تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819456565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدردپاي عوام‌زدگي در نسخ برخي پزشكان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدردپاي عوام‌زدگي در نسخ برخي پزشكان
با نگاهي به نسخ برخي پزشكان مي‌توان ردپاي عوام زدگي را در آنها يافت. مسئله‌اي كه به دليل كسب رضايت بيمار و مراجعه مجدد او به پزشك اتفاق مي‌افتد و پزشك براي جلب رضايت بيمارش دست به هركاري مي‌زند، حتي تجويز خدمات غيرضروري.


به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان فارس،در اين پديده يكسو بيماراني هستند كه دوست دارند شيوه تشخيص و درمان خود را تعيين و به پزشك تحميل كنند و در سوي ديگر پزشكاني وجود دارند كه تمكين مي‌كنند.

امروزه جلب رضايت بيمار براي برخي پزشكان از رعايت حريم و ضوابط علمي مهمتر شده است و حاصل آن نسخه هاي پر از داروها و آزمايشهاي غير ضروري و متناقض، پر زحمت و درخواستهاي غير مفيد و هزينه ساز است.

در بررسي شيوع اين پديده شايد ضعف علمي علت اينگونه نسخه نويسي‌ها باشد اما عمدتاً كسب درآمد بيشتر و نبود راهنماهاي باليني به آن دامن مي‌زند.

اين درحالي است كه به گفته برخي كارشناسان حوزه سلامت، تجويز غيرضروري براي استفاده از خدمات دارويي و درماني در بين گروههاي پزشكي، از جانب پزشكان عمومي به دليل مراجعه راحت مردم و ارزان بودن حق ويزيت، بيشتر است در اين ميان برخي نيز بيماران را مقصر مي‌دانند چرا كه در برخي از مناطق كشور اگر پزشكي در نسخه خود داروي خاصي مانند «آمپول» را تجويز نكند، مردم او را دكتر نمي‌دانند.

تخلف آشكار برخي پزشكان در سايه رضايت بيماران

سجاد رضوي،مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نيز در مورد خدمات القايي و تجويز غيرضروري پزشكان به فارس مي‌گويد: برخي پزشكان خارج از چارچوب، دارو يا آزمايشي را به درخواست بيمار، تجويز مي‌كنند چون وقت ندارند بيمار را كامل معاينه كنند در حالي كه اين كار خلاف قانون است و بايد پاسخگو باشند.

وي مي‌گويد: در بررسي شكايت‌هاي مردمي كه در سامانه 1490 ثبت مي‌شود موردي از اينكه بيماران از پزشكان در اين زمينه شكايت داشته باشند، ثبت نشده است.البته مردم معمولاً اطلاع ندارند كه تجويز غيرضروري دارو، قانوني نيست و از طرفي چون خودشان راضي به آن هستند شكايتي نمي‌كنند.

رضوي ادامه مي‌دهد: اما اغلب شكايات در اين زمينه از سوي مراجع تخصصي انجام مي‌شود كه به دنبال اين موضوع مشاهده كرده‌اند كه بيمار داروي بيشتري خواسته و پزشك آن را تجويز كرده است در حالي كه پزشكان فقط حق دارند دستوراتي را براي بيمار در دفترچه بيمه و نسخه آنها تجويز كنند كه در روند تشخيص به اين نتيجه رسيده باشند.

وي مي‌گويد: يعني اگر بيمار از پزشكش بخواهد دارويي بنويسد و پس از مصرف، برايش عارضه‌اي ايجاد شود پزشك بايد پاسخگو باشد و نمي‌تواند بگويد خواسته بيمار را اجابت كرده است.البته گاهي اوقات ممكن است بيمار دارويي كه مصرف مي‌كند را فراموش كرده باشد كه در اين صورت پزشك با تشخيص خود داروهاي جديدي را تجويز مي‌كند.

مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با اشاره به اينكه آماري از شكايات اين دست از رسيدگي‌ها در مراجع تخصصي موجود نيست، مي‌گويد: با تجويز‌هاي بي‌مورد هزينه اضافي به نظام سلامت و بيمه‌ها وارد مي‌شود چرا كه نسخه‌ پزشكان مانند برگه چك سفيد امضا هستند كه با نوشتن مثلاً يك MRI غيرضروري مبلغي هنگفت به نظام سلامت تحميل مي‌شود.

رضوي مي‌گويد: علل تجويز‌هاي بي‌مورد گاهي به فرهنگ مردم بر مي‌گردد و گاهي به اينكه پزشكان ما وقت ندارند تا بيمار را كامل معاينه كنند و سريع مي‌خواهند بيمار را روانه كنند. در حالي كه پزشكان طبق حقوق بيمار بايد وقت كافي برايشان بگذارند.همچنين اگر در مواردي پزشك بيمار خود را به آزمايشگاهي خاصي ارجاع دهد خلاف قانون است و چنانچه پزشك بداند آزمايشگاهي مناسب نيست بايد آن را به وزارت بهداشت گزارش دهد نه اينكه بيمار را به جاي ديگري بفرستد چرا كه خودش حق ندارد آزمايشگاهي را به بيمار معرفي كند.

وي مرجع نظارت بر فعاليت پزشكان متخلف را سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت دانسته و مي‌گويد: زماني كه به ما شكايتي منتقل مي‌شود ما از طريق سازمان نظام پزشكي و دانشگاههاي علوم پزشكي آن را پيگيري مي‌كنيم. متأسفانه اين دست از تخلفات در هر دو رشته عمومي و تخصص رخ مي‌دهد در حالي كه پزشكان مجاز به آن نيستند.

با وجود اينكه كارشناسان حوزه سلامت،حذف تجويزهاي غيرضروري از نظام سلامت را در گروي فرهنگسازي هاي لازم مي‌دانند و معتقدند يكي از نقص هاي نظام سلامت، نظام پرداخت خدمات است يعني اگر پزشكي، يك سي تي اسكن تجويز كند، پول يك خدمت را مي گيرد و اگر 10 سي .تي .اسكن تجويز كند ، پول 10 خدمت را مي گيرد.در اين صورت پزشكان ناخواسته تشويق مي‌شوند تا خدمات بيشتري ارائه دهند حتي اگر ضروري نباشد!

درحالي كه در نظام هاي پيشرفته دنيا، نظام پرداخت به ازاي سرانه، تعريف شده و روي اين خدمات نيز نظارت هاي لازم انجام مي گيرد.

تجويز برخي آزمايشها به درخواست بيمار منعي ندارد

ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي كشور نيز در مورد تجويز غيرضروري اقلام دارويي از سوي برخي پزشكان براي جلب رضايت بيماران مي‌گويد: حرفه پزشكي علاوه بر اينكه شغل خدمتي است درآمدزا هم است و پزشك بايد كسب درآمد كند در اين ميان پزشكاني هستند كه به درخواست بيمار خود آزمايش مي‌نويسند و بيمار از آنها مي‌خواهد مثلاً آزمايش گروه خوني، ادرار، قند خون و چربي را برايشان تجويز كنند.

وي مي‌گويد: اگر پزشكي در اين شرايط به درخواست بيمارش پاسخ مثبت ندهد بايد زمان زيادي را با بيمار خود كلنجار رود تا او را راضي كند اما اگر اين آزمايش‌ها را بنويسد نه بيمار ناراضي مي‌شود، نه زمان اضافه‌اي صرف مي‌شود.

خسرونيا در مورد اينكه انجام اين آزمايشها هزينه زيادي را به بيمار تحميل مي كند، مي‌گويد: براي بيمار هزينه‌اي ندارد اكثر بيماران كه اين دست آزمايشها را مي‌خواهند آزمايشات ضروري است كه بايد هر 6 ماه يكبار انجام دهند بنابراين ايرادي ندارد كه پزشك اين آزمايشات را تجويز كند چرا كه عدم تشخيص اين موارد باعث بروز بيماري در سالهاي آينده خواهد شد.با اين وجود سازمان‌هاي بيمه‌گر راجع به پوشش اين آزمايشهاي مخالفت نشان مي‌دهند در حالي كه در همه جاي دنيا رسم اين چنين است.

رئيس انجمن متخصصان داخلي كشور ادامه مي‌دهد: البته پزشكان نبايد آزمايشهاي نادر را به درخواست بيمارشان تجويز كنند اما آزمايش‌هاي ساده را اگر بيمار هم نخواهد بايد بنويسند به نظر بنده پزشك بايد به صورت كامل بيمار خود را معاينه كند چرا كه همه بيماري‌ها به يك تخصص برنمي‌گردد.

بررسي نسخ تكراري پزشكان از سوي سازمان تامين اجتماعي

وي مي‌گويد: نبايد به دنبال هزينه بيمه‌ها باشيم بلكه بايد به دنبال بيماريابي باشيم بيمه‌ها فكر همان روز هستند اما بايد به فكر 6 ماه تا يك سال آينده باشيم و قند و چربي فرد را آزمايش كنيم.

خسرونيا مي‌گويد: سازمان‌هاي بيمه‌گر در اين مورد كه مي گويند انجام آزمايشها ضروري هزينه دارد مغلطه مي‌كنند در حالي كه تمام آزمايشها از اين دست به طور ضروري بايد 6 ماه يكبار انجام شود و بيمار از آن مطلع شود.

وي همچنين در مورد ارجاع بيمار به برخي آزمايشگاه‌هاي خاص گفت: اين جرم است و اگر پزشكي بيمار را به آزمايشگاه خاصي براي درآمدزايي خود بفرستد خلاف قانون رفتار كرده است.

رئيس انجمن متخصصان داخلي كشور ادامه مي‌دهد: سازمان تأمين اجتماعي در حال حاضر نسخه‌هاي تكراري پزشكان را بررسي مي‌كند تا مشخص شود كه يك بيمار چند بار به يك آزمايشگاه ارجاع داده شده است اين در حالي انجام مي‌شود كه حتي اگر بيمار شكايتي هم نداشته باشد نسخه‌ها را بررسي كرده و رابطه وي با پزشكش قطع مي‌شود اگر شكايت‌ها نيز ثابت شود سوءاستفاده پزشك محرز شده و در دادگاه‌هاي مربوطه محاكمه مي‌شوند.

در نظام سلامت ما به پزشك اجازه خيانت داده نمي‌شود

آريايي‌نژاد عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس كه خود نيز يك پزشك عمومي است مي‌گويد: تجويزهاي غيرضروري پزشكان بايد با توجه به وضعيت بيمار بررسي شود البته اصل فعاليت پزشكان بايد مبتني بر رضاي خدا و قانون باشد و سلامت افراد را در نظر بگيرند.

وي مي‌گويد در نظام سلامت ما به پزشك اجازه خيانت داده نمي‌شود با اين وجود در بسياري از مطب‌هاي پزشكان تشخيص‌هاي غيرضروري وجود دارد و بيمار به اصرار دارويي را مي‌خواهد و پزشك اجابت مي‌كند گاهي هم بيمار يك فرد معتاد است و مسكن خاصي مي‌طلبد.

آريايي‌نژاد ادامه مي‌دهد: افزايش سطح آگاهي عموم مردم باعث مي‌شود تا از حقوق خود آگاه شوند و در اين ميان بايد نظارت و آموزش در سطح جامعه پزشكي اتفاق بيفتد به اين شكل كه نظارت را بر پزشكان متخلف داشته باشند و آموزش را براي عموم پزشكان بايد اجرا كرد.

عضو كميسيون بهداشت مجلس مي‌گويد: در برخي مطب‌ها نيز ممكن است بيمار مطالبه اضافي بكند در اين صورت بايد حق پزشك و بيمار توأم ديده شود و آنچه كه صحيح است را رسانه‌ها بايد در جامعه منعكس كرده تا مردم آن را از مجلس مطالبه كنند. متأسفانه تخلف در مطب پزشكان در اين خصوص به شدت وجود دارد.

به هر حال تجويز خدمات غير ضروري تشخيصي مانند تجويز MRI و تجويز داروهاي غير ضروري مانند انواع آنتي بيوتيكها در كشور افزايش بسياري يافته است كه در كنار اتلاف وقت بيماران و هزينه‌هاي بالايي كه به نظام سلامت وارد مي‌كند باعث بروز مقاومت ميكروبي در برابر مصرف نابجاي آنتي بيوتيكها شده و سطح بيماري ها را در كشور افزايش مي‌دهد و بيماراني كه نيازمند واقعي اين خدمات هستند از اين خدمات محروم شده يا به موقع دريافت نمي‌كنند.

البته در پيگيري اين ردپا بايد به نكات ديگري هم توجه كرد، جلب رضايت بيمار براي مراجعه بيشتر به پزشك،كاهش زمان معاينه بيمار براي ويزيت تعداد بيشتر بيماران و ويزيت مجدد همان بيمار با پرداخت مجدد ويزيت هم نكاتي است كه بايد در اين ردپا دنبال كرد.

گزارش از مرضيه سعادت

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن