تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819523957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان به دنبال چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: عربستان به دنبال چيست؟
اين روزها ارتقاي شوراي همكاري خليج فارس به اتحاديه از مباحث مطرح در منطقه است. در اين چارچوب مقامات عربستاني در نشست امنيتي منامه (۱۶/۹/۹۲) رسما اين طرح را مطرح و بر اجراي آن تاكيد كردند.
براساس اين طرح، اتحاديه همكاري‌هاي خليج‌فارس داراي وزير خارجه و دفاع واحد است و به نوعي طرحي مشابه اتحاديه اروپا را اجرا مي‌كند. نكته مهم در طرح مذكور نقش و جايگاه عربستان مي‌باشد چنانكه اين كشور خود را باني اصلي طرح دانسته و بر اجراي آن اصرار دارد. بررسي كارنامه رياض نشان مي‌دهد كه اين كشور از يك سو با چالشهاي دروني به ويژه اعتراض‌هاي مردمي مواجه است و از سوي ديگر در منطقه توان ايفاي نقش را ندارد و عملا در مسير انزوا قرار گرفته است. رياض براي بالا بردن هزينه‌هاي منطقه طرح كشتار سراسري در منطقه را در پيش گرفته كه نتيجه آن ناآرامي‌هاي گسترده در بسياري از كشورها است. رياض با ايجاد اتحاديه همكاري‌هاي خليج‌فارس سعي در تثبيت قدرت منطقه‌اي خود و القاي پدرخواندگي خود بر ساير كشورهاي عربي دارد. رياض همچنين تلاش دارد تا ساير كشورها را در مسير خواست خود براي سركوب مردم و بحران‌سازي در منطقه به كار گيرد به عبارتي رياض سعي در ارتقاي قدرت چانه‌زني خود در معادلات منطقه با بكارگيري ساير كشورها دارد در حالي كه در ظاهر ادعاي تلاش براي وحدت بيشتر كشورهاي عربي را مطرح مي‌سازد. دامنه فعاليت رياض به همين جا ختم نمي‌شود چنانكه براساس طرح قديمي عربستان كشورهاي اردن و مراكز نيز به اين اتحاديه افزوده مي‌شوند تا قدرت اين كشور در منطقه را گسترش دهند. مساله ديگر در اتحاديه مذكور را خواست و اهداف آمريكا تشكيل مي‌دهد. آمريكا اكنون به دنبال استمرار حضور نظامي و سلطه بر كشورها است در حالي كه سعي دارد تا چهره‌اي دموكراتيك از خود نمايش دهد. واشنگتن كه توان حضور نظامي گسترده در منطقه را ندارد و از سوي ديگر در برابر جبهه مقاومت و بيداري اسلامي ناتوان بوده سعي دارد تا راهبردهاي جديد منطقه‌اي را اجرايي سازد. از ابعاد اين طرح را تقويت نزديكي ميان اعضاي شوراي همكاري خليج‌فارس براي اتخاذ مواضع واحد در قبال تحولات و نيز سوق دادن آنها به روابط به ويژه در حوزه امنيتي با رژيم صهيونيستي تشكيل مي‌دهد. امري كه عربستان مجري آن مي باشد.
آمريكا چنان القاء مي‌كرد كه امنيت منطقه با وجود ايران و مقاومت تهديد گرديده و راهكار مقابله با آن نيز همگرايي عربي و صهيونيستي است ،جالب توجه آنكه آنها همان ايران هراسي را با شيوه‌‌هاي جديد اجرا مي‌كند چنانكه آنها چنان القاء مي‌سازند كه نزديكي غرب به ايران در حال شكل‌گيري است كه برابر با تضعيف جايگاه اعراب و صهيونيستها در سياست خارجي آمريكا است در حالي كه راهكار مقابله با آن نيز پيوند عربي- صهيونيستي است. تشكيل اتحاديه همكاري خليج فارس را مي‌توان در اين چارچوب ارزيابي كرد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن