تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

طراحی سایت تهران سایت

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800199032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزير خارجه آمريكا: سياست ما در قبال ايران تغيير نكرده است/اكنون زمان اعمال تحريم‌هاي جديد نيست


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: معاون وزير خارجه آمريكا: سياست ما در قبال ايران تغيير نكرده است/اكنون زمان اعمال تحريم‌هاي جديد نيست
معاون وزير خارجه آمريكا و سرپرست تيم مذاكره كننده اين كشور در گفت‌وگوهاي هسته‌اي بين ايران و ۱+۵ مقابل كميته بانكي سنا حاضر شد و درباره توافق ژنو توضيحاتي ارائه داد.

به گزارش خبرگزاري فارس، وندي شرمن، معاون وزير خارجه آمريكا و سرپرست تيم مذاكره كننده اين كشور در مذاكرات هسته‌اي بين ايران و كشورهاي 1+5 در يك جلسه استماع مقابل «كميته بانكداري، مسكن و امور شهري» مجلس سنا حاضر شد.

خانم شرمن در اين جلسه استماع تحريم‌ها را عامل آمدن ايران پاي ميز مذاكره عنوان كرد، اما گفت كه در اين ميان آزمودن نيت‌ها و مقاصد ايران هم اهميت دارد.

وي در ادامه گفت كه در اين جلسه درباره حقايق توافق هسته‌اي ژنو صحبت خواهد شد تا نمايندگان بتوانند خودشان درباره مزاياي آن قضاوت كنند.

اين مقام آمريكايي برخي از مفاد «طرح اقدام مشترك» ژنو كه مورد توافق ايران و 1+5 قرار گرفت را بر شمرد و گفت كه اين طرح راه را براي يك توافق جامع با ايران باز مي‌كند.

شرمن گفت كه اين طرح وقتي از چند هفته ديگر به اجرا درآيد پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را متوقف مي‌كند، آن را در برخي از جنبه‌هاي مهم به عقب باز مي‌گرداند و نظارت‌هاي بي‌سابقه‌اي را بر برنامه هسته‌اي ايران اعمال خواهد كرد.

معاون وزير خارجه آمريكا در ادامه افزود: «در كل، اين اقدامات توانمندي ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي را محدود كرده و اعتماد ما به توانايي‌مان براي كشف هر گونه حركت به سمت انحراف برنامه ايران به سمت يك برنامه مخفي بالا مي‌برد.»

اين مقام آمريكايي گفت جزئيات طرح اقدام مشترك نشان مي‌دهند كه چرا ايران نمي‌تواند در برنامه‌اش به سمت مقاصد مخفيانه پيش برود. به گفته وي تعهد ايران مبني بر تعليق غني‌سازي اورانيوم، عدم ساخت تجهيزات جديد غني‌سازي، توقف تمامي فعاليت‌هاي غني‌سازي بالاي پنج درصدي، خنثي‌سازي ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدي و موارد ديگري از اين دست از جمله مفاد اين طرح هستند كه جلوي نظامي شدن برنامه هسته‌اي ايران را مي‌گيرد.

شرمن در ادامه گفت: «اما برخي به درستي پرسيده‌اند چرا ما بايد به ايران اعتماد كنيم كه به اين تعهدات پايبند مي‌ماند؟ همان‌طور كه آقاي كري گفته طرح اقدام مشترك مبتني بر اعتماد نيست، بلكه مبتني بر راستي‌آزمايي است ـ و مكانيسم‌هاي راستي‌آزمايي مطرح شده در اين طرح بي‌سابقه هستند.»

وي به عنوان نمونه‌اي از اين مكانيسم‌هاي راستي‌آزمايي به اجازه دسترسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بازرسي از تأسيسات نطنز و فوردو اشاره كرد و ادامه داد: «اين مكانيسم‌هاي نظارتي خواهند توانست در سرتاسر چرخه سوخت هسته‌اي هشدارهاي بيشتري از انحراف تجهيزات ايران به سمت مقاصد نظامي فراهم آورند و آنها بدون توافق به دست آمده در ژنو امكان‌پذير نبودند.»

خانم شرمن در ادامه به تعهدات كشورهاي ۱+۵ در برابر ايران اشاره كرد و گفت كه اين كشورها در قبال اين اقدام‌هاي ملموس، كاهش محدود، موقت و برگشت‌پذير تحريم‌ها را در نظر گرفته‌اند؛ اين امتيازات، به گفته شرمن، در حالي اعطا مي‌شوند كه معماري نظام تحريم‌ها پابرجا مي‌مانند: «و ما با قدرت اجراي اين تحريم‌ها و تمامي تحريم‌هاي موجود را ادامه خواهيم داد.»

شرمن گفت: «برآورد ما اين است كه اين كاهش محدود تحريم‌ها معادل تقريبا بين ۶ تا ۷ ميليارد درآمد براي ايران خواهد بود.»

اين مقام وزارت خارجه آمريكا ممانعت آمريكا از افزايش صادرات نفتي ايران را مورد تأكيد قرار داد و گفت: «بگذاريد صريح بگويم. ما اجازه نخواهيم داد صادرات نفتي ايران افزايش يابد و با متحدان بين‌المللي‌مان همكاري خواهيم كرد تا اطمينان حاصل كنيم كه آنها مي‌دانند كه هر نوع افزايش در خريد نفتي از ايران مشمول تحريم خواهد بود.»

شرمن در ادامه توضيحاتش درباره تحريم‌هاي ايران گفت كه آمريكا به ايران اجازه دسترسي به ۴.۲ ميليارد دلار از اموال مصادر شده‌اش را خواهد داد اما اين كار را به صورت ماهيانه و پس از راستي‌آزمايي اقدامات ايران درباره پايبندي به تعهداتش انجام خواهد داد.

سرپرست تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي آمريكا سخنانش را اينطور ادامه داد: «به خاطر داشته باشيد، ايران همچنان ماهانه ۴ تا ۵ ميليارد دلار را به خاطر تحريم‌هاي نفتي ما از دست خواهد داد بنابراين اين دسترسي به منابع مالي كمتر از يك ماه ضررهاي ايران است.»

شرمن ادامه داد تعليق تحريم‌هاي مربوط به طلا و فلزات گرانبها و صنايع خودروسازي ايران هم معادل تقريبا ۱.۵ ميليارد دلار درآمد براي ايران خواهد بود.

معاون وزير خارجه آمريكا ادامه داد: «علاوه بر اين، فقط به خاطر كمك به دانشجويان ايراني تحصيل كننده در خارج از كشور ما دسترسي به حسابهاي خارجي ايران براي انجام معاملات انساني را تسهيل مي‌كنيم. ما حتي قبل از طرح اقدام مشترك هم هيچوقت قصد نداشتيم مردم ايران را از كالاهاي انساني نظير دارو و غذا محروم كنيم. در واقع، كنگره به طور آشكار انجام اين معاملات را از تحريم‌ها معاف كرده است.»

وي افزود: «بعضي‌ها به غلط گفته‌اند كه ميزان كاهش اين تحريم‌ها بيش از اين بوده است بگذاريد بار ديگر تأكيد كنم. كل تخفيف در نظر گرفته شده در طرح اقدام مشترك به ۶ تا ۷ ميليارد مي‌رسد و اين مبلغ هرگز ۲۰ ميليارد دلار يا ۴۰ ميليارد دلار كه برخي گزارش داده‌اند نيست.»

شرمن ادامه داد: «كل تخفيف در نظر گرفته شده براي ايران در طرح اقدام مشترك، بخش نه چندان زيادي از ۱۰۰ ميليارد دلار ذخائر ارزي اين كشور خواهد بود كه به خاطر تحريم‌هاي مداوم ما دسترسي به آنها غيرممكن يا محدود شده است.»

وي همچنين تأكيد كرد كه ظرف اين ۶ ماه هم همچنان فشار بر اقتصاد ايران از طريق اجراي تحريم‌ها ادامه خواهد يافت.

معاون وزير خارجه آمريكا در امور سياسي در ادامه سخنانش ضمن تأكيد بر اينكه دولت درباره تخطي از قوانين تحريم‌ها «گوش به زنگ» خواهد بود گفت: «در صورتي كه ايران نتواند تعهدات مورد توافقش در ژنو را به اجرا درآورد، ما آماده خواهيم بود تا با همكاري كنگره تحريم‌ها را افزايش دهيم. در چنين موقعيتي ما آماده خواهيم بود تا تأثير تحريم‌ها را افزايش دهيم زيرا ما احتمالاً حمايت جامعه جهاني كه براي افزايش فشار ضروري است را هم خواهيم داشت.»

وي، علي‌رغم اين گفت: «اما اعمال تحريم‌هاي جديد در حال حاضر وعده‌هاي ما و گام اوليه ما كه در بالا گفته شد را از مسير خارج مي‌‌كند، ما را از متحدانمان جدا مي‌كند و با خطر بر هم زدن انسجام بين‌المللي كه براي به هدف رسيدن تحريم‌ها ضروري بوده‌‌اند، همراه است.»

شرمن درباره توافق هسته‌اي ژنو گفت براي درك مزاياي اين توافق بايد آنچه بدون اين توافقنامه به آن مي‌رسيديم و آنچه به آن نمي رسيديم را مقايسه كنيم: ايران مي‌توانست هزاران سانتريفيوژ ديگر نصب كند، سانتريفيوژهاي نسل بعدي را نصب كند، در مسير توليد پلوتونيوم در رآكتور آب سنگين اراك حركت كند و ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدي‌اش را افزايش دهد.

وي درباره مذاكرات كارشناسي بين ايران، كشورهاي ۱+۵ و آژانس گفت كه مهم است كه اين مذاكرات به صورت صحيح و مناسب انجام شوند.

شرمن در پايان سخنانش گفت: «بگذاريد يك چيز را صريح بگويم: سياست ما در ارتباط با ايران تغيير نكرده است. رئيس جمهور به صراحت گفته كه به ايران اجازه نخواهد داد كه به بمب دسترسي پيدا كند.»

شرمن ادامه داد: «ما همچنان با اقدامات ايران كه مخل ثبات در منطقه است مقابله مي‌كنيم. همچنان ايران را به خاطر حمايت از تروريسم مسئول مي‌

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن