تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819203968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدوقت‌كشي نسل سوم با پرسه در پاساژها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدوقت‌كشي نسل سوم با پرسه در پاساژها
پاساژگردي در سال‌هاي اخير به تفريحي جوان‌پسند تبديل شده، به طوري كه در بين پاساژگردها همه تيپ آدمي پيدا مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، حوصله‌اش كه سر مي‌رود شال و كلاه كرده و راه مي‌افتد. هدف مشخصي ندارد از اين پاساژ به آن مركز خريد و از اين خيابان به آن خيابان.

اين حكايت؛ ديگر بخشي از زندگي روزمره جواناني شده كه به دلايل گوناگون از جمله بيكاري، نداشتن تفريح، وقت‌گذراني و... به «پاساژگردي» روي آورده‌اند.

پاساژگردي در سال‌هاي اخير از يك پديده به تفريحي جوان‌پسند؛ تبديل شده و در بين پاساژگردها همه جور آدمي پيدا مي‌شود.

رشد سريع مراكز خريد هم به اين مسأله دامن زده و با افتتاح هر مركز خريد جديد، مركز تفريحي تازه‌اي براي پاساژگردها ايجاد مي‌شود.

انگار سهام‌داران مراكز خريد هم از اين وضعيت بدشان نمي‌آيد و با افتتاح شهر بازي، سينماهاي چندبعدي، كافي‌شاپ و ... در پاساژها، جوانان را به بهانه‌هاي مختلف به مراكز خريد مي‌كشانند.

سري به يكي از مراكز خريد همدان مي‌زنم، مهسا 23 ساله به همراه دوستش نگار، گوشه‌اي از پاساژ ايستاده‌اند و سر در گوشي‌ موبايل‌ دارند.

به سراغ‌شان مي‌روم، سر صحبت كه باز شد، عرفان مي‌گويد: هميشه كه اينجا نمي‌آيم، گاهي اوقات كه بيكار باشم با دوستم مي‌آيم بيرون.

مي‌پرسم: منظورت از بيرون، همان پاساژها و مراكز خريد هستند ديگر؟!

مي‌گويد: پاساژ يا مغازه‌هاي كنار خيابان. كلاً فرقي نمي‌كند، ديدن چيزهاي جديد و پررنگ و لعاب حالم را خوب مي‌كند!

فرد ديگري به نام حامد كه شاهد صحبت‌هاي ماست، مي‌گويد: بلوتوث‌تان را روشن كنيد!

و بلافاصله با حجم بلوتوث‌هاي روشني مواجه مي‌شوم با اسامي عجيب و غريب. با قيافه حق به جانبي مي‌گويد: گشتن در پاساژها كه الافي نيست، اگر چند دقيقه با بلوتوث روشن اينجا بايستيد كلي كليپ، ترانه، عكس و از اين جور چيزها برايتان بلوتوث مي‌كنند. تازه چند روز پيش در يكي از مراكز خريد با wi-fi كلي برنامه براي موبايلم دانلود كردم.

نياز به تحقيقات آماري چنداني نداري تا متوجه شوي بيشتر چه قشري طرفدار گذشت و گذار در مراكز خريد هستند. ناگفته پيداست بيشتر افرادي كه روزانه از پاساژها بازديد مي‌كنند، دخترها و پسرهاي جوان هستند.

در مركز خريد «پايتخت» به دو دختر جوان بر مي‌خورم كه پشت ويترين يكي از مغازه‌ها مشغول تماشاي كيف و كفش هستند، به سراغ‌شان كه مي‌روم؛ نوشين مي‌گويد: باهم دخترخاله هستيم و براي خريد آمده‌ايم.

فاطمه هم مي‌گويد: هراز چند گاهي باهم سري به مراكز خريد مي‌زنيم تا ببينم مد روز چيست!

نوشين تأكيد مي‌كند: به نظر من تنها راه اين كه بفهميم آخرين مدهاي روز چيست، اين است كه مرتب به مراكز خريد سر بزنيم.

احسان محمدي يكي از فروشندگاني است كه در مغازه خود مشغول گوش كردن موسيقي است. وي مي‌گويد: شايد يك چهارم افرادي كه هر روز به پاساژ مي‌آيند؛ واقعاً قصد خريد داشته باشد. گاهي اوقات يك نفر چندين و چندبار از مقابل مغازه عبور مي‌كند بدون اينكه حتي قيمتي بپرسد!

به خاطر تنوعي كه در پاساژ وجود دارد، مردم بدون اينكه پولي براي ورودي يا هزينه‌اي براي توقف در اينجا بپردازند، ساعت‌ها در پاساژ وقت سپري مي‌كنند.

مخالفان «پاساژگردي» اما نظر ديگري دارند، به عقيده آنان پاساژگردي اين روزها به معضلي تبديل شده كه علاوه بر اتلاف عمر، زمينه ناهنجاري‌هايي را هم در جامعه فراهم مي‌كند.

مريم، 27 ساله در اين باره مي‌گويد: مسلماً پاساژگردي را به هيچ عنوان، نمي‌توان تفريح محسوب كرد. دلايلش هم زياد است؛ خيلي از دختر و پسرها در همين پاساژها و مراكز خريد با هم دوست مي‌شوند، اگر دقت كنيد مي‌بينيد كه اكثر فروشنده‌ها هم دختر و پسرهاي جوان هستند كه براي جذب مشتري، با همه گرم مي‌گيرند.

وي معتقد است: اگر اماكن فرهنگي و تفريحي مناسب براي جوانان ايجاد شود، آنان به جاي اتلاف وقت در پاساژها، به سينما، كنسرت، تئاتر و ... مي‌روند.

با اين وجود به اعتقاد برخي جامعه‌شناسان، پاساژها امروزه ديگر صرفاً مراكز تجاري نيستند؛ بلكه وجود امكاناتي مثل رستوران، كافي‌شاپ، سينما و ... اين مراكز را هم به اماكن فرهنگي اجتماعي تبديل كرده است.

در كنار اين نظريه برخي ديگر اعتقاد دارند از آنجايي كه در هزاره سوم و جامعه مدرن، خريد كردن براي مردم به نوعي تفريح مبدل شده است، مي‌توان از مراكز خريد هم به عنوان اماكن تفريحي ياد كرد.

به هر حال چه مراكز خريد و پاساژها را اماكن تفريحي، فرهنگي و اجتماعي بدانيم و چه نه؛ مسئولان بايد فكري براي سلامت محيط اين مراكز بكنند تا با رشد روزافزون مسئله پاساژگردي نباشيم زيرا ممكن است اين امر در آينده منجر به ايجاد ناهنجاري در جامعه شود.

-------------------------

گزارش از: زهرا اكبرنيا

-------------------------

انتهاي پيام/2499/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن