تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804006315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زادروز اولين استاد خط شكسته فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زادروز اولين استاد خط شكسته فارسي
پنجم دي ماه سال‌روز تولد يدالله كابلي خوانساري، شكسته نويس و خوشنويس معاصر ايراني است؛ كسي كه اولين گواهينامه و مدرك درجه يك هنري خط شكسته در ايران به نام اوست.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يدالله كابلي خوانساري در پنجم دي ماه سال 1328 در خوانسار اصفهان متولد شد. علاقه‌اش به خوشنويسي از همان دوران كودكي شكل گرفت و در دوران مدرسه آن را دنبال كرد. سپس به مدت سه سال خط نستعليق را نزد استاد حسن ميرخاني، خوشنويس نامدار ايراني فراگرفت و پس از آن، بدون داشتن استاد به تمرين خط شكسته مشغول شد. او پس از رسيدن به درجه استادي در اين خط، شاگردان بسياري را در زمينه شكسته‌نويسي تربيت كرد.

كابلي در سال 46 خوشنويسي را به صورت حرفه‌اي آغاز كرد و در سال 50 از انجمن خوشنويسان ايران فارغ‌التحصيل شد. او اولين نمايشگاهش را هفت سال بعد و در سال 57 با ارائه 60 اثر در گالري مهرشاد برپا كرد.

اثر/يدالله كابلي

او تبحر خاصي در شكسته‌نويسي (شكسته نستعليق) داشت و تصميم گرفت آن را براي مخاطب زمانه احيا كند. او در اين هنر طرح‌هاي نوين و تلفيقي را به وجود آورد. خوشنويسان قبل از او معمولا در تركيب‌بندي‌ها از يك قلم و اقلام ريز استفاده مي‌كردند. از ابتكارات او تركيب اقلام مختلف از غبار تا جلي و شش دانگ در يك صفحه است. در شيوه او هر قطعه‌اي فرم، فضا و تركيب خاص خود را پيدا مي‌كند و شايد عمده‌ترين تحولي كه در خط امروز و در صفحه آرايي خط شكسته پديد آمده، همين تنوع و تازگي باشد.

خط شكسته در قرن يازدهم توسط مرتضي قلي خان شاملو ابداع شد و سپس توسط درويش عبدالمجيد طالقاني به اوج خود رسيد. كابلي درباره گرايش خود به اين هنر گفته است:«زماني كه من به اين هنر روي آوردم، اگرچه جوان بودم، اما روحيه جستجوگري و پويايي باعث شد كه به سمت و سوي قلم شكسته نستعليق گرايش پيدا كنم. از اين رو به دنبال مطالعاتي كه در اين حوزه داشتم و از طريق رساله‌ها و مجله‌هايي كه در آن سال‌ها به شكل محدود منتشر مي‌شد، با خط شكسته آشنا شدم و همواره علاقه‌مندي خود را نسبت به اين خط دنبال مي‌كردم و براي ادامه اين تحقيقات از موزه‌ها نيز بازديد مي‌كردم. شايد به اين خاطر بود كه تصور مي‌كردم موزه‌ها عالي‌ترين جايگاه براي معرفي هنر بوده‌اند و با گشت و گذار در موزه‌هاي معتبر موجود در دنيا با الگوها و نمونه‌هاي گوناگون خط آشنايي يافتم.»

يدالله كابلي

كابلي درباره خط شكسته معتقد است:«نظر شخصي بنده اين است كه در خط شكسته تنوعي است كه در خط نستعليق نيست و به هنرمند شكسته نويس اين فرصت را مي‌دهد كه مي‌تواند از يك غزل، ده‌ها تركيب جديد ارائه دهد. كساني كه به نظم تنها چسبيده‌اند يك كار خشك و بي‌روح و بي‌تنوع و يك خستگي در خط نستعليق ايجاد كرده‌اند، به طور خاص ما شاهد كساني هستيم كه كل عمر خود را سطر يا چليپا و . . . نوشته‌اند يا فقط كار كتابت تنها انجام داده‌اند، در حالي كه اين خط داراي زيبايي بي‌نظيري در هندسه است.»

در سال هايي كه مجالي براي آموزش حرفه‌اي خط شكسته در ايران وجود نداشت، كابلي با تشكيل كلاس‌هاي آموزش در انجمن خوشنويسان، اين هنر را به علاقه‌مندان آموزش مي‌داد. كابلي معتقد است:« هنر، صلح تمام جنگ‌هاست. هدف همه هنرها اين است كه انسان را از غوغا و آشوب و رنج زندگي آسودگي بخشد و آدم‌ها را به انسان بودن سوق دهد و به تلطيف روح و روان جامعه بپردازد و شفاي باطني و تربيت فطرت بشري بپردازند.»

از آثار كابلي نمايشگاه‌هاي مختلفي در داخل و خارج از كشور برگزار شده است. انگلستان، فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، پاكستان، امارات متحده عربي، تركمنستان، كويت، روسيه و ايالات متحده آمريكا از كشورهايي هستند كه اين هنرمند در آن‌ها نمايشگاه برپا كرده است. او همچنين در چند دانشگاه خارجي از جمله دانشگاه آكسفورد، جورج واشنگتن، هاروارد و كاليفرنيا به ارائه سخنراني پرداخته است.

اثر يدالله كابلي

كابلي اولين گواهينامه استادي خط شكسته را در سال 68 از انجمن خوشنويسان ايران دريافت كرد. او عضو عالي انجمن خوشنويسان ايران است و در سال 85 نيز به عنوان چهره ماندگار هنر خوشنويسي ايران برگزيده شد.

اين هنرمند در طول فعاليت هنري خود كتاب‌هاي زيادي نيز تاليف و منتشر كرده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به «خط شكسته و طرز خواندن آن»، «حس قلم»، «محراب خيال»، «كلك شيدائي»، «باغ نظر»، «رباعيات باباطاهر»، «نقش شوق»، «منحني عشق»، «دولت قرآن»، «شكسته پيوسته» و «سماع قلم» اشاره كرد.

محمود يارمحمدلو فيلم مستندي از زندگي حرفه‌اي كابلي خوانساري با عنوان «شكسته پيوسته» ساخته است.

انتهاي پيام

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن