تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1813222004
درنگي بر مفهوم امنيت انساني
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درنگي بر مفهوم امنيت انساني
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: امنيت انساني مفهومي است كه مشخص مي كند امنيت زندگي انسان مهمترين هدف سياست امنيتي در سطوح ملي و بين المللي است.
مفهوم امنيت انساني به طور فزاينده اي از اواسط دهه 1990 ميلادي كاربرد وسيع و گسترده يافت. زماني كه سياستهاي دولت و جستجو براي امنيت جديد بين الملل و دستور كار توسعه بعد از پايان جنگ سرد مورد توجه قرار گرفت، مفهوم امنيت انساني توسط گروههاي مدني اجتماعي براي طيف وسيعي از موضوعات و مسائل از جنگ داخلي گرفته تا مهاجرت يا تغييرات آب و هوايي مورد توجه قرار گرفت.
لذا مؤسسات و نهادهاي دانشگاهي برنامه هاي تحقيقاتي در خصوص امنيت انساني را بسط و توسعه دادند. هنوز هم امنيت انساني مفهومي مورد مناقشه است و تعريفي يگانه از آن كه مورد اجماع باشد وجود ندارد. تلاشها براي بسط مفهوم امنيت انساني به سياست خارجي كشورها و نهادينه كردن آن در سازمان ملل، مناقشاتي را به وجود آورده است.
بسياري از كساني كه در حوزه هاي امنيت و توسعه فعال هستند در خصوص عملي بودن و مفيد بودن اين مفهوم شك و ترديد دارند. اغلب گفته مي شود كه اين مفهوم مبهم و گنگ است و در معرض تفسيرهاي مختلف و گوناگون است. اين پرسش مطرح است كه اين مفهوم و اين تقرير از امنيت چگونه كار خواهد كرد و چه كاركردي خواهد داشت.
معمولاً توجه به امنيت ملي يا دولت باعث بي توجهي به امنيت انساني شده است، اما اگر نگاهي به آمارهاي صدمات امنيت انساني در مقايسه با امنيت ملي شود، توجه به امنيت انساني به واسطه ميزان آسيبپذيريهاي آن ضروريتر مينمايد. در سال 2000، 6/1 درصد جمعيت جهان 80 درصد درآمد جهاني و 57 درصد جمعيت جهان، فقط 6 درصد درآمد جهاني را در اختيار داشتهاند.
تعداد افرادي كه در جنگ جهاني اول و دوم از بين رفتهاند، 30 ميليون نفر بودند، اما اكنون هر ساله 15 ميليون نفر از گرسنگي ميميرند.
به تعبير هالستي، برخي مسائل وجود دارند كه سروصداي آنچناني بر نميانگيزند، اما از موضوعات حساس با اهميتترند.
امنيت انساني با مشكلات چندي نيز مواجه است. نخست اينكه، دولت كه از يك سو بناي امنيت انساني است و از سوي ديگر، يكي از بزرگترين منابع ناامني محسوب ميشود. امروزه بسياري از عوامل ساختاري و توزيع قدرت از دسترس افراد عادي به دور است. در واقع بيشترين صدمه را در ناامنيهاي اجتماعي، كساني متحمل ميشوند كه دستي در تصميمگيري ندارند.
دولت متولي اصلي سياستگذاري امنيت ملي است. در نتيجه موضوعات مربوط به امنيت ملي يا امنيت دولت خود به خود در اولويت قرار ميگيرد.
دوم اينكه، امنيت انساني با نوعي تناقض نماي جدي درگير است. از يك سو نميتوان امنيت انساني را به عنوان مسأله فوري در قبال امنيت ملي توجيه نمود و از سوي ديگر، هدف امنيت انساني اين است كه مسايل انساني امنيتي نشود، زيرا در اين صورت تمام مسايل پيش روي سياستگذاران امنيتي ميشود.
زماني كه بحث امنيتي شدن مسايل مطرح ميشود، مشكل در اين است كه با امنيتي شدن بايد منابع مالي مناسب و در شرايط فوق العاده براي رفع آن اختصاص يابد. دولتها معمولاً تمايلي ندارند مسايلي كه براي آنها اولويت ندارد، امنيتي شود. آنها صرفاً ميخواهند اين مسايل به بحراني براي دولت تبديل نشود. به عبارت ديگر، مسايل امنيت انساني به واسطه صدمات قابل توجهي كه دارد، بايد بيشتر از امنيت ملي مورد توجه قرار گيرد، اما اين كار تا مادامي كه براي امنيت دولت مسأله نباشد نميتواند در اولويت دستور كار قرار گيرد.
ايده امنيت انساني دربردارنده دغدغههايي براي تسري امنيت به تمام حوزههاي انساني است. ريشه اين ايده به سالهاي دهه 1960 باز ميگردد و در ادبيات جديد امنيت كه از دهههاي 1980-1990 گسترش يافته، متبلور شده است. بسياري از گزارشهاي اخير در سازمان ملل نظير گزارشهاي توسعه انساني كه هر ساله منتشر ميشود، به موضوع امنيت انساني اشاره داشتهاند.
به عنوان نمونه در گزارش توسعه انساني سال 1994 استدلال شده كه تعاريف سنتي از مفهوم امنيت به صورت جدي مضيق بوده و مفهوم امنيت به امنيت سرزميني و دفاع از آن در برابر تجاوزات خارجي يا حفاظت از امنيت جهاني در برابر تهديدات هستهاي محدود شده است در حالي كه آنچه به صورت اساسي به فراموشي سپرده شده، دغدغه اصلي مردم عادي براي تأمين امنيت در زندگي روزمره است.
سازمان ملل از بدو تأسيس خود اگر چه عين اصطلاح امنيت انساني را به كار نبرده، اما امنيت انساني را در كانون اهداف خود قرار داده است. بعد از جنگ جهاني دوم، به وجودآورندگان منشور ملل متحد در سال 1945، خواست ملتها مبني بر حمايت دسته جمعي از آزادي و كرامت انساني را درك كرده بود. همچنين تنش ميان افراد و دولتها را مورد شناسايي قرار داده بودند و از دولتها خواسته شد به كرامت انساني و آزاديهاي بنيادين بشر به عنوان حقوق بشر احترام بگذارند.
اعلاميه جهاني حقوق بشر اين هنجارها را تثبيت كرد. در اعلاميه جهاني حقوق بشر(1948)، معاهده ژنو درباره حمايت از غيرنظاميان در زمان جنگ(1950)، معاهده نسل كشي(1951)، اعلاميه حمايت از حقوق زنان و كودكان در زمان درگيريهاي مسلحانه(1974)، پيمان نامه بين المللي حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي(1976)، پيمان نامه بين المللي حقوق مدني و سياسي(1976)، كنوانسيون بين المللي رفع هرگونه تبعيض عليه زنان(1981)، اعلاميه داشتن حق توسعه(1986) و كنوانسيون منع شكنجه(1987) و اهداف توسعه هزاره سازمان ملل(2000) بر امنيت انساني و موضوعات آن تأكيد شده است.
در منشور سازمان ملل ارتباط ميان توسعه و صلح نيز مورد شناسايي قرار گرفته است. يكي از دلايل اين توجه اين بود كه نابساماني اجتماعي و اقتصادي متعاقب جنگ جهاني اول از عوامل اصلي ظهور و قدرت يابي نازيسم بود. لذا منشور ميان پيشرفت و توسعه اقتصادي و اجتماعي و صلح، امنيت و حقوق بشر پيوند برقرار مي كند. چرا كه صلح از اهداف اصلي سازمان ملل متحد است. در دهه 1970 و 1980 ميلادي چندين كميسيون سازمان ملل گزارشهايي را تهيه و ارائه كردند كه مفهوم سنتي امنيت ملي كه مبتني بر امنيت دولت محور بود را با چالش مواجه ساخت و امنيت انساني را مطرح كرد.
..............
عبدالكريم پهلواني
كد خبر: 2193756
تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۲ - ۱۰:۴۹
جمعه 22 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس:علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد/لزوم بسط رشتههاي علمي د
حجتالاسلام كلباسي در گفتوگو با فارس علوم انساني بومي نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه باشد لزوم بسط رشتههاي علمي در حوزههاي علميه قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت يكي از برآيندهاي وحدت حوزه و دانشگاه بايد استخراج مباني علوم انساني بومي باشد به گونهاي كه با يك حركت علمي و ديني اين مببزرگداشت علي انساني، شاعر آئيني در يك دبيرستان
بزرگداشت علي انساني شاعر آئيني در يك دبيرستان علي انساني مداح و شاعر آئيني امشب با حضور برخي چهرههاي شاخص شعر آئيني و جمعي از شاعران جوان اشعار عاشورايي تجليل ميشود به گزارش خبرنگار مهر انساني كه قرار است در شب شعري موسوم به اشك قلم در دبيرستان علوم و معارف اسلامي ثامنالعلوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد حجت الاسلام علي نصيري رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد در مورد اينكه مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني چيستند به خبرنگار مهر گفت در بخش علوم انساني با چند مبنا ازجمله مباني معرفت شناسي مباني هستي شناسي مباني انسان شناسي و مبانيپيامدهاي نهضت حسيني/2الگوسازى و ارائه مسير مستقيم انسانيت
پيامدهاي نهضت حسيني 2الگوسازى و ارائه مسير مستقيم انسانيت امام كه خود صراط مستقيم بود با قيامش راه مستقيم را براي ديگران ترسيم كرد تا آيندگان تا قيام قيامت بدانند بايد از چه مسيري و در چه مسيري حركت كنند به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس بنياميه خيال كردند در عاشعملكرد خوب سپاه در برقراري امنيت شهروندان قابل تقدير است
عملكرد خوب سپاه در برقراري امنيت شهروندان قابل تقدير است گروه خبرنگاران افتخاري جلال بيطرفان استاندار قم در در ديدار فرماندهان سپاه استان قم از عملكرد سپاه و بسيج در برقراري امنيت شهروندان تقدير كرد به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا به نقل از روابط عموممباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني/ راه بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است
مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني راه بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است يك عضو هيئت علمي جامعة المصطفي ص العالمية با اشاره به اينكه راه اسلامي كردن دانشگاه و بومي سازي علوم انساني فلسفه ورزي است گفت يعني بايد مباني فلسفه ما اسلامي باشد آنوقت تفكر دانشگاهيان و متون درسي داعلوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد/غرب انسان را حيوان تكامل يافته مي داند
علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك الهي باشد غرب انسان را حيوان تكامل يافته مي داند رئيس مؤسسه معارف وحي و خرد با اشاره به اينكه علوم انساني بايد ملهم و منبعث از متافيزيك اديان الهي به ويژه اسلام باشد گفت تعريفي كه غربي ها از انسان دارند به معني دقيق كلمه حيوان تكامل يافدر مجله علوم انساني زاويهظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني تبيين ميشود
در مجله علوم انساني زاويهظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني تبيين ميشود ميزگرد ظرفيتها و آسيبهاي علم جديد در ايران در حوزه علوم انساني با حضور اساتيد جامعهشناس و ارتباطات امشب در مجله علوم انساني زاويه از شبكه چهارم سيما پخش ميشود مهدي خداورديان تهتنها درخواست هنرمندان امنیت شغلی است
مهناز افشار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تنها درخواست هنرمندان امنیت شغلی است بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان گفت تنها درخواست هنرمندان با هر نگاه و باوری برقراری امنیت شغلی آنان است مهناز افشار بازیگر سینما تلویزیون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاراآئین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به استاد سید عباس موسویان برگزار میشود
با حضور رئيس كل بانك مركزي و رئيس كميسيون برنامه و بودجه آئین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به استاد سید عباس موسویان برگزار میشود آئین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید عباس موسویان عضو هیات علمی پژوهشگاه از ساعت 15 روز شنبهامیر و امنیت رعایا
امیر و امنیت رعایا میرزا تقیخان امیرکبیر صدراعظم ایران عهد ناصری از رجال نامی و وزرای با اقتدار بود که توانست در مدت اندک صدراعظمی خویش اصلاحات فراوانی را در اداره کشور به وجود آورده و نظم تقی خانی را حاکم سازد این بزرگمرد ایرانی که از دوران کودکی توسط قائم مقام ها تعلیم دیده وتدابير گسترده امنيتي در كربلا
تدابير گسترده امنيتي در كربلا برخي مقامات عراقي اعلام كردند كه براساس پيشبينيهاي دولت تعداد زائران اربعين حسيني در كربلا به ۲۰ مليون نفر خواهد رسيد و كليه تدابير امنيتي و خدماتي انديشيده شده است تسنيم منابع خبري محلي در عراق گزارش دادند كه تاكنون بيش از يك ميليون و 300 هزار زالگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست/علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است
الگوي توسعه غربي مطلوب ما نيست علوم انساني موجود براي پاسخ به سوالات ناتوان است دكتر عطاء الله رفيعي آتاني در درسگفتار فلسفه علم با اشاره به اينكه اسلام نگاه خاصي به علم دارد گفت نوع تلقي اسلام مفروض بر معارف اسلامي است به گزارش خبرگزاري مهر به همت مديريت نخبه پروري و شبكهسا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها