تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802979029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوش‌آبادي در گفت‌وگو با فارس:امكان واگذاري نهاد كتابخانه‌ها به شهرداري و بخش خصوصي فراهم نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نوش‌آبادي در گفت‌وگو با فارس:امكان واگذاري نهاد كتابخانه‌ها به شهرداري و بخش خصوصي فراهم نيست
معاون پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: قطعا با توجه به بافت و تركيب نيروهاي شهرداري‌ها اين امكان وجود ندارد كه بخواهيم اين دستگاه عظيم را واگذار كنيم، در اين شرايط كنوني نه امكان و نه ظرفيت در شهرداري براي واگذاري وجود ندارد.


محمد حسين نوش آبادي، معاون حقوقي، پارلماني و امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس درباره واگذاري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به شهرداري و بخش خصوصي اظهار داشت: ده سال از استقلال نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور (از سال 82) مي‌گذرد، تجربه نشان داده كه استقلال نهاد كتابخانه‌ها در حوزه كمي و سخت‌افزاري موفقيت‌هاي خوبي به همراه داشته است، جذب منابع، جذب مشاركت‌هاي مردمي و رديف‌هاي بودجه مستقلي كه هرسال از مجلس اخذ شده و در دولت هم پيش‌بيني شده مجموع اين كارها خوب بوده‌ است. ولي براي نائل آمدن به اهداف كه بحث افزايش سرانه مطالعاتي كشور در راس آنها قرار دارد با آن مطلوب بسيار فاصله داريم.

به گفته معاون حقوقي، پارلماني و امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در عين حال كه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور يك نهاد قدرتمند به لحاظ ساختاري است، معاون رئيس جمهور و حتي شخص آقاي وزير رئيس هيات امنا است، البته رئيس كتابخانه‌هاي كشور و رئيس شوراي شوراي شهر، كميسيون فرهنگي مجلس همه در آن حضور دارند، پس يك ساختار قوي دارد اما به لحاظ عملكردي با توجه به محدوديت‌هاي مالي و مشكلاتي كه وجود داشته، شايد مطابق با انتظارات نبوده، يعني انتظار جامعه ما را تامين نمي‌كند.

وي ادامه داد: گرچه بحث چاپ و نشر كتاب به اين نهاد باز نمي‌گردد، بلكه وظيفه نهاد كتابخانه‌ها برنامه‌ريزي براي احداث، تاسيس، راه اندازي، بهره‌برداري و نظارت كتابخانه‌هاي كشور است و ارتباطي با بحث توليد محتوايي ندارد؛ اما از آنجايي كه بايد محيط براي هركاري فراهم باشد، توسعه كتابخانه‌ها، نظارت بهتر ارزشمند است، اما شهرداري چه نقشي دارد؛ بر اساس قانون، نيم درصد درآمدهاي شهرداري‌ها بايد به مسئله تقويت نهاد كتابخانه‌ها اختصاص يابد، خيلي از شهرداري‌ها ممكن است اين وظيفه‌ها را انجام نداده و از آن طفره رفته باشند، اگر واقعا اين نيم درصد درآمد شهرداري به نهاد كتابخانه‌هاي كشور اختصاص يابد ما شاهد يك جهش قابل ملاحظه خواهيم بود.

وي اين جهش را منوط به مواردي دانست و عنوان كرد: اگر اين نيم درصد درآمد شهرداري به نهاد كتابخانه‌ها اختصاص يابد شاهد جهش قابل ملاحظه خواهيم بود، به شرط آنكه شوراي شهرها در كل كشور و شهرداران به تكليف قانوني خود براي در اختيار گذاشتن نيم درصد درآمد ساليانه عمل كنند.

معاون حقوقي، پارلماني و امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: ظاهرا يا پرداخت نمي‌كنند يا آمار اطلاعاتي كه از درآمد براي پرداخت نيم درصد اعلام مي‌شود كامل نيست، لذا آن سرمايه‌ها خوب جذب نشده، اما تاثير بر راه‌اندازي و تاسيس گذاشته است، برخي شهرداران هم مي‌گويند به نسبت آن نيم درصدي كه بايد وظيفه داشته باشيم كتابخانه‌ ساخته و واگذار مي‌كنيم. اما كتابخانه‌هاي عمومي بايد در اختيار نهاد كتابخانه‌هاي عمومي باشد مگر بخش خصوصي آن را راه‌اندازي كند كه در اين صورت بايد تحت نظارت باشد. همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند ما با واگذاري امور فرهنگي به مردم مخالفتي نداريم بايد هم آن را توسعه دهيم، اما اين منافاتي با نظارت و هدايت دولت ندارد. يا كتابخانه‌ها بايد واگذار شود تا تحت اشراف و مديريت باشد و يا اينكه سياست‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي را براي اجرا بپذيرند.

اين مقام مسئول در پاسخ به سوال ديگر فارس درباره واگذاري نهاد كتابخانه‌ها ابراز داشت: فعلا بحث واگذاري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي مطرح نيست، اين نهاد گرچه مسئولان ارشد دستگاه‌هاي فرهنگي را در خود دارد اما مي‌توان گفت نهاد كاملا دولتي نيست، اين نهاد، نهادي است كه در واقع از كمك‌هاي دولتي بهره‌مند مي‌شود، از مشاركت‌هاي عمومي و بخش مردمي هم بهره‌مند مي‌شود و خيلي رنگ دولتي ندارد، اكنون هم دولتي نيست، اما اينكه كاملا به بخش خصوصي واگذار شود اينگونه نخواهد شد، با توجه به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري كه فرمودند دولت نقش هدايتي و نظارتي داشته باشد، از سوي ديگر چون موضوع كتاب حائز اهميت است، از اين رو بايد همچنان تحت نظارت و كنترل باشد.

نوش آبادي درباره طرح نمايندگان مجلس براي واگذاري نهاد كتابخانه‌ها به شهرداري‌ها كه در دست بررسي است، توضيح داد: چنين طرحي هنوز در دستور قرار نگرفته است، اگر چنين اعتقادي هم وجود داشته باشد بايد تمام جوانب آن بررسي شود، به هر حال ما بيش از 3 هزار كتابخانه عمومي و كتابخانه‌هايي كه تحت نظارت اين نهاد است داريم، قطعا با توجه به بافت و تركيب نيروهاي شهرداري‌ها اين امكان وجود ندارد كه ما بخواهيم اين دستگاه عظيمي كه پس از 10 سال به اينجا رسيده و عمر دارد را واگذار كنيم، در اين شرايط كنوني نه امكان و نه ظرفيت در شهرداري براي واگذاري وجود ندارد، مگر اينكه در برخي از شهرها با توجه به نوع ساختار آن شهرداري، نيروي انساني، آموزش‌هايي كه ديده‌اند كمك كنند، در حال حاضر هم واقعا شهرداري‌ها كمك مي‌كنند، يعني هم براي ساخت كتابخانه‌ها و هم در اختيار گذاشتن همه كارها، كمك‌ها در حال انجام است، اما انتقال به شهرداري‌ها در شرايط فعلي كه بايد بيشتر تحت نظارت و حمايت دولتي هم به لحاظ بودجه‌اي نظارتي و كيفي قرار گيرد، بعيد مي‌دانم اين كار به سرعت قابل انجام باشد.

انتهاي پيام/و

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن