محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803272463
گپوگفت فارس با محمدعلي شعباني مستندسازسعي ميكنم در قدم اول آئينه جامعه باشم/«ملي بدون كارت» تلخ است ولي سياه نيست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گپوگفت فارس با محمدعلي شعباني مستندسازسعي ميكنم در قدم اول آئينه جامعه باشم/«ملي بدون كارت» تلخ است ولي سياه نيست
محمدعلي شعباني مستندساز جوان و فرزند محمدعلي شعباني معتقد است كه مستند «ملي بدون كارت» آئينه جامعه است و ميگويد كه در اين مستند پلانهاي تلخ ديده ميشود ولي فضاي فيلم سياه نيست.
خبرگزاري فارس- احسان عباسي: محمدعلي شعباني مستندساز جوان و خوش آتيه كشورمان است. وي فرزند مرتضي شعباني مستندساز پيشكسوت است و سينماي مستند را از پدرش و البته با تكيه بر دانش سينمايي خودش آموخته است و مشكلات اجتماعي را دغدغه خود ميداند و در آخرين مستند خود روايت زندگي جانبازي هندي به نام محمد حيدري را به تصوير كشيده است، به همين بهانه با وي به گفتوگو پرداختيم كه متن اين مصاحبه در ادامه از نظر ميگذرد.
فارس: شما سوژه مستند «ملي بدون كارت» را از كجا پيدا كرديد؟
من مشغول ساخت يك مستند در مورد شركت مس سرچشمه بودم و دوستاني كه آنجا با آنها ارتباط داشتم بخش عظيمي از آنها بچههاي جبه و جنگ بودند و به من گفتند كه به يك جانبازي باصفاي جنگ سر بزنيم و ما مشغول ساخت يك مستند صنعتي بوديم كه با اين موضوع آشنا شدم. شب كه به منزل اين جانباز رفتيم يا يك پديده مواجه شدم كه در انزوا به سر ميبرد ولي واقعا الماسي كه 30 سال است در منزل خاك ميخورد و شرايط من براي ساخت فيلم خيلي مساعد بود اما ما يك هفته به خودمان زمان داديم تا از ايده هاي دوستان بهرهمند شويم كه اين كار به يك كار گزارشي مثل در شهر تبديل نشود.سعي كرديم به اين موضوع خيلي هم سطح مواجه شويم و بعد از يك هفته كه با دوستان خودم در تهران مشورت گرفتم به اين نتيجه رسيديم كه واقعا براي اين آدم كار كنيم و بناي ما اين بود كه اگر نرسيديم سوژه را شهيد نكنيم.
* سعي ميكنم در قدم اول آئينه جامعه باشم
فارس: طي روند اين فيلم بالاخره سعي داشتيد به كجا برسيد؟
قصه از اين فرار است كه ما مستندسازان يك وظيفه هنري و يك وظيفه اجتماعي داريم و يكي از آسيب هايي كه نزديك بود به اين فيلم وارد شود دوربين روي دست بود كه اين را در برخي از جشنواره ها ميشود ديد، يعني اينكه مستندساز ما در فيلم نتوانسته به جمع بندي برسد و من ميگويم كه دوست عزيز من به هيجانت غلبه كن بعد فيلم بساز. من خيلي فيلمساز هدفمندي نيستم و وظيفهام آئينهگي كردن اشكال جامعه است كه بايد انها را انتخاب كنم و يك روايت بدون قضاوت را رقم بزنم يعني نه در ستايش اين آدم كار خاصي كنم نه در نكوهش مسئولين بلكه سعي كردم يك آئينهگي انجام دهم ولي بديهي است كه مخاطب بعد از ديدن اين مستند مسئولين را نكوهش ميكند كه شما گنجي را داشتيد كه اگر در هر نقطه اي از دنيا بود از وي تجليل ميشد. ايم فرد بر اثر ضايعه شيميايي كليه اش خراب شده است و انجمن حمايت از بيماران كليوي به او كليه نداده اند چون جزو اتباع خارجي است. من براي خودم به عنوان ايارني متاسفم كه آقايان نتوانستند ايران را به وطن اين آدم تبديل كنند. من از جنگ بدم مي آيد و عاشق صلح هستم ولي ميگويم در برهه اي كه وطن ما به جنگيدن اين آدم نياز داشته اين آدم براي آب و خاكي كه ما تعلق دارد جنگيده و دو پاي خود را از دست داده است كه من هيچكدام از اين ناراحتي ها را در فيلم نياورده ام پاي دردهاي او نشسته ام اما به من مربوط نيست كه مسئولين با فيلم من به يك مسئول خوب تبديل شوند، من سعي ميكنم در قدم اول فيلم آينه اي باشم تا جامعه خودش را در من ببيند و آينه نبايد اهل دروغ باشد و بايد راست بگويد. ما اگر خيلي صاف باشيم بايد سعي كنيم تا جامعه را به جامعه معرفي كنيم.
* در فيلمم پلانهاي تلخ ديده ميشود ولي فضاي فيلم سياه نيست
* فارس: با توجه به صحبتهاي خودتان كه گفتيد من نخواستم رنجنامه را به تصوير بكشم، يعني اينكه مستند شما مستند ياس آور نيست؟
اين را بايد از مخاطب پرسيد، با اينكه پلان هاي تلخ در آن ديده ميشود ولي فضا فضاي سياهي نيست. من علي شعباني خيلي اهل سير داغ پياز داغ اضافه كردن به فيلمم نيستم و با يك نگاه روبرو با آدمم مواجه ميشوم و من بيشتر سعي ميكنم روي خودم كار كنم و اين به معناي سلوك و نماز شب خواندن نيست و معنايش اين است مه سعي ميكنم اگر خيلي آدم خوبي نيستم حداقل نگاه انساني به آن سوژه داشته باشم. من واقعا متاسف شدم كه بي بي سي يك مستندي در رابطه با يك خانم روسپي در شيراز مستند ساختند و بعد از ساخت اين مستند آن خانم را كشتند و من ميگويم كه در ژانر اجتماعي ديده ميشود كه مردم ما رسانه را دوست دارند و به آن اعتماد ميكنند. من با محمد حيدري كه جانباز بودند آنقدر صميمي بودم كه در هر موقعيتي كه فيلمنامه اراده ميكرد ايشان حاضر ميشدند اما ما بايد شان انسان را رعايت كنيم. من سعي كردم كه جزئي از اين خانواده باشم ولي هيچكدام از اينها باعث نشد كه من حرفي در فيلم بزنم كه شان اين آدم از دست برود و خوشبختانه فيلم فيلمي است كه نشان ميدهد كه اين جانباز زندگي خوبي دارد. اگر به مخاطب حس ترحمي دست بدهد به مسئولين استان رفسنجان دست ميدهد يعني اينكه مسئولين آن استان بي مسئوليت بودند كه به همچين الماسي بي توجه بودند.
* پاي درس اساتيد روايت فتح نشستم اما به سينماي اجتماعي پايبندم
* فارس: هدفتان از فيلمسازي چيست؟
من مستندساز اجتماعي هستم و اگر فيلم جنگي ميسازم از نگاه اجتماعي است يعني در نگاه اول او يك انسان است و بعد احتمالا يك رزمنده با يك جراح است. من خيلي فيلمساز مجيز گوي جنگ نيستم، با اينكه سالهاي زيادي را در روايت فتح پاي درس آدم هاي تاثير گذاري نشستم ولي به سينماي اجتماعي پايبند هستم چون در اين ژانر موفقتر هستم و اينكه چرا در اين حوزه كار ميكنم به اين علت است روزهايي كه آويني با پدرم ميرفتند و ميآمدند آرزويم اين بود كه يك روزي شود تا من هم بتوانم راوي قصه هاي مردم باشم كه تحقق اين داستان هم به تحصيلات من در رشته سينما و تئاتر و به آدمهايي مثل بهروز افخمي برميگردد.
واقعا حس خوبي است كه من به عنوان مستندساز فكر كنم كه نوكر مردم هستم و مردم من را دوست دارند. من احساس ميكنم حرف زدن با مردم لذت بخش تر از حرف زدن با مسئولين است و نشستن در خانه هاي مردم و گرم گرفتن با مردم خيلي جذاب تر از اين است كه پاي ميز مسئولين بنشينيم و اساسا يك معبري بود كه من بيايم و حرف مردم را بزنم. ما فقط هنرمند خدمت گذار حقيقت جاري در جامعه هستيم.
* فارس: اگر در پايان نكتهاي داريد بفرمائيد؟
ما مستندسازان را خوب نميفهمند و دليلش اين است كه چون در تيم مردم هستيم مجبوريم بعضي وقتها به مسئولين غر بزنيم و مسئولين اين را دوست ندارند و من اميدوارم كه فضايي ايجاد شود تا ما بتوانيم حرف هايمان را با مردم بزنيم و بتوانيم اين دو قشر را با هم دست به دست كنيم. آرزو ميكنم تا روزي برسد تا ما مقابل همديگر نباشيم و مسئولين متوجه شوند كه اگر ما اشكي در مياوريم از سر دلسوزي است.
انتهاي پيام/
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگو با فارسدژاكام: «آواي باران» داستان روز جامعه بدون پيازداغ اضافه است
در گفتوگو با فارسدژاكام آواي باران داستان روز جامعه بدون پيازداغ اضافه است بازيگر نقش حاج مرتضي در سريال آواي باران گفت قصه اين سريال بيان كننده مشكلات و معضلاتي است كه در جامعه وجود دارد بدون اين كه بخواهيم پياز داغ آن را از طريق هنر نمايش زياد كنيم امير دژاكام بازيگرعابدين مهدوي در گفتوگو با فارس:مشتاقم «حكمي براي جنين» را در كشورم بسازم/ گردنم را براي گرفتن كمك مقابل هيچ م
عابدين مهدوي در گفتوگو با فارس مشتاقم حكمي براي جنين را در كشورم بسازم گردنم را براي گرفتن كمك مقابل هيچ مديري خم نميكنم عابدين مهدوي مستندساز گفت من همچنان مشتاقم پروژه حكمي براي جنين را با عوامل توليد قوي و حرفهاي ايراني كه همگي نسبت به موضوع فيلمنامه و روايت آن علاقهمسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميزنوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد/ كناره گيري نوروزي در دور ششم
مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميزنوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد كناره گيري نوروزي در دور ششم روز نخست رقابتهاي تنيس روي ميز دسته برتر انفرادي بزرگسالان كشور با ثبت 7 برد پياپي براي نوشاد عالميان و صدرنشيني اين ملي پوش كشورمان خاتمه يافت به گزارش خبرگزاري فارس و به نقلزادروز اولين استاد خط شكسته فارسي
زادروز اولين استاد خط شكسته فارسي پنجم دي ماه سالروز تولد يدالله كابلي خوانساري شكسته نويس و خوشنويس معاصر ايراني است كسي كه اولين گواهينامه و مدرك درجه يك هنري خط شكسته در ايران به نام اوست به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا يدالله كابلي خوانساري درعنايت سالاريان در گفتوگو با فارس خبر داد:بازديد اتباع 34 كشور از كتابخانه ملي ايران طي 9 ماهه نخست سال جاري +
عنايت سالاريان در گفتوگو با فارس خبر داد بازديد اتباع 34 كشور از كتابخانه ملي ايران طي 9 ماهه نخست سال جاري عكس سخنگوي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران از بازديد اتباع 34 كشور جهان طي 9 ماهه نخست سال جاري از اين كتابخانه خبر داد عنايت سالاريان سخنگوي سازمان اسقدم زدن زن آمریکایی در خیابان بدون پیراهن!؛ عکس
قدم زدن زن آمریکایی در خیابان بدون پیراهن عکس این زن آمریکایی طی هفته گذشته بدون بالاپوش در خیابان های نیویورک قدم می زد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز م جوهانسون نام زنی است که هفته گذشته بدون بالاپوش در خیابان های نیویورک قدم می زد تا برهنگی زنان را عادی جلوه دهد امسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميز نوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد
مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميز نوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد روز نخست رقابتهاي تنيس روي ميز دسته برتر انفرادي بزرگسالان كشور با ثبت هفت برد پياپي براي نوشاد عالميان و صدرنشيني اين مليپوش كشورمان خاتمه يافت از مهمترين نكات روز نخست ميتوان به ثبت هفت برد پياپي در كامرتضي حيدري در گفتوگو با فارستوليد ايراني عروسكهاي «دارا و سارا» در راه/ كيفيت اولويت اول است
مرتضي حيدري در گفتوگو با فارستوليد ايراني عروسكهاي دارا و سارا در راه كيفيت اولويت اول است مدير بازرگاني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت پيگيري جدي براي بالا بردن كيفيت عروسكهاي ايراني يكي از اقدامات خوب كانون در اين مدت بوده است يعني تلاش داريم به حد نصاب قابل قبوکمند امیرسلیمانی، بازیگر نقش افسانه در سریال «بیقرار»: بدون غوغا کار و زندگی میکنم
تاریخ انتشار 16 دی 1392 ساعت 00 38 | شماره خبر 1334596478141725880 کمند امیرسلیمانی با مجموعه تلویزیونی پدرسالار به شهرت رسید و تاکنون در فیلمها و مجموعههایی همچون یک لحظه دیرتر هوش سیاه شبانه شیدا قرمز مهریه بیبی راز خنجر دخترک کنار مرداب و ترنجپروانهي نمايشگزارش يك جشن و دو فيلم كمال تبريزي بدون هيچگونه مميزي/ خانهي پدري كيانوش عياري در يك قدمي پروا
پروانهي نمايش گزارش يك جشن و دو فيلم كمال تبريزي بدون هيچگونه مميزي خانهي پدري كيانوش عياري در يك قدمي پروانهي نمايش بعد از قصهها و پريناز حالا نوبت فيلمهاي كمال تبريزي و ابراهيم حاتمي كياست كه از توقيف خارج شدند مشكل فيلمهاي ديگري مثل خرس و ماهي و گربهاولادي: از پستي كه بازي ميكنم راضي هستم / نوك حمله باشم خوب گل ميزنم
اولادي از پستي كه بازي ميكنم راضي هستم نوك حمله باشم خوب گل ميزنم مهاجم تيم فوتبال استقلال گفت برايم فرقي نميكند نوك حمله باشم يا جاي ديگر در هر پستي كه كادر فني صلاح بداند به ميدان ميروم و تلاش ميكنم تأثيرگذار باشم مهرداد اولادي در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاتأملي در رويكردهاي آموزش زبان فارسي در ايران روشهاي ديدن و شنيدن
تأملي در رويكردهاي آموزش زبان فارسي در ايران روشهاي ديدن و شنيدن دكترفريدون اكبري شلدره كتابهاي درسي برآمده از برنامه درسي و جلوه گاه جهتگيريها گرايشها و افكار حاكم بر نظام آموزشي برنامهريزان و مؤلفان است با بررسي روشمند اين كتابها ميتوان به مباني نظري چگونگي سازماقشر جوان بازوي عملي يك جامعه است/ مسجد اولين مركز تعاملات سياسي و مذهبي در طول تاريخ
قشر جوان بازوي عملي يك جامعه است مسجد اولين مركز تعاملات سياسي و مذهبي در طول تاريخ گرمسار – خبرنگار مهر مدير مسئول كانون فرهنگي هنري محراب مسجد جامع گرمسار قشر جوان را بازوي عملي جامعه معرفي كرد و گفت بصيرت و هوشياري قشر جوان در كنار باور و اعتقادات مذهبي شان از آنها نيرويي قدر گفتوگو با فارسدژاكام: «آواي باران» داستان روز جامعه بدون پيازداغ اضافه است
در گفتوگو با فارسدژاكام آواي باران داستان روز جامعه بدون پيازداغ اضافه است بازيگر نقش حاج مرتضي در سريال آواي باران گفت قصه اين سريال بيان كننده مشكلات و معضلاتي است كه در جامعه وجود دارد بدون اين كه بخواهيم پياز داغ آن را از طريق هنر نمايش زياد كنيم امير دژاكام بازيگرعابدين مهدوي در گفتوگو با فارس:مشتاقم «حكمي براي جنين» را در كشورم بسازم/ گردنم را براي گرفتن كمك مقابل هيچ م
عابدين مهدوي در گفتوگو با فارس مشتاقم حكمي براي جنين را در كشورم بسازم گردنم را براي گرفتن كمك مقابل هيچ مديري خم نميكنم عابدين مهدوي مستندساز گفت من همچنان مشتاقم پروژه حكمي براي جنين را با عوامل توليد قوي و حرفهاي ايراني كه همگي نسبت به موضوع فيلمنامه و روايت آن علاقهمسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميزنوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد/ كناره گيري نوروزي در دور ششم
مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس روي ميزنوشاد روز اول را بدون شكست تمام كرد كناره گيري نوروزي در دور ششم روز نخست رقابتهاي تنيس روي ميز دسته برتر انفرادي بزرگسالان كشور با ثبت 7 برد پياپي براي نوشاد عالميان و صدرنشيني اين ملي پوش كشورمان خاتمه يافت به گزارش خبرگزاري فارس و به نقلزادروز اولين استاد خط شكسته فارسي
زادروز اولين استاد خط شكسته فارسي پنجم دي ماه سالروز تولد يدالله كابلي خوانساري شكسته نويس و خوشنويس معاصر ايراني است كسي كه اولين گواهينامه و مدرك درجه يك هنري خط شكسته در ايران به نام اوست به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا يدالله كابلي خوانساري در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها