واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پيامدهاي نهضت حسيني/2الگوسازى و ارائه مسير مستقيم انسانيت
امام، كه خود صراط مستقيم بود، با قيامش راه مستقيم را براي ديگران ترسيم كرد تا آيندگان تا قيام قيامت بدانند بايد از چه مسيري و در چه مسيري حركت كنند.
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، بنياميه خيال كردند در عاشوراى سال 61 هجرى پيروز شدند و نبرد نا برابر كربلا به نفع جبهه باطل به پايان رسيد؛ ولى در واقع، پيروزى حقيقى متعلّق به امام حسين عليهالسلام و ياران او بود. چرا كه آن حضرت در آن حادثه و قيام، راه و رسمى ماندگار در عالم به يادگار گذاشت و با خون سرخش مكتبى را براى مسلمانان، بلكه همه آزادگان جهان بنا نهاد، كه تا هميشه تاريخ باقى است و سرمشق حقطلبان عالم است.
اين نقشه راه، چنان روشن و پر محتوا كشيده شد كه دانشمندان غير شيعه را هم مجذوب خود كرد.
به گفته موسيو ماربين آلمانى: «اين سرباز رشيد عالم اسلام به مردم دنيا نشان داد كه ظلم و بيدادگرى و ستمگرى پايدار نيست و بناى ستم هر چند ظاهراً عظيم و استوار باشد، در برابر حقّ و حقيقت چون پرِ كاهى بر باد خواهد رفت».
سيّد قطب، دانشمند و مفسّر معروف مصرى در ذيل تفسير آيه 51 سوره غافر اين پرسش را مطرح مىكند كه خداوند در اين آيه به پيامبران و مؤمنان، در دنيا نيز وعده حتمى نصرت و يارى داد؛ ولى ما مىبينيم كه در طول تاريخ جمعى از پيامبران و مؤمنان شكست خوردند و گروهى نيز به شهادت رسيدند. بنابراين، وعده نصرت الهى درباره آنان چه شده است؟ سپس چنين پاسخ مىدهد:
اوّلًا: نبايد پيروزىها را در محدوده زمانى و مكانى خاص ديد، اين مقياسها، يك مقياس كوچك بشرى است؛ ولى در مقياس بزرگتر كه زمان و مكان را در مىنوردد و به عصر و زمان خاص و مكان خاصّى محدود نمىشود، هرگز انبيا و مؤمنان شكست نخوردند؛ چرا كه در نهايت، عقيده و مرام آنان باقى ماند و در حقيقت يارى خدا نسبت به اعتقادات آنان، همان يارى آنان است.
ثانياً: نصرت و يارى، صورتهاى مختلفى دارد كه بخشى از آن را در يك نگاه سطحى هزيمت و شكست مىنامند، ولى در واقع پيروزى و نصرت الهى را در بر دارد. آيا ابراهيم عليهالسلام كه در آتش افكنده شد، از عقيده و دعوت خويش دست كشيد؟ او در حالى كه در داخل آتش افكنده شده بود، نصرت الهى شامل حالش بود. در واقع دشمن او شكست خورده بود، كه نتوانست با اين همه تهديدها و آزارها، وى را از عقيده و مرامش باز دارد.»
سيّد قطب در ادامه به امام حسين عليهالسلام اشاره مىكند و مىگويد: «حسين بن على عليهالسلام گرچه در ظاهر به شهادت رسيد و در مقياس سطحىنگران شكست خورد، ولى در برابر حقيقت و در مقياسى بزرگتر پيروز شد».
سپس مىافزايد: «فَما مِنْ شَهِيدٍ فِي الْأَرْضِ تَهْتَزُّ لَهُ الْجَوانِحُ بِالْحُبِّ وَالْعَطْفِ، وَ تَهْفُو لَهُ الْقُلُوبُ، وَ تَجِيشُ بِالْغَيْرَةِ وَ الْفِداءِ كَالْحُسَيْنِ- رِضْوانُ اللَّهِ عَلَيْهِ- يَسْتَوِي فِي هذا الْمُتَشَيِّعُونَ وَ غَيْرُ الْمُتَشَيِّعِينَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ كَثِيرٍ مِنْ غَيْرِ الْمُسْلِمِينَ؛
هيچ شهيدى در روى زمين يافت نمىشود كه همانند حسين (رضوان اللَّه عليه) تمام وجود انسانها به خاطر محبّت و علاقه به او به لرزه در آيد و دلها براى او به طپش افتد و براى ايثار و فداكارى آماده شود. در اين الگو گرفتن (از حسين عليهالسلام) شيعه و غير شيعه از ديگر مسلمانان، بلكه بسيارى از غير مسلمانان برابرند».
در پايان مىگويد: «چه بسيار شهيدانى كه اگر هزار سال زنده مىماندند، نمىتوانستند به اندازه شهادتشان عقيده و مكتب خود را يارى كنند و قدرت آن را نداشتند كه اين همه مفاهيم بزرگ انسانى را در دلها به يادگار بگذارند و هزاران انسان را با آخرين سخنانى كه با خونشان مىنويسند، به كارهاى بزرگ وا دارند».
حركت انقلابى امام حسين عليهالسلام و شهادت و نستوهى وى و يارانش سرمشقى براى آزادگان جهان شد و بسيارى از رهبران آزادىخواه در پيشبرد نهضت و قيام خويش، حركت انقلابى امام حسين عليهالسلام را سرلوحه كار خود قرار دادهاند و به پيروزى رسيدهاند.
«مهاتما گاندى» رهبر استقلال كشور بزرگ هندوستان، در گفتار تاريخى خود چنين مىگويد: «من براى مردم هند چيز تازهاى نياوردهام، فقط نتيجهاى را كه از مطالعات و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگى قهرمانان كربلا به دست آوردهام، ارمغان ملّت هند كردم. اگر بخواهيم هند را نجات دهيم، واجب است همان راهى را بپيماييم كه حسين بن على پيمود».
«محمّد على جناح»- قائد اعظم پاكستان- مىگويد: «هيچ نمونهاى از شجاعت بهتر از آن كه امام حسين عليهالسلام از لحاظ فداكارى و تهوّر نشان داد در عالم پيدا نمىشود. به عقيده من تمام مسلمين بايد از سرمشق اين شهيدى كه خود را در سرزمين عراق قربانى كرد، پيروى نمايند».
اينها چند نمونه از اظهار نظرات بود. نكتهاي كه لازم است بيان شود اينكه اگر جوانب قيام امام حسين(ع) به خوبي براي مردم دنيا تبيين شود، همه مردم دنيا بجز افراد لجباز، متعصب و جاهل، عاشق اين هدف و آرمان خواهند شد.
اين الگوپذيرى و تأسّى از نهضت امام حسين عليهالسلام در عالم تشيّع بسيار چشمگير و فراگير بوده است.
در طول تاريخ، رهبران انقلابى شيعه، با الهام از حماسههاى بزرگ و جاودان كربلا، در بسيج انسانهاى فداكار و از خود گذشته به توفيقات بزرگى دست يافتهاند.
پيروزى ملّت ايران در برچيدن بساط ظلم و بيدادگرىِ نظام استبدادى 2500 ساله، و حماسههاى غرورآفرين هشت سال دفاع مقدّس در جبهههاى نبرد حقّ عليه باطل، و مجاهدتهاى جوانان جان بر كف و رشيد حزب اللَّه جنوب لبنان در مقابله با رژيم سفّاك و تا بُن دندان مسلّح صهيونيستى، از نمونههاى بارز و روشنِ تأسّى و الگوپذيرى از نهضت امام حسين عليهالسلام در عصر حاضر است. (عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها، ص 662)
امام، كه خود صراط مستقيم بود، با قيامش راه مستقيم را براي ديگران ترسيم كرد تا آيندگان تا قيام قيامت بدانند بايد از چه مسيري و در چه مسيري حركت كنند.
انتهاي پيام/ك
يکشنبه 1 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]