تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801501068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی::

 واکنش آمریکا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نتایج گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرد. این واکنش پس از انتشار خبری توسط رویترز مبنی بر مشاهده گزارش فصلی مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که واشنگتن از ادامه تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا در ایران نگران است. وی در پاسخ به سوال شبکه صدای آمریکا گفت که وزارت خارجه در مورد جزئیات گزارش‌های آژانس که هنوز علنی نشده‌اند، اظهار نظر نمی‌کند، اما افزود: «ما همچنان نگران توسعه برنامه هسته‌ای ایران به روش‌هایی هستیم که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد، از جمله تداوم تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده.»



 ادعاهای جدید آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر ادعا کرده است که برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد. این در حالی است که ایران بارها تأکید کرده است که به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای در برنامه دفاعی خود جایی ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است.

این مقام آمریکایی همچنین اظهار داشت که آمریکا از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مسائل مرتبط با تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کند. وی افزود: «واشنگتن می‌داند همکاری تهران با آژانس بسیار ضعیف است و همچنان از تلاش‌های آژانس و مدیرکل آن، رافائل گروسی، حمایت کامل می‌کند.»

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که اقدامات ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود، بر اساس بند ۳۶ توافق هسته‌ای (برجام) انجام شده است. این بند به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم اجرای تعهدات طرف‌های دیگر توافق، برخی از تعهدات خود را کاهش دهد.

ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید، و همچنین بدعهدی کشورهای غربی در عمل به وعده‌های خود برای کاهش تأثیر تحریم‌ها، اعلام کرد که در پنج مرحله، از تعهدات داوطلبانه خود در توافق هسته‌ای فاصله می‌گیرد.

 اقدامات متقابل ایران در پاسخ به بدعهدی‌ها

در واکنش به بدعهدی‌ها، ایران میزان تولید اورانیوم غنی‌شده در سطوح بالا را افزایش داده و تعدادی از دوربین‌های نظارتی در برخی تأسیسات اتمی را خاموش کرده است.

با این حال، ایران همچنان در چارچوب توافق پادمانی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری دارد. سفرهای مدیرکل آژانس به ایران و مذاکرات برای حل مسائل باقی‌مانده پادمانی و توافق برای ادامه همکاری‌ها در بیانیه‌های مشترک منتشرشده از سوی طرفین، این همکاری را نشان می‌دهد.

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز به آن دست یافته، آمده که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است.

طبق این گزارش‌ها، ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، از تصمیم ایران برای عدم تغییر موضع خود در مورد لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه آژانس ابراز تأسف کرده است.

آژانس در این گزارش آورده که مسائل پادمانی مربوط به پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های اعلام نشده همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

 مخالفت با موضع تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به گزارش یک رسانه آمریکایی که ادعا کرده واشنگتن به بریتانیا و فرانسه فشار می‌آورد تا در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکنند، گفت: «ما در حال افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی هستیم. همان‌طور که اخیراً در اقدامات هماهنگ گروه ۷ پس از حمله ایران به اسرائیل مشاهده شد.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد: «هیچ تصمیمی در رابطه با جلسه آتی شورای حکام گرفته نشده است و هر گونه گمانه‌زنی در این مورد زودهنگام است. ما به شدت با سه شریک اروپایی خود (آلمان، فرانسه و بریتانیا) هماهنگ هستیم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که در حالی که لندن و پاریس در حال تهیه طرحی علیه ایران هستند، دولت جو بایدن مخالف این اقدام است، زیرا معتقد است چنین قطعنامه‌ای موجب تشدید تنش‌ها با ایران پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در پاییز امسال می‌شود. این گزارش به نقل از دیپلمات‌هایی که هویتشان فاش نشده، منتشر شده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن