تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802754176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درآمد ۱۶۰۰ ميلياردي دولت از جرايم رانندگي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: درآمد ۱۶۰۰ ميلياردي دولت از جرايم رانندگي
راهنمايي‌و رانندگي چقدر از محل جريمه‌هاي رانندگي درآمد كسب مي‌كند؟ سوالي كه سال‌هاست ذهن افكار عمومي را به خود مشغول كرده است و لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ به آن پاسخ مي‌دهد. بر اساس لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ پيش‌بيني شده است راهنمايي‌ورانندگي كشور در سال آينده، هزارو۶۲۰ميليون‌تومان از محل جرايم رانندگي درآمد داشته باشد؛ رقم نجومي‌اي كه در مقايسه با سال ۱۳۸۹ (يعني مقطعي كه هنوز جريمه‌هاي رانندگي افزايش چشمگيري پيدا نكرده بود)، نشان مي‌دهد درآمد راهنمايي‌ورانندگي با افزايش ۳۰۰‌درصدي (چهاربرابر) و نسبت به سال‌جاري با افزايش۸۰‌درصدي مواجه شده است. بر اساس لايحه بودجه سال ۱۳۹۳ پيش‌بيني دولت اين است كه بتواند در سال آينده با رشد ۸۰‌درصدي نسبت به سال‌جاري بيش از هزارو۶۰۰‌ميلياردتومان از منابع خود را از درآمد حاصل از جرايم رانندگي تامين كند.

معاونت برنامه‌ريزي در لايحه بودجه سال ۹۳ اينگونه برآورد كرده است كه دولت قادر خواهد بود نزديك به هزارو۹۸۳‌ميلياردتومان از مجموع درآمدهاي پيش‌بيني شده در سال آينده را از محل درآمدهاي حاصل از جرايم و خسارات به دست آورد. اما در حالي درآمدهاي حاصل از جرايم رانندگي با اختصاص هزارو۶۲۰‌ميلياردتومان بالغ بر ۸۰‌درصد اين درآمدها را تامين خواهد كرد كه درآمد مصوب اين بخش در بودجه سال‌جاري ۹۰۰‌ميلياردتومان بوده است، از اين‌رو درآمدهاي سال آينده اين منبع نسبت به مصوب سال‌جاري با افزايش ۸۰‌درصدي مواجه مي‌شود.

بنابر اين گزارش با توجه به رشد قابل توجه درآمدهاي دولت در اين بخش مي‌توان پيش‌بيني كرد كه بي‌ترديد يكي از عمده‌ترين منابع اين افزايش ۸۰‌درصدي درآمدي، افزايش قيمت در جريمه‌هاي راهنمايي‌ورانندگي است.

پولي كه دولت از جريمه در مي‌آورد
در عين حال طبق آنچه در لايحه بودجه سال آينده مطرح شده ۳۶۰‌ميلياردتومان ديگر منابع درآمدي حاصل از جرايم و خسارات به درآمد حاصل از جرايم در بخش‌هاي ديگر تعلق دارد. بر اين اساس ۹۰‌ميليارد از جريمه‌ها و ديگر وجوه ناشي از اجراي قانون مبارزه با موادمخدر، ۶۰۰‌ميليون‌تومان حاصل از جرايم و مجازات قانون كار، دو‌ميلياردتومان از جرايم و خسارات زيست‌محيطي، دو‌ميلياردو۸۰۰‌ميليون‌تومان از تخلفات صنفي، يك‌ميلياردو۲۰۰‌ميليون‌تومان از جرايم فروش صيدآلات و مواد بهداشتي، ۴۰‌ميليون‌تومان از جرايم قاچاق اموال و خسارات فرهنگي و ۷۰۰‌ميليون‌تومان درآمد حاصل از جريمه و مجازات ورود و اقامت غيرمجاز اتباع خارجي بخشي از منابع تامين درآمد هزارو۹۸۳‌ميلياردتوماني دولت از اين محل است.

افزايش ۳۰۰‌درصدي درآمد راهور پس از افزايش قيمت جريمه‌ها
بررسي درآمد‌هاي پيش‌بيني‌شده راهنمايي‌ورانندگي در لايحه بودجه در سال‌هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ نشان مي‌دهد راهنمايي‌ورانندگي، پس از افزايش قيمت جريمه‌هاي رانندگي با افزايش ۳۰۰‌درصدي درآمد‌هاي خود مواجه شده به‌طوري‌كه دولت در بودجه سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ درآمد ۴۰۰‌ميلياردتوماني حاصل از جرايم رانندگي پيش‌بيني كرده بود.

اين در حالي است كه اين رقم در سال‌جاري يعني سال ۱۳۹۲ به ۹۰۰‌ميلياردتومان افزايش پيدا كرد و پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده به هزارو۶۲۰ميلياردتومان برسد. نكته حايز اهميت ديگر اين است كه دولت همواره در بودجه‌نويسي و در بخش پيش‌بيني درآمد‌ها به‌طور معمول حداقل درآمد را پيش‌بيني مي‌كند و حتي احتمال دارد درآمد راهنمايي‌ورانندگي از محل جرايم رانندگي به بيش از هزارو۶۲۰ميلياردتومان نيز برسد.

هر خودرو در كشور سالانه ۱۰۰‌هزارتومان جريمه مي‌شود
درآمديك‌هزارو۶۲۰ميلياردتوماني راهنمايي‌ورانندگي در حالي است كه اگر اين رقم را با تعداد خودرو‌ها و ساير وسايل نقليه كشور مقايسه كنيم، نتيجه آن مي‌شود كه احتمالا در سال آينده هر خودرو به‌طور متوسط سالانه صدهزارتومان جريمه مي‌شود.

در حال حاضر بر اساس برآورد‌ها بيش از ۱۴‌ميليون خودرو و ساير وسايل نقليه همچون موتوسيكلت، اتوبوس، كاميون و... در كشور وجود دارد. با يك حساب سرانگشتي مي‌توان برآورد كرد كه هر كدام از اين وسايل طبق پيش‌بيني دولت سالانه بيش از صدهزارتومان جريمه مي‌شوند.

افزايش جريمه‌ها تاثيري بر كاهش حوادث رانندگي نداشت
نكته حايزاهميت ديگر اينكه حالا كه درآمد دولت از جرايم رانندگي ۳۰۰‌درصد افزايش و قيمت جريمه‌هاي رانندگي نيز رشد بالايي داشته، چقدر بر كاهش ميزان حوادث رانندگي تاثير گذاشته است؟ روند تصادفات در كشور از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ همواره رو به افزايش بوده است. به‌طوري‌كه از ۳۲هزارو۵۰۵فقره در سال ۱۳۷۳ به ۱۱۷هزارو۲۵۶فقره در سال ۱۳۹۰ رسيده است.

همچنين روند تعداد متوفيان ناشي از حوادث رانندگي طي سال‌هاي ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزايش بوده است و از ۱۰هزارو۵۴۵نفر در سال ۱۳۸۳ به ۲۰هزارو۶۸نفر در سال ۱۳۹۰ رسيده است. از سوي ديگر روند توليد و واردات خودرو در كشور طي سال‌هاي ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰‌رو به افزايش بوده و از ۷۳هزارو۳۲دستگاه در سال ۱۳۷۳ به ۱۶۵۱هزارو۱۱۵دستگاه در سال ۱۳۹۰ رسيده است. آمار‌هايي كه نشان مي‌دهد، افزايش قيمت جريمه‌هاي رانندگي تاثيري بر كاهش حوادث رانندگي نداشته و تنها توانسته است، درآمد‌هاي دولتي را افزايش دهد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن