تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804318461




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش قرآن در كشور نيازمند بازتعريف اساسي است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آموزش قرآن در كشور نيازمند بازتعريف اساسي است


به گزارش خبرگزاري مهر، اين برنامه با موضوع «آموزش عمومي قرآن» و با حضور مهدي قره‌شيخلو قاري بين‌المللي قرآن كريم و رئيس سازمان دارالقرآن الكريم، رحيم خاكي قاري بين‌المللي قرآن و محمدرضا پورمعين كارشناس‌ مجري پخش شده بود.

در ابتدا رئيس سازمان دارالقرآن‌ الكريم درباره نقش آموزش قرآن در ترويج فرهنگ قرآن كريم، گفت: آموزش قرآن زيربناي تمام كارهاي قرآني در كشور است و حتي اگر فعاليت‌هاي پژوهشي، تبليغي و ترويجي مي‌كنيم در جهت انس بيشتر مردم با قرآن و آموزش قرآن است. البته نكته‌اي كه در اين حوزه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه پس از سال‌ها نيازمند يك بازتعريف در آموزش قرآن در كشور هستيم كه منظور از آموزش قرآن در كشور چيست.

رئيس سازمان دارالقرآن‌ الكريم ادامه داد: بايد در بازتعريف خود از آموزش قرآن به اين نتيجه برسيم كه منظور از آموزش قرآن چيست و براي موفقيت در اين حوزه چه كارهايي بايد انجام داد و البته اين مباحث كه به عنوان آموزش قرآن مطرح مي‌كنيم بايد به عنوان پيش‌نياز مطرح شود و آموزش قرآن را به عنوان آموزش دين در نظر بگيريم.

خاكي قاري بين‌المللي قرآن كريم اظهار كرد: ما براي موضوع آموزش‌هاي قرآن كه زيربناي مباحث بسيار مهم ديني و تربيت ديني فرزندان است، بايد در سطح مديريت كلان آموزشي كشور و مديريت كلاني كه براي موضوع قرآن در نظر گرفته شده‌است، همچنين اسناد بالادستي كه در جهت توسعه فعاليت‌هاي قرآني است مباحث را پيش ببريم. بنابراين ضمن اينكه با نگاهي به اسناد در سطح ملي بايد برنامه‌ريزي كنيم، در ادامه بايد نيم نگاهي هم به آموزش‌هاي قرآني داشته باشيم.

وي ادامه داد: با توجه به روند جاري كه هم‌اكنون دنبال مي‌شود بايد از آموزش‌هاي نادرست جلوگيري كرده و از روش‌ها و شيوه‌هاي سنتي حمايت كرده و گاهي اوقات از شيوه‌هاي مدرن و جديد نيز استفاده كنيم و البته به اين دليل كه موضوع آموزش قرآن بسيار مهم است جمهوري اسلامي ايران بايد يك مجموعه شيوه‌ها و ابزارهاي جديد را نيز خلق كند تا بتواند اين امر مهم را پيش ببرد.

پورمعين با اشاره به برنامه‌هاي آموزشي در سازمان دارالقرآن‌الكريم از رئيس اين سازمان خواست تا موانع عدم پيشرفت در امر آموزش قرآن را بيان كند كه مهدي قره‌شيخلو در پاسخ به اين پرسش اظهار كرد: ما براي توسعه آموزش نيازمند بازتعريف هستيم و آموزش‌هايي را منتقل كنيم كه مردم نيازمند آن باشند و نكته ديگر فرهنگ‌سازي اين كار است، چراكه در بخش عرضه هر چه كه تلاش كنيم و از آن طرف تقاضا نباشد كار پيش نمي‌رود.

وي يادآور شد: ما نيازمند آن هستيم كه توجه و حساسيت خانواده‌ها و نوجوانان را بيشتر كنيم كه اين كار نيازمند فرهنگ‌سازي بيشتر است و بايد چيزي را عرضه كنيم كه مردم نيازمند آن هستند، همچنين رسانه‌ها نيز بايد توجه بيشتري به بحث آموزش قرآن داشته و آنطور كه شايسته است به اين موضوع بپردازند.

قره‌شيخلو با يادآوري اينكه برخي مراكز از حساسيت بالايي برخوردار هستند اما هنوز بي‌سوادي قرآني در جامعه از بين نرفته است، گفت: دستگاه‌هاي قرآني هم بايد به آموزش و پرورش و مراكز دانشگاهي كمك كنند و خود آموزش و پرورش و نهادهاي آموزشي كشور نيز بايد تقاضاي كمك داشته باشند.

خاكي درباره آسيب‌هاي حوزه آموزش قرآن در كشور گفت: موسسات قرآني و افرادي كه اين موسسات را راه‌اندازي كرده‌اند راه خود را مي‌روند. خيلي از اين موسسات دسترسي به استانداردهاي لازم و مربيان خوب و توانمند ندارند و در روستاهاي دورافتاده ما هم اين حركت آغاز شده اما آسيب‌هاي زيادي وجود دارد كه عمده‌ترين آسيب‌ها در عدم هماهنگي سازمان‌هاي قرآني كشور است و تا زماني كه بحث آموزش‌هاي قرآني در كشور در حد تعارفات باشد ما راهي پيدا نخواهيم كرد.

وي در ادامه گفت: اگر فعاليت‌هاي قرآني را به واقع ببينيم در مي يابيم كه بسياري از موسسات بوده‌اند كه با حداقل‌ها، كارهاي بزرگ انجام داده‌اند و بخشي از نهادهاي رسمي و دولتي هم بيشترين بودجه‌ها را گرفته‌اند اما كمترين كارها را انجام داده‌اند و فكر مي‌كنم سازمان تبليغات اسلامي و سازمان دارالقرآن‌الكريم از دهه 60 با كمترين امكانات، پايه‌هايي را در حوزه آموزش قرآن گذاشتند كه هنوز هم ثمرات آن در كشور ديده مي‌شود و زحمات زيادي از سوي اين سازمان‌ها كشيده شده است.

وي يادآور شد: البته وزارت‌خانه‌هايي هم بوده‌اند كه با همين عناوين بودجه‌هاي زيادي را دريافت كرده‌اند، اما هيچ گزارش درخور ملاحظه‌اي ارائه نكرده‌اند و اين عدم انسجام و هماهنگي بين موسسات و سازمان‌هاي قرآني از جمله آسيب‌هاي جدي در اين حوزه است.

قره شيخلو در اين بخش از برنامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا آموزش‌هاي قرآني در كشور تاكنون موفق بوده است يا خير؟ گفت: براي موفقيت در آموزش‌هاي قرآني بايد يك هماهنگي بين تمامي دستگاه‌ها و سازمان‌هاي قرآني ايجاد شود؛ ما در كشور نيازمند يك ساختار هستيم كه در آن جايگاه قرآن و متوليان قرآني مشخص باشد.

وي با اشاره يادآوري اينكه مسئوليت آموزش قرآن در كشور به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: در شرايطي كه آموزش و پرورش هنوز در امر آموزش قرآن به دانش‌آموزان موفق نبوده، چطور مسئوليت آموزش عمومي قرآن كشور به اين وزارت خانه واگذار شده است، بايد يك ساختار مناسب در اين زمينه چيده شود و مسئوليت وزارت‌خانه‌ها و مسئوليت كميسيون‌هاي قرآني به بخش‌هايي داده شود كه توانمندي اين كار را داشته و كارنامه درخشاني در اين حوزه داشته‌اند.

قره‌شيخلو در ادامه عنوان كرد: در ادامه بازتعريفي كه بايد از آموزش قرآن در كشور داشته باشيم، بايد يك بازتعريف در كليه فعاليت‌هاي قرآني كشور نيز داشته باشيم كه چه كساني بايد ساختار قرآني كشور را تشكيل داده و مسئوليت‌هاي قرآني كشور را بر عهده بگيرند و كدام مسئوليت‌هاي قرآني به كدام سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها واگذار شود.

در ادامه، خاكي عنوان كرد: بحث‌هاي محتوايي آموزش قرآن هيچ مشكلي نداشته و راه خود را مي‌رود كه ورود در اين بحث‌ها هيچ مشكلي را حل نمي‌كند و مشكل اصلي مشكلات مديريتي و برنامه‌ريزي‌هاي نادرست است؛ به طور مثال در شوراي توسعه فرهنگ قرآني مسئوليت آموزش عمومي قرآن به آموزش و پرورش داده مي‌شود كه كارشناسان واساتيد قرآني وقتي اين را مي‌شنوند متاثر مي‌شوند و منتظر مي‌مانند كه يك اتفاق جديد بيافتد و در حال حاضر به جايي مي‌رسيم كه پس از چهار سال آموزش و پرورش در حوزه آموزش‌هاي عمومي قرآن هيچ گزارشي ندارد.

وي ادامه داد: آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومي قرآن هيچ برنامه‌اي نداشته و هيچ گزارشي براي ارائه ندارد و با وجود بودجه‌هاي خوبي كه طي چهار سال گذشته دريافت كرده اما هيچ برنامه‌اي انجام نداده و در حوزه آموزش عمومي قرآن هيچ كار قابل توجهي انجام نداده است.

اين قاري بين المللي كشورمان در ادامه اين بخش از سخنان خود اظهار كرد: در حوزه پژوهش‌هاي قرآني نيز همين مشكل وجود دارد و در طول چهار سال گذشته با وجودي كه وزارت علوم مسئوليت اين كار را بر عهده داشته اما هنوز هيچ گزارشي از سوي كميسيون پژوهش هاي قرآني ارائه نشده است؛ اين در حالي است كه ما در آن سال‌ها پيشنهاد داديم كه جهاد دانشگاهي به اين دليل كه سازمان تخصصي قرآن دارد مسئوليت اين كار را بر عهده بگيرد اما اعضاي جامعه قرآني قبول نكردند و اعلام كردند كه جهاد دانشگاهي در حدي نيست كه بخواهد مسئوليت پژوهش‌هاي قرآني را بر عهده بگيرد، ولي نتيجه اين شد كه مي بينيد.

در ادامه قره‌شيخلو با اشاره به نقش خانواده‌ها در تربيت قرآني فرزندان و آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان اظهار كرد: دستگاه‌ها، نظام، سازمان‌ها و بودجه يك بخش از كار قرآني است كه در اين ميان حساسيت مردمي نيز از اهميت بالايي برخوردار است و اگر بهترين شيوه‌ها را ارائه كنيم اما تقاضا كم باشد به نتيجه مطلوب نمي‌رسيم و خانواده‌ها بايد بدانند كه در اين حوزه نقش مهمي بر عهده داشته و در كنار مسئولان و متوليان قرآني بايد بتوانند كار خود را به درستي انجام دهند.

در پايان، خاكي عنوان كرد: با توجه به اهميت بحث آموزش عمومي قرآن در كشور اميدواريم كه در برنامه‌هاي آتي «افق» به بحث آموزش عمومي قرآن بيشتر پرداخته شود و لازم است كه برنامه‌هايي با حضور مديران و تصميم‌گيران قرآني كشور به روي آنتن برود و نسبت به بررسي اسناد بالادستي نيز بايد يك نگاه ويژه وجود داشته باشد تا اين ناهماهنگي در حوزه‌هاي قرآن و آموزش‌هاي قرآني از بين برود.

برنامه «افق» هر هفته شنبه ها ساعت 14:15 به صورت زنده از شبكه راديو قرآن بر روي موج 100 مگاهرتز پخش مي شود.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن