تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818893616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از همايش «روشنفكران خودي»/3يثربي: اگر خر تبديل به هواپيما شده، نتيجه تفكر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از همايش «روشنفكران خودي»/3يثربي: اگر خر تبديل به هواپيما شده، نتيجه تفكر است
عضو هيئت علمي بازنشسته دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه اگر در غرب خر، هواپيما شده است اتفاقي افتاده است، گفت: اين اتفاق نتيجه تغيير در بنيادهاي تفكر است و چرا در ايران اين اتفاق نمي‌افتد به دليل ابتر بودن جريان روشنفكري است.


به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس، سيد يحيي يثربي عضو هيئت علمي بازنشسته دانشگاه علامه طباطبايي در همايش «شمس و جلال آل احمد روشنفكران خودي» كه در سالن مطالعات مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران برگزار شد، اظهار داشت: آل احمد از اثرگذارترين نويسندگان و روشنفكران اخير ما بوده است كه بسياري از وقايع را لمس كرده بود و از نظر شخصيتي و آثارش به صورت توأمان تأثيرگذار بوده است.

وي با اشاره به اينكه در زمينه ادبيات تخصصي ندارم و آل احمد را از نظر فكري بررسي مي‌كنم، گفت: من دو كتاب «در خدمت و خيانت روشنفكران» و «غرب‌زدگي» جلال احمد را بسيار دوست دارم و در سفرنامه‌نويسي از حج تحت تأثير كتاب «خسي در ميقات» هستم. آل احمد نقد بسيار خوبي از جريان روشنفكري كرده است.

وي با بيان اينكه يكي از منتقدان جلال اعلام كرده بود كتاب « غرب‌زدگي» جلال كتابي است كه پراكنده‌كاري زيادي دارد و آل احمد همه چيز را به همه چيز ارتباط داده است، گفت: شايد بخشي از اين انتقاد درست باشد چون آل احمد حس مي‌كرد روشنفكري ايران در حالت سرگرداني به سر مي‌برد و روشنفكران نتوانستند تحولي كه همگنان آنان در غرب ايجاد كرده‌اند را در كشور ما ايجاد كند و روشنفكران غربي عالم و آدم ديگري آفريده‌اند اما روشنفكران ايراني نتوانستند تحول در جامعه ايراني بيافرينند.

*روشنفكران ايراني اعتراض را جانشين تفكر كردند

وي با بيان اينكه تمام دغدغه‌هاي آل احمد در اين پرسش خلاصه مي‌شود كه مشكل روشنفكري ما در كجا بوده است، گفت: من اين مشكل را در اين كلمه خلاصه مي‌كنم كه روشنفكران ما اعتراض را جانشين تفكر كرده‌اند افزود: كانت مي‌گويد ما كار خودمان را مي‌كنيم و امپراتور كار خودش را مي‌كند تا جامعه‌اي ايمن داشته باشيم و در ايران كسي كه كار علمي مي‌كند دست به سياست نبرد كسي با او كاري ندارد.

*كار علمي در ايران هيچ گونه محدوديتي ندارد

يثربي ادامه داد: من بنيادي‌ترين فيلسوف اسلامي يعني ملاصدرا را در 500 صفحه نقد كردم و هيچ كس حتي يك تلفن به من نزده است و تهديدم كند.

وي افزود: جلال چندين عامل را جستجو كرده است و به هر دري مي‌زد تا ريشه‌هاي اين ابتر بودن روشنفكران را درك و فهم كند از طبقه‌اي كه روشنفكر از آن برخاسته بود تا سبك زندگي روشنفكران كه آميخته با رفاه زدگي بود.

*متفكران غربي مبارز نبودند

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبايي افزود: متفكران غربي مبارز نبودند بلكه در پي ساختن زيربناي تفكرات بودند اما آيا مي‌توان در جامعه ما كسي را به جاي دكارت، كانت و هيوم گذاشت.

وي ادامه داد:‌يك ميليون ساعت دكارت در دانشگاه ما تدريس شده است و حاصلش آن شده است كه استادهاي ما حقوقشان را دريافت كرده‌اند و دانشجو مدرك گرفته است من پول گرفتم نه او شك كرده است و نه من شك كردم.

وي با بيان اينكه اگر در غرب خر، هواپيما شده است شوخي ندارد اتفاقي افتاده است و اين اتفاق نتيجه تغيير در بنيادهاي تفكر است و چرا در ايران اين اتفاق نمي‌افتد به دليل ابتر بودن جريان روشنفكري است.

يثربي گفت: در جامعه ما پژوهش بازي است و چون نقد نداريم بنابراين پژوهش هم نداريم و ما هميشه گفتيم همه چيز داريم و هنوز نگفتيم چيزي نداريم نتيجه اين شده است كه روشنفكري در ايران مرجعيت علمي پيدا نكرده است.

وي با بيان اينكه پوپر در غرب تسلسل هيوم و اسپينوزا است گفت: ما به جاي پيگيري انديشه فحش مي‌دهيم با اين جناح مي‌بنديم يا با جناح ديگر. روشنفكران طرح و برنامه ندارند و از اين جهت كارها علمي است.

استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبايي گفت: روشنفكر كارش بايد تحقيق باشد نه تحريك به همين دليل تحول ايجاد نمي‌شود.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن