تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گازرساني در گيلان بايد و نبايدها/ الزامات صرفه جويي مصرف گاز در فصل سرد سال


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گازرساني در گيلان بايد و نبايدها/ الزامات صرفه جويي مصرف گاز در فصل سرد سال
رشت - خبرگزاري مهر: گازرساني به مناطق شهري و روستايي كشور از سياست هاي مهم نظام جمهوري اسلامي بوده كه خوشبختانه در اين زمينه اقدامات قابل توجهي به همت مسئولان در استان گيلان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهميت موضوع تصميم گرفتيم ضمن بررسي روند گازرساني در گيلان در درباره راهكارهاي صرفه‌ جويي در مصرف گاز طبيعي در فصل سرد سال با " سيد جلال نور موسوي " مدير عامل شركت گاز استان گفتگو كنيم، آنچه مي خوانيد حاصل اين گفتگو است.

مهر- چند طرح گازرساني در استان در حال اجراست و چند درصد از روستاها و شهرهاي گيلان از نعمت گاز طبيعي بهره ‌مند هستند؟

نور موسوي: حدود 217 روستا داراي پيمانكار هستند و در 120 روستا نيز عمليات اجرايي آغاز شده‌ كه در برخي از اين روستاها عمليات اجرايي به پايان رسيده و برخي نيز مراحل اوليه را سپري مي ‌كنند.

روستاهايي كه به طور متوسط هفت تا هفت و نيم كيلومتر مربع است با حدود دو كيلومتر مربع كار اجرايي مردم شاهد اجراي پروژه گازرساني در روستاي خود هستند و روند متوسط پيشرفت فيزيكي پروژه‌ هاي اجرايي هم ‌اكنون 69 در صد است به‌ عبارتي نيمي از شبكه‌ هاي مورد نياز اين روستاها اجرا شده است.

براي تامين گاز مورد نياز اين روستاها بايد ايستگاه ‌هاي گازرساني نيز آماده شوند و 19 ايستگاه در قالب دو پيمان هم ‌اكنون پيمانكار دارند و نسبت به عمليات اجرايي ايستگاه‌ ها همزمان با عمليات اجرايي گازرساني اقدام شده و اين در حاليست كه فرآيند خريد نيز خود شامل انعقاد قرارداد با پيمانكار است.

در بخش شهري نيز چهار شهر ديلمان، جيرنده و بره سر داراي يك پيمانكار و شهر ماكلوان نيز جداگانه داراي پيمانكار است كه عمليات اجرايي در شهر ديلمان به پايان رسيده و با تكميل ايستگاه ورودي شهر قابليت تزريق گاز در اين بخش وجود دارد.

در شهر جيرنده نيز كار اجرايي داخل شهر به پايان رسيده اما نصب ايستگاه و خط ورودي آن در حال انجام است كه در حدود سه ماه به طول خواهد انجاميد.

در شهر بره سر نيز پنج كيلومتر كار اجرايي انجام شده و بقيه شبكه گذاري داخل شهر در اوايل سال آينده اجرا مي ‌شود و گاز دو شهر جيرنده و بره سر نيز از يك ايستگاه كه در پشت كلا بره سر واقع شده تزريق گاز شده و در شهر ماكلوان 25 در صد از كار اجرايي انجام شده است.

مهر- تا چه زماني اين چهار شهر از نعمت گاز بهره‌ مند خواهند شد؟

نورموسوي: براساس آخرين نشستي كه با حضور نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به همراه برخي از مسئولان استاني برگزار شد مقرر شده بود تا پايان آذر ماه سال جاري پروژه آماده شود و اين امر منوط به اخذ تسهيلات از بانك عامل در اول آبان ماه سال جاري بوده است.

متاسفانه هنوز اين تسهيلات اختصاص نيافته و شركت گاز بر اساس تعهد خود در پايان اين ماه بايد ايستگاه نصب مي كرد كه هم‌ اكنون در حال انجام است.

در صورت شرايط جوي نامناسب ممكن است ايستگاه با يك هفته تاخير نصب شود تا تزريق گاز ديلمان صورت گيرد البته از نظر استاندارد به انشعابات بايد تزريق گاز صورت گيرد تا پيمانكار انشعابات كه همان پيمانكار شبكه گذاري است نصب انشعابات را آغاز كند.

يك فاز شهر جيرنده به ‌طول 9 كيلومتر مربع و در بره سر نيز به طول پنج كيلومتر مربع شروع شده و از اوايل سال 90 به بعد به اينجا رسيده چون با تغيير طراحي روبرو بود هر دو شهر جيرنده و بره سر دوباره به مناقصه گذاشته شد.

مهر- قرار بود در هفته دولت سال 90 گازرساني در بره سر به بهره‌ برداري برسد ؟

نورموسوي: براساس تغييرات ايجاد شده زمان بندي در بهره‌ برداري تغيير يافته‌ و در جيرنده حدود 27 كيلومتر مربع كار انجام شده است كه پس از تكميل نصب ايستگاه در شهر بره سر نيز عمليات آغاز مي ‌شود تا در اوايل سال آينده در اين شهر نيز تزريق گاز صورت گيرد.

مهر- آقاي نور موسوي وضعيت گازرساني در مناطق جلگه اي گيلان به چه صورت است و پيش بيني مي ‌كنيد روند گازرساني در اين بخش چه زماني به پايان برسد؟

نورموسوي: روند توسعه گازرساني در روستاها در سال گذشته دچار يك اختلال شد به دليل مسائلي كه مربوط به منابع مالي مي ‌شد و با تغييري كه در نرخ ارز در مرداد ماه سال گذشته ايجاد شد شركت گاز در تامين لوله با مشكلاتي مواجه شد مانع از اتمام پروژه با نرخ بودجه مصوب شد.

در اين اساس عمليات گازرساني در اين روستاها به سال 92 موكول شد در اين سال نيز با تدوين برنامه مفصلي بر اساس تأمين منابع مالي بيشتر قرار بود كار انجام شود اما بودجه همان اعتبار پيش ‌بيني شده اوليه بود و هيچ گونه اعتباري افزايش نيافت به همين دليل برنامه‌ها كمتر شد با وجود اين مسئله در سال گذشته 140 روستا گازرساني شد و امسال نيز همين روال دنبال مي ‌شود.

مهر- شما وعده داده بوديد كه تا پايان سال جاري به همه روستاهاي بخش جلگه ‌اي گازرساني خواهد شد دراين ‌باره چه صحبتي داريد؟

نورموسوي: باقيمانده روستاهاي بخش جلگه ‌اي در سال 93 گازدار خواهد شد با توجه به اينكه در دو سال گذشته اگر قيمت تنها دلار مبناي كار قرار گيرد با سه برابر شدن آن پروژه‌ هاي اجرايي شركت گاز استان نيز به يك‌ سوم كاهش خواهد يافت و اين در حالي است كه ما حدود 60 در صد از كار انجام شده و فقط 35 تا 40 در صد از كار از سال 91 به سال 92 انتقال پيدا كرد.

به يقين اين روند در سال 92 نيز تكرار شد يعني تنها 60 در صد از كار انجام مي ‌شود و باقيمانده به همراه 35 در صد سال 91 به سال آينده انتقال مي‌ يابد بر اين اساس حدود 60 در صد از برنامه ‌هاي سال جاري به سال آينده منتقل مي ‌شود.

مهر- وضعيت گيلان از اين لحاظ در مقايسه با ساير مناطق روستايي كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

نورموسوي: در گيلان هزار و 193 روستاي گازدار با 200 هزار خانوار و 65.4 در صد پوشش جمعيتي وجود دارد و در سطح كشور از نظر تعداد روستاهاي گازدار شده گيلان رتبه دوم را بعد از مازندران به خود اختصاص داده و از نظر درصدي نيز رتبه هفتم كشوري را در همه رديف‌ ها مانند انشعابات، مشتركان و تعداد روستا از آن خود كرد است.

برخي از استان ‌هاي متراكم مانند تهران، قم، اراك و سمنان كه فضاي كمتري را براي توسعه گازرساني در اختيار دارند رتبه بالاتري دارند و رتبه گيلان در همه شاخص ‌ها بين هفتم تا هشتم قرار دارد و متوسطه بهره ‌مندي گاز روستايي در كشور نيز 56 در صد است.

مهر- عمليات گازرساني در منطقه بالا محله پاشاكي سالهاست كه نيمه‌ كاره رها شده است، چرا؟

نورموسوي: در اين منطقه اصلاً عمليات گازرساني شروع نشده و اين روستا در ميان برنامه ‌هاي امسال قرار داشت كه آبان ‌ماه بايد براساس مستندات نسبت به تامين پيمانكار اقدام مي‌شد اما با مسائلي مانند ثابت بودن بودجه اين شركت در سال 92 و افزايش قيمت‌ ها پروژه‌ هايي كه بايد در نيمه دوم سال اجرا مي‌ شد راكد شده تا زماني كه منابع مالي مورد نياز تأمين شود.

با وجود اين روند تامين پيمانكار به گون ‌اي انجام مي ‌شود كه در سال 93 گازرساني به اين روستا انجام شود و طبق قانون 45 روز مناقصه ها و يك ماه نيز براي خود اخذ تأئيديه هاي مربوطه زمان مي برد كه اگر دو ماه قبل از اتمام سال جاري فعاليت ‌ها شروع شود در ابتداي سال آينده نيز عمليات اجرايي آغاز و هفت روستاي منطقه گازدار خواهند شد.

مهر- گازرساني به روستاهاي استان چه زماني به پايان مي ‌رسد و همه روستاهاي گيلان از نعمت گاز بهره ‌مند خواهند شد؟

نورموسوي: براساس برنامه‌ ريزي‌هاي انجام شده حدود هزار و 960 روستاي داراي قابليت فني تا سال 95 بايد به تناسب خود بودجه ‌هاي تخصيص يافته گازدار شود كه هزينه‌ هاي بسيار بالايي را در بر مي‌ گيرد.

مهر- سالانه چند متر مكعب گاز در گيلان مصرف مي ‌شود از نظر كارشناسي فكر مي ‌كنيد چه درصدي از اين ميزان به دليل شيوه ‌هاي نامناسب مصرف تلف مي‌ شود؟

نورموسوي: قبل از ورود نيروگاه پره سر به مدار بهره برداري مصرف دو نيروگاه و مصارف عمده و خانگي حدود چهار و نيم ميليارد متر مكعب است و پيش‌ بيني مي ‌شود با افتتاح نيروگاه پره سر يك ميليارد متر مكعب ديگر به مصرف استان افزوده شود.

در سال گذشته مقدار 35 در صد يعني حدود 1.7 ميليارد متر مكعب گاز از سوي بخش خانگي مصرف شد و هدف شركت گاز صرفه ‌جويي در اين بخش است و مردم استان نيز بايد در راستاي تحقق اهداف اين شركت همكاري داشته باشند.

همچنين مسائل فرهنگي در بهينه ‌سازي و صرفه ‌جويي در مصرف گاز بسيار تأثيرگذار است و طي ارزيابي ‌هاي انجام شده از ميزان مصرف هفت ساله در استان نشان مي‌ دهد كه تقريباً در هر سال ميزان مصرف 1.7 ميليارد متر مكعب در گيلان ثابت بوده و اين در حاليست كه 10 تا 11 در صد ميزان گازرساني در استان افزايش يافته است.

در بخش تجهيزات و بخاري ها نيز متاسفانه ميزان مصرف براساس رده A و B اصلاً در استان وجود ندارد و در رده C نيز پائين است.

مهر- چرا بايد اين ‌گونه باشد ؟

نورموسوي: بر اين اساس تكنولوژي ‌هاي جديد بايد در توليد وسايل گرمايشي مصرف انرژي كاهش يابد و اين در حاليست كه از راه‌ هاي ديگر انتقال انرژي در سالن ها و مرغداري ها مي ‌توان بهره برد با وجود اين، در بخش تجهيزات صنايع بايد كوشا باشند و تجهيزاتي با راندمان بيشتر توليد كنند.

كد خبر: 2195833

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۴:۰۱

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن