تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803968293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشت مهمان/حجت‌الاسلام ميلاد عچرشچرا بايد به زيارت اربعين رفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت مهمان/حجت‌الاسلام ميلاد عچرشچرا بايد به زيارت اربعين رفت؟
نفس زيارت امام حسين(ع) از مصاديق تعظيم شعائر الهي و از جلوه‌هاي دوستي با اهل بيت(ع) است، زائران امام(ع) قبل از همه وارد بهشت مي‌شوند و با زيارت حضرت گناهانشان محو و عمرشان طولاني و روزيشان زياد و غم و اندوهشان برطرف مي‌شود.


خبرگزاري فارس، حجت‌الاسلام ميلاد عچرش(كارشناس ديني): همواره آيين‌ها و اديان مختلف با هدف همبستگي ميان پيروان و هويت بخشي به جريان اجتماعي خود، ايامي را در سال مشخص كرده و پيروان خويش را ملزم به شركت در اين اجتماعات مي‌كنند، يكي از پيامدهاي اين گونه تجمعات، نمود جهاني و به نوعي تبليغ آن جريان اجتماعي است كه معمولاً در جامعه جهاني تأثيرگذار است.

*عيد پاك روز ديني مسيحيان

به عنوان نمونه مسيحيان روز «عيد پاك»[1] كه سابقه‌اي ديرينه دارد را همه ساله به عنوان مهمترين روز ديني خود جشن مي‌گيرند، اين روز در تقويم مسيحيان تعطيل است و پيروان دين مسيح با حضور در كليساها مراسمات مختلفي را برگزار و به جشن و سرور مي‌پردازند.

*كارناوال يهودي‌ها در«پوريم»[2]

«پوريم» نام يكي از اعياد بزرگ مذهبي در دين يهود است، يهوديان روز چهارده و پانزده آدار در تقويم عبري را «پوريم» ناميده و آن را جشن مي‌گيرند.[3] در اين مراسم‌ها كه در كنيسه ها برگزار مي‌شود، يهوديان همراه با خواندن كتاب استر[4] به جشن مي‌پردازند. بعد از مراسم كودكان و نوجوانان يهودي نقاب و لباس‌هاي رنگارنگ مي‌پوشند و در اسرائيل و شهرهاي يهودي نشين كارناوال شادي راه مي‌اندازند. اين مراسم با استفاده از استبداد رسانه‌اي يهود به صورت گسترده تبليغ و اطلاع رساني مي‌شود.

*اما مسلمانان...

همه ساله حدود 5/5 ميليون مسلمان از سراسر دنيا نيز در ايام حج به مكه سفر كرده و مناسك ديني خود را انجام مي‌دهند، اما به واسطه محدوديت‌هاي اعمالي از سوي حكومت، هيچ گاه اسلام ناب محمدي و معارف علوي نتوانسته در حج آن گونه كه بايسته است، تبليغ و تبيين شود.

اسلامي كه اگر زيبايي‌هاي آن به سمع ديگران برسد، به فرموده امام رضا(ع) ناگزير به تبعيت از ما-اهل بيت- روي خواهند آورد.[5] بنابراين اجتماع بزرگي كه مي‌تواند ظرفيتي جهت همبستگي شيعيان باشد، به خط مقدم شبهه‌افكني عليه مذهب اثني عشري تبديل شده است.

*«اربعين»، فرصتي طلايي

خلاء وجود اجتماعي عظيم و بين‌المللي در ميان شيعيان را حضور ميليوني در ايام اربعين پر مي‌كند، كربلا مي‌تواند «نماد» تبلور وحدت و بيعت با امام باشد كه نمودي جهاني خواهد داشت، شروع جاذبه مغناطيس حسيني در روز اربعين است، اين همان مغناطيسي است كه امروز هم با گذشت قرن‌هاي متمادي در دل من و شما هست.[6]

بنابراين در حج اگر نمي‌توان پيام مقدس شيعه را به نحو احسن منتشر كرد، در كنگره عظيم حسينيان و با حضور پرشكوه شيعيان مي‌توان آن را جهاني كرد، در واقع حج حسينيان در كربلا و سعي بين صفا و مروه آن‌ها در بين الحرمين و لباس احرام آن‌ها لباس عزاي سيدالشهدا(ع) است.

*پياده‌روي موضوعيت دارد

بنا به فرموده امام عسكري(ع) يكي از نشانه‌هاي مؤمن-كه در اين روايت مقصود شيعه است- زيارت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين است،[7] زيارتي كه با پاي پياده رفتن آن هم «موضوعيت» دارد، چرا كه امام صادق(ع) به يكي از دوستان خود مي‌فرمايد: قبر حسين(ع) را زيارت كن و ترك مكن. پرسيدم: ثواب كسى كه آن حضرت(ع) را زيارت كند چيست؟ حضرت فرمود: كسى كه با پاي پياده به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند به هر قدمى كه بر مى‏دارد يك حسنه برايش نوشته و يك گناه از او محو مى‏فرمايد و يك درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد.[8] ايشان در جاي ديگري مي‌فرمايند: كسي كه به قصد زيارت امام حسين(ع) از منزلش خارج شود اگر پياده باشد، خداوند بابت هر قدمي كه براي زيارت اباعبدالله بر مي‌دارد، يك حسنه مي‌نويسد و يك سيئه از او محو مي‌كند. وقتي كه به حرم مي‌رسد، خداوند او را جزو صالحين برگزيده مي‌نويسد. وقتي مناسك او تمام شد، خداوند نام او را جزو فائزين مي‌نويسد. وقتي مي‌خواهد بازگردد يك فرشته الهي در مقابل او قرار مي‌گيرد و مي‌گويد: رسول خدا(ص) به شما سلام مي‌رساند و پيغام مي‌دهد (مژده مي‌دهد): عملت را از سر بگير كه تمام گناهان گذشته‌ات بخشيده شده است.[9]

*سنت پياده‌روي، سابقه‌اي تاريخي دارد

از جهتي جريان پياده‌روي براي زيارت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين سابقه‌اي تاريخي نيز دارد؛ زيارت كربلا با پاي پياده در زمان «شيخ انصاري»[10] رسم بوده است،‌ اما در برهه‌اي از زمان به فراموشي سپرده مي‌شود كه در نهايت توسط «شيخ ميرزا حسين نوري» دوباره احيا مي‌شود، ايشان آخرين بار در سال 1319 هجري با پاي پياده به زيارت حرم اباعبدالله حسين(ع) رفت.

با اينكه زيارت سيد‌الشهدا(ع) در اكثر برهه‌هاي تاريخي به سختي انجام مي‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با اين وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان مي‌خريدند و به پابوسي امام حسين(ع) در روز اربعين نائل مي‌شدند.

*تمرين سبك زندگي اسلامي

ناگفته نماند در اين ايام سراسر شور توأم با معرفت و در مسير «طريق الحسين» كه از شهرهاي مختلف به كربلا منتهي مي‌شود، شيعيان همديگر را فقط با اين دو عنوان مي‌شناسند: «زائر الحسين» يا «خادم الحسين» كه اين خود شيوه و مظهري از سبك زندگي اسلامي است.

حالات زيباي زائران در ارتباط معنوي با وجود مقدس سيدالشهدا برخورد كريمانه خادمان هيئات-كه كاملاً مردمي برپا شده‌اند-، به منظور پذيرايي، ايثار و احترام به همديگر، رعايت حال بزرگان و پيرغلامان حسيني، تكريم سادات و در نهايت فيض قرائت زيارت اربعين در كنار مضجع نوراني امام حسين(ع) از جمله آثار و بركاتي است كه مي‌توان براي مسافران اين سفر نوراني بر شمرد.

*نقش و جايگاه زائران سيدالشهدا(ع)

نفس زيارت سيد و سالار شهيدان از مصاديق تعظيم و بزرگداشت شعائر الهي[11] و از جلوه‌هاي محبت و دوستي با اهل بيت و از موارد عمل به آيه مودت[12]است، زائران سيدالشهدا قبل از همه وارد بهشت مي‌شوند[13] و با زيارت سيدالشهدا(ع) گناهانشان محو و عمرشان طولاني و روزيشان زياد و غم و اندوهشان برطرف مي‌شود.[14]

در پايان متذكر مي‌شوم اين سنت قديمي كه پس از به درك واصل شدن ديكتاتور عراق، چند صباحي است به تكاپو افتاده، اگر آسيب شناسي فرهنگي نشود، قطعاً آثار منفي در پي خواهد داشت، چرا كه هر پديده‌اي را آفتي تهديد مي‌كند[15].

*پي‌نوشت‌ها:

[1] easter

[2]

[3] در اين مراسمات شيريني‌هاي مخصوصي با دانه‌هاي خشخاش توزيع مي‌شود.

[4] ESTHER

[5] عن الامامُ الرِّضا عليه‌السلام: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْيا أمْرَنا،»[قال الرّاوي:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَكَيْفَ يُحْيِي أمْرَكُمْ؟» قالَ: «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و يُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» ميزان الحكمة، ج 8، ح 13797.

[6] آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي، اول فرودين سال 1385

[7] بحار الانوار،علامه مجلسي، ج98، ص348

[8] كامل الزيارات،ابن قولويه،ص134 (عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَيْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يَا عَلِيُّ زُرِ الْحُسَيْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)

[9] همان ، ص132-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ص، إِنْ كَانَ مَاشِياً، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِكَهُ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَكٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يُقْرِؤُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَكَ مَا مَضَى»

[10] (متوفي سال 1281 قمري)

[11] قرآن كريم، سوره حج، آيه 32 «ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»

[12] همان،سوره شوري، آيه 23 «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»

[13] كامل الزيارات،ابن قولويه،ص448

[14] همان،باب61

[15] غرر الحكم، ص431 (قال الإمامُ عليٌّ عليه‌السلام : لكلِّ شي‏ءٍ آفةٌ...)

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن