تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803818270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشكل موجود در آموزش عمومي قرآن ناكارآمدي روشهاي فعلي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشكل موجود در آموزش عمومي قرآن ناكارآمدي روشهاي فعلي است
كارشناسان قرآني تأكيد كردند: اگر يك نگاه كلي به وضعيت آموزش عمومي قرآن داشته باشيم در مي‌يابيم كه تعداد نه تنها كم نيست بلكه خوب است، اما مشكل ما كارآمدي و نتيجه‌بخش بودن آن است.

به گزارش خبرگزاري مهر، برنامه «افق» راديو قرآن روز گذشته 23 آذرماه با حضور محمدحسين فريدوني، دبير مجمع مشورتي شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور و مصطفي عباسي مقدم، كارشناس و پژوهشگر قرآني، همچنين محمدرضا پورمعين، كارشناس‌ مجري به روي آنتن رفت.

محمدحسين فريدوني، دبير مجمع مشورتي شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور و كارشناس قرآني در ابتداي اين برنامه با بيان اينكه همه مسلمانان بايد در آيات قرآن تدبر و تعمل كرده و با آيات قرآن مانوس باشند، گفت: جايگاه آموزش عمومي قرآن در اسناد و اقدامات ملي كشور جدي گرفته شده است و اگر منشور توسعه فرهنگ قرآني را مطالعه كنيد، مطالبي در اين حوزه آمده، همچنين به طور مشخص در بودجه نيم‌درصدي قرآن، 49 درصد بودجه‌اي كه براي اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني در نظر گرفته شده ويژه توسعه آموزش عمومي قرآن اختصاص پيدا كرده است.

وي در ادامه عنوان كرد: در بحث تعليم و تعلم قرآن در جامعه با يك مقوله مهمي برخورد داريم و به طور طبيعي دور شدن از تعليم و تعلم و انس با قرآن در همه جا خود را نشان مي‌دهد و نه تنها در بين كارشناسان حوزه‌هاي علوم تجربي و علوم انساني، حتي در حوزه‌هاي علوم ديني هم مشاهده مي‌كنيم با آن چيزي كه در حوزه تعليم و تعلم قرآن از يك كارشناس ديني انتظار مي‌رود فاصله زياد است.

فريدوني ادامه داد: زماني كه يك موضوعي به خوبي شناخته نشده باشد به طور طبيعي ممكن است كه دغدغه هم نباشد و در اين جامعه دغدغه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... باعث مي‌شود تا ذهنيت مسئولان به سمت مسائل و حوزه‌هاي ديگر برود و به طور طبيعي يك غفلتي در جريان كلي فرهنگ كشور نسبت به درجه اول بودن توسعه آموزش قرآن وجود داشته و ممكن است تا سال‌ها هم ادامه داشته باشد.

تصميم‌گيري بايد بعد از مطالعات و تحقيقات لازم انجام شود

فريدوني در اين بخش از سخنان خود با بيان اينكه تمامي مسئولان ما از حيث اعتقاد به قرآن و اينكه قرآن بايد در جامعه رشد پيدا كند نگاه مثبت دارند و ممكن است در روش‌هاي اجرايي و تقسيم كار با هم اختلاف نظر داشته باشند، گفت: بايد بعد از مطالعات و تحقيقات و با استناد به اسناد بالادستي راجع به اين موضوع تصميم‌گيري شود كه البته تاكنون اتفاقات خوبي رخ داده اما طبيعي است كه زمان بر باشد.

دمصطفي عباسي‌مقدم، كارشناس قرآني و استاد دانشگاه طي برقراري ارتباط زنده تلفني درباره وضعيت آموزش عمومي قرآن در كشور با بيان اينكه بحث آموزش از جمله فعاليت‌هاي زيربنايي در كشور است، گفت: در هر برنامه‌ريزي ابتدا به وضعيت موجود نگاه مي‏شود و اگر يك نگاه كلي به وضعيت آموزش عمومي قرآن داشته باشيم در مي‌يابيم كه نه تنها كم نيست بلكه خوب است، اما مشكل ما كارآمدي و نتيجه‌بخش بودن آن است.

وي با اشاره به طرح‌هاي تربيت مربي و تربيت معلم قرآن كه از سوي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود، گفت: آنچه كه برآيند اين فعاليت‌ها است به نظر مي‌رسد مطابق برنامه‌ريزي‌هاي كلان اوليه نيست و با توجه به اينكه ما قبول داريم كارآيي و بهره‌وري اين برنامه‌ها و كلاس‌ها خيلي بالا نيست، بايد به سراغ پايه و مبناي آنها برويم و ناچاريم كه به گذشته و روش كاري كه در گذشته وجود داشته است توجه كنيم.

برنامه مدون آموزشي براي طيف‌هاي مختلف جامعه نداريم

عباسي‌مقدم يادآور شد: هرچند كه دستگاه‌هاي مختلفي متولي فعاليت‌هاي قرآني شده‌اند اما مشكل اين است كه ما يك برنامه مدون آموزشي براي طيف‌هاي مختلف جامعه نداريم و يك چشم‌انداز روشن مي‌خواهيم تا دريابيم كه انتظار ما از آينده آموزش قرآن چيست؟ و در ادامه به پياده‌سازي اين برنامه اقدام كنيم و به طور مثال در دانشگاه انتظار خود را از دانشجو تعريف كنيم.

پورمعين در اين بخش از برنامه «افق» عنوان كرد: در اين برنامه راديويي نمي‌توانيم خيلي به جزئيات توجه داشته باشيم و انتظاري كه از كارشناسان قرآني داريم اين است تا بگويند كه راه نجات و پيشرفت در حوزه فعاليت‌هاي قرآني و آموزش عمومي قرآن چيست.

اين كارشناس قرآني در ادامه با بيان اينكه آموزش، طراحي و برنامه‌ريزي براي فعاليت‌هاي قرآني به متصديان فعاليت‌هاي قرآني داده نشده است، ادامه داد: اين متصديان فعاليت‌هاي قرآني نيز نيازمند آموزش هستند تا بتوانند تجربيات خود را به ديگران منتقل كنند و بايد يك طيف‌بندي و سطح بندي داشته باشيم و سطوح مختلف آموزشي و انتظاراتي كه از آموزش مي‌رود را سطح‌بندي كنيم و البته اين يك راهكار، عملياتي است كه امكان‌پذير خواهد بود و اگر اينطور باشد به طور قطع طي يك يا دو سال به نتيجه مطلوب مي‌رسيم.

دامنه فعاليت‌هاي قرآني هنوز تعريف نشده‌اند

وي ادامه داد: در طراحي و افق‌بندي فعاليت‌هاي قرآني، يكي از مهم‌ترين مشكلات موسسات قرآني ما كه حتي شامل دستگاه‌هاي رسمي و مركزي ما مي‌شود اين است كه دامنه فعاليت‌ها و تلاش‌هايي كه مي‌توان عنوان فعاليت‌هاي قرآني را روي آن گذاشت هنوز تعريف نشده است كه البته قابل تعريف بندي نيست و ممكن است هر روز برنامه‌هاي جديدي تعريف شود.

اين كارشناس قرآني در ادامه يادآور شد: در تمامي حوزه‌هاي قرآني از جمله پژوهش، آموزش و... بايد بيش از 10 نمونه از برنامه‌هاي مختلف را به مؤسسات و نهادهاي قرآني معرفي كنيم و البته اگر بتوانيم برنامه‌جامعي در تمامي حوزه‌هاي قرآني ارائه كنيم، مي‌توانيم شاهد كارهاي خوبي در اين زمينه باشيم.

در ادامه فريدوني با اشاره به اهميت كيفيت‌بخشي به برنامه‌هاي آموزشي و اثربخشي اين برنامه‌ها، اظهار كرد: مقدمات اين كار فراهم شده و از نظر امكانات تشكيلاتي و حقوقي كارهاي خوبي انجام شده است كه البته در اين حوزه هنوز هم در ميانه كار هستيم و هنوز ساختارهايي كه در شوراي توسعه فرهنگ قرآني در نظر گرفته شده به اندازه كافي عملياتي نشده است اما به هر حال كيفيت‌بخشي به كار ضروري است.

وي با يادآوري اينكه اهداف آموزش عمومي قرآن كشور به عنوان يك سند ملي كشور تصويب شده است، ادامه داد: پيش از اين استنباط افراد از آموزش عمومي قرآن فقط روخواني و روان‌خواني قرآن بود كه البته به مرور زمان و با رشد فكري جامعه اين نگاه به وجود آمد كه حفظ قرآن، تدبر و انس با قرآن، تفسير و... نيز جزء آموزش عمومي قرآن هستند كه بايد در كنار هم مورد توجه قرار گيرند.

عباسي‌مقدم در تكميل سخنان فريدوني، با بيان اينكه كارهاي خوبي در حوزه اسناد ملي انجام شده است، گفت: پس از تدوين اسناد ملي به كار اجرايي مي‌رسيم كه در اين بخش مشكل وجود دارد و اگر كميسيو‌ن‌هاي قرآني جدي باشند و مطالبه داشته باشند و بودجه‌ها و امكانات سال‌هاي آينده را تصويب كنند به نتيجه مي‌رسيم و ما به عنوان كساني كه ناظر وجه بيروني كار هستيم، مي‌بينيم كه وزارت علوم و... فعاليتي نداشته است و ساير كميسيون‌ها نيز در حد 30 يا 40 درصد كار كرده‌اند و البته نهادهايي كه زير نظر شوراي توسعه فرهنگ قرآني هستند بايد نگاه جدي‌تري داشته باشند.

در حوزه برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت‌هاي قرآني ضعف جدي داريم

وي در ادامه يادآور شد: من احساس مي‌كنم در زمينه برنامه‌ريزي اجرايي و در بعد اجرايي ضعف جدي داريم و در اين حوزه تقاضا داريم كه به صورت جدي و عملياتي در برنامه «افق» به اين مقوله‌ها توجه صورت گيرد.

پورمعين در اين بخش از برنامه «افق» با يادآوري اينكه در سال جاري برنامه «افق» را به صورت تحليلي دنبال مي‌كنيم، گفت: اما براي سال‌آينده تلاش داريم به صورت جدي‌تر به اين مباحث پرداخته و حتي فعاليت‌‌هاي كلي و جزئي سازمان‌ها و نهادها را مورد نقد و بررسي قرار دهيم تا به يك نتيجه قابل قبول برسيم.
در بخش ديگري از برنامه «افق» فريدوني با بيان اينكه كار اجرايي نيازمند تشكيلات است، گفت: اگر به شخصي يا دستگاهي كار اجرايي بدهيد بايد امكانات و نيروي انساني لازم را هم داشته باشند كه البته در شوراي توسعه فرهنگ قرآني زماني كه بحث كميسيون‌ها مطرح شد بندي پيش‌بيني شد كه در آنجا تشكيلات لازم را بتوان ايجاد كرد و بايد يك جايگاهي در سطح اداره‌كل زير نظر وزير ايجاد شود.

وي ادامه داد: كميسيون آموزش عمومي قرآن جلسات مرتبي داشته و خروجي‌هاي خوبي هم داشته است و كارگروه منابع انساني اين كميسيون اهداف تربيت مربي و آموزگار را تنظيم كرده و در دست تنظيم دارند كه پس از تصويب، عملياتي مي‌شود و حتي در كنار آن بحث‌هاي تشويقي و تبليغي هم وجود دارد اما با تمام زحماتي كه دوستان مي‌كشند به هر حال اين افراد كارهاي ديگري هم در حوزه قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش در وقت محدود دارند.

لزوم راه‌اندازي مركزي در آموزش و پرورش براي آموزش عمومي قرآن

فريدوني يادآور شد: در اواخر دولت گذشته رايزني‌هايي را انجام داديم كه آموزش و پرورش بايد يك مركزي را براي حوزه آموزش عمومي قرآن راه‌اندازي كند تا نيروي انساني آموزش و پرورش كه مناسبت كارهاي ستادي و مطالعاتي هستند جذب اين مركز شده و وظايف دبيرخانه كميسيون آموزش عمومي قرآن را دنبال كنند.

پورمعين در جمع‌بندي مباحث مطرح شده در اين برنامه گفت: در برنامه امروز «افق» بحث اقتضاعات جديد در حوزه آموزش قرآن و نگاهي به ساختارهاي تشكيلاتي و بحث تدوين آيين‌نامه‌ها و تنظيم اسناد مورد توجه بود و همچنين، طيف‌بندي، سطح‌بندي و تنوع‌بخشي به فعاليت‌هاي قرآني را نيز مورد بحث و بررسي قرار داديم.

وي در پايان عنوان كرد: در آينده نزديك به موضوع بحث آموزش‌هاي حرفه‌اي هم مي‌پردازيم زيرا جامعه قرآني از سطح ضعيف، متوسط و بالا برخوردارند و تلفيقي از فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري و قرآني را در دستور كار داريم و تلاش داريم تا به آموزش‌هاي تخصصي و حرفه‌اي هم بپردازيم.

كد خبر: 2195801

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۴ - ۱۲:۴۶

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن