك زيرساخت آن فكرها، ايده‌ها و پژوهش‌ ها است حال چقدر توجه دستگاه‌ ها و نهادهاي اجرايي استان به مقوله پژوهش جدي است؟ در واقع چه تعاملي ميان پژوهش‌ ها و دستگاه‌ هاي اجرايي وجود دارد؟

متقي طلب: در حال حاضر تعدادي از پژوهش‌ ها و دستاوردهاي علمي گيلان و ساير استان‌ هاي كشور در نمايشگاه فن بازار به نمايش گذاشته شده و گيلان در اين بخش از رتبه مناسبي برخوردار است.

يعني گيلان در موضوع پژوهش‌ هايي كه منجر به رفع نيازهاي جامعه مي شود يكي از اين استان ‌هاي تأثيرگذار است.

موضوع استقرار دولت الكترونيك كه در حال حاضر با سرمايه ‌گذاري بخش خصوصي در استان پيگيري مي ‌شود يكي از مصاديق كاربردي شدن اين پژوهش‌ هاست.

همچنين در بحث كاهش انرژي كه يكي از معضلات كشورهاي در حال توسعه از جمله ايران و بخصوص گيلان است طراحي و اجرايي كردن دستگاه‌ هاي كاهش مصرف انرژي و بهينه‌ سازي آن از ارزش بسيار بالايي برخوردار بوده به عنوان مثال هيترهاي كم مصرفي كه در مرغداري ها نصب مي‌ شود در بهينه سازي مصرف انرژي نقش بسزايي ايفا كرده است.

مهر- از 100 در صد پژوهش ‌هايي كه انجام مي‌ شود چند در صد منجر به خود كاربردي شدن آن مي ‌شود و چقدر از آنها تجاري سازي و چقدر به فناوري تبديل مي ‌شود؟

متقي طلب: اگرچه تعداد زيادي مقاله با عنوان مقاله‌ هاي آي. اس. آي و غيره منتشر مي ‌شود اما متأسفانه درصدي كه به فناوري و تجاري سازي تبديل مي ‌شود زياد نيست و در اين زمينه حمايت مسئولان امري ضروري است.

مهر- مسئولان چقدر در برنامه‌ هاي خود به پژوهش توجه كرده اند؟ چرا حلقه واسط ميان پژوهش و فناوري ايجاد نشده است و چرا پژوهش ‌هاي ما تجاري سازي نمي ‌شود؟

جلالي: ايران در بحث توليد علم توانمند است اما چون چرخه تبديل علم به ثروت و تجاري سازي هنوز تكميل نشده است اين مشكل در كشور وجود دارد.

ديگر اين كه بايد تلاش بيشتري صورت گيرد تا فرهنگ پژوهش در كشور نهادينه شود اين در حاليست كه متأسفانه بسياري از تصميمات اخذ شده در كشور مبتني بر پژوهش نيست.

به پژوهش و فناوري در رفع مشكلات كشور بايد توجه كرد و اين مسئله هنوز به طور كامل در ميان مسئولان و مردم به عنوان يك دغدغه اصلي مطرح نشده است.

گيلان از ابتدا تاكنون در بحث جشنواره فناوري از جايگاه مناسبي برخوردار بوده و داراي حركت رو به رشد در اين مسير است و بايد بيش از پيش تلاش شود تا اين فرهنگ در ميان جامعه نهادينه شود و كشور ارتقا يابد.

در برگزاري نمايشگاه پژوهش و فناوري در استان از مسئولان دعوت ‌شده تا با حضور در آن از پژوهش ‌هاي مبتكران حمايت كنند.

مهر - آيا فكر نمي‌ كنيد با مقوله پژوهش سليقه‌ اي برخورد مي ‌شود و اين به عنوان يك معضل مطرح است؟

جلالي: هم‌ اكنون با وجود شوراي عالي علوم و تحقيقات، فعاليت ‌ها و اعتبارات پژوهشي متمركز شده است و بايد اين تمركز بيش از پيش افزايش يابد و وظايف متعددي مانند حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران تسهيل شود.

بايد از ظرفيت‌ هاي دانشگاه‌ ها و مراكز پژوهشي بيشترين بهره را برد كه متأسفانه به مقدار مناسب اين امرصورت نمي ‌گيرد و در اين زمينه بسياري از استادان فعاليت‌ هاي پژوهشي محور ندارند و از ابتدا بر منبع محوري تأكيد كرده اند.

در اين راستا از درآمد ثروتي به نام نفت استفاده شده و رو به ثروت خوري آورده شده درحالي‌كه بايد از همه ظرفيت‌ ها استفاده كرد تا ثروت ايجاد شود.

مهر- برخي از نخبگان معتقدند كه اگر تعدادي از نخبگان به خارج مهاجرت مي‌كنند به اين دليل است كه آنها به اين نتيجه رسيده اند كه تحقيقات و پژوهش ‌هايشان تأثيرگذار نيست، در اين باره چه نظري داريد؟ پارك علم و فناوري استان چگونه از پژوهشگران و نخبگان حمايت مي ‌كند؟

متقي طلب: طي 15 سال گذشته مطالعه‌ اي براي وزارت صنايع و معادن وقت صورت گرفت سه دليل براي اين مسئله مطرح شد و يكي از آنها اين بود كه در سامانه علمي و فناوري كشور هماهنگي وجود ندارد و اين امر بزرگترين مشكلي بود كه در آن موقع مطرح شده است.

در حال حاضر نيز اين مسئله مشكل ساز بوده و اين يكي از دلايل عدم استفاده بهينه از همه ظرفيت‌ هاست و منجر به خروج نخبگان از كشور مي‌ شود.

مسئولان بايد به نخبگان كه جزئي از سرمايه‌ هاي نامحدود كشور هستند بيش از پيش توجه داشته باشند و از آنها به طور ويژه حمايت كنند.

بحث تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي يك موضوع پيچيده است و دستگاه‌ هاي مختلف در آن دخيل هستند.

مهر - پارك علم و فناوري گيلان از دستاوردهاي پژوهشي استان چگونه حمايت مي كند؟

متقي طلب: چند نوع حمايت از دانشجويان و پژوهشگران وجود دارد كه ارائه حمايت‌ هاي مالي و امكانات آزمايشگاهي به ويژه براي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان كه در قالب شركت ‌هاي فناور و هسته ‌هاي تحقيقاتي فعاليت مي ‌كنند از جمله آنهاست.

در سه سال گذشته بيش از 80 مورد با دانشجويان و اعضاي هيئت علمي و حتي دانش ‌آموزان قرارداد منعقد شده كه اين مسئله بيانگر حمايت پارك علم و فناوري استان از نخبگان و مبتكران است.

مهر- پژوهشگران چگونه مي ‌توانند طرح‌ هاي پژوهشي خود را ارائه كنند؟

جلالي: اگر انتظار مي ‌رود كه برون داد قطب ‌هاي علمي عالي باشد بايد درون‌ داد ها و فرآيندهاي آن نيز عالي باشد.

در بحث فرار مغزها به نظر مي‌ رسد بايد از قطب ‌هاي علمي حمايت همه ‌جانبه كرد و منجر به تقويت آنها شد تا اين روند كاهش يابد بر اين اساس كشورهاي صنعتي و غربي با جذب فارغ ‌التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد و دكترا سرمايه‌ هاي كلاني به جيب مي ‌زنند.

اين در حاليست كه 80 در صد از جمعيت كشورهاي در حال توسعه يك درصد از علم جهان را توليد مي‌ كنند.

پژوهشگران مختلف استان با مراجعه به مراكز علمي و پژوهشي، دفتر آموزش و پژوهش استانداري، بنياد نخبگان و پارك علم و فناوري گيلان مي ‌توانند طرح‌ هاي خود را ارائه كنند تا بر اساس منابع موجود از آنها حمايت شود.

كد خبر: 2197978

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۹:۲۰

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن